Mads Pedersen: “Geen Milaan-San Remo, ik houd me aan het plan”

zaterdag 12 maart 2022 om 12:02
Mads Pedersen: “Geen Milaan-San Remo, ik houd me aan het plan”

foto: Cor Vos

Mads Pedersen zal volgende week niet te zien zijn in Milaan-San Remo. De Deen verzamelt de ene ereplaats na de andere, maar houdt zich aan het plan dat hij heeft gemaakt met zijn ploeg. “Als het goed gaat, is de verleiding snel te groot om te veel hooi op de vork te nemen.”

De oud-wereldkampioen heeft momenteel twaalf koersdagen op zijn teller staan dit seizoen. Pedersen won twee keer in die twaalf koersdagen, hij eindigde vier keer als tweede, twee keer als vijfde en een keer als negende. Het is duidelijk dat de renner van Trek-Segafredo in een zeer sterke vorm verkeert.

“Jullie mogen wel denken dat ik een van de favorieten zou zijn in Sanremo, maar we hebben voor het seizoen een plan gemaakt en daar wil ik me aan houden. Dat plan is om Milaan-Sanremo niet te rijden en ik voel me daar prima bij”, vertelde Pedersen aan Sporza voor de zevende etappe van Parijs-Nice. “Als het goed gaat, is de verleiding groot om te veel hooi op de vork te nemen. Na Parijs-Nice ga ik gewoon naar huis en volgt voor mijn een rustigere trainingsweek. Daarna hoop ik klaar te zijn voor de kasseien.”

Pedersen heeft een duidelijk hoofddoel dit seizoen: Parijs-Roubaix. Hij sloeg daarvoor ook het openingsweekend in België over. “Met mijn niveau en mijn vorm zit het goed, dat is goed voor het vertrouwen met het oog op de klassiekers. Ik kijk al uit naar de komende weken”

Dit artikel delen:

12 Reacties

Turtlehead 12 maart 2022 om 12:17

Het lijkt mij dat Woutje zijn monument in San Remo moet scoren voor de zekerheid (als t van Pogi mag…).

Deel Koeper 12 maart 2022 om 12:18

Ik vraag me af in hoeverre Milaan-San Remo rijden zijn resultaat in Roubaix zou beïnvloeden. Uiteindelijk is dat vooral kilometers malen (wat nooit slecht is) om dan even te exploderen in een gebalde finale, een maand voor Parijs-Roubaix wordt gereden.

En ondanks 't feit dat een goede Pedersen in Roubaix ook zeker niet kansloos is, geef ik hem in zijn huidige vorm toch nog aanzienlijk meer kans om Milaan-San Remo te winnen. Van alle grote klassiekers toch veruit de eenvoudigste om er even bij te nemen in de planning.

Limal 12 maart 2022 om 12:20

Misschien speelt de vriendschap/concurrentie met Stuyven in deze ook wel een rol. Ikzelf vind het spijtig dat hij niet start – in deze vorm zou hij één van de kanshebbers geweest zijn en die goede benen kunnen snel weer weg zijn.

KimJungPoels 12 maart 2022 om 12:36

Dat gaf hij eeeder wel aan ja, dat Stuyven volledig kopmanschap verdient in San Remo na vorig jaar.

Ik vind het geen verstandige keuze. Met dit soort benen moet je een monument waar je bij de top-5/10 kanshebbers hoort nooit over slaan. Zoveel kansen krijg je niet om een monument te winnen.

Kopinkas 12 maart 2022 om 13:00

De kans dat alle sterren even goed staan als vorig jaar voor Stuyven is haast onbestaande. Net de aanwezigheid van Pedersen zou het verschil kunnen maken voor Stuyven. Twee pionnen op mee te spelen. En dan kan het dubbeltje zowel richting Stuyven als Pedersen vallen.

Ronellenfitsch 12 maart 2022 om 13:01

Eens met KimJung (Ook als ik het niet eens zou ik dat zeggen …)

Romāns Vainšteins 12 maart 2022 om 13:44

Ontzettende zonde. Komt gigagoed heuvels over nu en kan de besten er op leggen. Was gewoon een vd topfavorieten geweest.

Alfons Haavers 12 maart 2022 om 14:05

Ik begrijp dit dan wel weer enigszins. Keuzes durven maken is wel al eens vaker de weg naar succes gebleken.

Pedersen was dikwijls ook een beetje een renner met wisselvallige prestaties, misschien voelt hij het wel zo aan dat hij op bepaalde momenten frisheid miste?

Ik acht hem als snelle, sterke man zeker niet kansloos in MSR, maar mij lijkt Pedersen tot dusver toch vooral een taaie noot om te kraken gebleken in slopende, wat atypische afmattingsraces.

En misschien heeft hij persoonlijk ook gewoon wat minder met een koers als San Remo dan met beauties als Vlaanderen en Roubaix?

Romāns Vainšteins 12 maart 2022 om 15:08

Kan best zijn maar de koersen liggen allemaal 2 weken uit elkaar. MSR aanvangen en de benen laten bepalen wat je doet had wel gekund denk ik, of is Gent weer een hoofddoel?

Kopinkas 12 maart 2022 om 16:22

@rv
Volledig mee eens dat MSR perfect was geweest voor een Pedersen in deze vorm, maar wat bedoel je met Gent?

Romāns Vainšteins 12 maart 2022 om 16:24

Gent Wevelgem.

Als hij daar ook top wil zijn de week voor Vlaanderen kan ik me een bye voor Sanremo iets beter voorstellen.

Kopinkas 12 maart 2022 om 17:04

O ja, uiteraard! Voor mij is dat 'Wevelgem' en niet 'Gent' (bizar hoe de menselijke geest werkt). Als ex-winnaar ligt die koers hem natuurlijk perfect, maar net omdat hij die al gewonnen heeft, is het vreemd dat hij in bloedvorm niet voor een monument wil gaan.
Wat ook kan, is dat hij liever kansen grijpt waar Pogacar niet aan de start verschijnt. En daar valt na vandaag alweer heel wat voor te zeggen.

Headlines

Materiaalzone

Populair