‘Mathieu van der Poel crosst bijna vier ton bij elkaar’

dinsdag 12 februari 2019 om 11:27

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel boert goed deze winter. De wereldkampioen, die ook dit veldritseizoen weer met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt, zal vermoedelijk uitkomen op bijna vier ton aan start- en winstpremies.


Met dertig overwinningen in 32 wedstrijden is Mathieu van der Poel hard op weg om zijn seizoensrecord van vorig jaar te evenaren. Deze dominantie brengt daarnaast aardig wat geld in het laatje van de Nederlandse veelvraat. Ervan uitgaande dat MvdP ook zijn twee laatste crossen van het seizoen weet te winnen (Van der Poel rijdt enkel nog de Superprestige in Middelkerke en de Brico Cross in Hulst) zal hij volgens berekeningen 389.460 euro aan premies hebben verdiend. Die inschatting maakt Het Laatste Nieuws op basis van meetbare cijfers van deze crosswinter.

Momenteel staat de teller van de Nederlander op een goede drieënhalve ton. Als de wereldkampioen van Corendon-Circus er komend weekend inderdaad in slaagt het eindklassement van de Superprestige op zak te steken komt daar in ieder geval nog eens €30.000 bij.

Ook bij Wout van Aert rinkelde de kassa de voorbije maanden aardig. De drievoudig wereldkampioen haalde deze winter ruim €250.000 aan premies op. Dat is weliswaar bijna anderhalve ton minder dan zijn Nederlandse rivaal, maar dit is nog altijd een zeer lucratief crossseizoen.

Dit artikel delen:

46 Reacties

LaurentJalabert 12 februari 2019 om 11:47

Jeetje wat een populistisch RTL Boulevard titel. Bah.

LucasR 12 februari 2019 om 15:06

Exact, lekker boeiend. Wat een non-nieuws dit. Begint soms een beetje op Het Nieuwsblad en HLN, de Vlaamse versies van de Telegraaf te lijken hier.

Edit: ah, het komt ook van tabloid HLN…

Wheely 12 februari 2019 om 11:51

Cor en ton. :)

Romāns Vainšteins 12 februari 2019 om 12:10

Ik zie nog liever ‘Ullrich dwaalt als zombie door nachtclub’ ipv dit type geldartikeltjes. Krijg je alleen van dat onzinnige salarisgeouwehoer van.

Lopopodium 12 februari 2019 om 15:41

Ik zie liever ook geen artikelen over geld. De helft van de artikelen bij voetbalsites gaan al over iemands salaris of bedrijfskosten. Dat heeft het voetbal voor mij kapot gemaakt. Laten we alsjeblieft dit soort onzin niet ook bij het wielrennen krijgen.

Dit is geen belangrijk nieuws voor het publiek, alleen belangrijk voor de individuen die hier hun beroep van hebben gemaakt. Niet alles moet publiekelijk gemaakt worden…

ebl 12 februari 2019 om 12:23

nou, dan het deel wat er niet bij staat.
Daar gaat van af, de lonen van het personeel, vervoerskosten, verblijfskosten. Ik schat ca. € 75k voor de entourage, minstens. Vervolgens de belasting eraf, en hatsikiflats, MvdP houdt ineens “maar” € 160.000 over

tdfan 12 februari 2019 om 12:50

Goed punt. Los daarvan vind ik het alleen maar mooi voor die jongen, dat zijn uitmuntende prestaties een mooie duit opleveren.

RefleX 12 februari 2019 om 13:07

Ja natuurlijk, hij is prof en een prof moet het hele team zelf betalen en koopt zijn eigen in bij een team. Ik heb nieuws voor je dit mag al enkele jaren niet meer van de UCI. Hij zal vermoedelijk wel wat aan zijn pa afdragen of aan een mechanieker maar over het algemeen wordt de rest door de ploeg en zijn/haar sponsoren betaald.

Overigens als je de Porsche eraf haalt, en de etentjes met zijn vriendin en de nieuwe deurklink en wasmachine voor zijn woning dan heeft hij zelfs verlies gedraaid. 1 positief ding voor hem in deze moeilijke tijd, de douchekop die kapot was had hij nog in de garage liggen van Hansgrohe (een stuk of 62) dus de komende jaren hoeft hij geen geld opzij te zetten voor een nieuwe douchekop.

