Mathieu van der Poel start in alle Italiaanse wedstrijden waarvoor zijn team wildcard kreeg

woensdag 1 juli 2020 om 15:39
Mathieu van der Poel start in alle Italiaanse wedstrijden waarvoor zijn team wildcard kreeg

© Cor Vos

Gisteren strooide organisator RCS met wildcards. Alpecin-Fenix ontving er maar liefst zes. Ondertussen heeft uithangbord Mathieu van der Poel bevestigd dat hij in alle zes deze wedstrijden effectief ook zelf aan de start zal staan; inclusief Tirreno-Adriatico.

Strade Bianche, Milaan-Turijn, Milaan-San Remo, Gran Piëmonte en de Ronde van Lombardije. Dat zijn vijf eendagskoersen in een tijdsbestek van vijftien dagen. Een maand later keert Van der Poel nog eens terug naar Italië om Tirreno Adriatico te betwisten. Een mooie uitdaging voor Van der Poel, al heeft het ook een minpuntje.

Zijn deelname aan Tirreno Adriatico (7-14 september) betekent concreet dat er dit najaar amper ruimte zal zijn voor het mountainbiken, een van zijn andere grote liefdes. De wereldbekermanche van Lenzerheide wordt namelijk op september afgewerkt, een dag voor de start van de Tirreno. Alleen Les Gets is nog een optie, maar de wegfiets omwisselen voor de mountainbike voor één wedstrijd, wordt moeilijk. Toch is wat dat betreft nog geen definitieve beslissing genomen. Het WK MTB is sowieso niet aan de orde, dat valt samen met de Amstel Gold Race (10 oktober).

Van der Poel gaf in eerste instantie aan nog wat wedstrijden op de mountainbike te willen betwisten om zeker in de top veertig van de UCI-ranking te blijven staan en zo zijn goede startorde te behouden. Hij hoopt nu dat de UCI overweegt om de ranking van vorig jaar te behouden.

Voorlopig programma Mathieu van der Poel:

flag-it 1 augustus: Strade Bianche
flag-it 5 augustus: Milaan-Turijn
flag-it 8 augustus: Milaan-San Remo
flag-it 12 augustus: Gran Piemonte
flag-it 15 augustus: Ronde van Lombardije

flag-it 7-14 september: Tirreno Adriatico
flag-fr 20 september: Les Gets (MTB) (met een groot vraagteken)
flag-be 30 september: Waalse Pijl
flag-be 4 oktober: Luik-Bastenaken-Luik
flag-nl 10 oktober: Amstel Gold Race
flag-be 18 oktober: Ronde van Vlaanderen
flag-fr 25 oktober: Parijs-Roubaix

Later deze week maakt zijn team Alpecin-Fenix Van der Poels volledige programma bekend.

Dit artikel delen:

26 Reacties

De Bezemwagen! 1 juli 2020 om 16:05

Dat is een mooi rijtje wedstrijden voor Van der Poel. Benieuwd wat hij kan doen in deze wedstrijden.

Baik-Baik 1 juli 2020 om 16:12

MTB brengt natuurlijk ook de nodige risico’s met zich mee, maar ik vind het persoonlijk wel jammer mocht hij het WK MTB niet betwisten.

Rijdt Mathieu overigens niet het NK op de weg?

bomb ba 1 juli 2020 om 17:22

Hij zegt altijd dat hij mountainbiken geweldig vind… Toch bijzonder om je mountainbikefiets dan een heel seizoen te laten staan. Ik juich het echter toe. Dit is een bijzonder jaar met veel kansen. Ik denk dat hij in elke wedstrijd waar hij dit seizoen aan de start gaat staan bij de (top)favorieten hoort.

hartstikkebedankt 1 juli 2020 om 16:12

SB, MSR, GP, AGR, RVV en PR is hij op z’n minst medefavoriet denk ik

Refie 1 juli 2020 om 16:14

Mooi rij.

Melkzuur 1 juli 2020 om 16:23

Als hij goed is vanaf dag 1 doet hij minstens mee voor de overwinning in Strade en M-S denk ik.
Off topic: weet iemand waar we een digitale wielerkalender kunnen opladen? Zie het niet zitten om alles manueel in te geven.

blix 1 juli 2020 om 16:36

@Baik-Baik: zeker gezien zijn droom om in 3 disciplines wereldkampioen te worden. Vorig jaar al gekozen voor Yorkshire ipv Mont-Sainte-Anne (we kennen allemaal de uitkomst daarvan). Zie niet in wie hem vorig jaar in Canada had kunnen kloppen – hij was het hele MTB-seizoen de beste. Ook dit jaar in het Oostenrijkse Leogang maakt hij ontzettend veel kans. Maar als de AGR op dezelfde dag valt, tja…

Gelei 1 juli 2020 om 16:41

Mooi. BTW worden al deze italiaanse wedstrijden uitgezonden?

