Mathieu van der Poel reist nu pas naar Tokio: “Twee dagen om te verkennen, dat is voldoende”

donderdag 22 juli 2021 om 18:32
Mathieu van der Poel reist nu pas naar Tokio: “Twee dagen om te verkennen, dat is voldoende”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel reist vandaag af naar Japan om deel te nemen aan de Olympische Spelen van Tokio, waar hij maandag opgaat voor de mountainbike-wedstrijd. De andere mountainbikers zijn al een paar dagen in Japan, maar Van der Poel koos ervoor zich zo lang mogelijk thuis voor te bereiden op de Spelen. “Ik heb nog twee dagen om te verkennen, dat is voldoende.”

Tweeënhalve week geleden stapte Van der Poel na een etappezege en zes dagen het geel uit de Tour de France om zich voor te bereiden op de Spelen. “De afgelopen weken waren vrij rustig. Na de hectiek van de Tour heb ik een paar dagen rust genomen. Daarna ben ik gaan trainen op de mountainbike om mij op Tokio voor te bereiden”, vertelde de 26-jarige renner van Alpecin-Fenix vlak voor zijn vertrek voor de camera van de NOS.

Ondanks zijn vroegtijdige vertrek is Van der Poel de Tour wel blijven volgen. “Als ik zelf niet op de fiets zat, heb ik van de meeste etappes wel de finale gekeken. Met wel gevoel ik dan kijk? Een beetje dubbel, maar door de rare kalenderplanning was het heel moeilijk om te combineren. Ik wilde achteraf geen spijt hebben dat ik te lang in de Tour was gebleven. Ik denk dat het mooi was geweest.”

foto: Cor Vos

De afgelopen weken gebruikte hij vooral om frisheid op te doen en aan intervaltraining te doen in aanloop naar de Spelen. “Dat is wel goed gekomen. Ik moest eerst weer van fiets switchen, dat was lang geleden. Dus het was een beetje het gevoel op de mountainbike terugkrijgen, specifiek trainen en dan proberen zo goed mogelijk te zijn voor Tokio. Niet alleen de positie is anders dan op de wegfiets, ook de inspanning. Mountainbiken is kort en intensief.”

‘Omdat de regels zo streng zijn’
Terwijl de andere Nederlandse mountainbikers al sinds vrijdag in Japan zijn, koos Van der Poel ervoor om nu pas naar Japan af te reizen. “Waarom? Omdat de regels zo streng zijn overal. Op een hotelkamer zitten is niet echt aan mij besteed. Ik heb ervoor gekozen om zo lang mogelijk thuis mijzelf voor te bereiden en dan een heel korte periode daar te zijn. Ik heb nog twee dagen om het parcours te verkennen, dat is voldoende. Dat doe ik bij de Wereldbeker normaal ook.”

Een medaille winnen is zijn grote doel, zei hij. “Dat was al heel lang het doel, dus dat is nog niet veranderd. Het parcours? Ik heb er nog niet op gereden. Ik heb alleen wat beelden gezien en hier en daar wat opgevangen. Normaal gezien zou het mij wel moeten liggen, maar de vorm van de dag is sowieso bepalend. Het zijn heel rare Spelen, denk ik. Een beetje anders dan anders. Hopelijk verloopt alles goed en kunnen we met een medaille naar huis komen.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Deo 22 juli 2021 om 18:35

Een onnodig risico voor het grootste doel van je carrière, denk je niet? Mathieu?

Chippen 22 juli 2021 om 18:39

blijft allemaal wat raar. heeft al lang niet meer op zijn MTB gezeten, reist heel laat af, heeft nog geen idee hoe het parcours eruit ziet

voor iemand die al bijzonder lang met die os bezig is, zit er in de laatste rechte lijn nogal veel gelatenheid in, al kan dat natuurlijk een manier zijn om de druk/stress weg te houden

Michelangelo 22 juli 2021 om 18:40

Het is een keuze, met voor- en nadelen. Waarbij ik er vanuit ga dat hij ze samen met zijn mensen om zich heen goed heeft afgewogen. Qua acclimatisering en tijdsverschil had hij misschien beter eerder vertrokken, maar qua trainingsomstandigheden en omkadering zit hij misschien beter hier.

Uiteindelijk zal het resultaat bepalen of het de juiste keuze is geweest.

Idske 22 juli 2021 om 18:50

Resultaat zal echt niet zeggen of het de juiste keuze is geweest. Je kan die aanname dan maken maar meer is het ook niet.

LeoR 16 22 juli 2021 om 18:57

‘Probleem’ bij MVDP is dat hij zoveel talent heeft dat, zelfs met een sub-optimale aanpak, winnen bijna vanzelfsprekend is.

roeleur 22 juli 2021 om 19:13

Binnen twee dagen alweer twee NL-atleten en een staflid positief getest en in quarantaine. Voorbij OS. Dat zal hij en zijn begeleiding teveel risico vinden en het verplicht opgehokt moeten zitten demotiverend. Vier dagen voor de start arriveren kan ook heel goed werken zoals Mollema al tweemaal in de Japan Cup bewees, hoewel het in oktober zeker minder warm was.

Ruud Brouwer 22 juli 2021 om 20:32

Grappige reacties van Chippen en Deo…zijn duidelijk geen echte fans van MVDP die hem al jaren voor de Amstel Goldrace volgden, die alle wedstrijden hebben gezien qua veldrijden, MTB en en Wegwedstrijden. Het zijn eenvoudig de bekende stuurlui, die zelf nog nooit op een behoorlijke fiets hebben gezeten,en al helemaal niet weten hoe het is om te wisselen,qua disciplines en qua fietsen…Gelukkig trekt MVDP zich daar niets van aan, gesteunt door een team die hem door en door kennen en weten wat goed voor hem is, behaald hij epische overwinningen. En natuurlijk verliest hij ook,dan komen de Chippens en Deos uit hun kast om hun gelijk te halen….Maandag gaat MVDP goud halen, dus blijf nog maar even in jullie kast zitten…..het staat in de sterren!

Pole Pole 22 juli 2021 om 22:23

ok Ruud …

Nillus 22 juli 2021 om 20:33

Je weet het nooit met MvdP.
Ik hoop echt dat hij wint, maar laten we de vel niet verkopen voor de beer is geschoten !
Het is niet vanzelfsprekend dat hij wint, al lijken er velen vanuit te gaan

Luc La 22 juli 2021 om 20:51

Als een beetje op je hotelkamer zitten teveel gevraagd is. Onbegrijpelijk dat ie die kleine opoffering om je droom waar te maken niet kan brengen. Om nog te zwijgen dan over zijn opgave in de tour. Dan had ie evengoed nog week verder kunnen rijden.

Dan geef mij maar de attitude van zijn eeuwige concurrent, met intussen al 6 ritten..

roeleur 22 juli 2021 om 21:15

Verplicht in een hotelkamer zitten is niet de opoffering die perse nodig is om tot succes te komen. Er zijn meerdere wegen. De vergelijking met z’n eeuwige concurrent gaat mank want mountainbike vereist een andere voorbereiding dan het wielrennen op de weg.

Pole Pole 22 juli 2021 om 22:23

Ik dacht dat hij een fervent gamer was.

Jooop 22 juli 2021 om 22:43

Geef mij maar de attitude van de wielrenner waar ik fan van ben. Verrassend wel.

Headlines

Materiaalzone

Populair