Mathieu van der Poel: “Nog nooit zo diep gegaan om cross te winnen”

woensdag 1 november 2017 om 17:26
Mathieu van der Poel: “Nog nooit zo diep gegaan om cross te winnen”

Foto: © Orange Pictures / Peter Scholz-SFA

Mathieu van der Poel behaalde vandaag een zwaarbevochten overwinning in de Koppenbergcross. In tegenstelling tot eerdere crossen was hij rond de ‘Bult van Melden’ niet zo dominant als de voorbije weken. In de slotfase sloeg hij alsnog toe. “Ik ben er echt heel diep voor moeten gaan”, vertelde hij na afloop in het flash-interview.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.
Van der Poel moest tot het einde vol gas geven. “Ik dacht even dat Toon Aerts nog zou terugkomen. Na dat steilste stuk van de Koppenberg zwalpte ik tot de finish. Het was tot daar en geen meter verder. Alles begon te draaien.” Vlak na de finish viel hij van uitputting van zijn fiets. “Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo diep ben moeten gaan om een cross te winnen”, geeft hij toe.

Zondag wacht met het EK in het Tsjechische Tabor een volgende test. Hij verwacht dat deze uitputtingsslag geen problemen op zal leveren. “Ik kan goed herstellen. Dit is alleen maar goed voor de conditie denk ik”, aldus Van der Poel.

Dit artikel delen:

18 Reacties

mus van de maasstad 1 november 2017 om 17:38

Wat een klasbak

polke 1 november 2017 om 18:03

Je kon duidelijk zien dat hem stuk zat en toch nog winnen . Wat een klasbak

aardappeljager 1 november 2017 om 18:29

Ik vraag me af of dit geen gevolgen heeft voor zondag. Zo diep gaan moet je toch aardig van herstellen me dunkt

Wheely 1 november 2017 om 18:32

Pure winnaarsmentaliteit.

Quintenri 1 november 2017 om 18:52

@aardappeljager

Dat denk ik ook, maar zijn grootste concurrenten hebben even hard afgezien ;)

Stenalic 1 november 2017 om 18:55

Hij zal zondag de zege aan VDH laten, kan matje mooi in dit shirt blijven rijden.

teunster 1 november 2017 om 21:33

Stenalic, denk ik eigenlijk ook. Niet moedwillig, maar hij zou er al snel vrede mee hebben denk ik. Toon die zichzelf opvolgt is ook realistisch scenario. Iemand meer info over het parcours?

Pantani77 1 november 2017 om 21:33

Respect!!!

theking 1 november 2017 om 21:38

Echt ongelooflijk die explosiviteit. Hij rijdt op de laatste klom nog 8 seconden weg bij aerts ondanks dat gezwalk op het eind

mark vv 1 november 2017 om 21:42

Respect groot sportman. Zo had heel het Nederlands elftal erbij moeten liggen de laatste wedstrijden.

Thijs E 1 november 2017 om 22:06

Kans dat VDP VDH laat rijden zondag, maar dan nog de vraag of Aerts het voorbeeld van zijn ploegleider opvolgt of de instructies van de bondscoach, een goede vriend van diezelfde ploegleider.

Intriges te over

titanio82 1 november 2017 om 22:39

In Tabor wordt de pees er vanaf de eerste meter opgelegd. En dan gaat Lars echt Toon Aerts niet naar voren brengen. Wordt gewoon genieten van een “saaie” cross.

assen 2 november 2017 om 06:54

Zou mij ook niet verbazen als MvdP en LvdH na 2 ronden nog bijelkaar zijn met nog wat ander (niet-Nederlands) volk, LvdH het mag proberen en MvdP hem niet gaat halen. Mooi toch?

FondriestTF3 2 november 2017 om 07:31

Ach, die Nederlandse trui is mooi en die Europese trui niet. Dus hopelijk wint ie m niet!

b0bob0 2 november 2017 om 08:57

Allereerst.. belachelijk van de organisatie om op t uur nog een ronde extra te laten rijden.. kunnen die niet tellen??

Ten tweede.. net of Mathieu ook maar iemand zomaar laat winnen. EK staat nog niet op zn palmares, en we hebben gisteren gezien wat er gebeurde als Mathieu iets nog niet gewonnen heeft!

Spinergy 2 november 2017 om 10:24

Hij was al naar de kl*ten voordat ze op de kasseien kwamen, Aerts was daar al dichterbij gekomen.. dat laatste sprintje bergop was puur op wilskracht… wel gaaf!

Taliesin 2 november 2017 om 12:06

Ik vond m heel sterk bergop steeds op die Koppenberg, heb niemand gezien die daar sneller was. Dat vind ik een bevestiging van de duidelijk aanwezige klimmers kwalitieten. Hij heeft die explosiviteit, maar zeker ook bergop. Ook het stuk waar hij demareert op t moment dat Van Aert opeens definitief lost is bergop, en op datzelfde stuk rijdt ie in de laatste ronde ook de twee anderen eraf. Ik denk zelf dat ie niet zo kapot had hoeven gaan op dat laatste stuk, hij had het idee dat Aerts echt snel dichterbij kwam maar dat was niet echt zo. Dat zorgde zeker voor extra stress bij MvP.

Pol 2 november 2017 om 12:51

Het hoofd van de jury was ook nog een Nederlander,had vroeger een laag cijfer voor rekeningen op school denk ik.

Headlines

Materiaalzone

Populair