Mathieu van der Poel kent ook geen genade in Lille

zaterdag 9 februari 2019 om 16:04
Mathieu van der Poel kent ook geen genade in Lille

Foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel heeft de Krawatencross in Lille gewonnen. De kersverse wereldkampioen wachtte minder dan een ronde om het hele deelnemersveld los te gooien. Michael Vanthourenhout en Toon Aerts flankeerden hem op het podium.


Quinten Hermans, deze zomer nog ritwinnaar in de Ronde van Wallonië, deed zijn status van snelle starter in Lille nog eens alle eer aan. Hermans heeft altijd wel een stevig openingsrondje in de benen, maar niet zelden moet hij daarna een beetje gas terugnemen. Dat was ook vandaag het geval, want op een van de lange rechte stroken ging wereldkampioen Mathieu van der Poel plots recht op de pedalen staan. De snelheid die hij ontwikkelde was indrukwekkend, en daar had de rest simpelweg geen antwoord op.

foto: Cor Vos

Joris Nieuwenhuis wilde zich nog niet meten neerleggen bij de heerschappij, maar ook de Sunweb-renner keek bij het einde van de eerste ronde al aan tegen een achterstand van vijf seconden. De rest hinkte toen al meer dan tien seconden achterop. Van der Poel straalde in de regenboogtrui en bleef ook in de technische zones vaak foutloos. Zijn voorsprong groeide zienderogen, en bedroeg halfweg al ruim een halve minuut. Na Hermans en Nieuwenhuis, was het nu Michael Vanthourenhout die de handschoen opnam.

Even na halfweg mocht de blonde West-Vlaming weer hoop koesteren, toen Van der Poel een bochtenpassage wel erg onstuimig aansneed en daarbij tegen de vlakte ging. In een klap was de voorsprong van de wereldkampioen quasi gehalveerd, maar echte paniek was er nooit. Van der Poel was immers simpelweg enkele klassen beter dan de rest vandaag en bovendien viel Vanthourenhout zelf ook stil. In de slotronde vocht hij een leuke strijd uit met Belgisch kampioen Toon Aerts uit voor de dichtste ereplaats, die hij ook won. Van der Poel kon intussen rustig uitbollen richting overwinning.

DVV Verzekeringen Trofee 2018-2019
Uitslag manche 8: flag-be Lille

1. flag-nl Mathieu van der Poel (Corendon-Circus)
2. flag-be Michael Vanthourenhout (Marlux-Bingoal) op 9s
3. flag-be Toon Aerts (Telenet-Fidea) op 13s
4. flag-nl Lars van der Haar (Telenet-Fidea) op 14s
5. flag-be Laurens Sweeck (Pauwels Sauzen-Vastgoedservice) in z.t.
6. flag-nl David van der Poel (Corendon-Circus) op 16s
7. flag-nl Corne van Kessel (Telenet-Fidea) op 17s
8. flag-nl Joris Nieuwenhuis (Sunweb) in z.t.
9. flag-be Quinten Hermans (Telenet-Fidea) op 31s
10. flag-be Jim Aernouts (Telenet-Fidea) op 35s

Dit artikel delen:

17 Reacties

Dolfy 9 februari 2019 om 16:14

Een versnelling was er weer genoeg aan. Was te verwachten. Door die val nog wat prijs gegeven.. Van Kessel sterk ondanks die val. Mooie strijd op plek 2 gezien.

Thijs E 9 februari 2019 om 16:38

Soevereine zege. Morgen en volgende week nog aan de bak in de SP voor zijn andere klassement en dan zit het er weer op.

horsm 9 februari 2019 om 16:46

Ik ben de tel kwijt. De hoeveelste was dit van Mathieu? Valt er daarmee nog een record voor hem te breken?

rahimns 9 februari 2019 om 16:59

zijn 29e van dit seizoen… dus morgen kan hij nummer 30 op zijn lijf schrijven. En dan heeft hij nu ook definitief het eindklassement van de DVV troffee gewonnen. Het is echt heel indrukwekkend weer. Het is jammer dat door die koersen in Amerika hij niet in staat was om de Wereldbeker te winnen maar verder alleen maar 1 koers verloren dit jaar.

Thijs E 9 februari 2019 om 17:00

Volgens mij 29, hij kan met zijn programma de 32 halen, net als vorig jaar. Alleen zit dit jaar die ene er wel bij.

horsm 9 februari 2019 om 17:20

Ongelofelijk, idd. Maar 1 keer verloren.

Smuckinho 9 februari 2019 om 18:54

Twee keer verloren: in de Brico Cross in Lokeren moest hij opgeven na een valpartij.

ikbenprocycling 9 februari 2019 om 16:51

Zijn moeder zal een leuke serie plakboeken hebben.

Baik-Baik 9 februari 2019 om 17:02

De Nederlanders reden sowieso goed mee vooraan. Ik ben benieuwd of de stap naar de Sunweb profs Nieuwenhuis nog een extra boost kan geven, zeker als het gaat om vermogen. Hopelijk wordt het niet een verhaal zoals bij Van der Haar.

Max1 9 februari 2019 om 19:57

Pfff, ik ben dit zo beu….

DeGroteMolen 9 februari 2019 om 20:31

Kan je nagaan wat de Belgen voelen. Hou vol, nog even en VdP rijdt op de weg ook alles aan gort.

EddyB1958 10 februari 2019 om 11:52

Volgens mij is bij de broers van der Poel vader Adrie de enige Nederlander in de materiaalposten. Dan is er nog de Vlaamse ploegleiding, het Vlaams liefje, de Vlaamse supportersclub voor de broers, de Vlaamse frieten met saté kruiden, het Vlaams taaltje … Of de Walen echte crossliefhebbers zijn durf ik te betwijfelen, maar gezien Papy Poupou daar vroeger ook populair was, zullen de broers het er ook wel eens kunnen zijn.

assen 9 februari 2019 om 21:09

VIJF Nederlanders bij de beste 8. Zelfs in de breedte is Nederland sterker vandaag.

Ik heb genoten van het veldrijden dit seizoen, zoals altijd. Maar nu ben ik er wat betreft de mannen wel klaar mee.

Thijs E 9 februari 2019 om 21:43

Tsja, de vrouwenraces zijn spannend, bij de mannen is het spannend voor p2, 3 of 4. Als Mathieu een tandje bijzet kan ik nog steeds genieten van zijn klasse, maar de prachtige duels tot de finish van een paar jaar terug zijn er niet geweest dit jaar.

sooike 10 februari 2019 om 09:19

Het was weer genieten! De manier waarop hij in de eerste ronde echt wegspuit van de rest om zo dat tussensprintklassement veilig te stellen, was indrukwekkend. 29 overwinningen. Verloren op De Koppenberg en in Lokeren, de rest van al zijn wedstrijden gewonnen. Volgend weekend nog twee crossen en vandaag in Hoogstraten, vlakbij huis, Harde wind en regen in Hoogstraten. Commentaar van VdP na afloop: “het was weer leuk hier”….. !
Verdiensten in Lille: startgeld, dagzege, tussensprintklassement en eindzege DDV Trofee. Ik schat totaal een slordige 20.000 euro !

EddyB1958 10 februari 2019 om 11:30

Startgeld in Lille ? Ik denk eerder dat er een contract afgesloten is met DVV voor alle DVV crossen. Dagzege brengt volgens mij alleen in de Wereldbeker extra op. Maar winst in het eindklassement 30.000 en de tussensprints 2.500 is goed voor 32.500 €. Het winnen van de Superprestige is ook goed voor 30.000€ en een derde plaats in de Wereldbeker is goed voor16.000 en 6 dagzeges in de Wereldbeker zijn goed voor nog eens 30.000. Dus ondanks geen eindwinst brengt de Wereldbeker met 46.000€ veruit het meest op.

xistnc 10 februari 2019 om 12:39

Wat was er te genieten dan? Om 15u09 even ingeschakeld, geconstateerd dat Mathieu alweer vertrokken was en na een halve minuut weer weggezapt. Terwijl ik de spannende laatste ronde bij de vrouwen toch met belangstelling heb uitgekeken.

Het is toch al een C-sport, als er dan ook nog eens geen enkele strijd is dan heb ik het gauw gezien.