Hoe dan ook, leuke informatie om een idee te hebben wat hij bij elkaar fietst aan premies en startgeld maar verder nutteloos om te discussiëren hierover want dit is slechts een deel van wat er binnenkomt en uitgaat.

sooike 12 februari 2019 om 15:06

En wat jij er niet bij vermeldt is zijn contract bij de ploeg. Zou om een slordige 8 ton per jaar gaan ! Springt hij er toch nog redelijk uit. Dik verdiend trouwens voor een coureur, die wekelijks enkele tienduizenden mensen vermaakt. Frenkie de Jong komt er zijn bed niet voor uit, maar goed…

titanio82 12 februari 2019 om 19:44

@Sooike, doe daar nog maar een paar ton bij. Bij het tekenen van het eerdere contract tot 2020 waarbij de verbintenis met Canyon werd aangegaan, werd er een bedrag van 1 miljoen basis salaris genoemd. Toen dit contract enige tijd geleden met drie jaar tot 2023 verlengd werd, was dat niet voor diezelfde 1 miljoen per jaar. Daar het laatste bedrag nooit echt openbaar gemaakt is moeten we daar ook maar niet over speculeren. Dat het totale bruto inkomen dichter bij de 2 dan de 1,5 miljoen ligt, mag je van mij aannemen.

DeLuiaardVanLimburg 12 februari 2019 om 12:25

Ahaaaa. Daarom komt ie altijd juichend over de streep.

Hollow Knight 12 februari 2019 om 12:52

4 ton voor een Vlaamse sport met wat verdwaalde Nederlanders us echt veel te veel. Dan verdient hij daarbovenop nog eens een miljoen euro om 3 maanden per jaar tegen Janneke en Mieke te fietsen. Geen enkele mountainbiker die zoveel verdient, en daar kan VDP niet eens 1 wedstrijd winnen op het hoogste niveau.

Veldrijden moet een Olympische sport worden als het wil groeien naar een betekenisvolle, competitieve sport.

Emergo 12 februari 2019 om 13:29

De Vlaamse sport betaalt hem dat dus daar wordt er kennelijk toch anders over gedacht. Ik gun het hem.

delgado 12 februari 2019 om 14:03

Dan zijn die mountainbikers wel erg dom. Ga dan gewoon veldrijden. Niveau is niks en je verdient een veelvoud.

Massimo Bataille 12 februari 2019 om 16:06

Delgado, niveau is niets? Ik zie niet direct mountainbikers zo presteren op de weg of in het veld. De prutsers vanuit het veldrijden zien er me er beter of minstens even goede wielrenners uit als die in het mountainbiken

Romāns Vainšteins 12 februari 2019 om 16:16

‘De prutsers vanuit het veldrijden zien er me er beter of minstens even goede wielrenners uit als die in het mountainbiken’

Reforumuleer en ik geef een reactie op wat je precies bedoelde te zeggen.

delgado 12 februari 2019 om 17:04

@Massimo

Zoek en vind het sarcasme in mijn post…

Hollow Knight 12 februari 2019 om 19:47

@Emergo

VDP neem ik het zeker niet kwalijk, ik zou het ook blij aannemen als ik hem was.

Persoonlijk schat ik het sportieve aspect wel hoger in als het financiële aspect en op dat vlak heeft VDP nog maar weinig bewezen tegen de echte toptalenten.

En dat VDP een groot talent is, mag trouwens geen twijfel over bestaan, en dat zeg ik als Vlaming.

Hollow Knight 12 februari 2019 om 19:48

@Massimo

De meeste veldrijders kunnen nog niet eens aan nationaal kampioenschap op de weg uitrijden, laat staan een Monument of de Tour de France. Kijk maar naar de resultaten van veldrijders op het NK in België.

De enige twee grote talenten in de sport zijn WvA en VDP.

titanio82 12 februari 2019 om 19:51

@Delgado. Wanneer je weet dat David van der Poel ene Lars Forster er in een EKZ cross dik oplegt, dan begrijp je ook waarom Nino Schurter zich beperkt tot wat kleine crossjes in Zwitserland en zich niet in Vlaanderen vertoont. Komt zelfs niet eens een paar wedstrijden poen te scheppen om wat reputatie schade te voorkomen.

MarkPeeters 12 februari 2019 om 21:09

Ieder zijn specialiteit. Hoe denk je dat pakweg Froome het zou doen in een veldrit?

rahimns 12 februari 2019 om 12:53

Hij heeft in 2017 toen hij zijn contract openbrak bij Corendon getekend tot en met 2020 voor 1 miljoen per jaar… dit is een aardig extraatje maar ook weer niet meer dan dat.

horsm 12 februari 2019 om 13:11

de titel zou dus moeten zijn: MvdP fietst 1,4 miljoen bij elkaar

john 12 februari 2019 om 14:31

Dan hoop ik maar dat de houdsbaarheids datum van al de tonnen bier,nog enkele jaren goed is want ik zie hem deze niet zo een twee drie op drinken

EddyB1958 13 februari 2019 om 08:07

in werkelijkheid krijgt hij blikjes.

assen 12 februari 2019 om 14:43

Mmm, ik vind dit anders wel interessant.
Zoals altijd, als je een WF-bericht niet interessant vindt – lees het niet en ga iets anders lezen, zou ik zeggen. :-)

En als de markt dit ervoor over heeft… goed gedaan door die Mathieu! Prachtig dan ook dat pa ook nog met zijn materialen sjouwt, terwijl ze geld genoeg hebben om een vijftal mannetjes aan het werk te stellen. Maar Adrie vindt het natuurlijk nog veel te leuk zelf te doen. :-)

achtpuntzes 12 februari 2019 om 16:28

Wat verdien jij assen? Graag alle details.

Plavka 12 februari 2019 om 16:43

8.

Waarom vraag je het dan aan assen?

Samlambeej 12 februari 2019 om 14:54

Schoon verdiend voor 2x per week een uurtje een paar leeftijdsgenootjes uit de buurt een pak voor de broek te geven.

sooike 12 februari 2019 om 15:04

Trainen hoeft ie natuurlijk al lang niet meer !

Retro Lex 12 februari 2019 om 15:06

De allerbeste Crosser ooit ( volgens sommigen) wint vrijwel alles dit jaar en ook nog eens WK. En hij schraapt nog geeneens een half miljoen binnen Brutto.
Een fooi voor deze wereldster

Kunnen we het niet gewoon over het salaris van Gesink hebben ;-)

Thijs E 12 februari 2019 om 19:48

1 Zwaluw maakt geen zomer, maar als je weer berichten leest over het salaris van Gesink, dan weet je dat de wegkoersen er weer bijna zijn!

ddjong67 17 februari 2019 om 07:35

Thijs E: “1 Zwaluw maakt geen zomer, maar als je weer berichten leest over het salaris van Gesink, dan weet je dat de wegkoersen er weer bijna zijn!” haha .. t zou me niks verbazen als Gesink als jeugdrenner bij RTV de Zwaluwen gereden heeft ….

achtpuntzes 12 februari 2019 om 16:24

edit wf: laat trollgedrag achterwege

Verkeerd beoordeeld, redactie. Het is gewoon mijn mening! :p

En dan is het gewoonweg censuur wat jullie toepassen met het verwijderen van mijn mening.

sooike 12 februari 2019 om 17:08

Ik denk dat je zou schrikken van mijn vermogen achtpuntzes ! Maar beter om er geen ruchtbaarheid aan te geven !

Fernandi 12 februari 2019 om 17:41

Ik jou geval denk ik meteen aan onvermogen Sooike :P

Jalabertje 12 februari 2019 om 17:55

Interessant verhaal dit! Duidelijk dat de grootste verslaafden het meest kritisch zijn op hun favoriete site. En dat mag ook.

Ruben_ 12 februari 2019 om 18:38

Je kan in ieder geval niet ontkennen dat hij waar voor z’n geld geeft.

xistnc 12 februari 2019 om 20:53

Dat kun je best ontkennen. De koersen waar hij niet startte, waren leuker en spannender.

Marszzz 12 februari 2019 om 19:32

Dik verdiend, en geef hem nou eens ongelijk dat hij nog in het veld blijft.

Admirals 12 februari 2019 om 19:41

Prima bericht om te lezen, vind het wel interessant. Wanneer vdp in de media aangeeft het vreemd te vinden dat van Aert meer startpremie mocht ontvangen als wereldkampioen, mag diezelfde media ook wat over dezelfde premies schrijven toch?

titanio82 12 februari 2019 om 19:54

Die opmerkng natuurlijk wel in het licht dat een organisator compleet gefrustreerd was dat Pauwels niet startte en maar even wat met bedragen van startgelden ging strooien toen hij tegen een journalist compleet leegliep. Koen Monu was de naam.

Thijs E 12 februari 2019 om 19:49

Gewoon omdat hij nog niet gemaakt is: ik verdien net zoveel, alleen wordt het structureel niet overgemaakt.

Eljorro 13 februari 2019 om 08:47

Het is een hoop geld. Daarmee zal hij qua totale inkomsten ruim over het miljoen gaan. Er zijn niet veel wegrenners die dat halen. Ik ben ook wel benieuwd wat de mindere goden in het veld binnentikken.