Mathieu van der Poel terug in koers, gaat zich testen in Antwerp Port Epic

maandag 6 september 2021 om 16:17
Mathieu van der Poel terug in koers, gaat zich testen in Antwerp Port Epic

foto: Cor Vos (archief)

Mathieu van der Poel gaat zondag van start in de Antwerp Port Epic. De Nederlandse kopman van Alpecin-Fenix heeft een goede trainingsweek achter de rug volgens zijn ploeg. Na de Belgische eendagskoers wordt gekeken of Van der Poel, die kampt met de nodige rugproblemen, ook het WK wielrennen en Parijs-Roubaix kan rijden.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Peter Sagan, Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“Mathieu van der Poel heeft nu ongeveer een week stabiel kunnen trainen”, schrijft Alpecin-Fenix op sociale media. “Hij zal zijn koersprogramma zondag hervatten in de Antwerp Port Epic, waarna een evaluatie gemaakt wordt met betrekking tot zijn wedstrijdprogramma voor het restant van het seizoen.”

Een hernia houdt Van der Poel, die zijn contract verlengde tot eind 2025, nu al enkele weken buiten de koers. Hij moest na zijn zware valpartij op de Olympische Spelen onder meer het WK mountainbike en de Benelux Tour laten schieten. Het WK op de weg en Parijs-Roubaix staan nog op zijn programma, maar zijn hoogst onzeker. In de Antwerp Port Epic hoopt Alpecin-Fenix meer duidelijkheid te krijgen over de situatie van MVDP en zijn rug.

Antwerp Port Epic is een Belgische eendagskoers van UCI 1.1-niveau, met onderweg liefst 47 onverharde stroken. Start en finish liggen in Antwerpen.

Dit artikel delen:

47 Reacties

ThorHushovd 6 september 2021 om 16:19

Alleen Parijs Roubaix doen – daar vol voor winst gaan. Dat WK ligt hem net niet en kan hij beter opperbest zijn voor PR. Tenzij hij geen klachten heeft natuurlijk, dan kan hij ook WK rijden uiteraard en daar ook voor de medailles strijden, maar anders zou ik het jammer vinden dat hij niet in fitte conditie aan PR begint.

Franco Ballerini 6 september 2021 om 16:27

Hmm, ik zie hem liever alleen het WK rijden als dit al een keuze zou zijn.

blix 6 september 2021 om 16:32

Gezien de extreme belasting voor de rug in Roubaix, zou ik ook geneigd zijn te zeggen: doe enkel het WK, en neem dan rust. Gesteld uiteraard dat de Ports Epic meevalt en hij zich in staat voelt om aan het WK deel te nemen.

Michelangelo 6 september 2021 om 16:32

Ik weet niet welke wedstrijden Thor gezien heeft. Maar ik heb vorig jaar Mathieu toch echt met de besten boven zien komen op allerlei WK heuveltjes. Zowel voor PR als het WK gewoon een grote kanshebber (misschien wel de grootste), mits in vorm en fit.

ThorHushovd 7 september 2021 om 10:05

Ik snap jullie reacties wel maar ik denk gewoon dat hij op het WK net te kort komt (bijv. ten opzichte van een Van Aert). Hij is uiteraard een van de favorieten als hij start, maar mijn mening is dus dat hij daar gaat meestrijden om het podium (wat natuurlijk ook fantastisch is) maar niet voor winst. En ik wil hem het liefst zien winnen. En dan zou ik het gaaf vinden als hij 100% fris aan PR start en ik hem daar dus wel als de favoriet zie, en ik hem dus heeeel graag zie winnen daar.

En nogmaals, als hij fit is dan uiteraard starten op beide disciplines. Maar bij beetje twijfel, keuze maken. En dan zeg ik dus PR.

FW07 6 september 2021 om 16:20

Klinkt toch nog niet heel overtuigend.

Franco Ballerini 6 september 2021 om 16:25

Logisch toch dat ze het na een wedstrijd nog eens rustig bekijken. Het nieuws is positiever dan ik had verwacht.

De Cabybara van de Conradkade 6 september 2021 om 16:23

Beetje ritme op doen dus… voor het cross seizoen?

blix 6 september 2021 om 16:24

Voorzichtig hoopvol nieuws.

klassementsrenner 6 september 2021 om 16:25

Hopelijk begint hij niet weer te vroeg met koersen….
Zo zou hij er langer last van blijven houden
Misschien is het verstandiger niet meer in actie te komen dit jaar. Maar ik ben geen arts

Franco Ballerini 6 september 2021 om 16:28

We mogen toch wel aannemen dat er geen enkel risico wordt genomen?

Magician 6 september 2021 om 17:33

Aangezien er al problemen waren met de rug voor die smakker in Tokio neem ik dat niet zomaar aan.

Franco Ballerini 6 september 2021 om 17:40

AF heeft zijn contract verlengd en verbeterd om op korte termijn allerlei risico’s met zijn rug te nemen? Dat weiger ik te geloven.

roeleur 6 september 2021 om 23:18

De ambitie is natuurlijk nog brandend en de rug zal wat gebeterd zijn. Dan is dit een veilige test maar ik vrees ervoor dat een hernia, als dat het is, nog langer rust nodig heeft. Beter niet spotten met een hernia, voor je het weet (en ik heb er ervaring mee) heb je permanent krachtverlies in een been en een operatie nodig. Die operatie kan dan weer littekenweefsel veroorzaken die ook weer, net als de vulstof uit de schijf, op een zenuw drukt.

Jean Dumas 6 september 2021 om 16:28

Mijn gevoel zegt nee.

Panache 6 september 2021 om 16:30

Twee dagen geleden was dit het nieuws: ‘Hij rijdt met de fiets, maar traint niet. Het is meer bezigheidstherapie, maar dan kan je niet blijven doen. Dat heeft geen zin.’
Het lijkt zinloos, al is er een sprankje hoop dat het een manier is om de favorietenrol volledig weg te schuiven (is dat nodig…?).

ChefSpijker 6 september 2021 om 16:38

Dat was een bericht ‘van horen zeggen’. Dit is informatie van de ploeg zelf. Die liegen vast niet dat ie inmiddels weer een week stabiel aan het trainen is.

Alfons Haavers 6 september 2021 om 16:55

Je begint je inderdaad af te vragen of het niet wat zand strooien is.

Pietspeed 6 september 2021 om 19:32

Zoals Panache terecht het geciteerde aanhaalt wat in HLN kennelijk stond; derhalve waarschijnlijk namens of door zijn ploeg of directe omgeving, staat dit er idd enigszins haaks op.
Lijkt mij gewoon een test, zoals de kop ook vermeld, in een koers waarin niets moet. Gewoon om te kijken hoe zijn rug reageert cq hoever hij staat in zijn herstel. Gaat het niet, stapt ie af. Heeft hij het iig geprobeerd.

girardengo 6 september 2021 om 17:04

Afgaande op de berichten weet ik nu niet hoe ver hij staat: nog niet goed, redelijk goed, gewoon goed, erg goed? Je moet je concurrenten natuurlijk nooit te wijs maken.

poeskescherens 6 september 2021 om 17:12

Wel heel inspirerend: van Hernia naar binnen een paar weken op topniveau sporten. Een waar medisch wonder. Ik ben een groot fan van MvdP en zijn rijstijl maar zijn ploeg houdt zich net iets te veel bezig met allerlei truukjes. Niet zo heel sympathiek.

Merlinappa 6 september 2021 om 17:14

Mwoah, een hernia is het per se iets waardoor je niet meer (hard) kan sporten. Het komt in veel verschillende gradaties waarbij je het bij sommige (lichtere) varianten ook juist goed is om te sporten.

Merlinappa 6 september 2021 om 17:13

Gelukkig is de medische begeleiding bij AF goed in orde en hoeven ze niet af te gaan op adviezen van allerlei WF-commentaren. ;)

Blij dat ‘m terug in koers is zo!

VerstandOpNul 6 september 2021 om 17:48

Superleuk om badinerend over mede-forummers te doen. Dat deed je waarschijnlijk ook bij de eerste berichten over de rugproblemen van MvdP.

Pol 6 september 2021 om 18:26

@Merlinapp
100% met je eens, als hier soms leest wat een onzin ze allemaal uitkramen. Ze weten het veel beter dan de medici van de ploeg. Hij moet dit hij moet dat enz enz.

Merlinappa 6 september 2021 om 19:19

Dat heb ik inderdaad al vaker gezegd Verstandopnul.

VerstandOpNul 7 september 2021 om 09:17

Dat de problemen ernstiger waren dan aanvankelijk gecommuniceerd is toch een feit gebleken, dus niet alle commentaren waren even onzinnig.

Wheely 6 september 2021 om 17:15

Die gaat gewoon een Hassannetje doen op het WK en in Roubaix, pijnstillers erin, rug helemaal naar de klote maar wel scoren. En daarna lekker slapen.

KnightBiker 6 september 2021 om 17:30

Ik hoop erop! (Maar Hasan had de blessure wel pas nadat alle trainingsarbeid was gedaan, MVDP zijn voorbereiding is wel gemankeerd en dus niet 1 op 1 vergelijkbaar…)

meqadon 6 september 2021 om 18:52

Mss heeft vdp wel toelating gekregen voor een cortisone kuur voor zijn hernia/rugblessure.
Ik kan fout zijn maar die hassan lijkt mij echt geen zuivere atlete.

meqadon 6 september 2021 om 17:15

Zal dan toch een hele lichte hernia geweest zijn

Franco Ballerini 6 september 2021 om 17:35

Wel het nieuws een beetje kritisch blijven volgen. Verschillende (uiteraard anonieme) bronnen hebben de diagnose hernia gesteld…

WoutMathieu 6 september 2021 om 18:20

Hernia zijn vele gradaties in. Een uitpuilende tussenwervelschijf heeft bijna iedereen. Sommigen hebben er last, anderen hebben een zenuw klem en moeten onder het mes. Worst case worden twee of meer wervels aan elkaar vastgemaakt en mis je voortaan een stuk flexibiliteit

roeleur 6 september 2021 om 17:41

Wat moeten we nu geloven?: “Bezigheidstherapie, noemen ze het bij de ploeg. “Hij rijdt met de fiets, maar hij traint niet. Wie werd hier 2 dagen geleden geciteerd of was het de Dikke Duim aan het woord? https://www.wielerflits.nl/nieuws/alpecin-fenix-beslist-maandag-over-najaar-mathieu-van-der-poel/

BerrieH 6 september 2021 om 17:44

Klinkt niet overtuigend. Even dit weekend afwachten.

Cunego 6 september 2021 om 17:47

Wat is dit? Ik begin toch vragen te stellen bij dit gedoe.

MVDP gaat gewoon knallen dit najaar. Topfavoriet naast WVA in WK en Roubaix.

Pietspeed 6 september 2021 om 19:37

Welke vragen?

Romāns Vainšteins 6 september 2021 om 18:00

Uitsluiten dat ze in Kamp Vanderpee een beetje aangezet hebben / verstoppertje gespeeld doe ik niet. Na zijn carnavaleske plankflater is het natuurlijk wel lekker om een tijdje buiten de aandacht gehouden te worden en in het geniep knetterhard naar doelen te werken die de opgedane kras op de ziel weer met heroïek overspoelen kunnen. We mogen hopen dat dat het is ipv dat ze hem halfgaar op de fiets zetten vanwege het merk zichzelf dat hij uitdragen moet.

Deel Koeper 6 september 2021 om 19:00

Wordt nog leuk. MvdP naar het WK en dan Wout de dag ervoor zijn doktersbriefje op Twitter gooien om te tonen dat hij zonder pijnstillers of iets dergelijks rijdt en hard roepen dat iedereen dit zou moeten doen.

Turtlehead 6 september 2021 om 20:42

lol, goed idee! En dan Woutje op blauwe banden rijden en Adri langs de kant roepen ‘die rijdt hier rond zonder te ademen’.

Maar als ie alles op n hoop rijdt ben ik niet helemaal verbaasd. Na zijn stunts in de Tour zal ik dat nooit meer zijn.

Blackcanyon 6 september 2021 om 19:43

Als je van de 3 wedstrijden Antwerp Port Epic, WK en PR er 1 moet skippen, dan die Antwerp Port Epic. Komt kennelijk als eerste, dus als je die skipt heb je langer herstel van je rug en die wedstrijd is natuurlijk veel minder hoog aangeschreven dan de andere 2, die ongetwijfeld beide doelen zijn in de carrière van MvdP. WK in elke discipline heeft hij al vaker genoemd als doel

Mohorietsj 6 september 2021 om 22:00

Verstoppertje denk ik niet. Hij wilde echt keihard revanche pakken op het WK mountainbike. Of is er dan toch iemand in z'n omgeving die wijsheid heeft gebracht?
Maar dan toch, hij verliet te vroeg de hoogtestage, dat is toch niet optimaal qua voorbereiding?Om dan in de kelder je te schrompes te rijden op de rollen? Lijkt me niets voor Matje. Is hij wel in het Antwerpse? Is hij wel in België? Stiekem het WK parcours aan het verkennen? Dat lijkt me moeilijk in België. Profs worden altijd herkend.

Dat gezegd zijnde wordt de Antwerpse havenkoers meteen 30% interessanter. Meedobberen? Dan kan hij net zo goed geen pelotonrisico nemen. Demarreert hij? Dan zal de rug wellicht toch niet zoveel au meer zeggen.

FrankyVercauteren 6 september 2021 om 22:40

Ik hoop dat Mathieu het parcours goed verkend heeft. In Antwerpen ligt soms een plank over de Schelde, soms ook niet :)

Blackcanyon 7 september 2021 om 05:56

Bij Margraten de grens over, daar ligt altijd De Plank, als ik de plank niet mis sla.

Motta 7 september 2021 om 09:13

Franky, zeker weten jij bent de leukste thuis.

SpeedyLegs 7 september 2021 om 08:53

MVDP beschikt als geen ander over vermogens om zijn lichaam te sturen met zijn wil. Niet alleen qua wielerdisciplines en prestaties maar ook qua gezondheid. Al zijn er naturlijk ook grenzen. Ben benieuwd of zijn optreden zondag episch wordt. De naam van de koers alleen al heeft daar invloed op, bij hem.

DopieJopie 7 september 2021 om 09:04

Als ie maar niet zo eigenwijs is als in Japan. Het is een groot gemis om hem niet te zien koersen, alleen te snel weer starten kan wel eens het niet gewenste resultaat kunnen geven. Wel fijn dat dit in het laatste gedeelte van het seizoen gebeurt.

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair