Martin verkoos UAE Emirates boven Sky: “Ging om kopmanschap”

Martin verkoos UAE Emirates boven Sky: “Ging om kopmanschap”

Foto: Sirotti

zaterdag 7 oktober 2017 om 09:07

Het is UAE Emirates er alles aan gelegen om vanaf komend seizoen aan de stoelpoten van de gevestigde WorldTour-orde te zagen. De ploeg trok deze transferperiode met Daniel Martin en Alexander Kristoff al twee wereldtoppers aan, terwijl ook de overstap van Fabio Aru nagenoeg in kannen en kruiken is. Cyclingnews schetst in een reconstructie van de transfer van Martin hoe de Ier zelfs een aanbod van Sky naast zich neer legde ter faveure van een overstap naar de Emiraten.

BMC, Trek-Segafredo, Sky, BORA-hansgrohe, Dimension Data, UAE-Emirates en Katusha; Martin kon aan het begin van zijn zoektocht naar een nieuwe ploeg niet klagen over een gebrek aan belangstelling. Na wikken en wegen bleven Sky en UAE Emirates over als serieuze opties. De definitieve keuze viel uiteindelijk op de ploeg uit het Midden-Oosten. Volgens zowel Martin als zijn manager Martijn Berkhout een beslissing gebaseerd op puur sportieve gronden.

“Daniel wil de absolute kopman zijn. UAE biedt hem de mogelijkheid om dit ook daadwerkelijk te zijn in de grote rondes. Bij Sky zou hij de rol hebben overgenomen van de vertrokken Landa: kopman in rittenkoersen van een week, maar een dienende rol in de Tour voor Froome. Hij zag dit niet zitten”, aldus Berkhout. Martin beaamt de woorden van zijn manager. “Ik wil een keer de kans hebben om een team te leiden. Het belangrijkste voor mij is om naar wedstrijden te trekken als absolute kopman. Ik heb nog nooit een ploeg tot mijn beschikking gehad die volledig in mijn dienst reed. Die kans krijg ik nu.”

Dit artikel delen:

26 Reacties

Pietertje2 7 oktober 2017 om 09:21

Heeft ook nog nooit laten zien dat hij het volledige kopmanschap verdient.
Een rol zoals Landa zou dus gewoon logisch zijn geweest.

chavanelfan 7 oktober 2017 om 09:22

Pure geldkwestie. Bij UAE verdient hij twee keer meer dan bij QS. Met Kristoff gaan ze nog altijd een sprinter in de Tour hebben. Martin wil zeven renners in zijn dienst hebben, maar in een tijdrit verliest hij gewoonweg te veel om een rondewinnaar te zijn. Alles op Martin zetten is dan ook niet zinvol denk ik. Bergop moet hij trouwens ook niet echt bij het handje gehouden worden zoals Froome. Hij moet alleen aanklampen bij de Sky-trein en dan zoals gewoonlijk veel te vroeg voor de top een zinloze aanval plaatsen. In de heuvelklassiekers had hij ook maar beter met dan tegen Alaphilippe kunnen rijden de komende jaren.

superkoppel 7 oktober 2017 om 09:25

Pietertje, afgelopen Tour de France niet gezien? Zou zonder die torpedo van Richie Porte mogelijk podium hebben gereden! Lijkt me wel voldoende om een ploeg rond te bouwen, er zijn namelijk ploegen die dat al jaren doen voor een mogelijke toptien positie…

IlPirata 7 oktober 2017 om 09:38

Goede keus, had Bernal, Rosa en Landa ook moeten doen. Kopmanschap eisen dus.

Romāns Vainšteins 7 oktober 2017 om 09:40

Vriendelijke man, wat minder aantrekkelijke renner. Mijns inziens heeft hij hier de goede keuze gemaakt hoewel hij ook in de SKYtrein prima had gefunctioneerd hoor.

Jungle Man 7 oktober 2017 om 09:43

Mocht ie dat nu bij quickstep dan niet?
Lijkt mij meer een geldkwestie .
Op zich ook niks mis mee
Sowieso ben ik blij dat ie niet bij sky gaat rijden en zichzelf dus niet elimineert als tegenstrever van Froome.

TykkeThor 7 oktober 2017 om 10:03

lol @pietertje2

Verstandige keuze. Zowel financieel als in sportief opzicht. Ben wel een beetje fan geworden van deze man na zijn heroïsche Tour.

Kamikazekenny 7 oktober 2017 om 10:19

Vraag me af of Martin bij UAE echt de absolute kopman gaat worden zoals hij zegt. Bij Quickstep had hij in de grote rondes altijd maar beperkte hoeveelheid knechten ivm de sprinttrein van Kittel en dat zal bij UAE met de aanwezigheid van Kristoff niet anders zijn.

jsprunk 7 oktober 2017 om 10:40

Bij QS zal Jungels ook een keer de Tour willen rijden. Die heeft toch meer potentie dan Martin. En beide meenemen inclusief een trein voor Gaviria en aanvallers als Gilbert, Alaphilippe,… er mogen er maar 8 mee doen :)

vevie 7 oktober 2017 om 10:56

Hele verstandige keuze van Martin. Skip heel snel dat in het treintje rijden van Sky. Chapeau voor deze renner die ervoor kiest om voor eigen kans te rijden. Altijd gaan voor meer tegenstand voor de renners, dan tegenstanders neutraliseren door ze in hetzelfde team te stoppen.

RaketVuist 7 oktober 2017 om 11:06

@RV
Volgens mij was Martin jusit degene die telkens als eerste de aanval koos. Vind hem een veel aantrekkelijkere renner dan bijvoorbeeld Uran of Bardet.

theking 7 oktober 2017 om 11:09

Zal wel met geld te maken hebben. Lijkt me dat hij bij quick step altijd beter af zou zijn geweest voor een grote ronde. Is niet echt een renner die bergop veel knechten nodig heeft. Heeft eerder een sterke ploeg nodig voor de waaierritten en ploegentijdrit als die er komen in een grote ronde. Bovendien komt aru er ook nog bij waarschijnlijk. Al zal die voor de giro gaan.

williams 7 oktober 2017 om 11:27

Martin is voor min één van de meest aantrekkelijke renners van het peloton, ik zou wel willen zien hebben waar ie uitkwam wanneer hij niet was onderuit gereden door Porte…

kleomantre 7 oktober 2017 om 12:45

Ja met die rug van hem nog de aanval kiezen en wat tijd terug sprokkelen, das van uitzonderlijk niveau. Goed recht dat ie niet Froome zn palmares gaat aanvullen…

Overigens liet Steven de Jongh van de week min of meer blijken dat Martin wel veel centjes vroeg in WielerFlits live. Trek wilde het budget er in ieder geval niet met hem doorheen jassen.

Wheely 7 oktober 2017 om 12:46

Ik heb geen poster van hem boven mijn bed maar zie hem graag koersen. Beter dat hij niet naar Sky is gegaan, zou voelen als storende concurrentie wegkopen.

nederbelg 7 oktober 2017 om 12:49

Denk dat zijn hart nog steeds bij de klassiekers ligt (haalde toch zijn grootste successen in LBL en Lombardije), en dat hij vooral vertrokken is bij QS omdat hij de hete adem van Alaphilippe in zijn nek voelde. Dan wil je natuurlijk niet tegen Kwiat aanlopen in je eigen team.
Zeer benieuwd naar het koersverloop bij QS straks. Als Alaphilippe gaat, houdt Martin dan echt de benen stil? Wil het nog wel zien.

LutsenkoFan 7 oktober 2017 om 13:07

Rosa is echt een flop geworden bij Sky… En die zit nog vast tot 2019 geloof ik.

achtpuntzes 7 oktober 2017 om 13:27

Rosa is gewoon een erg nuttige kracht voor Sky. daarnaast verdient hij er een mooie cent mee.

Covadonga 7 oktober 2017 om 13:28

Ach, wat hij ook kiest, ik vind het prima. Het is zijn beroep, dus zal hij de centen wel mee laten wegen. Bij Sky had hij prima gepast. In rondjes van een week de kopman en a la Landa de Tour afwerken.
Bij UAE zal het ongeveer wel op hetzelfde uitdraaien.

Ik zie hem ook geen podium rijden in een GC. Zijn tijdrit is te zwak. Wel leuk dat hij vaak aanvalt, al zou dat minder makkelijk gaan wanneer hij een echte bedreiging is voor de leider.

vevie 7 oktober 2017 om 13:56

@Covandonga: normaal gesproken zie ik hem ook geen podium rijden in een GT. Maar, als vooral de Tour de komende jaren met parcoursen als dit jaar komt dan hebben ook renners als Martin kans op het podium. Met lange TT erin zal het em niet gaan worden voor Martin. Zeker niet omdat hij bergop tegenover zijn directe concurrentie niet het verschil gaat maken.

vluggejapie 7 oktober 2017 om 14:05

Geen aantrekkelijke renner. Zijn manier van koersen daarentegen…

Die_Rooie 7 oktober 2017 om 14:06

@RV minder aantrekkelijke renner?

De enige die aanvalt de hele tour lang!

achtpuntzes 7 oktober 2017 om 14:15

@ Die Rooie:
zoek eens een foto op van Martin en je zal het begrijpen. niet aantrekkelijk it is. :p

Romāns Vainšteins 7 oktober 2017 om 15:01

Luister nou, Martin is puur sec gewoon een wachtwachtpoeffer die afgelopen tour op de gratie van Sky kon rekenen mbt zijn secondessprokkelende uitvallen. De alleraardigste knakker wint niks solo of vanuit de aanval. O ja, die GdL waar de achtervolgers elkaars oogkleur gingen registreren ipv er achteraan te rijden.

Pietertje2 7 oktober 2017 om 17:56

@superkoppel

Je zegt zelf al dat hij zonder die val mogelijk podium had gereden, net zoals Kruijswijk zonder val de Giro zou hebben gewonnen.
Maar als telt niet.
Martin is zesde geworden in de Tour en dat is zijn beste resultaat, dan kun je toch niet zeggen van dat je er een hele ploeg op moet afstemmen.
Hij is nog nooit echt dichtbij de eindzege gekomen.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair