Mathieu van der Poel: “Klassement winnen niet echt de doelstelling”

woensdag 14 augustus 2019 om 17:55
Mathieu van der Poel: “Klassement winnen niet echt de doelstelling”

foto: Cor Vos

Volgens Mathieu van der Poel is eindwinst in de Arctic Race of Norway wellicht te hoog gegrepen. Dat laat hij weten in een persrelaas van de organisatie. In de rittenkoers door het noorden van Noorwegen keert de Nederlander terug op de weg na enkele maanden op de mountainbike.


“Over het algemeen denk ik dat de Arctic Race of Norway een beetje te zwaar voor me is”, meldt Van der Poel. “Het klimwerk was vorig jaar al vrij lastig en van wat ik heb gezien, is het dit seizoen nog lastiger. Dus het is niet echt een doelstelling om het algemeen klassement te winnen, maar ik ga zeker proberen een of twee etappes te winnen als het aankomt op sprinten en daarna help ik mijn ploegmaats, die beter voorbereid zijn om te klimmen. Het niveau lijkt hoger dan vorig jaar.”

Donderdag keert hij terug in de Noorse rittenkoers, nadat hij vier maanden geleden zijn racefiets tijdelijk wegzette om te kunnen mountainbiken. Sindsdien zegevierde hij in de Wereldbeker Cross Country liefst vijfmaal op de Short Track en drie keer op het lange parcours. Afgelopen weekend was hij nog de beste in het Zwitserse Lenzerheide. Ook werd hij Europees kampioen. Via de Arctic Race of Norway en de Tour of Britain werkt hij toe naar het WK wielrennen in Yorkshire.

“Ik focuste me de laatste tijd op het mountainbiken. Het wordt een aanslag op mijn lichaam”, gaat Van der Poel verder in op zijn deelname aan de Noorse rittenkoers. “Fysiek ben ik niet meer aan de racefiets gewend na zo’n lange periode, dus ik ben hier in de eerste plaats om te werken aan mijn uithoudingsvermogen en aan het racefietsen. Het is echt een leuke wedstrijd en Noorwegen is een prachtig land. Ik genoot er vorig jaar veel van en wil er nu weer van genieten.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

SnellePelle 14 augustus 2019 om 18:02

Die man is een held! Ziet een koers als een duurtraining.

hartstikkebedankt 14 augustus 2019 om 18:05

Meer dan 3 km aan meer dan 11 procent zou op dit moment ook wel erg knap zijn als hij dat zou redden tegen een Lutsenko, Barguil, Zakarin. Op sprintgebied ook nog aardige concurrentie met Cort, Laporte, Coquard, Pasqualon, Van Poppel.

skylimit 14 augustus 2019 om 18:41

@hartstikkebedankt dat meen je serieus of alleen als TJV-fan, dat Van Poppel concurrentie vormt voor VDP;) Weet niet of Cort zich nog gaat mengen in sprints, lijkt erop dat die zich meer als aanvaller gaat ontplooien.

hartstikkebedankt 14 augustus 2019 om 19:01

Ik ben geen fan van TJV, ik probeer alleen te duiden dat er een aantal redelijke sprinters aanwezig zijn. MvP kan ze naar mijn mening wel allemaal verslaan overigens.

Geflitst 14 augustus 2019 om 19:57

Allemaal B-C of zelfs D sprinters, mag geen probleem zijn voor een trainende Matje.

Gladiool 14 augustus 2019 om 20:26

Nou nou. Van Poppel zat er in Polen toch redelijk bij. Als die ‘geen concurrentie is voor Van der Poel’, dan neem ik aan dat MvdP in Polen alle sprints had moeten winnen tegen Ackermann en Gaviria, of minstens op dat niveau moet zitten van een top Toursprinter. Vind ik een boude uitspraak over een man die het tot nog toe alleen liet zien in sprints tegen Bouhanni, Sarreau en Coquard.

Baik-Baik 14 augustus 2019 om 18:08

Dus allemaal niet te hoge verwachtingen van hem hebben de komende dagen.

Tripodboom 14 augustus 2019 om 18:44

Zand in de ogen strooien bij de vijand. VDP en niet willen winnen is een contradictio in terminis.

HSV 14 augustus 2019 om 19:57

Toch is het ook een soort bescheidenheid en professioneel respect voor zijn concurrenten dat hij nooit grootsprakig zegt dattie een varkentje wel even gaat wassen. Mathieu dus.

west 14 augustus 2019 om 21:26

Maar als ie dat altijd blijft doen gaat het op een gegeven moment wel een zelfpromotie-persverhaaltje worden.

koos verrek 14 augustus 2019 om 20:02

Hij ga ’t klassement winnen let maar es op, go thieu !

Wheely 14 augustus 2019 om 22:44

“Niet echt” dat is in ieder geval iets anders dan “echt niet” :)

krypton 14 augustus 2019 om 22:50

Hij lijkt me in ieder geval niet het type om bij voorbaat zich maar te laten lossen om te sparen voor andere dagen.

WFer 14 augustus 2019 om 23:32

Ben benieuwd of hij deze trainingskoers wint. ;)

Jan Blokland 15 augustus 2019 om 05:24

Dit gaat Matthieu echt niet winnen op dit moment. Hij komt net uit de mountainbike en heeft gewoon kilometers nodig voor het WK later in september. 1 á 2 ritoverwinningen is natuurlijk wel mogelijk.

EddyB1958 15 augustus 2019 om 05:26

Als er iemand Mathieu kent, is het Mathieu. Na het crossseizoen won hij onmiddellijk in Turkije de sprint in de eerste rit, maar in de zwaarste rit verloor hij 4:11. En daar was de tegenstand niet zo sterk.

Paul4566 15 augustus 2019 om 11:44

Tja, aan de andere kant is ie ook gewicht verloren voor het klimmen op de mtb. Wie zal het zeggen, ik durf bij mvdp nooit meer ‘onmogelijk’ te zeggen.