Mathieu van der Poel: “Het rondje was iets makkelijker dan gehoopt”

woensdag 26 augustus 2020 om 16:52
Mathieu van der Poel: “Het rondje was iets makkelijker dan gehoopt”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel heeft tijdens het EK wielrennen in Plouay beslag gelegd op de vierde plaats. Na afloop zei de Nederlandse kopman dat hij een mooie wedstrijd had gereden met de ploeg. “We probeerden het zo hard mogelijk te maken. Maar het rondje was iets makkelijker dan we hadden gehoopt.”

Van der Poel schudde keer op keer aan de boom in de finale en ook zijn ploeggenoten maakten meermaals mee de koers. Maar nooit raakten ze echt weg, constateerde de Nederlandse kampioen in een interview met de NOS. “Het was sowieso een heel moeilijk parcours. In het peloton had je heel veel voordeel op dit rondje. Ik denk dat er wel een paar mooie pogingen bij zaten, dat het toch een beetje afgescheiden was. Maar echt weggeraakt zijn we niet.”

Of het parcours niet te kort was voor een Europees kampioenschap, wist hij niet. “Het was vooral een redelijke loterij in de sprint. Ik denk dat ik wel goed zat, maar het was een beetje hectisch weer. Het was echt een beetje mijn weg zoeken. Op het einde komen ze nog net naar elkaar door het gat waar ik misschien nog tussen had gekund, maar dat ging dus ook dicht. Het is een beetje kut.”

‘Italië en Frankrijk hebben het perfect gedaan’
Toch is Van der Poel tevreden over hoe hij en de Nederlandse ploeg hebben gereden. “De benen waren weer redelijk oké. Het is jammer, zoals we vooraf hadden voorspeld, dat een paar ploegen (Italië en Frankrijk, red) echt die sprint wilden en die hebben dat eigenlijk ook heel mooi gedaan. Het zijn ook de landen die eerste en tweede worden uiteindelijk. Dus dan hebben zij het perfect gedaan.”

Dit artikel delen:

60 Reacties

Murcia 26 augustus 2020 om 16:57

Helder en eerlijk, De twee beste ploegen wilden een massasprint en kregen die ook.
Het parcours + afstand te weinig selectief. Veel meer valt er niet over te zeggen.

Idske 26 augustus 2020 om 16:58

Kerel, als jij er niet was wat het met zijn alle in draf naar de streep. Petje af voor hoe je het toch elke keer weer opnieuw probeert!

Ben Geerts 26 augustus 2020 om 18:29

+1

Jean Dumas 26 augustus 2020 om 17:02

Afstand was te kort voor de klassiekerrenners.

Marco Willems 26 augustus 2020 om 17:03

Heeft de koers gekleurd met venijnige aanvallen maar was inderdaad te makkelijk rondje, jammer dat ie in de sprint de verkeerde keuze maakt. In plaats van Ackermann te volgen gaat ie alleen de drukte in naar de hekken toe. Zijn sprint was de snelste van de vier maar door de verkeerde lijn pakt ie geen medaille

Michelangelo 26 augustus 2020 om 17:07

De snelste sprint wordt zelden door de winnaar gereden. De beste sprint daarentegen…

Je maakt in een split second keuzes. En achteraf weet je of het goed is of niet.
In mijn ogen is hij gewoon geklopt door topsprinters. Vierde achter Nizzolo, Demare en Ackermann, dat is niets om je voor te schamen.

Maillot à Pois 26 augustus 2020 om 17:27

+1 Michelangelo

HSV 26 augustus 2020 om 18:37

Marco +1

Panache 26 augustus 2020 om 19:00

Snelste sprint en niet winnen is net zoiets als in een grote ronde de beste klimmer zijn. Er komt zo veel meer bij kijken. Leuk dat je de snelheid hebt, maar dat is niet belangrijker dan plaatsing, timing en vooral je band als eerste over die lijn drukken.

Deel Koeper 26 augustus 2020 om 20:50

Als er 10 keer wordt gesprint, is er 9 keer iemand die in de achtergrond uit de wind een snellere laatste 100 meter rijdt. Snelheid én timing, met slechts 1 van de 2 haal je ’t niet.

go1707 26 augustus 2020 om 17:05

Ja Mathieu als het nu niet lukte???

rogierb 26 augustus 2020 om 17:38

Wat wil je zeggen?

stark72 26 augustus 2020 om 17:55

Ja wat dan go?

go1707 26 augustus 2020 om 20:25

Geen, Remco, geen Wout,geen Fabio. Die zijn er vlgd keer wel bij. Was Jumbo niet zo onsportief dan stond vandaag Wout op de hoogste trede.

Lalsacien 26 augustus 2020 om 21:04

Zakdoekje nodig?

Chasse_patate 27 augustus 2020 om 07:00

@go naar mannetje azijn gedronken?

Wheely 26 augustus 2020 om 17:05

Mooi gekoerst en een mooie reactie, dit seizoen is enorm waardevol voor hem qua ervaring. Enkel winnen leer je niet zoveel van.

Michelangelo 26 augustus 2020 om 17:10

Helemaal eens.

Soms moet je letterlijk of figuurlijk een goede patat krijgen, om daar sterker van te worden. Ook hoef je niet in 1 jaar alles te winnen; een wielercarriere duurt doorgaans meer dan 1 seizoen.

Ik denk overigens dat dit seizoen een leerschool is voor heel veel renners. Van valpartijen tot compleet omgegooide programma’s, geannuleerde of weggevallen doelen, etc. Dit is voor veel renners een behoorlijke test, aangezien structuur, programma’s en vooraf bekende doelen heel belangrijk zijn.

Romāns Vainšteins 26 augustus 2020 om 17:12

NL moet wel eens op zoek naar een echte laatste man voor MvdP om op een vergelijkbaar parcours voor wat meer % om de winst te kunnen strijden.

Murcia 26 augustus 2020 om 17:18

Dan kom je lijkt mij al snel op Teunissen uit.

hartstikkebedankt 26 augustus 2020 om 17:21

Sinkeldam?

S. Morgenstern 26 augustus 2020 om 17:28

Teunissen, Eekhoff (!), Eenkhoorn en Roosen. Mogelijkheden genoeg, als het een WK zou zijn en er een sprint voorbereid moet worden. Vandaag waren Weening en Langeveld de mannen die hem in het laatste rondje bij moesten staan..

rogierb 26 augustus 2020 om 17:57

Als je Eekhoff gisteren hebt gezien, dan had hij vandaag idd van grote waarde kunnen zijn.

Panache 26 augustus 2020 om 19:04

Zou wel fijn zijn dat die persoon ook bij Alpecin rijdt, dan kan je echt op elkaar ingespeeld raken. Alles alleen lukt niet. Maar dat weet iedereen al lang (zie Van Aert discussies mbt groen). Plaatsing, timing, snelheid: een aantrekker lost de helft voor je op.

Romāns Vainšteins 26 augustus 2020 om 20:18

Absoluut, Alpecin heeft er ook baat bij de portefeuille te trekken voor zo’n renner, misschien kunnen ze wat extra knwu knaken krijgen als het een kaaskop is.

Frank V 26 augustus 2020 om 21:38

Langeveld totaal niet gezien de laatste tijd. Scheelt er wat met hem?

Doswielos 26 augustus 2020 om 17:17

Het is gewoon genieten met deze jongen. Als MvdP aan de start staat, gaat de TV altijd aan. Godsgeschenk voor het wielrennen! Aanvallen, aanvallen en nog eens aanvallen!

HSV 26 augustus 2020 om 18:39

+1

Jungle Man 27 augustus 2020 om 00:59

+1
Mvdp was vandaag de enige die reclame voor het wielrennen heeft gemaakt. Zo’n hele koers, en dan eindigen met zo’n eindsprint is nou niet echt waar ik op zit te wachten als kijker.

Westland95 26 augustus 2020 om 17:19

Mathieu heeft dus duidelijk veel koersen nodig om naar topvorm te groeien, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een v Aert. Was weer heel sterk vandaag. VDP gaat de nodige klassiekers pakken in oktober.

Michelangelo 26 augustus 2020 om 17:29

Ik denk dat Van Aert ook in trainingen meer geprikkeld wordt dan Van der Poel. Bergop trainen met Kruijswijk of Dumoulin is geen kado voor een klassieke renner.

edit wf: laat provocaties achterwege svp

Gelei 26 augustus 2020 om 18:23

Yep, er is duidelijk al een paar % bij tov begin augustus. Ook in het hoofd.

hjjanssen1973 26 augustus 2020 om 17:21

Heerlijke no-nonsense reactie!

Mischa 26 augustus 2020 om 17:30

Nu iedereen de sterktes van hem kent hoop ik dat Mathieu, koersend als een stripheld, een coach krijgt die hem leert hoe je moet blijven winnen.

Kees Kameel 26 augustus 2020 om 17:30

Jammer hoor, eigenlijk is het een vrij teleurstellende prestatie van ‘m. Hij had moeten winnen en hij pakt nu zelfs geen medaille. Misschien beter zijn krachten wat beter ingedeeld voor 1 beslissendere aanval ofwel gewoon een sprint op volle kracht. Misschien saaier maar wel meer resultaat gericht. Tactisch gewoon tekortgeschoten, jammer.

007 26 augustus 2020 om 17:32

Tuurlijk…..

Tuubke 26 augustus 2020 om 17:34

Van achteren gezien kijk je een kameel in zijn kont.

Rob_in_de_hekken 26 augustus 2020 om 17:42

Hij probeerde het net wat te vaak en moest van te ver komen met die aanvallen al in de benen. Met een (goede) leadout had ie verder kunnen komen, maar ja NL vond het nodig om het gat naar die Noor dicht te rijden in aanloop naar de sprint. Dat begreep ik echt niet.

Michelangelo 26 augustus 2020 om 17:50

Uiteindelijk wint VDP zelden of nooit door afwachtend te koersen.

Zelfs door alles op de sprint te zetten was het nog maar de vraag of hij het had kunnen afwerken tegen Nizzolo, Demare of Ackermann. Want wie had dan de koers hard gemaakt?

En uiteindelijk heeft hij meer snelheid omdat hij van achteren komt. Als hij eerder was afgezet, was hij waarschijnlijk geremonteerd door de snellere sprinters.

Gewoon prima gekoerst. En uiteindelijk verlies je meer wielerwedstrijden dan dat je wint….

Ben Geerts 26 augustus 2020 om 18:31

Moeilijk scherp kijken Kameel met zand in je ogen

Oblomov 26 augustus 2020 om 17:41

Rijdt Eekhoff vandaag voor hem i.p.v. gisteren voor Matthews, dan is het wellicht een ander verhaal. Snap ook niet waarom Eenkhoorn en Roosen hier niet rijden. Hadden ook een keurige lead-out kunnen verzorgen. Trieste sabotage door Jumbo Visma.

HSV 26 augustus 2020 om 18:40

+1

Titaantje 26 augustus 2020 om 17:50

Prima. Allemaal top sprinters die voor hem eindigen die ook geen kruit verschoten hebben tijdens de koers, terwijl MvdP geprobeerd heeft de zaken te animeren. Goed gereden en nog een aardig resultaat.

Jean Dumas 26 augustus 2020 om 18:58

Een paar van dit soort ritten in de Tour en hij wint een keer.

Taliesin 26 augustus 2020 om 18:23

Hij was zeer sterk maar dit was gewoon niet voldoende onderscheidend, zoals de meesten wel zullen erkennen. Beste man in koers zo te zien. Denk dat hij de juiste keuze maakt door niet nog een vijfde keer proberen te demarreren op die klimmetjes maar uiteindelijk blijkt dat niet als je ingesloten raakt en 4e word. Op het moment zelf snapte ik zijn beslissing om niet nog eens te gaan en tis duidelijk dat er in de sprint meer in zat.

HSV 26 augustus 2020 om 18:41

+1

reusjen 26 augustus 2020 om 18:59

Tja als je dit doet terwijl je benen “redelijk oke” zijn dan ben je een grote. Ik ben altijd bang na 2 van die aanvallen dat het klaar is voor hem omdat dat normaal is voor de meeste renners. Ook al heb ik dit al vaak van hem gezien het blijft me verbazen.

Chippen 26 augustus 2020 om 20:55

het was maar 170 kilometer, als we ’t over 250 kilometer hebben, dan kan ook van der poel dat maar 1 of 2 keer

assen 26 augustus 2020 om 19:38

Nederland maakte wel een fout door zelf achter de Scandinavier te rijden. Daardoor waren de Italianen de laatste km net wat frisser.

Belgen hielpen helaas niet echt mee met de koers zwaarder te maken. Dat hadden ze beter kunnen doen, denk ik. Of zouden ze niet beter hebben gekund?
Italie was nog met veel man aanwezig vooraan, Belgie verrassend genoeg niet.

Murcia 26 augustus 2020 om 19:47

België was door de val eerder natuurlijk ook al twee wagonnetjes verloren. Ze hadden overigens een ploeg die gewoon ook een selectiever parcours nodig had. Naessen, Greg en Jasper gaan ook nooit een massasprint winnen tegen Demare, Nizzolo en Ackermann.

Chippen 26 augustus 2020 om 20:57

belgen hadden vooral meer rondjes/afstand nodig. zijn stuk voor stuk renners die het moeten hebben van minder dood zitten dan de rest na 6 uur koers, nu was iedereen nog fris

user5697 26 augustus 2020 om 21:22

Ik heb de wedstrijd niet gezien, wel de samenvatting. Maar blijkbaar was M. vdPoel nog steeds niet helemaal top om op dit toch niet heel zware parcours het verschil te maken. Dit was ook al gebleken tijdens het NK, waar hij verschillende pogingen nodig had om weg te raken. En toen was het nog tegen Janneke en Mieke. Vandaag was de concurrentie toch al van een heel ander allooi. Maar nog niet de wereldtop. Toch eigenaardig dat M. vdPoel zijn rentree wat gemist heeft na de coronabreak. Niet op de juiste manier getraind ? Ik zie hem wel nog schitteren in de RvV en P-R. Maar het volstaat dat hij daar pech heeft, om uiteindelijk van een mislukt seizoen te gewagen.

assen 26 augustus 2020 om 21:38

Persoonlijk denk ik dat MvdP dezelfde vorm heeft als vorig jaar – topvorm dus.

Jooop 26 augustus 2020 om 22:11

Iedereen die de koers gezien heeft zag dat Van der Poel de sterkste man in koers was. Mieke was gisteren trouwens de sterkste man in de koers. Maar wie weet komt je droom uit en wordt dit een seizoen waarin Van Der Poel weinig wint.

jan jansen 27 augustus 2020 om 00:03

user
duidelijk geen fan

Burdincurutcheta 26 augustus 2020 om 22:59

VDP ondervindt hier dat de internationale tegenstand toch nog iets anders is dan wat hij op het NK tegenkwam. Dat zet die prestatie toch even in het juiste perspectief. En dan waren de absolute toppers als Alaphillipe, Sagan en Van Aert er hier nog niet bij.

Joek Sat 26 augustus 2020 om 23:50

Uh, dat op zo’n EK de absolute wereldtop niet aanwezig is waar maar de KNWU is net als bij het WK en OS wel betrokken vwb de strategie dus dat is wel degelijk een ander verhaal dan bij een NK. Het zegt eerder iets over TJV dat ze eenling VDP op het NK niet kunnen uitspelen dmv strategie. VDP durft risico’s te nemen en aan te vallen alsof er niks te verliezen is. Dat pakt soms heel goed uit, soms ook helemaal niet en vandaag maar half. Niet de beste maar ook zeker niet slecht. Die absolute toppers die je noemt stonden in de AGR19 ook gewoon aan de start, wat is het verschil volgens jou tussen deze gasten dan? Ze kunnen niet allemaal tegelijk winnen toch?

Burdincurutcheta 27 augustus 2020 om 07:32

De selectie van Jumbo op het NK was er één zonder hun kopmannen; enkel sterkste helpers en een jong talent als Eenkhoorn. Dus voor mij zegt dat weinig negatiefs over Jumbo.

De Amstel vind ik ook geen referentie maar daar ga ik niet verder op in gaan.

KennyKlimmen 26 augustus 2020 om 23:23

Ik zie hier vooral het bewijs dat MvdP een sterkere ploeg om zich heen nodig heeft in Team en nationaal verband. Tenminste, als het hem om winnen van koersen gaat.

Fred Foekens 27 augustus 2020 om 06:24

“Het was een beetje kut.”

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair