Mathieu van der Poel is ook de beste in Waregem

Door , woensdag 21 februari 2018 om 21:45
Mathieu van der Poel is ook de beste in Waregem

foto: Orange Pictures - André Weening (archief)

Mathieu van der Poel heeft vanavond in Waregem de Cyclocross Masters gewonnen. De Europees kampioen begon als laatste, maar wist zich tijdens de race een weg naar voren te banen en solo over de streep te komen. Michael Vanthourenhout eindigde als tweede, Toon Aerts werd derde.

Het is overwinning nummer 31 voor Van der Poel van dit seizoen, waarmee hij het record van Sven Nys (30 in 2007) overtreft. De Masters in Waregem staan garant om spektakel voor het publiek, omdat er ook een hoogspringwedstrijd (Tom Meeusen won met een sprong van 60 cm) en een surplacewedstrijd (ook gewonnen door Van der Poel) onderdeel uitmaken van het programma.

De Masters staan niet op de UCI-kalender en dus wordt door sommigen getwijfeld of deze winst wel aan Van der Poels zegereeks toegevoegd mag worden. In het recordjaar van Nys van 2007 is de winst in de Masters wel opgenomen.

Bij de vrouwen was wereldkampioene Sanne Cant de sterkste, voor Maud Kaptheijns en Ellen Van Loy. Zondag rijden de mannen en de vrouwen de Sluitingsprijs in Oostmalle.

https://twitter.com/CorCirCX/status/966406459826286592?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=http%3A%2F%2Fwww.omroepbrabant.nl%2F%3Fnews%2F275048992%2FEn%2Bdat%2Bis%2B31!%2BMathieu%2Bvan%2Bder%2BPoel%2Bwint%2Bna%2Bindrukwekkende%2Binhaalrace%2Book%2Bde%2BCyclocross%2BMasters.aspx

Dit artikel delen:

34 Reacties

Bikeage 21 februari 2018 om 21:52

Als ie bij Nys telt, dan telt ie bij VDP ook.

Lalsacien 21 februari 2018 om 21:54

Nummer 31, het is niet normaal meer! Wat een kannibaal!!!

Romāns Vainšteins 21 februari 2018 om 21:57

Wat is er nou nog vitaal aan een sport waar 1 man 31 van de 40 x wint ?

Imbatido 21 februari 2018 om 22:03

@Romans Vainsteins:
In fysiek veeleisende sporten – waarbij je geen voordeel hebt van anderen, en weinig tactiek komt kijken – wint doorgaans altijd de sterkste. Zegt dus niks over de vitaliteit van een sport, maar meer over de klasse van de sporter.

Amigo de Birillo 21 februari 2018 om 22:05

@redactie. Nys won er 30 in 2006-2007 en niet in 2017

WernerFranke 21 februari 2018 om 22:05

Winnen is winnen, maar een veldrit in een stadscentrum is natuurlijk geen veldrit.

schipperaar 21 februari 2018 om 22:20

@rv
Misschien is de rest wat minder vitaal en zou ie PR winnen met drie min voorsprong wordt het ook supersaai natuurlijk, kannie wachten.
Alles winnen wordt in de atletiek meer gewaardeerd like een Bolt.

Col du Bramont 21 februari 2018 om 22:25

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30.31 :), das veel!
Een funcross op het end vh seizoen, ach moet kunnen.

Stenalic 21 februari 2018 om 22:52

Het is elke keer een funcross.

Leukefans 21 februari 2018 om 23:00

Dit is wel een beetje als een Natour-criterium meetellen als zege van een wegrenner, maar goed, als hij voor Nys telde voor Mathieu ook natuurlijk.

dikkechaap 21 februari 2018 om 23:01

@Xistnc
Hoe staat het met de voortgang? Zijn alle zeges van Liboton al opgespoord?

xistnc 21 februari 2018 om 23:06

@dikkechaap
Oh, zijn er bijdragen vanuit de WF-community? Die heb ik helaas over het hoofd gezien.

Mwielerfan 21 februari 2018 om 23:46

Parijs bordeaux had met tig x dezelfde winnaar zn laatste stuiptrekkingen. De 10km schaatsen wordt bijna nergens meer verreden sinds er sinds 1996 alleen nl ers winnen. Zoiets kan voor een kleine sport wel degelijk een probleem zijn

teunster 22 februari 2018 om 00:09

De laatste 10km die ik zag werd gewonnen door een Canadees.

horsm 22 februari 2018 om 07:23

Wat is de stand mvdp – wva ook alweer? 32 – 5?

zotvankoers 22 februari 2018 om 07:26

@rv dat is wel wat denigrerend naar een topatleet als mvdp. Hij is gewoon een superman die een mix is van de beste genen van de papa en de beste genen van de opa. Tis niet omdat hij zo sterk is dat de sport an sich minderwaardig is he. Ik als belg kan alleen maar genieten van mathieu

west 22 februari 2018 om 07:39

Anderzijds, wat @rv zegt, het is natuurlijk dramatisch voor de toekomst van die sport. Waarom zou je een stel renners gaan/blijven sponsoren als ze maximaal voor de derde plek rijden? Er zullen aardig wat mannen nu rondrijden met een te fors salaris tov hun behaalde resultaten. Ga je daarmee doorgaan omdat je het als sponsor wel best vindt? omdat je verwacht dat die twee toch gauw naar de weg gaan? of ga je er als sponsor een bedrag in pompen dat hoort bij max. 1 overwinning op jaarbasis?

Schollekop 22 februari 2018 om 07:46

Gelukkig bestaat een dergelijke dominantie niet in het wegrennen.

assen 22 februari 2018 om 07:48

@west
Je kunt goed gelijk hebben, maar een alleenheerser hangt vaak juist POSITIEF samen met de populariteit van een sport. Denk aan Nijs; op zijn hoogtepunt was de sport ongekend populair in Belgie. Zo is het ook met schaatsen in Nederland; door Kramer is allround schaatsen ook heel populair. Als degene die alleenheerser is stopt in een verder niet zeer populaire sport, krijgt de popularitiet van die sport een heel grote dip, omdat een groot deel van de fanatieke supporters fan is van de alleenheerser.
Als Kramer stopt, dan voorspel ik dat het schaatsen (mn allround) in Nederland ook een klap krijgt.

Ikzelf vind het verwerpelijk – die alleenheersers winnen genoeg. Tijdens deze OS heb ik mensen verdrietig gezien omdat Kramer niet de 10km won, en Wust niet de 3km. Belachelijk, Achtereekte en Bloemen, allebei Nederlanders, hadden nog nooit gewonnen – dan ben je toch BLIJ dat zij winnen ipv die veelvraten?!?

delgado 22 februari 2018 om 08:10

@assen
Ik volg het schaatsen niet dus Kramer is mogelijk een uitzondering, maar alleenheerschappij is (bijna) nooit goed voor een sport.

Kijk naar Sky.

Nys won enorm veel, maar werd 'slechts' tweemaal wereldkampioen. Dat hij steeds 'faalde' op de belangrijkste wedstrijd van het seizoen gaf hem een menselijk gelaat, (itt tot een robot als Froome over wie een waan van onaantastbaarheid hangt). Dat wekt sympathie op. Ben er zeker van dat Mathieu er meer supporters bij heeft gekregen na Valkenburg. Had ie met 2 minuten voorsprong WK geworden, hadden er heel wat mensen zich meer en meer beginnen afkeren van het veldrijden.

illu 22 februari 2018 om 08:13

@Assen
Probleem is daar natuurlijk dat bloemen niet meer voor NL uitkomt…

west 22 februari 2018 om 08:30

@Assen
Volgens mij zie je bij schaatsen ook dat, buiten Nederland, de door Nederland doodgemaakte onderdelen 5000 en 10.000m. kunstmatig in leven gehouden worden met interesse vanuit de ploegenachtervolging en publiek dat voor de sprintnummers komt..

assen 22 februari 2018 om 09:30

@west
Buiten Nederland wordt het inderdaad minder populair, maar binnen Nederland blijft het populair of wordt het populairder. Zo ook bij veldrijden. Na Nijs is veldrijden een stuk minder populair geworden in Belgie.

Wheely 22 februari 2018 om 09:38

Weet iemand hoeveel zeges VdP totaal heeft in zijn carrière?

Arema Pro Cycling Team 22 februari 2018 om 09:41

MvdP komt dus wel op gelijke hoogte met Liboton..32 zege’s in één seizoen!!
Volgend seizoen wordt MvdP vast alleen recordhouder!

Headlines

Materiaalzone

Populair