Mathieu van der Poel tevreden met WK: “Gezegd dat Van Baarle eigen koers moest rijden”

zondag 26 september 2021 om 17:12
Mathieu van der Poel tevreden met WK: “Gezegd dat Van Baarle eigen koers moest rijden”

Mathieu van der Poel moest op het WK 2021 in Leuven genoegen nemen met een achtste plaats. Daar kon hij – gezien zijn geringe voorbereiding – goed mee leven. “Vooral mijn conditie heeft me hier genekt, niet zo zeer mijn rug”, vertelde hij na afloop voor de camera van de NOS. Hij zag bovendien landgenoot Dylan van Baarle de zilveren medaille pakken.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“Het was enorm lastig”, blikt de Nederlandse kopman terug. “Ik denk dat ik het eerste deel van de koers meer heb afgezien dan in het tweede deel. Ik kwam maar niet in het ritme en ik zat ook steeds te ver van achteren. Vanuit het begin lag er echt meteen een waanzinnig tempo. Ik had wel verwacht dat ze van ver zouden aanvallen, maar dat was al op 180 kilometer voor het einde”, lacht hij. “Het was echt enorm slopend.”

Het verhaal vooraf ging vooral over zijn rug – hij kampt(e) met een hernia – die hem in aanloop parten speelde. “Maar die zat nu niet in de weg”, legt Van der Poel uit, net op dat moment zijn rug strekkend. “Na een koers zoals deze heeft iedereen wat last van zijn rug. Vooral mijn conditie heeft me vandaag genekt, niet zo zeer mijn rug. Ik had gewoonweg niet de benen om twee of drie domme aanvallen te doen, die ik normaal wel kan doen”, zei hij in de mixed zone na afloop ook tegen WielerFlits.

‘Alaphilippe is de verdiende kampioen’
“Ik ben wel tevreden dat ik er in het tweede deel van de wedstrijd erdoor kwam.Ik zag het somber in, in aanloop naar de laatste Flandrien-lus”, laat de 26-jarige Nederlander optekenen. “Ik had echt niet het beste gevoel. Maar ik had echt een paar goede ploeggenoten die me onder de arm namen. Ze hebben me echt goed afgezet. Op de Smeysberg zag je dan een indrukwekkende Julian Alaphilippe. Ik dacht dat er daar nog mannen bewust bleven zitten. Voor die situatie had ik niet veel schrik.”

Van der Poel en Van Aert – foto: Cor Vos

Van der Poel bleef daar zitten en had ook later op de Wijnpers in Leuven geen antwoord op de versnelling van de nieuwe (en oude) wereldkampioen. “Als je ziet hoe hij hier koerst, dan is Julian de verdiende wereldkampioen. Ik had niet verwacht dat hier iemand op twintig kilometer voor het einde alleen kon wegrijden. Dat bewijst wel hoe sterk hij was, natuurlijk. Of Wout van Aert en ik daarachter te veel naar elkaar keken? Nee, ik in ieder geval niet. Zelf had ik liever attractiever gekoerst, maar het was van niet beter kunnen.”

Hij was ook tevreden over de koers van de Nederlandse selectie. “Dylan kwam naar mij toe om te zeggen dat hij zich nog goed voelde. Hij vroeg of hij voor mij moest rijden en ik heb hem toen gezegd dat hij zijn eigen koers moet rijden”, gaat Van der Poel verder. “Dylan sprong gelijk mee met de goede groep en dat was perfect. Dit was voor ons een van de verwachte scenario’s. Heel mooi dat hij dat bekroont met een zilveren medaille, daar mogen we heel erg blij mee zijn denk ik.”, aldus MVDP.

Parijs-Roubaix
Van der Poel keek ook al meteen naar volgende week, als Parijs-Roubaix op het programma staat. “De beleving hier met het publiek was indrukwekkend. Dat was ook een van de redenen dat ik hier wilde starten. Ik had geen ideale voorbereiding en daarom mag ik trots zijn met deze achtste plek op dit zware parcours. Het draagt hopelijk ook bij aan mijn conditie met het oog op volgende week in Parijs-Roubaix. Mijn eerste keer, het moet me liggen. Hopelijk heb ik dan meer overschot.”

Dit artikel delen:

34 Reacties

de adelaar 26 september 2021 om 17:15

Matje , Hulde ! Gewoon zeggen als het is, laat iedereen maar denken

De Cabybara van de Conradkade 26 september 2021 om 17:17

Eerlijk verhaal.

Waar waren Riesebeek en Langeveld dan in het eerste deel van de wedstrijd. Die hebben toch als taak goed te positioneren met de kopman in het wiel?

