Mathieu van der Poel na Il Lombardia: “Ik heb mezelf verrast”

zaterdag 15 augustus 2020 om 21:01
Mathieu van der Poel na Il Lombardia: “Ik heb mezelf verrast”

© Cor Vos

Mathieu van der Poel is tiende gefinisht bij zijn debuut in de Ronde van Lombardije. Een resultaat waar hij achteraf zeker kon mee leven. “Maar of ik hier ooit kan meedoen voor de overwinning? Dat wordt heel moeilijk”, klonk het realistisch.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“Zoals voorspeld werd het vandaag een enorm lastige wedstrijd”, reageert Van der Poel bij monde van zijn team. “Ik heb mezelf verrast. Het tempo in de wedstrijd lag ontzettend hoog, maar ik bleef bij de laatste tien, in het spoor van de echte klimmers. Dat had ik niet verwacht. Of ik hier ooit echt kan meedoen voor de overwinning? Dat wordt heel moeilijk.”

Van der Poel was wel tevreden over zijn gevoel. “Dat was vandaag opnieuw beter dan woensdag. Stilaan sta ik waar ik wil staan. Dit resultaat is zeker een opsteker naar de kampioenschappen toe. Volgende week zal voor mij een rustigere week worden, maar hier en daar zal ik in mijn training de nodige accenten leggen naar de volgende wedstrijden”, besluit hij.

Dit artikel delen:

41 Reacties

Romāns Vainšteins 15 augustus 2020 om 21:04

Prima koers, mooi op beeld met goede grinta.

fietsvriend 15 augustus 2020 om 21:10

Idd ja, grinta! En een heerlijke chasse patate

yo-eddy 15 augustus 2020 om 21:31

chasse patat haha ….. hij liet zich gewoon op VdP tempo van dat heuveltje af rollen en bolde bijna nog naar de groep Nibali toe

edit wf: niet doen

HSV 15 augustus 2020 om 22:57

Deze jongen heeft koershardheid nodig. Na vandaag no doubt.

fietser80 15 augustus 2020 om 21:13

Erg goed!

Michelangelo 15 augustus 2020 om 21:13

Op een haar na teruggekomen bij de kopgroep. Had misschien nog wel ietsje meer ingezeten als dat gelukt was. Maar hoe dan ook boven verwachting, knap hoe hij zo lang mee kon op de muur.

Verschil tussen een top 5 en een chasse patat is maar een paar tellen. Hij kon ze ruiken….!

fustviking 15 augustus 2020 om 23:39

een haar = 5 tellen = ze kunnen ruiken =
1 minuut en 20 seconden

Grobbel 16 augustus 2020 om 07:49

@fustviking: Hij zat op een gegeven moment op 15 seconden van die groep. In één van de camerabeelden zag je de groep zelfs rijden voor Mathieu, maar het is hem net niet gelukt het gat te dichten.

Concorde 15 augustus 2020 om 21:14

Chasse patate? Nonsens. Hij heeft spiritus getoond. Zo hoog mogelijk eindigen is ook een doel. Dat geldt minder bij een etappe wedstrijd

KnightBiker 16 augustus 2020 om 11:49

+1 dit is niet de definitie van een chasse pattate. (Maar spiritus tonen?!) wordt er schoongemaakt?

Robert Rodenburg 16 augustus 2020 om 14:58

Hee noorman ook weer onder je steen vandaan?

flitsvolger 15 augustus 2020 om 21:17

Als hij hier nu tiende kan worden, zou hij de komende jaren nog wel hoger in de top 10 van Lombardije kunnen eindigen, maar winnen zal niet gebeuren. Ik had na Milaan-San Remo toen hij aangaf een stijgende vorm te hebben wel verwacht dat hij hier zou meedoen voor een ereplaats. Het parcours ligt hem redelijk, maar een aantal steile stukken op een aantal klimmen zijn (net) te zwaar en hij zal bovendien altijd moeten afrekenen met betere klimmers. Daarom heeft hij slechts een kleine kans ooit de Ronde van Lombardije te winnen, al kan hij zeker wel vaker in de top 10 eindigen!

