Marco Marcato aangereden door motor in Tour de l’Eurométropole

maandag 3 oktober 2016 om 09:36
Marco Marcato aangereden door motor in Tour de l’Eurométropole

foto: Sirotti

Marco Marcato is gisteren tijdens de Tour de l’Eurométropole aangereden door een volgmotor. De Italiaan deelt op Twitter zijn ongenoegen. “Ik werd aangereden door een moto vandaag. Gelukkig kwam ik niet ten val, maar onze veiligheid kwam opnieuw in gevaar”, schrijft hij op het sociale medium.

Op de afbeelding bij de tweet is een wiel te zien, waarvan bijna alle spaken zijn gebroken. De veiligheid van renners is heikel punt dit seizoen. In het voorjaar verloor Antoine Demoitie het leven na een ongeval in Gent-Wevelgem. De 25-jarige Belg was een teamgenoot van Marcato bij Wanty-Groupe Gobert.

In mei werd de Belg Stig Broeckx slachtoffer van een aanrijding. De renner van Lotto Soudal werd tijdens de Ronde van België van zijn fiets gereden door een motard. De 26-jarige renner is daar nog altijd van aan het herstellen.

Dit artikel delen:

17 Reacties

xistnc 3 oktober 2016 om 10:08

Renaat Schotte: “Motoren rijden nooit in de weg, die doen alleen maar hun werk”.

0
wielerman 3 oktober 2016 om 10:18

Wel apart dat het al voor de 3de keer in het geweldig wielerland Belgie gebeurd.

0
schipperaar 3 oktober 2016 om 10:19

Laten we hopen dat de motorrijder er zonder kleerscheuren vanaf is gekomen, wanneer steken renners is de hand in eigen boezem en rijden ze met wat degelijker minder kwetsbaar materiaal?

0
Koel 3 oktober 2016 om 10:27

schipperaar – 3 oktober 2016 om 10:19
Een reactie van een bijzonder laag peil!

0
Tuubke 3 oktober 2016 om 10:41

Hij kwam niet ten val, maar zijn wiel is wel naar de gallemiezen. Je vraagt je toch af hoe dat dan gekomen kan zijn.

0
schipperaar 3 oktober 2016 om 10:43

@koel
Motards hebben iets meer verantwoording dan de heilig verklaarde renners die elkaar veel vaker in de wielen rijden zoals gister alweer bleek in een tumultueuze sprint.
En ja, een stalen velg kan veel meer incasseren blijkt uit alle peilingen maar commercieel verre van interessant.

0
KnightBiker 3 oktober 2016 om 11:15

@Schipperaar
Je laat zien hoe weinig je van fietsen weet: velgen worden al jaar en dag van aluminum gemaakt en tegewoordig carbon, dus geen staal. Spaken zijn bij de meeste wielen ook nog immer van metaal zeker dit wiel hier op de foto.
Kortom: ga ergens anders zinloos commentaar geven, voetbal of zo.

0
AZH 3 oktober 2016 om 11:55

Hebben dit soort berichten nog nieuwswaarde?

0
Piet Lut 3 oktober 2016 om 12:23

@wielerman 3e keer? Wel vaker. neem bv vorige week met Jasper Stuyven. Dat had heel anders kunnen aflopen

0
teunster 3 oktober 2016 om 12:33

Zat Groenewegen niet op de motor? :)

0
Kwibus 3 oktober 2016 om 12:52

Knightbiker. Dat is toch precies wat schipperaar zegt. Hij geeft aan dat ze weer op stalen fietsen met stalen velgen moeten fietsen ivm safety.

0
schipperaar 3 oktober 2016 om 13:27

@kwibus
Leuk, maar die dingen kosten een vermogen, alleen frame al rond de 1500/2000 maar mocht je echt geinteresserd zijn, heb meerdere retro’s tegen billijke priizen met alu velgen, gios, faggin etc.

0
Jarnae 3 oktober 2016 om 15:40

Beetje goed Reynolds frame is toch ongeevenaard

0
KnightBiker 3 oktober 2016 om 18:32

@Kwibus & schipperaar
Jullie ageren tegen het materiaal, maar als je naar de foto kijkt zie je dat het carbon wiel nog heel is en de metalen spaken kapot; het materiaal doet dus niet ter zake in deze. Mijn oude retro fiets overleeft een aanvaring met een motor ook niet hoor.
Het zijn de mensen die de gevaarlijke situaties creeeren. Bij een eenzijdig ongeluk kan je wel naar het materiaal wijzen maar bij renners en volgers kan je je soms afvragen wat ze aan het doen zijn, maar ja het is koers en daar horen risico’s bij maar mag die motor er wel zijn op het moment dat je als renners risico’s aanhet nemen bent…

0
schipperaar 3 oktober 2016 om 19:13

@kb
Je hebt kwiebus zn reactie niet helemaal begrepen lijkt het, ben ooit met een ouwe batavus vol aangereden van achter en had geluk dat weinmann velgje de klap absorbeerde voordat ik vol op mn ballonkuit werd geraakt, met een carbon geval was ie geheid in tweeen geweest, nu kwam ik eraf met een fikse bloeduitstorting. Daarnaast worden renners ondanks dezelfde snelheid veel vaker door elkaar aan gereden dan door motards die nu eenmaal constant van snelheid wisselen, beetje zielige reactie van Marco om ook zn wiel nog in beeld te brengen.
@jarnea
Heb nog een mooie Rossin reynolds 531 diagonaal voor een habbekrats als je wil.

0
girardengo 3 oktober 2016 om 21:06

@Jarnae
Dat denk ik ook; ik heb er ook een.

0
KnightBiker 3 oktober 2016 om 22:40

@ schipperaar
Je redeneert naar je eigen ongevalletje toe: onder een andere hoek heb je een ander resultaat. Bovendien, de velg van Mercato is Ook nog heel, idem zijn balonkuit. Je punt over ondeugdelijk materiaal snijd echt geen hout- parijs-roubaix rijd men Ook succesvol met carbon velgen. Als de hoek van impact 90 graden is kan geen velg je beschermen, bij 0 graden vangt de ronding van een velg de klap wel op, precise de richting waar in carbon het sterkst is.
Het lijkt mij dat in dit geval de wielen zijdelings met elkaar in contact kwamen, parallel aan elkaar. De velg van Mercato's wiel heeft Dan niet eens iets aan hoeven raken, maar de spaken gaan er wel aan.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone