Mathieu van der Poel over Milaan-San Remo: “Er zijn anderen die meer kans maken”

Mathieu van der Poel over Milaan-San Remo: “Er zijn anderen die meer kans maken”

foto: Cor Vos (archief)

zaterdag 8 augustus 2020 om 07:50

Mathieu van der Poel start zaterdag als een van de topfavorieten aan Milaan-San Remo. Zelf is hij echter een stuk voorzichtiger als het gaat over zijn winstkansen. “Ik heb het topgevoel nog niet echt te pakken gehad, al was ik ook zeker niet slecht”, vertelt hij in een interview.

In Strade Bianche werd hij uiteindelijk vijftiende, op meer dan tien minuten van winnaar én aartsrivaal Wout van Aert. De Alpecin-Fenix-renner reed echter op een cruciaal moment lek en moest dat later bekopen. Ondanks dat veel renners opgaven in de verzengende Italiaanse hitte, besloot Van der Poel de koers toch uit te doen. Met het oog op Milaan-San Remo, dus. “Toch wel, maar ook om die mooie wedstrijd uit te rijden”, zegt de 25-jarige Nederlander. “Het was niet dramatisch slecht, wel een extreem lastige editie. Door die lekke band ben ik over mijn limieten gegaan. Later herpakte ik me en ben ik blij dat ik gefinisht ben.”

La Primavera is een koers van 305 kilometer, by far de langste op de kalender. Van der Poel reed de koers nog nooit, maar besloot niet om raad te vragen in zijn omgeving. Hij kreeg het echter wel. “Mijn ploegmaats Sacha Modolo (die niet start, red.), Kristian Sbaragli en Scott Thwaites hebben deze koers al een paar keer gereden. Zij hebben me zo hier en daar al verteld hoe deze wedstrijd een beetje in zijn werk gaat. Maar dat zie je ook als je San Remo op tv ziet. Ik denk dat dit een wedstrijd is zonder al te veel geheimen. Althans, de originele wedstrijd dan. Door de parcourswijziging zal het toch ietsje anders zijn dan de laatste jaren.”

Draagt uitrijden Strade Bianche bij aan topvorm MVDP? – foto: Cor Vos

Meer hoogtemeters
Zo gaat de wedstrijd niet langer meer hoofdzakelijk langs de kust. Maar dat is nog niet alles. Door het verwijderen van de Turchino en drie Capi en het toevoegen van twee lange beklimmingen, veranderen de hoogtemeters. Normaliter zitten die rond 2000, nu zijn er zo’n 2700 hoogtemeters. “Misschien gaan een aantal teams die beklimmingen gebruiken om de wedstrijd hard te maken om de sprinters op hun adem te trappen. Maar dat ligt er maar net aan hoe de koers verloopt. Dat de wedstrijd anderzijds minder selectief zou zijn en de kansen op een massaprint toenemen? Dat geloof ik niet, een massasprint wordt het nooit.”

Daarvoor acht MVDP de Cipressa en de Poggio te lastig. “Maar dan toch ook weer niet”, overdenkt hij zijn antwoord. “Op zich stellen ze niet zo heel veel voor. Maar de renners rijden er zó hard omhoog, dat er altijd breukjes ontstaan. Een massasprint is voor mij onwaarschijnlijk”, oordeelt de kopman. De technische afdaling van de Colle di Nava op ruim zestig kilometer voor het einde onderschat hij echter niet. “Dat kan voor extra nervositeit zorgen. Het is toch een heikel punt. Een peloton slaat in een afdaling toch vaak uit elkaar. En daarna zou het best weleens snel kunnen gaan naar de laatste twee beklimmingen.”

Geen topfavoriet?
Van der Poel laat niet veel los over de tactiek. Een aanval op de Poggio zal hij alleen niet snel ondernemen. “Renners die daar in het verleden alleen zijn weggereden en het dan gehaald hebben tot aan de finish, die zijn volgens mij op één hand te tellen. Dat is geen gemakkelijke onderneming”, vindt hij. “Een echte sprinter zoals Caleb Ewan – die kan ook echt goed bergop – zie ik hier wel overleven. Misschien speelt het in mijn voordeel dat ik in Strade Bianche als vijftiende eindigde. Dat was niet waarop ik gehoopt had. Maar als ik dan weer aan Milaan-San Remo denk: er zijn andere renners die meer kans maken dan ik doe, ja.”


Lees hier:
Voorbeschouwing Milaan-San Remo 2020

Dit artikel delen:

34 Reacties

didison 7 augustus 2020 om 20:12

Wie heeft er meer kans dan hem op de overwinning? Wout van Aert?
Moeilijk te voorspellen einduitslag.. Hier kunnen 15 namen winnen?

Eljorro 7 augustus 2020 om 22:26

Van Aert is momenteel in veel betere vorm.

Wheely 7 augustus 2020 om 20:12

Je weet het gewoon niet met deze gast en met deze wedstrijd al helemaal niet. Hij kan in ieder geval zeker de sprint winnen bij een uitgedunde groep en die groep mag nog best groot zijn ook.

Hollow Knight 7 augustus 2020 om 20:25

Hij is gewoon topfavoriet wat mij betreft.

Het is de “makkelijkste” klassieker en dat ligt hem nu eenmaal veel beter dan loodzware wedstrijden zoals Strade Bianche, de Giro di Lombardia of Luik-Bastenaken-Luik.

Deo 8 augustus 2020 om 00:37

moeilijkste om te winnen

maklukzat 7 augustus 2020 om 20:29

Ik geef hem weinig kans. In goede vorm is hij zeker een favoriet, maar tijdens de Strade en Milaan Turijn was het maar mager. Dat gaat niet binnen 3 dagen veranderen. Dan gaat Van Aert veel meer kans maken gezien zijn vorm.

Bob 7 augustus 2020 om 20:33

Saaie koers, saai parcours dus er kunnen er veel winnen

assen 7 augustus 2020 om 20:36

+1
Laatste kwartier wel kijken heh Bob!

Eddy Vroemm 7 augustus 2020 om 21:10

Mee eens. Morgen beter kijken naar Tour de l’Ain en ronde van Polen. Aan het eind nog even overschakelen naar MSR.

Wheely 7 augustus 2020 om 21:28

Nou ga wel af en toe schakelen hoor, ben wel benieuwd hoe het aangepaste parkoers er uitziet.

Romāns Vainšteins 8 augustus 2020 om 08:03

Ik laat l ain en Polen koud links liggen en kijk gewoon MSR.

Wheely 7 augustus 2020 om 21:08

Wat jammer dat het geluid zo slecht is bij dit filmpje, de interviewer is amper te verstaan. Verder wel top zo’n interview hoor een dag voor de wedstrijd!

boehoe 8 augustus 2020 om 11:46

Gelukkig hebben ze er een artikeltje van gemaakt, want het is inderdaad nauwelijks te verstaan. zonde.

SnellePelle 7 augustus 2020 om 21:15

Wordt niks. Te warm. En te koud kan hij ook niet tegen.
Te lang is de koers ook, en te ver van huis.
Matje kan alleen winnen in een straal van 500km rond Kapellen, tot 25gr, het liefste tot 1,5h koers (5h wil nog lukken) maar 7 zeker niet. Dan begint hij ontwenningsverschijnselen te krijgen van de playstation…

Grapje mensen…. cynisme.
Maak er wat van Matje!

Jacco van Stierop 7 augustus 2020 om 21:24

Aan zijn blik en lichaamstaal te zien lijkt er sprake te zijn van de nodige spanning en opgekropte geldingsdrang.
Goed teken.

Murcia 7 augustus 2020 om 21:58

Er zijn wel een dozijn favorieten op te noemen, maar ik denk toch dat het een massasprint gaat worden. En dan mag je Ewan, Demare en van Aert wel opschrijven.
MVDP mag mij echter altijd verrassen en het allermooist zou natuurlijk een strijd tussen hem en Wout zijn. Als ze samen in een ontsnapping zitten die beslissend blijkt te zijn kan mijn dag al niet meer stuk. Moge de beste winnen. Ik gun het ze beiden.

Barry Batsbak 7 augustus 2020 om 22:10

Ik snap überhaupt niet wie steeds Vd Poel als topfavoriet bestempeld voor koersen die hij nog nooit gereden heeft. Hetzelfde voor de Strade.

Beekman 7 augustus 2020 om 22:16

@Batseman, heb je wel enig verstand van wielrennen, niet de koersen gezien die hij vorig jaar bijna en of gewonnen heeft bij zijn eerste deelname?

Barry Batsbak 7 augustus 2020 om 23:15

Ik pretendeer absoluut niet heul veul verstand van wielrennen te hebben. Ik kijk er gewoon graag naar en met name naar de verrichtingen van onze Nederlandsche renners. Ik sta niet stijf van de triviale weetjes van de afgelopen 40 jaar koers, hoeft wat mij betreft ook niet om te kunnen genieten van wielersport. Maak je geen zorgen, ik heb praktisch elke voorjaarskoers van vorig jaar gezien. Zeker de koersen waar Van der Poel aan de start stond. Maar dat is in een a-typisch wielerjaar als 2020 geen basis om iemand als topfavoriet te bestempelen. De koersen worden gereden onder totaal andere omstandigheden, iemand die uitblinkt in winterse omstandigheden is in een halve hittegolf gewoon niet dezelfde kanshebber tegen de verzamelde tegenstand die onder zomerse omstandigheden beter rijdt. Mening.

Panache 8 augustus 2020 om 10:30

Nu gaat het om de hitte. Je reactie er voor ging over een eerste deelname.

Barry Batsbak 8 augustus 2020 om 10:51

Oh pardon, ik had mijn postweegschaaltje niet bij de hand. Ik begrijp dat elk woord gewogen wordt inmiddels? Mag ik bij deze mijn excuses aanbieden voor mijn eerste reactie? Die was niet volledig.

Deel Koeper 7 augustus 2020 om 22:56

Bij een uitgedund groepje maakt hij uiteraard een serieuze kans, maar de vraag is of hij daar in zijn huidige vorm wel zou bij zitten. En in een vlakke massasprint verwacht ik dat er altijd wel eentje van het gezelschap Demare, Sagan, Ewan of Gaviria zal voor eindigen.

Heb ook het idee dat deze koers hem eigenlijk weinig interesseert en dat het belangrijker is voor de ploeg dan voor hem. Ziet er in dat interview ook vrij misnoegd uit, terwijl hij toch vrijwel altijd vrolijk is.

007 8 augustus 2020 om 11:56

Zijn lichaamstaal is inderdaad anders dan ik van hem gewend ben. Dit is denk ik ook een koers waarin hij weinig kans maakt om te winnen. Maar je weet het nooit bij hem. Zet hem op Matje!

Michelangelo 7 augustus 2020 om 23:56

De makkelijkste klassieker om uit te rijden, de moeilijkste om te winnen.

Ik denk dat je wel 30 of 40 man kunt noemen die allemaal een goede kans maken. Van snelle spurter via klassiek type tot klimmer met een punch. Van ewan en bennett, via Gilbert en van aert, tot alaphillipe of fuglsang.

En vdp is er daar 1 van. Maar om te winnen moet alles mee zitten….

Robbebopper 8 augustus 2020 om 10:21

Ieder jaar wint anders een, net als bij alle andere wedstrijden. Het is dus niet moeilijker om deze wedstrijd te winnen.

Michelangelo 7 augustus 2020 om 23:56

De makkelijkste klassieker om uit te rijden, de moeilijkste om te winnen.

Ik denk dat je wel 30 of 40 man kunt noemen die allemaal een goede kans maken. Van snelle spurter via klassiek type tot klimmer met een punch. Van ewan en bennett, via Gilbert en van aert, tot alaphillipe of fuglsang.

En vdp is er daar 1 van. Maar om te winnen moet alles mee zitten….

VDB44 8 augustus 2020 om 00:17

Als Fuglsang morgen als eerste over de meet bolt in San Remo dan trakteer ik gans Wielerflits op een biertje. ;-)

Michelangelo 8 augustus 2020 om 07:59

Rijdt ergens anders zeker…. snugger :-)

Kosmonaut 8 augustus 2020 om 01:57

Bij van der Poel kan je nooit zeggen dat hij géén kans maakt en ik begrijp dat hij op basis van vorig jaar tot favoriet word gebombardeerd, echter zie ik op dit moment weinig aanknopingspunten om hem als (top)favoriet te bestempelen.

Samir Durran 8 augustus 2020 om 02:39

Goh, hij maakt op veel parcours kans, maar itt zijn vader durf ik toch wel zeggen dat hij volgende week in Lombardije geen kans maakt.

Barry Batsbak 8 augustus 2020 om 10:21

Eens met Kosmonout. Maar ik laat me graag verrassen, dat dan weer wel!

Jean Dumas 8 augustus 2020 om 09:57

Het is jongerentijd (zie ook Bagioli en Pedersen). Wordt een erg open strijd.

Romāns Vainšteins 8 augustus 2020 om 10:02

Hijzelf pusht zich duidelijk minder halfgodelijk dan de loodsmannetjes in zijn slipstream, dat is niet flauw afhouden maar natuurlijke bescheidenheid in zijn geval.

Baukema Tomoulin 8 augustus 2020 om 11:05

Ik denk dat het moeilijk wordt voor MvdP. Bij een massasprint zal hij wel top 5 rijden maar waren er vorig jaar in verglijkbare wedstrijden altijd wel een paar sneller (zoals in Gent-Wevelgem). Als hij toch aanvalt bovenop de pogio zitten er minimaal 10 op zijn wiel die hem gaan uitroken. Hij moet hopen dat een ander aanvalt bovenop de Pogio (zoals WvA of Naesen) zoals vorig jaar en hij mee kan sluipen in een groepje groot genoeg om onopvallend te zijn en klein genoeg dat niemand een deftige trein + leadout heeft. Ca 7 tot 20 renners, dan maakt hij goeie kans.

Headlines

Materiaalzone

Populair