Deel Koeper 15 augustus 2020 om 21:43

Dit was, door het rare seizoen, de zwakst bezette RvL van de voorbij jaren, volgende jaren gaat er alleen maar meer concurrentie zijn. Dit was een uitgelezen kans om hier eens top 10 te eindigen, hij heeft die netjes gegrepen.

ChefSpijker 15 augustus 2020 om 22:07

Er zijn de afgelopen jaren wel mindere top 10’s geweest daar. Misschien wel betere startlijsten, maar normaal zit Lombardije ook helemaal op het einde van het seizoen waarbij veel toppers starten zonder dat ze nog de energie hebben voor een topresultaat.

s b 15 augustus 2020 om 21:53

Goed gereden!

Wheely 15 augustus 2020 om 21:58

Hij is zeker niet in zijn beste vorm ooit daarom heef ie mij echt verbaasd met deze top 10. Van de Mathieu die de Amstel won had ik het wél verwacht. Ik denk dat deze periode als debutant superwaardevol voor hem gaat zijn met oog op volgend seizoen. Hij gaat terugkomen in de Strade en MSR om te winnen maar hier komt hij terug omdat hij van deze koers heeft genoten en dat is de grootste winst.

boehoe 15 augustus 2020 om 22:16

Is er geen reactie van Mollema ergens op te tekenen? De aandacht is altijd wel heel erg op Mathieu, Evenepoel en team JV gericht.

Michelangelo 15 augustus 2020 om 22:24

edit wf: doe normaal

Michael Bianchi 16 augustus 2020 om 00:03

Twee Nederlanders in de top 10, prima resultaat. BM 4e en MvdP 10e.

Jacob Lohof 16 augustus 2020 om 07:11

Daar heb je gelijk in, maar dat is helaas de trend in de Nederlandse media liever dat iemand van Jumbo wint daarom is wielerflits ook geel zwart

Spartacus 16 augustus 2020 om 09:08

Haha Jacob, Wielerflits was al geel/zwart voordat Jumbo-Visma überhaupt bestond!

nickdt 16 augustus 2020 om 09:46

@Michael Bianchi
Ja en 3 Nederlanders in de top 12. Tolhoek heeft ook een uitstekende wedstrijd gereden.

Bob 15 augustus 2020 om 22:18

Als hij straks voor het eerst Parijs-Roubaix rijdt en vooraf zegt dat die koers te lastig voor hem is, gaan jullie dan even blij zijn met een 10de plaats als vandaag?

yo-eddy 15 augustus 2020 om 22:58

Dat zal ie niet zeggen, maar hij zal ook niet vooraf roepen dat ie wel even komt winnen.

ParijsTours2004 16 augustus 2020 om 11:11

En, wat wil je precies suggereren met deze vraag?
Mathieu krijgt natuurlijk vooraf de vraag wat ie verwacht, daarop zegt hij (net als z’n fans) te verwachten dat de koers te zwaar is voor hem. Dan zijn hij en z’n fans blij met een keurige toptienplek.
In Roubaix is MvP normaal gesproken kandidaat-winnaar, dat weten hij en z’n fans prima, dus zal een tiende plek daar normaal gesproken teleurstellend zijn.

Murcia 15 augustus 2020 om 23:04

Positief verrast door Mathieu, dit doorzetten vandaag ga je profijt van hebben in oktober. Het lastige is om te dealen met de immense verwachtingen na vorig jaar. In deze op papier voor hem zwaarste koers is een top 10 notering prima.

Mario de Vries 16 augustus 2020 om 01:11

Wiens verwachtingen? Matje lijkt me geen type die moeite heeft met verwachtingen van buitenaf. Wel zeer teleurgesteld omdat hij zelf gewoon graag wilt

$kedel 15 augustus 2020 om 23:45

Ik vind hem helemaal niet zo realistisch.. Als je dit kunt terwijl je jezelf niet als klimmer ziet kun je ook “makkelijk” winnen.

erikvoncken 16 augustus 2020 om 10:54

Als hij zich ooit echt op deze wedstrijd richt en wat afvalt, kan hij hem inderdaad zeker winnen.

HSV 15 augustus 2020 om 23:49

Het lijkt erop dat Mathieu zichzelf opnieuw of anders moet gaan ontdekken. Op termijn gaat hij baat hebben bij deze 'mindere' Italiaanse periode. Enerzijds waren de verwachtingen te hoog, anderzijds te laag. En dan bedoel ik die van hem zelf.

erikvoncken 16 augustus 2020 om 10:56

Waarom? Mathieu heeft baat bij een vol seizoen met veel wedstrijden en korte rustperiodes. Dat valt door corona in het water. We moeten ons niet zo druk maken om een paar ‘mindere’ uitslagen.

Murcia 15 augustus 2020 om 23:55

Dank voor de correctie, maar je hoeft niet te schreeuwen.

Panter 16 augustus 2020 om 00:55

Eerlijk met een sterkere ploeg kon hij vandaag zelfs winnen. De muro was het moeilijkste als hij helpers had kon hij teruggebracht worden. Denk dat hij buiten de gevallen evenepoel door niemand op die andere klimmetjes zou gelost worden. Hij is zeker in vorm maar te laat voor zijn wedstrijden. Wachten tot in oktober!! Dan heeft hij nieuwe kansen om zich te bewijzen. Dit zal een les zijn voor hem in de toekomst dat hij voor topvorm toch wedstrijdritme nodig heeft!!!

Pol 16 augustus 2020 om 08:16

@Panter
Sterkere ploeg, ze hebben vandaag 3 world tour ploegen de vernieling in gereden. Dan zeggen ze dat waren B ploegen. Ik heb nog nooit gehoord dat een world tour ploeg een A en een B ploeg heeft.

Hans Baas 16 augustus 2020 om 01:45

Ik denk toch dat een renner van zijn gewicht deze koers niet kan winnen. Dat hij dan toch zo lang weet mee te komen is fantastisch, bijna ongeloofwaardig goed. Dus ik begrijp wel dat hij blij is.

assen 16 augustus 2020 om 08:58

Ik denk dat ie wel zou kunnen winnen als ie zich doorontwikkeld tot een AK renner en meer klimmer, zoals Armstrong en Wiggins en Thomas dat hebben gedaan. Weet noet of ie dat wil of kan.

Dat ie nu al tiende kon worden is mooi toch?

In de Vlaamse koersen zal MvdP moeilijk te kloppen zijn, samen met WvA.

KnightBiker 16 augustus 2020 om 10:02

Dit laat wel zien dat LBL evt mogelijk is: de klimmen zijn. Daar korter en met de nieuwe finish is er tijd om een gaatje dicht te rijden.
Ook, dit is nu misschien boven zijn pet, maar van Gilbert had ik LBL eigenlijk ook niet verwacht, maar die steeg ook een paar jaar boven zijn niveau uit op dat gebied. er is nog tijd.

erikvoncken 16 augustus 2020 om 10:58

Je kunt spelen met je gewicht. Een paar kilo afvallen, kijken of je wattages dan nog goed zijn. En dan dit soort wedstrijden rijden. Kijken waar hij uitkomt.

KnightBiker 16 augustus 2020 om 11:47

@ericvoncken: IDD – hooggebergte zal wellicht altijd buiten het bereikt blijven (idem voor Van Aert) maar een serieus Ardennen parcours zit er zeker in voor die gasten. (In die zin hebben ze meer talent dan Tom Boonen bijvoorbeeld)

erikvoncken 17 augustus 2020 om 16:25

@kb: inderdaad. Sagan zou ook zo’n type kunnen zijn, aangezien hij, als hij wil, best lang meekan op langere beklimmingen. En hij lijkt veel ruimte te hebben om gewicht te verliezen. Maar misschien ziet ie daar de lol gewoon niet van in.

Jean Dumas 16 augustus 2020 om 11:41

Respect. Normaliter had men in de kopgroep langer ingehouden na de afzink van de Sormano en was hij eenvoudig teruggekomen, maar Fuglsang ging langs het Comomeer al op kop rijden met VDP binnen 20sec.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair