Mathieu van der Poel na bizarre winst: “Het was alles of niets, maar het is op alles uitgedraaid”

zondag 21 april 2019 om 17:23

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel straalde ongeloof uit na afloop van zijn winst in de Amstel Gold Race. De Nederlands kampioen opende de koers, werd gegrepen, reed in geslagen positie, dichtte het gat en sprintte in de slotmeters naar de winst. “Het is ongelooflijk”, aldus Van der Poel bij de NOS.


“Ik dacht dat ik niet meer kon winnen. In de laatste rechte lijn zie ik ze opeens voor mij rijden en toen heb ik alles of niets gespeeld”, legt hij uit. “Ik dacht dat ik daar nog kon winnen, maar niemand wilde overnemen. Op 400 meter ben ik begonnen met sprinten. Het was alles of niets, maar het is alles geworden. Het is ongelooflijk.”

Na zijn aanval op 45 kilometer van de streep viel Van der Poel terug. “Het leek verloren. Ik had gehoopt (bij die aanval, red.) met een paar man weg te rijden, maar ik word op het slechte moment teruggepakt. Vlak voor de Kruisberg waar die groep wegrijdt. Toen had ik geen antwoord en ben ik proberen te herstellen voor de finale. We raapten ze 1 voor 1 op en bij mij zat er nog wat in de tank. Het is ongelooflijk”, aldus Van der Poel. “Ik kan het niet bevatten.”

Dit artikel delen:

23 Reacties

leegloper 21 april 2019 om 17:30

Stel je bent Simon Clarke en je zit perfect geplaatst in het wiel van MVDP. Die rijdt misschien al meer dan een kilometer op kop en gaat dan op 300m aan. En dan net het wiel kunnen houden. Dat was toch een serieuze sprint van MVDP.

Grobbel 21 april 2019 om 17:35

Ik denk ook niet dat Simon Clarke veel reden had om te klagen, want ook die rijdt vanuit verloren positie ineens podium daardoor.

leegloper 21 april 2019 om 17:37

Ja, lijkt me zeker een mooie stap voor Clarke nadat hij naar eigen zeggen ook goed was in Strade. Maar ik begin nu wel benieuwd te raken hoe hard MVDP kan sprinten in een massasprint. Hij sprint echt hard.

thepsyck 21 april 2019 om 17:37

zitten janken voor de tv ,wat een klasse :)

stephano 21 april 2019 om 17:40

Klassiekers zijn wedstrijden waar 200 renners, meer dan 200km rijden en aan het einde wint Van der Poel.

Paul4566 21 april 2019 om 17:45

Ja die kun je gerust op een tegeltje zetten en inmetselen voor de komende 10 jaar :’)

Mwielerfan 22 april 2019 om 01:11

Twee weken en één dag geleden zei men dit nog over qs

achterhoeker 21 april 2019 om 17:43

Gewoon niet te bevatten…vrolijk Pasen..
Worden mooie jaren

Wheely 21 april 2019 om 17:44

Zie ook dit, hoort gewoon bij de allerbesten dit seizoen, en dat na een winter waarin hij praktisch alles heeft gewonnen op veldrit gebied!

https://www.procyclingstats.com/rankings/me/season/individual

Adri De Sutter 21 april 2019 om 17:57

edit wf: insinueren mag je achterwege laten

koos verrek 21 april 2019 om 18:01

Bedoel je dat je denk dat ie aan de dope is Adri?

bartje 21 april 2019 om 18:04

Ik schreef ook al zoiets dergelijks maar een beetje meer specifiek: ik kan me niet heugen dat een koers zo dom werd verloren anders dan wanneer Vinokourov meedeed…

Wat deed de koersdirecteur steeds in overleg met de 2 koplopers? Koersje kopen?

mark vv 21 april 2019 om 18:04

En zoiets als talent niet te vergeten.

leegloper 21 april 2019 om 18:27

Adri,
Ga even naar dit topic met je beschuldiging: https://www.wielerflits.nl/wielerforum/topic/het-topic-der-verdachte-renners/

leegloper 21 april 2019 om 18:28

@bartje,
Leo van Vliet komt gewoon graag in beeld.

Chris Van Uden 21 april 2019 om 19:02

Als Alaphilippe en Fuglsang gewoon doorrijden wint een van hen. Onzinnige insinuaties.

Mwielerfan 22 april 2019 om 01:13

Toch mag wel benoemd worden dat bij een Rus iedereen hetzelfde totaal verdacht zou vinden.

Marcel1112 21 april 2019 om 18:24

Wat een weelde. De beste sprinter ter wereld, één van de beste klassementsrenners ter wereld en één van de beste klassiekerrenners, veldrijder en MTB- er ter wereld. Dan heb ik het nog niet eens over onze baanrenners, vrouwelijke veld en wegrenners. Ik heb ook in periodes zonder Nederlands succes genoten van het wielrennen maar dit had ik nooit durven dromen.

titanio82 21 april 2019 om 19:44

Komende winter 300 renners aan het vertrek iedere cross?

Jean Dumas 22 april 2019 om 06:38

Deze koers was zo uniek enerverend, dat je zelfs kunt zeggen dat Mathieu te vroeg aangaat. Clarke kwam nog dichterbij de laatste meters. VDP zei terecht dat hij het geluk had van meewind.