Franco Ballerini 1 juli 2020 om 17:35

Op Eurosport vast wel. Vorig jaar in ieder geval wel en ook daar zullen ze snakken naar koers, buiten dat ze voor zover ik weet alle TV rechten op de Italiaanse koersen hebben.

platteprijs 1 juli 2020 om 17:56

Sporza zou dit jaar de Strade uitzenden. Hopelijk doen ze dat nog steeds

berggie1987 1 juli 2020 om 16:52

Wie wint eerder alle 5 de monumenten denken jullie? Gilbert of MvDP?

bomb ba 1 juli 2020 om 17:20

MvdP

Franco Ballerini 1 juli 2020 om 17:27

Wat bedoel je met eerder? Eerder in een carrière of eerder in de tijd? Indien het eerste, dan van der Poel, anders Gilbert. Maar eerlijk gezegd zie ik ze geen van beiden alle 5 de monumenten winnen. Gilbert zie ik MSR niet winnen, van der Poel Lombardije niet.

Romāns Vainšteins 1 juli 2020 om 19:03

MvdP, de teller staat inmiddels al op 0 dus tel maar uit.

Dirty Derrick 1 juli 2020 om 20:50

Blaas toch niet zo hoog van de toren… Hij heeft nog geen monument gewonnen en is ondertussen al 25 jaar. Een monument win je niet op bestelling. De Ronde van Lombardije en Luik zijn sowieso te zwaar voor hem…

girardengo 1 juli 2020 om 17:47

Ik zou niet zo maar durven stellen dat hij Lombardije niet kan winnen. Karstens (weliswaar gediskwalificeerd) en De Roo, enigszins vergelijkbare klassieke types, hebben dit monument ook gewonnen. De Roo zelfs twee keer.

hartstikkebedankt 1 juli 2020 om 18:26

Dat was wel echt in het jaar 0 natuurlijk, vind ik niet zo goed vergelijkbaar. Uitgerekend doordat Gilbert 2 keer won zou je wel kunnen betogen dat MVDP het wellicht zou kunnen. Ook Bettini lukte het natuurlijk twee keer, wel meer een klimmer georienteerde klassiekercoureur dan de meer kassei-achtige coureur MVDP maar ook niet een echte AK-man. In de afgelopen 9 edities won er steeds wel meer een echte klimmer.

Martino87 1 juli 2020 om 21:14

@ hartstikkebedankt: waarom zou hij meer een kassei-achtige coureur zijn?

Deel Koeper 1 juli 2020 om 23:15

Lombardije is de laatste jaren veel zwaarder geworden, Gilbert heeft al gesteld dat hij de huidige versie nooit had kunnen winnen. MvdP zie ik daar echt nooit meedoen.

Michelangelo 1 juli 2020 om 19:47

Mooi dat hij naar Italie komt. Ik ga in ieder geval proberen om dit fenomeen van dichterbij te bekijken (maar vooral eindelijk weer genieten van de sfeer rondom de koers)!

Titaantje 1 juli 2020 om 20:08

De druk van het wegprogramma neemt toe. De sponsoren willen resultaten op de weg zien voor het contract en moeten toezeggingen doen aan organisatoren dat MvdP komt om wildcards te krijgen. Hopelijk behoudt Mat het plezier in de sport, want het leek juist dat hij dat plezier enorm haalde uit het mountainbiken en soms wat minder uit het “saaie” wegwielrennen.

SnellePelle 1 juli 2020 om 20:57

Exit Tokio 2021 dream?
Enter road carrière!

VerstandOpNul 1 juli 2020 om 23:07

De Italiaanse rondemissen weten alvast waar ze aan toe zijn..

Pelsluis 2 juli 2020 om 10:00

Erg jammer! Zeker en vast niet v ganser harte. Niet goed voor zijn ‘ontwikkeling’. Heren Roodhooft kom tot inkeer! Laat ‘m zelf bepalen! Crowdfundingactie om de ploeg een klassieker ace te kunnen laten halen?

mtber_1978 2 juli 2020 om 13:25

Ben bang dat hij op deze manier net zoveel plezier aan zijn sport gaat beleven als Sagan, nu al uitgeblust.
Ik had hem liever op de mtb gezien maar ja, hij moet vooral zelf kiezen

Pelsluis 4 juli 2020 om 10:53

Beetje ‘mensenkenner’ weet: dit is niet wat M in gedachten had. Vrees dat ook hier Covid een rol speelt. Allemaal doordat mensen hebben zitten slapen op momenten dat ze met hun werk bezig hadden moeten zijn.

Headlines

Materiaalzone

Populair