Sammysosa 26 september 2021 om 18:24

Die gasten, zeker Riesebeek en Eenhoorn hebben uitstekend gereden en Mathieu en Dylan uit de wind gehouden. Eigenlijk ging alles perfect, behalve dan de topvorm van Mathieu.

Bankzitter 26 september 2021 om 18:50

Eensch met OP, zeker als je ziet hoe Taco al het hele jaar rijdt! Schandalig dat die niet geselecteerd is.

dit is mijn voorwiel 26 september 2021 om 18:52

@bankzitter. Die was er niet bij dus je kunt geen vergelijking maken en je kunt daar dus al helemaal geen oordeel over vellen.

Murcia 26 september 2021 om 17:22

Was goed maar niet super wat de logica zelf is met zijn aanloop. Kan denk ik echter met veel meer spirit afreizen naar Noord-Frankrijk en volgende week die paar procent extra inzetten door hier te rijden zoals hij deed.

Wheely 26 september 2021 om 17:24

Ging uiteindelijk nog beter dan ik halverwege dacht. Matje wordt nog wel een keer WK als alles op zijn plek valt.

Dylan fantastisch natuurlijk. Bauke ook een mooie koers gereden.

Peter stas 26 september 2021 om 17:37

Een welverdiende wereld kampioen indrukwekkend

Alfons Haavers 26 september 2021 om 17:43

Gemiste kans wel voor Matje denk ik dit jaar. Met de vorm van het voorjaar was hij wellicht wel mee geweest met Alaphilippe om hem dan te kunnen kloppen in de sprint.

Vorm is wel zeker niet slecht, dat voorspelt wel wat voor volgende week.

Oblomov 26 september 2021 om 18:02

Een verloren jaar kun je het natuurlijk niet noemen, maar is het eigenlijk toch wel…

Veel te veel hooi op zijn vork genomen. Had de Tour of het mountainbiken moeten overslaan.

Wildebert 26 september 2021 om 18:11

Hoop voor hem dat hij er weer helemaal bovenop komt. En dan wat slimmer zijn doelen uitkiest. Heeft zijn limiet overschreden en is in het rooie gegaan. Waande zich zo leek het onoverwinnelijk. Had bv. Sven Kramer ook een poosje last van. Hoogmoed enz. Eerst helemaal goed herstellen zou ik zeggen.

dit is mijn voorwiel 26 september 2021 om 18:54

Ik kan het waarderen dat een topsporter niet op safe speelt maar gokt en zichzelf uitdaagt. Dat het niet ideaal verloopt vind ik romantiek van de sport. Als je alles vooraf weet, is er mi geen zak meer aan.

Lendilonus 26 september 2021 om 22:10

Nee, een jaar waarin hij de Strade wint(een van zijn favoriete koersen en sws een dikke vis), een rit in de Tour pakt en daarnaast zijn droom volbrengt om zijn opa te eren door in het geel te rijden is onder geen enkele omstandigheid een verloren jaar. Dan heb ik het nog niet eens over alle andere gewonnen koersen gehad en dan laten we ook het veld voor het gemak links liggen.

notriple 26 september 2021 om 18:18

Hij zat misschien vandaag op 85% van zijn kunnen. M.a.w. geweldige prestatie met een 8e plaats

wimvl 27 september 2021 om 10:55

@notriple, Mathieu start niet om 8e te worden. Die doet enkel mee voor het podium, net zoals Wout. 8e plaats is niet waar hij voor gekomen is ,

deffil 26 september 2021 om 18:28

Zo zag ik het ook

Ruben_ 26 september 2021 om 18:42

mensen die het een verloren jaar noemen, lol.

De beste man heeft ondanks die rugproblemen vanaf mei toch een seizoen gedraaid met winst in Strade, 2e in de Ronde, 5e in San Remo, 3e in E3, 2 ritten in de Tirreno, 1 rit in de UAE tour, 2 ritten in de Ronde van Zwitserland, 1 rit en een week geel in de Tour de France, de Antwerp Port classic en nu 8e op het WK.

Kan idd maar beter stoppen

Ruben_ 26 september 2021 om 18:42

vergeet ik nog z’n veldritoverwinningen, veldrit wk en mountainbike shorttrack overwinningen.

dit is mijn voorwiel 26 september 2021 om 18:55

Een seizoen, zo mooi, dat er 2 posts voor nodig zijn!!

Oblomov 26 september 2021 om 20:13

Als je wil reageren, moet je het doen…

Wanneer Olympisch goud je doel is en er ook een op maat gesneden WK op de weg wordt verreden, dan is een lijstje met daarop 3e in de E3 natuurlijk alleen maar een illustratie van het feit dat het eigenlijk dus wel een verloren jaar is.

Pietspeed 26 september 2021 om 20:30

Eens met Ruben. De opmerkingen van Oblomov snijden waarlijk geen hout. Hoeft ook helemaal niet op ingegaan te worden.

Marik 26 september 2021 om 19:12

Wel een eerlijk verhaal van Mathieu. Tegelijkertijd ben ik vandaag kritisch op Mathieu. Wanneer hij voelt dat hij niet goed genoeg is om te winnen, richt hij zich volledig op Van Aert. Dat vind ik een destructieve manier van koersen. Er zijn echt andere manieren om de koers te rijden als je niet goed genoeg bent. Kijk maar eens naar Powless, die moest eerder ook lossen, Mathieu had ook kunnen werken voor Van Baerle bijvoorbeeld. Enfin, het is niet altijd feest, het is hem vergeven. Mathieu rijdt vaak genoeg dusdanig goed dat hij ons al veel plezier heeft gegeven. Ik hoop alleen dat hij andere keuzes durft te maken als hij merkt dat hij niet goed is.

mackie 26 september 2021 om 19:27

Ik snap wel dat MvdP zijn koers afstemde op Wout. De Belgen wilden er volgens mij alles aan doen om Wout met een klein groepje aan de meet te brengen. En als MvdP de stal ruikt kan hij rare dingen doen. Was mijns inziens de enige manier waarop MvdP vandaag WK kon worden.

Barry Batsbak 26 september 2021 om 19:28

Als Mathieu samen met Dylan gekozen heeft voor de kansen van Dylan, dan is het toch niet verkeerd om je op één van zijn mogelijke belagers te richten?

Panache 26 september 2021 om 19:31

Dat ‘destructieve’ rijden heeft van Baarle wel een plek in de achtervolgende groep (en zilver) opgeleverd. Met Mathieu zijn sprint is zijn aanwezigheid, ook in een passieve rol, een sterke toren op het schaakbord.

Marik 26 september 2021 om 19:58

Ik vraag me af of het rijden van Mathieu, Dylan het zilver heeft opgeleverd. Dat heeft Dylan vooral aan zichzelf te danken. Die man heeft echt een topprestatie geleverd.

Panache 26 september 2021 om 20:03

Zeker weten doe je het nooit, maar veel toprenners denken dat het in de buurt blijven van Van Aert en MvdP ‘ wel goed zal zijn’ en verwachten dat ze op die wijze wel weer vooraan belanden.
Dat het zilver van Baarle zeer gegund is staat buiten kijf. Die rijdt toch ook wel erg sterk in 2021.

Ed De B 26 september 2021 om 20:26

@Panache, zie Pitcock idd. Die kwam er net iets te laat achter dat ie niet in een zetel gebracht werd.

Pietspeed 26 september 2021 om 20:38

Kritiek mag uiteraard altijd. Lijkt me echter niet op zijn plaats. Als Van der Poel alles eraan doet en lukt om Van Baarle naar Alaphilippe te brengen, leidt hij Van Aert op een presenteerblaadje naar de zege eventueel. Van Baarle, afgezien van een verrassende solo, haalt het hoogst haalbare en Van der Poel ook. Eigenlijk alles naar z'n waarde vwb de uitslag.
Niet vwb de beste in koers. Dat was de kleine Merckx overduidelijk.
Btw, de prestatie van Van Baarle was idd groots, zeer groots en ook zijn eigen verdienste en zeer gegund. Heeft zich eigenlijk altijd moeten opofferen voor anderen. Is misschien niet de persoon er naar om kopman te zijn, maar heeft in lastige (eendaags)ritten en 'kleine' etappe koersen wel de fysieke kwaliteiten.

Westland95 26 september 2021 om 21:53

Hij kon gewoon niet beter dus zat in die groep, toevallig zat Van Aert er ook in. Wout mag zelf overigens ook eens wat vaker initiatief nemen.

Jean Dumas 26 september 2021 om 22:39

Wout heeft zich in de achtervolging te pletter gewerkt op de laatste OS. Had gewoon de benen niet, dat zag je al op de Smeisberg voor de laatste lus.

Marik 27 september 2021 om 10:16

Ik ben nooit zo gecharmeerd van het volledig kritiekloos volgen van sporters. “Mijn favoriet kan niks fout doen en alles aan hem is goed”, is aan mij niet besteed. Ik heb een grote bewondering voor Van der Poel. Deze man voegt iets bijzonders toe aan het peloton en ik ben er ook van overtuigd dat hij mede verantwoordelijk is voor de verandering van koersen en trainen in het moderne wielrennen. Tegelijkertijd zag ik gisteren een paar tactische fouten van zijn kant. Deal with it beste lezers.

Ruben_ 26 september 2021 om 22:38

Kon idd niet beter en hoopte gewoon op een sprint. Zei die toch ook achteraf.

notriple 27 september 2021 om 09:02

Zo afzien en dan nog 8e worden.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair