Mathieu van der Poel voert selectie Alpecin-Fenix aan voor Gran Piemonte

dinsdag 11 augustus 2020 om 14:34
Mathieu van der Poel voert selectie Alpecin-Fenix aan voor Gran Piemonte

foto: Cor Vos (archief)

Mathieu van der Poel zal morgen deelnemen aan de Italiaanse eendagskoers Gran Piemonte. De Nederlander voert de zevenkoppige selectie van Alpecin-Fenix aan. De ploeg rekent ook op onder meer Petr Vakoč en Louis Vervaeke.

Van der Poel zal morgen ongetwijfeld met revanchegevoelens rondrijden, aangezien hij er niet in slaagde om mee te doen voor de zege in Strade Bianche en Milaan-San Remo. De 25-jarige renner krijgt woensdag een pittig parcours voorgeschoteld door de Langhe-streek. De wedstrijd begint in Santo Stefano Belbo en finisht in Barolo.

De finale bestaat uit twee lokale rondes van 44 kilometer door de wijngaarden van Alba. In die ronde zijn beklimmingen van La Morra, Barolo en Monforte d’Alba opgenomen. Gran Piemonte is een echte kans voor de puncheurs, want de slotkilometers zijn heuvelop, met uitschieters tot 8 à 9%.

“Ondanks dat het niet het gehoopte resultaat was, heb ik toch het gevoel dat het in stijgende lijn gaat”, zo vertelde Van der Poel na Milaan-San Remo. “Nu volgt Gran Piemonte, ondanks dat ik het parcours nog niet uitgebreid heb bekeken hoop ik vooraan mee te spelen.” Adrie van der Poel verwacht wel wat van zijn zoon.

Selectie voor Poolse rittenkoers 
Met Vervaeke (achtste in de Gran Trittico Lombardo), De Tier en Vakoč heeft Alpecin-Fenix nog meer ijzers in het vuur. De formatie heeft ook zijn selectie bekendgemaakt voor de Tour Bitwa Warszawska, een vijfdaagse rittenkoers in Polen. De namen: Sacha Modolo, Senne Leysen, Oscar Riesebeek, Sam Gaze, Marcel Meisen en Antoine Benoist.

Selectie flag-be Alpecin-Fenix voor flag-it Gran Piemonte 
flag-be Jimmy Janssens
flag-nl Mathieu van der Poel
flag-it Kristian Sbaragli
flag-be Floris De Tier
flag-cz Petr Vakoč
flag-be Louis Vervaeke
flag-de Philipp Walsleben

Dit artikel delen:

45 Reacties

Voorgeborchte 11 augustus 2020 om 14:39

Eigenlijk nog geen slechte ploeg.

Dikke Vrouw 11 augustus 2020 om 14:45

Weer geen Modolo, vreemd

Angry Lou 11 augustus 2020 om 14:51

Toch niet zo vreemd, gezien het parcours. Hij start morgen blijkbaar in een 2.2 rondje in Polen.

hartstikkebedankt 11 augustus 2020 om 14:52

Lijkt me een te zware koers voor Mathieu. Lijkt me eerder te zijn voor Ulissi, Vlasov, Sosa, Ciccone.

Merlinappa 11 augustus 2020 om 14:54

De slotklim naar Oropa is eruit gehaald, dus meer heuvelachtig parcours dit jaar.

hartstikkebedankt 11 augustus 2020 om 15:00

Klopt, maar 3 km a 6 procent, met een top 6 km voor de finish met daarna nog een finish bergop 1,2 km a 6,2 procent. Gezien de vorm van Mathieu denk ik dan eerder aan die andere namen op dit moment

Merlinappa 11 augustus 2020 om 15:05

Nou ja, als je bij de beste 5 de Poggio overkomt dan ben je volgens mij prima in vorm hoor.

hartstikkebedankt 11 augustus 2020 om 15:08

Oké, bedoelde ook niet dat hij achteruit fietst ofzo maar heb het idee dat hij de afgelopen koersen nèt iets te kort kwam. Beoordeelde dan dat hij er hier ook misschien nèt niet meer bij zou zitten als een Vlasov hier stevig aangaat op dat laatste klimmetje.

Merlinappa 11 augustus 2020 om 15:12

Vlasov is veel meer klimmer dan puncheur, dus ik denk dat MvdP in principe prima kan volgen als Vlasov aan gaat hoor. Tenzij het al koers is vanaf kilometer 100 ofzo, maar dat lijkt me eigenlijk niet.

Gelei 11 augustus 2020 om 15:12

Ook benieuwd naar Aranburu. Benieuwd welke kaart ze trekken bij Astana. Lijkt me niet lastig genoeg voor Vlasov.

Merlinappa 11 augustus 2020 om 15:16

Aranburu lijkt me inderdaad ook een goede kanshebber, leuke renner ook.

LaurentJalabert 11 augustus 2020 om 15:36

Hoe kan het nu te zwaar zijn voor VdP en niet voor Ulussi? Allebei rappe mannen die goed een heuveltje (niet al te zwaar bergje) overkomen. Als Ulussi het kan, kan VdP het ook.

Hollow Knight 11 augustus 2020 om 15:59

Ulissi is echt wel een betere klimmer dan VDP…

adelaarvanantwerpen 11 augustus 2020 om 16:20

Inderdaad Ulissi is wel een veel betere klimmer dan Van Der Poel. Hij rijdt top 10 in koersen als de UAE tour en de Ronde van Polen. Daarvoor moet jij toch goed kunnen klimmen.

Ulissi is trouwens niet zo snel. Hij is snel voor een klimmer maar tegen klassieke mannen als VDP verliest hij altijd in de sprint

Ben Geerts 11 augustus 2020 om 17:44

en ja hoor, onze "antimathieuvanderpoelenalleanderenederlanders" hater Hollow Knight weet het weer zeker….

Samirdurran 11 augustus 2020 om 17:50

Zijn posts is in de verste verte geen haat naar VdP. Het is gewoon een feit dat Ulissi de betere klimmer is.

vocsnor 11 augustus 2020 om 18:26

Stellen dat Ulissi een betere klimmer dan MVDP lijkt me nou niet diegene een haat post. We moeten nou niet overal een aanval in zien, toch?

Merlinappa 11 augustus 2020 om 14:53

Zou hij op papier wel aan moeten kunnen, maar hangt er ook vanaf hoe er gekoerst wordt. Beetje tussen de AGR en LBL in qua parcours. Ben benieuwd of we ‘m voorin gaan zien :)

Verweggistan 11 augustus 2020 om 14:54

Die grap maak ik altijd ;)

Tripodboom 11 augustus 2020 om 14:59

Na dat griepje in Spanje gaat het niet zo heel goed. Toch Corona? Dan wordt het een moeilijk verhaal.

ChefSpijker 11 augustus 2020 om 15:04

Wat een onzin. Gaviria weten we zeker van dat ie ’t gehad heeft en die heeft alweer gewonnen. Als je echt fysiek flink last hebt, rijd je ook niet 3x top 15 in je eerste drie koersen.

Merlinappa 11 augustus 2020 om 15:06

Nee inderdaad, als je bij de beste vijf de Poggio over komt gaat het niet zo heel goed. Laat me niet lachen.

jooprioolpijp 11 augustus 2020 om 15:11

@verweggistan
Goed gevoel voor humor heb jij! Misschien ben ik onbewust schatplichtig aan je… de redactie heeft in elk geval goed op de comments gelet.

Doswielos 11 augustus 2020 om 15:22

Finish is op z’n lijf geschreven, nu maar hopen dat hij de rest van de klimmetjes mee kan komen!

Mille 11 augustus 2020 om 15:24

In deze wedstrijd zou het toch moeten lukken. Niet zo’n sterk deelnemersveld. Geen Evenepoel of Van Aert onder meer, dus ik geef hem wel een kans.

Samirdurran 11 augustus 2020 om 15:38

Hij kan en moet voluit voor de winst gaan. Het parcour ligt hem zeker. Zaterdag in Lombardije is hij kansloos en gaat hij er voor Piet Snot bijrijden dus de benen hoeft hij in ieder geval niet te sparen.

Wheely 11 augustus 2020 om 15:58

Hopelijk heeft hij niet de vloek van de Alpecin shampoo!

felixdepelix 11 augustus 2020 om 16:05

ik kijk uit naar een getergde van der Poel!

Romāns Vainšteins 11 augustus 2020 om 16:20

Het gaat pittig worden voor MvdP want de tegenstanders zijn niet mis en het parcours flink grillig. Gaat mooi worden om te zien.

Mille 11 augustus 2020 om 19:18

De tegenstand is matig Romans. Kijk wie er allemaal in de dauphiné zit. VDP krijgt hier een uitgelezen kans om nog eens te winnen.

HoofdIsVrij 11 augustus 2020 om 16:24

Erg benieuwd naar de prestatie van Sam Gaze op de weg. Zijn debuut als ik het goed heb.

Doswielos 11 augustus 2020 om 16:49

Volgens mij heeft hij stage gelopen bij Quick-Step en daar ook wat rondjes gereden?!

Pietspeed 11 augustus 2020 om 17:21

Kan iemand nu ns uitleggen waarom MVDP – als zgn. alleskunner – niet zou kunnen klimmen? Pa Adrie zegt dat Lombardije te specifiek zou zijn… Te lastig, te veel klimwerk,.. maw?
Van Aert zou Lombardije wel aankunnen las ik, en tot de kanshebbers behoren. Van Aert is nog een paar kilootjes zwaarder nb.
Merckx en Ullrich waren bij wijze van spreken toch ook geen lichtgewichten…

moa 11 augustus 2020 om 18:31

Omdat Van Aert wattages per kg kan trappen die in de buurt komen van topklimmers.

tendam 11 augustus 2020 om 18:47

@moa
Hij trapt Wiggins-achtige wattages. Maar hij is een kilo of 8 zwaarder dan Wiggins. Ik denk dat hij lang niet in de buurt komt van de topklimmers.

Deel Koeper 11 augustus 2020 om 18:48

Ik denk dat het voor Van Aert ook gewoon te zwaar is.

Murcia 11 augustus 2020 om 18:53

Hij kan wel klimmen maar dan op de kortere klimmetjes, In Lombardije zijn de klimmen aanmerkelijk langer en zou het hogere lichaamsgewicht van MVDP dan de pure klimmers een zeer fors nadeel zijn. Ook Wout is niet bepaald licht te noemen voor een prof wielrenner en ik had graag gezien hoe hij het er vanaf had gebracht maar dat zal tot volgend jaar moeten wachten.

Michelangelo 11 augustus 2020 om 19:37

Van Aert klimt heel goed… voor iemand met zijn gewicht.

Ik denk dat heel veel uitspraken over het winnen van Lombardije gemaakt zijn in een golf van euforie en enthousiasme. En wie weet kan het ook als het koersverloop heel specifiek is. Maar in algemene zin zijn het toch de wat lichtere klimmerstypes die de maat slaan in Lombardije.

Ik denk niet dat we de illusie moeten hebben dat Van Aert met de echte klimmers mee kan als er op het scherpst van de snede wordt geklommen op een lange klim. En da’s niet erg: klimmers kunnen ook niet mee op de kasseien.

Gelei 11 augustus 2020 om 22:35

Van Aert op het pre-Sormano parcours, ja. Op het huidige parcours, nee.
Luik moet wel mogelijk zijn, met de benen die hij nu heeft.

Wheely 11 augustus 2020 om 17:33

Won Bernal deze koers niet vorig jaar?

Edit: op een compleet ander parkoers zie ik…

Angry Lou 11 augustus 2020 om 18:16

Yep, maar toen lag de finish op een heuse col. Deze koers heeft trouwens geen vast parcours, er zijn ook jaren geweest dat hier sprinters wonnen. Nu lijken de Ardennenmannen aan de beurt.

Wheely 11 augustus 2020 om 18:26

Ok, ja ik dacht al dat is wel een heel ander type dan VdP!

Ultras100 12 augustus 2020 om 08:12

Zowel van Wva en MvdP zijn te dik de echte klimkoersen, net als mijn schoonmoeder…

Joaquim Agostinho 12 augustus 2020 om 08:50

Voordeel is, wanneer je jouw schoonmoeder op de fiets zet, ze lekker lang onderweg is….

Ligthning 12 augustus 2020 om 10:42

@moa
Van Aert is allicht de kampioen in het trappen van ABSOLUTE wattages. Veel hogere wattages dan de klimmers. Maar in RELATIEVE wattages (wattage per kg) komt hij tekort t.o.v. klimmers. Door zijn hoogtestage en het trainen op het klimwerk, zijn zijn relatieve wattages inderdaad gestegen. Of die (heel) dicht bij die van de klimmers komt, wil ik nog wel betwijfelen. Wel is het verschil van relatieve wattages tussen hem en klimmers kleiner geworden. MAAR, die (beter dan voorheen) relatieve wattages kan hij niet zo lang aanhouden als een klimmer. Van Aert zal dus, zelfs op een eindklim, enkele km aan een hoog tempo naar boven kunnen fietsen, beter dan vroeger. En zo de laatste tempobeulen voor kopman Roglic, zijnde Kruiswijk en Dumoulin, wat langer sparen. Kruiswijk en Dumoulin zullen dus pas wat later dan normaal aan de bak moeten.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair