Mathieu van der Poel tweeëndertigste in eerste wereldbeker MTB in Australië

Mathieu van der Poel tweeëndertigste in eerste wereldbeker MTB in Australië

foto: Marcel Koch

zondag 24 april 2016 om 07:53

Mathieu van der Poel heeft zijn mountainbike-campagne richting de Olympische Spelen in Rio de Janeiro voortgezet in Australië. Tijdens de eerste wereldbeker Cross-Country in Cairns finishte Van der Poel als tweeëndertigste. De wedstrijd werd gewonnen door wereldkampioen Nino Schurter. Nederlands kampioen mountainbike Michiel Van der Heijden eindigde op de 21e plaats.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.
Vanuit de 72e startpositie maakte Mathieu Van der Poel tijdens de startloop direct dertig plaatsen goed. Daarna volgden zeven rondes van 4,3 kilometer. Na een half uur wedstrijd bevond hij zich op de dertigste positie met een achterstand van anderhalve minuut op de koplopers.

Onder de warme en vochtige omstandigheden verloor Van der Poel tijdens de vierde ronde dertig seconden op koploper Schurter, maar geen plaatsen. Op twee ronden voor het einde passeerde hij met
een achterstand van twee en een halve minuut als achtentwintigste de finishlijn. Tijdens de afdaling van de voorlaatste ronde verloor Mathieu van der Poel plots anderhalve minuut en negen posities. Uiteindelijk finishte hij op de 32e plek.

Lekke band
Van der Poel reed onderweg lek, zo vertelde hij na afloop aan mountainbike.be. “Twee ronden voor het einde gebeurde het: lek en mijn wiel in twee,” zo kijkt hij terug. De zestiende plaats die hij zichzelf tot doel had gesteld verdween daardoor uit het zicht. “Op het moment dat ik lek reed hingen er vijftien mannen binnen de minuut voor mij. Dit bood dus nog voldoende perspectieven, maar dan gooide die lekke band roet in het eten. Zonde, want anders had ik in Albstadt van op de tweede rij van start kunnen gaan.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

chiller87 24 april 2016 om 08:00

Niet slecht, maar ook niet echt goed. Had hem rond plaats 20 verwacht. 6 Zwitsers in de top 8. Zelfs de Belgen doen het niet zo goed in het veldrijden :-)

0
trickstuff 24 april 2016 om 08:06

Knappe prestatie!

Overigens is de berichtgeving wel erg eenzijdig op deze manier. We kunnen in dit artikeltje de hele wedstrijd van van der Poel volgen, maar er doen nog een hoop andere jongens mee.

0
Orakel 24 april 2016 om 08:06

De uitslag, oké. Maar het tijdverlies (buiten de een-na-laatste ronde, pech?) lijkt er op te wijzen dat Mathieu 'ontploft' is, of toch wel een klasse minder is in deze tak van sport. Een halve minuut verliezen op 4,3 km is veel. Ik kijk meer naar de rondetijden, dan naar de uitslag zelf.

Edit: @ theArt: ik schrijf niet EN, maar OF.

0
TheArt 24 april 2016 om 08:11

Leuk dat ‘lijkt er op te wijzen’ en ‘minder is in deze tak van sport’ maar laten we gewoon even wachten totdat Mathieu zelf over zijn wedstrijd vertelt, want we weten echt helemaal niets. Het nadeel van achteruit komen, is dat je dus regelmatig vast zit achter iemand, dus rondetijden vergelijken met die van de winnaar is helemaal zinloos vind ik. En in die laatste ronde is ie of ontploft, of gevallen of heeft ie pech gehad o.i.d. Daar valt zo zonder beelden helemaal niets over te zeggen. Veel te vroege conclusies.

0
LutsenkoFan 24 april 2016 om 08:12

Een halve minuut over 4.3 km kan toch makkelijk. Dat zie je bij cyclocross ook, de laatste ronde geven de eerste 5 mogelijk nog alles omdat ze een kans hebben om te winnen. Dit is andermaal een puike prestatie als je 40 plaatsen goed maakt.

0
LutsenkoFan 24 april 2016 om 08:12

Waarschijnlijk heeft Mathieu een fout gemaakt in die afdaling

0
carlieman 24 april 2016 om 08:14

Hij is zeer goed gestart maar is dan na de eerste ronde min of meer op dezelfde plaats blijven plakken. Als hij echt super was had hij mee kunnen gaan met Absalon na die zijn platte band.
Al mogen we ook niet vergeten dat dit z’n eerste mtb-wedstrijd op dit niveau was, dan is dit zeker geen slecht resultaat

0
Smuckinho 24 april 2016 om 08:47

Volgens mij staat er toch echt 'anderhalve minuut', wat duidt op tegenslag. Geen onaardig begin van Mathieu. Verder trouwens wel geinig om mtb te volgen. Mooie stream op redbull.tv en goed commentaar van onze Bart!

0
NumberSeventeen 24 april 2016 om 09:01

Ik vind het leuuk om zo nu en dan wat te lezen over dit soort wedstrijden maar waarom wordt er alleen naar van der Poel gekeken. Er doen ook nog andere mensen aan de wedstrijd mee.

0
Wheely 24 april 2016 om 09:26

Ik neem aan dat VdP nu in opbouw is na een periode van rust/training. Meteen een top resultaat neerzetten lijkt me niet realistisch.

0
dumoman 24 april 2016 om 09:28

Het kost natuurlijk tijd, kracht en concentratie om 40 plaatsen goed te maken, weet iemand op welke plaats Michel vd Heijden bijvoorbeeld is gestart ?

0
Manuel Beltran 24 april 2016 om 10:14

Volgens mij wilde de redactie niet perse het mountainbiken gaan volgen, maar vooral het project “Vd Poel”. Voor echt mtb nieuws moet je dus op een andere site zijn.

0
HennieK 24 april 2016 om 10:14

Van der Heijden heeft het goed gedaan. Ook 20 plekken goed gemaakt. Het leek erop dat VDP lek reed in de laatste ronde. Absalon was ongelooflijk goed Reed lek reed toen achter VDP en eindigt op de derde plek

0
TheJoker 24 april 2016 om 10:24

Top 16 was mogelijk geweest geeft hij aan.

0
xistnc 24 april 2016 om 12:57

Weet iemand of het resultaat van MvdP zorgt voor een betere startplek tijdens de volgende WB?

0
TiesW 24 april 2016 om 14:47

Weet iemand iets over Sagan? Kan nergens de uitslag vinden.

0
Tiim 24 april 2016 om 14:54

@TiesW

die deed volgens mij niet mee vandaag

0
TiesW 24 april 2016 om 15:01

Nee klopt, heeft ergens anders gereden maar lijkt het daar ook niet erg denderend gedaan te hebben.

0
Spinergy 24 april 2016 om 17:55

Ook niet zo handig om met katoenen tubes op zo een parcours te gaan rijden…

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone