Maatregelen om het wielrennen veiliger te maken: Adam Hansen bespreekt vijf ideeën
foto: Cor Vos
dinsdag 20 juni 2023 om 11:33

Maatregelen om het wielrennen veiliger te maken: Adam Hansen bespreekt vijf ideeën

Het fatale ongeluk van Gino Mäder in de Ronde van Zwitserland heeft de wielersport – opnieuw – voor de vraag gesteld hoe het veiliger kan. Adam Hansen, sinds dit voorjaar de voorzitter van rennersvakbond CPA, heeft verschillende algemene en concrete ideeën. Zo zegt Hansen in gesprek met Het Laatste Nieuws onder meer dat er aan de ‘uniformiteit’ gewerkt moet worden.

“Vandaag worden gevaarlijke situaties in elke koers op een andere manier aangegeven”, legt Hansen uit. “Soms staat er een agent met een vlagje, soms iemand met een fluitje, soms heb je een bord, soms heb je een licht, soms word je tweehonderd meter op voorhand verwittigd, soms pas op het moment zelf: wij willen één standaard. Renners zijn met zoveel bezig tijdens de koers, het is niet goed dat ze daar ook nog moeten over nadenken. Wielrennen zal altijd een gevaarlijke sport zijn, maar ik wil ze graag die ene seconde extra insurance geven. Het kan het verschil maken.”

Ploegdokter en Bos van Wallers
Wat Hansen betreft, wordt het ook reglementair verplicht om een ploegdokter in de volgwagen te hebben. “Die zijn belangrijker dan een sponsor in de volgwagen. Reactietijd na een ongeval is cruciaal. Renners hebben in wedstrijden ook liever een spoedarts dan een pure sportarts – zij hebben meer ervaring met zware ongevallen”, aldus de Australiër.

Het derde punt dat Hansen noemt, is het aanpassen van gevaarlijke punten in het parcours. Hij geeft hier het Bos van Wallers in Parijs-Roubaix als voorbeeld. “In het peloton groeit de bezorgdheid over de passage door Arenberg. De snelheid wordt elk jaar hoger en het risico op zware valpartijen dus ook. Willen wij Arenberg weg? Zeker niet. Maar misschien kunnen we wel de snelheid naar beneden halen. In het stuk voor het bos kan je een zijweg inslaan om verderop, vlak voor de ‘secteur’ weer de normale route op te draaien. Dan kom je aan lage snelheid aan de kasseien – veel veiliger.”

Finishes na afdalingen
Op de vraag of de Albulapass, de afdaling waar Gino Mäder in de Ronde van Zwitserland dodelijk ten val kwam, te gevaarlijk was, antwoordt Hansen dat elke snelle afdaling risico inhoudt. “De vraag is wel gesteld door de renners om na een afdaling nog minstens drie kilometer vlakke weg te voorzien. Ligt de finish meteen beneden dan koerst iedereen op de limiet. Ik ben zelf renner geweest: als je weet dat er nog een paar kilometer vlak volgen, houd je wat reserve, want je weet dat je nog de kans krijgt om op te schuiven.”

Het plaatsen van vangnetten in gevaarlijke afdalingen, zoals Jonathan Vaughters onlangs opperde, is volgens Hansen in beginsel een goede maatregel, maar op grote schaal niet haalbaar. “De Giro gebruikt geregeld netten, en daar zijn we blij mee, maar het is onbegonnen werk om overal netten te plaatsen. (…) De afstanden in de koers zijn enorm groot. In het skiën blijven die netten ook het hele jaar hangen, je hoeft ze maar op of af te rollen.”

Minder respect
Volgens Hansen is er, los van maatregelen, ook een mentaliteitsverandering nodig bij de renners. Hij hoort vanuit het peloton dat er steeds minder respect voor elkaar is en dat er onnodige risico’s worden genomen. “Hoe dat komt, weet ik niet precies. Misschien speelt het mee dat er vandaag zo veel jonge renners in het peloton zijn. Ze komen steeds vroeger over en ze rijden meteen mee vooraan. Mooi om te zien, maar als de gemiddelde leeftijd in de WorldTour vandaag vijf jaar lager ligt dan bij de vorige generatie, betekent dat ook vijf jaar minder ervaring met valpartijen en veiligheidsrisico’s.”

RIDE Magazine
29 Reacties
20-06-2023 11:42
Vind Adam Hanson een prima vertegenwoordiger voor de renners en rensters. Iemand met ervaring in het peloton en het bedrijfsleven ( want professioneel wielrennen is eigenlijk een bedrijf).
Roept geen onzin dingen, doet zoals nu weer prima uitvoerbare voorstellen , en snapt dat je niet alles kan voorkomen. En durft renners en rensters ook op hun eigen verantwoordelijkheden te wijzen.
20-06-2023 12:42
Dit soort zaken wordt nu natuurlijk weer uitvoerig belicht en onder de aandacht gebracht. Er worden door organisaties natuurlijk al ontzettend veel maatregelen genomen. Met Hansen aan het roer zal er waarschijnlijk nog meer nadruk op komen te liggen en feitelijk aan gedaan worden.
Echter ik denk niet dat zo'n afschuwelijk ongeval als met Mader is te voorkomen, hoeveel maatregelen je ook neemt.
In deze ligt er toch een zeer grote verantwoordelijkheid bij de renners zelf, hun koersgedrag, de mentaliteit, en inschattingsvermogen van de risico's t.o.v. elkaar.
    20-06-2023 12:51
    Een valpartij is altijd een combinatie van verschillende factoren met elk een eigen kans. Door in die kansen te sleutelen kan je het percentage valpartijen wel degelijk verlagen. Daarnaast is het van belang dat je de gevolgen van een valpartij probeert te beïnvloeden. Frank Heijnen schreef het mooi verwoord: "Roekeloosheid als voorwaarde om mee te kunnen doen, hoort niet bij wielrennen. Doen alsof de dood uitdagen er nou eenmaal bij hoort, hoort niet bij wielrennen. De dood als een vanzelfsprekend risico, een gevaar dat altijd op een bagagedrager meerijdt, al weet je nooit wíens bagagedrager, hoort niet bij wielrennen. Je leven wagen voor, ja, voor wat eigenlijk, hoort niet bij wielrennen. Veiligheid als noodzakelijk kwaad hoort niet bij wielrennen." Wij als fans moeten veel minder in het frame zitten dat het er nu eenmaal bijhoort. In de ene sport wordt een inschattingsfout bestraft met een diskwalificatie of een verloren race, in het wielrennen mogelijkerwijs met een lijf vol gebroken botten of erger. Die verhouding klopt niet.
    20-06-2023 13:09
    Tuurlijk hoort bij wielrennen wel degelijk een aantal gevaren die puur inherent aan deze specifieke sport zijn. Heijnen schrijft het (zoals altijd) mooi op maar het klopt gewoon niet. Ook hoeven sporten niet met elkaar 'in verhouding' te staan want het zijn simpelweg totaal verschillende bezigheden, niet heilzaam om te vergelijken.

    Denk dat een Adam Hansen ook vooral de taak heeft om dingen te bedenken die wél kunnen en niet op eindeloze pistes te geraken om oplossingen te gaan vinden voor zaken die geen oplossing (nodig) hebben. En ook vooral dat vervolgens eerlijk te communiceren net zoals hij hier met 'overal netten ophangen kan niet' al goed doet.
20-06-2023 11:44
Wat te denken van een professionele veiligheidsorganisatie die elke etappe en koers van tevoren beoordeeld en ook een algemene veiligheidsbriefing houdt voor alle teams en renners? Dan weet je in ieder geval zeker dat alle routes professioneel en consistent beoordeeld zijn, en dan alle renners dezelfde correcte veiligheidsinformatie hebben ontvangen.
    20-06-2023 11:50
    Misschien kunnen er tijdens zo'n briefing waar iedereen aanwezig is (of iedereen die wil - eigen verantwoordelijkheid - maar in ieder geval één of twee afgevaardigden per team) zelfs "gentlemens agrements" gemaakt worden om rustig aan te doen op bepaalde gevaarlijke stukken?
    20-06-2023 12:06
    Dat gaat over controle. Met saroc heb je daar in de toekomst een mooi orgaan voor. Deze maatregelen erdoor krijgen lijkt me goed maar erg moeilijk. Zon legertje spoedartsen kost een vermogen. Gaan pc teams dat ook moeten regelen?
    20-06-2023 12:36
    Het parcours inspecteren klinkt logisch, maar begin er maar eens aan 14 dagen voor een koers terwijl het verkeer gewoon zijn gang gaat. Dus ja ik ben voor, maar zie direct ook een groot probleem qua uitvoerbaarheid.
    20-06-2023 12:43
    Ik zou dan eerder opperen voor een specifieke inspectiewagen die 1-2 K voor het peloton uitrijdt en op zeer professionele wijze, met politie-discipline, alle relevante kwesties over de koersradio communiceert.

    Misschien is afstemmen daarop als coureur ook een snuggerder idee dan Madiot die je trommelvlies met allez geselt en/of steenkoolengels met hè als stopwoordje tussendoor.
    20-06-2023 14:08
    Die organisatie lijkt er te komen:
    https://wielerrevue.nl/artikel/575087/saroc-wordt-nog-voor-tourstart-gepresenteerd-en-moet-veiligheid-in-peloton-verbeteren/

    Na de oproep van Lefevere en Plugge in 2020 ...
    20-06-2023 15:24
    Wat debarreman zegt. Apart dat Wielerflits daar nog geen artikel aan heeft gewijd trouwens. Mag best, SAROC is namelijk (op het eerste gezicht) een goede ontwikkeling!
    20-06-2023 15:32
    @Panache, of een weg geschikt is voor een bepaald moment in een etappe lijkt mij vooral een kwestie van ervaring en professionalisering. Ook de organisatie zelf moet op een bepaald moment de route langslopen om te bepalen waar en hoeveel dranghekken, afzettingen en andere maatregelen moeten komen - neem bij zo'n verkenning dan een onafhankelijke inspecteur mee.
    20-06-2023 15:36
    @voorwiel, dat Saroc klinkt heel positief. Veiligheid begint vooraf met een goede controle en briefing. Verder denk ik dat dit soort veiligheidsmaatregelen op professioneel niveau sowieso verplicht moeten worden - als voorwaarde van de UCI - maar dat lagere niveaus hier ook altijd aan mogen kloppen voor advies.
20-06-2023 12:27
Laten we ze eens even stap voor stap doornemen:

1 - Één standaard in waarschuwingen
Ben ik het volledig mee eens en het al veelal geopperde matrix-borden lijkt me met afstand de beste. Het soms gehoorde argument dat (ook) deze afleiden lijkt me naast lichtelijk aangezet ook een kwestie van wennen. Er zit ook nog eens meerwaarde in omdat je geen fluitende vrijwilligers en andere manschappen meer nodig hebt. De borden in combi met de fietscomputer lijkt me ideaal voor een coureur.
2 - ploegdokter in de volgwagen ten koste van bobo
No-brainer van het type win-win, morgen doorvoeren, heerlijk Adam!
3 - Parcoursaanpassingen waar mogelijk en nodig
Ook mee eens zoals we laatst al naar aanleiding van Stijntje Steels zijn relaas hebben mogen bespreken. Je hoeft heus niet de ziel uit een koers te trekken met wat vernuftige aanpassingen.
4 - De finish iets verder na de afdaling leggen
Dit is er eentje waarvan ik betwijfel of het uitmaken gaat. Een laatste afdaling blijft een laatste afdaling. Energie besparen door minder snel naar beneden te gaan die je doorvertalen kan naar extra hard stampen op het stuk daarna? Vind het ver gezocht en geloof er niet in eigenlijk. Maar dit idee kun je net zo goed onder baadt niet schaadt niet scahren en om die reden gewoon uitvoeren.
Goed dat hij de netten onderwijl af serveert want dat is onbegonnen werk.
5 - Het respectvraagstuk
Deze zie ik echt als voor de bühne en ik geloof er niet in dat het vroegah anders was. Het sluimerend afschuiven richting de jeugd vind ik zelfs een faux pas, totaal niet hard te maken. Respect kweken is ook geen 'maatregel' maar overkoepelend iets, dat kun je niet sturen.

De vetzuchtige olifant waaraan (slinks bewust) voorbijgegaan wordt is natuurlijk het materiaal. Fabrikanten buitelen over elkaar heen met nog harder, better, faster, stronger, lichter, flexer, zoeffer, suiser en Aadam maakt er geen letter aan vuil hier. Je kan echt wel standaarden invoeren waardoor de toegestane koersfiets veiliger wordt. Echt het lijk in de kast hier.

De obesitas Tapir waaraan voorbij gegaan wordt is het stoppen met spurtaankomsten in urbane zones. Trakteer een betalende finishplaats op een leuke passage voor de gekte er in slaat en extra helicopterbeelden + commentatoren die verplicht wat brochurepraat opdreunen.

Niet vreemd genoeg hebben beide dikke zoogdieren een achterliggend geldbelang. Toch zullen ze vroeg of laat geslacht gaan worden.

Alles tezamen denk ik wel dat Hansen goed op de kwestie zit en de juiste persoon om dit verder smoel te geven. Hij lijkt tegelijk open en diplomatiek te kunnen opereren op een moment dat de hele (wieler)wereld over hem heen valt en aankijkt. Dat is iets dat je moet kunnen.
    20-06-2023 12:54
    Ik mis in Adam z'n best realistische en uitvoerbare relaas wel een belangrijke punt en dat is de outfit van de renners zelf.

    Ze hijsen zichzelf sinds jaar en dag in de meest lichte en dunne lycrapakjes welke nagenoeg 0 bescherming bieden. Zouden we niet zoals in andere sporten (Formule 1) een standaardkit voor moeten schrijven waar veiligheid een hoofdvoorwaade wordt. Denk aan extra bescherming op punten als heup, schouders, ellebogen, borst of polsen.
    20-06-2023 13:00
    Daar heb ik al best vaak over nagedacht.

    Naar mijn idee is het fysiologisch niet uitvoerbaar en gaan die extra beschermstukken bottlenecks blijken tijdens de uitvoering. Het feit dat fabrikanten er ook niet mee komen (terwijl je potdomme shit mee verkopen kan!) in een periode dat ik wel een koeljack voor binnen fietsen zag asseren onlangs ondersteunt dit vrij fors.

    Maar zoals ik al tegen Panache in exact dezelfde discussie zei: wie weet wat de toekomst brengen zal.
    20-06-2023 13:37
    Die olifant is wel een hele relevante: het is technisch prima mogelijk om met toenemende weerstand de topsnelheid te beperken. Ik ben eens van de Ventoux afgereden met een Santos Travelmaster met naafdynamo en Rohloffnaaf: dat ging gewoon niet harder dan 65 km/u door de interne wrijving (en ok, misschien luchtweerstand)... zoiets is natuurlijk prima verder te engineeren! Bergop en in vlakke etappes geen tot weinig invloed, maar boven een X snelheid gaat de weerstand exponentieel omhoog... maar ja; niet sexy...
    20-06-2023 15:00
    Het probleem van beschermende kleding is dat binnen de professionele wielersport niemand zich druk maakt over een gefileerde knie of een sleutelbeentje in duizend stukken.
    En dodelijke wielerongelukken zijn 99% hoofd- en nekletsel. Dus ik denk dat er niemand zit te wachten op een kniebeschermers en polsbeschermers. Dat zijn dingetjes waar enkel alleen wielertoeristen en tv kijkers naar van worden. Dus ik vrees dat als er iets gaat veranderen qua bescherming we gaan richting Quickstep-achtige TT helmen met daarin airbags en nekbraces en dat is toch niet te vermarkten?
    20-06-2023 15:29
    Het grootste probleem wat altijd wordt vergeten met beschermende kleding is oververhitting. Wat denk je als je volledig ingepakt in 30 graden aan hartslag 180 een berg oprijdt? Dat gaat niet werken. Zelfs die dunne lycrapakjes zijn soms al te warm, getuige de vele opengeritste snelpakken.

    Ook het materiaal veiliger\langzamer maken geloof ik niet in. Hoe wil je dat doen? Een minimale bandbreedte verplichten? zelfs een 35mm slick is tegenwoordig praktisch even snel als een 28mm. Fietsen minder aero maken zet ook geen zoden aan de dijk, vroeger haalden ze op stalen fietsen met lage velgen ook al regelmatig de 100 in dit soort afdalingen. Verder zou ik niet weten hoe je het materiaal langzamer/veiliger kan maken.
20-06-2023 12:42
Gevaarlijke punten markeren op een gestandaardiseerde manier, zeer logisch en bruikbaar. Arts (hoeven er overigens geen 20 te zijn) in de volgwagens of op een motor ook een no-brainer. Daar waar mogelijk gevaarlijke punten met een lagere snelheid in gaan (het bos bijvoorbeeld niet bergaf maar bergop) ook zeer logisch.
Aanvulling op de punten van Hansen is een gestandaardiseerd draaiboek met beschreven boetes voor organisatoren die zich niet houden aan de geldende veiligheidsvoorschriften (denk aan dranghekken met pootjes, verkeersobstakels in de laatste kilometers, bergaf massasprint, etc,). Het hiermee opgehaalde geld mag naar een stichting gelieerd aan dit thema en dus niet naar de zakken van de UCI. Ik ben overigens ook voorstander van een beter type helm in bergetappes waar afdalingen met hoge snelheid voorkomen, omdat de huidige helmen niet bestand zijn tegen de impact van boven de 90 km/u.
20-06-2023 13:38
Een standaard; eens. Echter, dit betekent wel dat voorlopers, zoals met die signaaltorens in België enzo, waarschijnlijk teruggeroepen worden. Want 90% van de organisaties en landen kunnen daar niet aan voldoen.
Ploegdokter in de auto; Oneens. Iedere ploeg heeft 3 autos in koers? Dus moeten ze ook 3 ploegdokters hebben? Of hebben alleen de koplopers recht op assistentie? Hulpverlening moet sowieso geen verantwoordelijkheid zijn van de ploegen.
Parcourswijzigingen; eens
Finish 3km na einde afdaling; Eens, maar niet te handhaven. Met de startpunten (en dus eindpunten) beneden van beklimmingen wordt nu al zoveel geprutst. Vraag aan drie mensen hoe lang en steil een klim is en je krijg drie verschillende afstanden en percentages.
Vangnetten in gevaarlijke afdalingen; oneens
Omdat er gesproken wordt over "gevaarlijke afdalingen". Afdalingen zijn niet gevaarlijk, bepaalde soorten bochten zijn gevaarlijk. Als je die in kaart weet te brengen, kan je een specifiek type bocht beveiligen en dan zul je zien dat het niet meer dan 2 of 3 punten op de hele lengte van een afdaling zijn.
20-06-2023 13:58
Prima punten stuk voor stuk al kost het organisaties wel extra geld om de veiligheid te waarborgen. De renners en de ploegen rijden voor geld en er zullen toch koersen moeten blijven met minder budget om het wegwielrennen in stand te houden. Vooral de koersen met een lagere ranking moeten op zoek naar andere oplossingen. Anders zijn ze genoodzaakt om te stoppen. Daar hebben we in Nederland wel een aantal voorbeelden van. Ik zie voor dit type koersen dan ook alleen maar de oplossing om ze op gesloten circuits (zoals de VAM- en kampioenschapsronden) te organiseren waar je de veiligheidsmaatregelen wel kunt handhaven.
20-06-2023 14:16
Ik vrees dat wat veel van Hansen hier benoemt niet haalbaar of niet effectief is.

Maatregel 1 - waar Hansen hier aan voorbij gaat is dat kleinere koersen het hier moeten doen met wat voorhanden is, daarnaast zullen de verplichtingen vanuit de nationale bond ook van land tot land verschillen. Denk dat je, zeker in de grotere koersen, met betere regelgeving meer uniformiteit kan bewerkstelligen, maar het is echt niet haalbaar om in iedere koers de gevaarlijke punten op precies dezelfde manier aan te geven.

Maatregel 2 - wie moet dit betalen? Dokters zijn niet goedkoop. Een continentale ploeg kan nooit die salarissen ophoesten, de organisator van een 1.1-koers heeft er ook echt niet het geld voor, en voor de UCI wordt dit over een heel seizoen genomen ook veel te duur. Dit is hooguit een oplossing voor de WorldTour.

Maatregel 3 - hier wordt al bewust over nagedacht door de meeste organisaties, en juist voor het Bos van Wallers is er een goede reden waarom er met een lang recht stuk wordt begonnen. Buiten de hoofdweg die ze nu nemen zijn de straten in het dorp Arenberg aan de kant van het Bos veel te smal voor een profpeloton, dus de enige andere mogelijkheid is om om het dorp heen te rijden en bij de spoorwegovergang naar rechts de kasseien op te draaien. Dit is een omweg van ca. 10 kilometer, waardoor er 15 kilometer tussen de voorgaande kasseistrook en het Bos zouden komen te zitten. Gevolg zou zijn dat je met grotere groepen aan het Bos begint, wat de veiligheid juist niet ten goede zou komen. Daarbij zou je een groot, zeer ongelukkig geplaatst verkeerseiland uit wat de bocht naar het Bos zou worden moeten verwijderen, anders zou daar ieder jaar gevallen worden.

Maatregel 4 - lijkt weinig effectief:
- meer vlak na de afdaling betekent juist voor een klassementsrenner dat het belangrijker is om niet gelost te worden. Als jij als enige klassementsrenner uit een groepje van pakweg 6 man gelost wordt in een afdaling, ga je alleen maar meer tijd verliezen in een stuk vlak na de afdaling omdat je in je eentje tegen 5 man rijdt. Meer vlak na de afdaling betekent dus juist dat de slechtere dalers meer risico's moeten gaan nemen, dat lijkt juist onveilig.
- Mäder kwam niet meer in aanmerking voor de etappezege en had ook niet echt meer een klassement om voor te rijden, dus had niet echt reden om risico te nemen in de afdaling ongeacht of deze op 500 meter of 5 kilometer van de streep eindigde
- ik betwijfel sterk of er meer/harder wordt gevallen in afdalingen die zo kort voor de meet liggen. Weylandt verongelukte in een afdaling die op 25 kilometer van de streep eindigde. Portes zware val in de Tour van 2017 was in de afdaling van de laatste klim in een koninginnenrit die met 10 kilometer vlak eindigde. Evenepoels zware val in de Ronde van Lombardije was in de twee-na-laatste afdaling van de dag. En ga zo maar door.

Daarnaast zou deze maatregel een aantal hele nare bijeffecten hebben:
- het zou onmogelijk zijn om ooit nog een koninginnenrit naar La Punt te hebben. Er is één weg vanaf de Albulapas en één weg het dorp in, en die komen op dezelfde plek op de hoofdweg door het dal uit. Het dorp zelf is veel te klein om een lus van 3 kilometer in te leggen en er zijn geen alternatieve klimmen voorhanden.
- de afstand van het einde van de afdaling van de Poggio naar de finish in Milaan-Sanremo zou grofweg verdubbeld moeten worden. In een koers waar de verschillen miniem zijn, zou dat het evenwicht heel sterk verstoren en de kansen van een aanvaller op de Poggio flink doen verkleinen. Nibali had in 2018 nooit 1.5 kilometer extra stand kunnen houden, Mohoric had het vorig jaar waarschijnlijk ook niet gered, en Van Aert en Alaphilippe hadden in 2020 ook maar twee seconden over. Met andere woorden, als deze regel eerder was ingevoerd hadden de helft van de recente Milaan-Sanremo's een andere winnaar gehad, en was Van der Poel dit jaar de eerste sinds Kwiatkowski in 2017 geweest die won na een aanval op de Poggio. Moeten we dat willen?
- en dit zijn dan nog maar twee voorbeelden...

Maatregel 5: dit gaat nooit gebeuren. Er is altijd wel iemand die er baat bij heeft/denkt te hebben om risico te nemen. In een afdaling, maar vooral in een sprintvoorbereiding, omdat je goed gepositioneerd móet zitten om te kunnen winnen en een goede positionering onmogelijk is zonder risico's te nemen.

En tot slot - ik denk eigenlijk dat geen enkele van deze maatregelen levens hadden gered. Zoals eerder gezegd, Mäder was waarschijnlijk niet plotseling wel overeind gebleven als er een paar vlakke kilometers na de afdaling waren, en voor een Weylandt of Lambrecht had dat voorstel al helemaal niet uitgemaakt. Er was geen gevaarlijk lang recht stuk dat te voorkomen was vlak voor de plek waar zij vielen. Lambrecht verongelukte niet in een bocht, de bocht waar Mäder viel was al een stuk of tien keer gebruikt in de Ronde van Zwitserland en had geen voorgeschiedenis van valpartijen dus die bocht was waarschijnlijk nooit gemarkeerd geweest, en de afdaling van de Bocco waar Weylandt ten val kwam was ook vrij doorsnee en was dus geen opvallend punt waar voor gewaarschuwd werd geweest, ongeacht de regels. En voorzover we weten is geen van de drie overleden omdat medische hulp laat kwam.

Het doet pijn om dit te zeggen, maar sinds de helmplicht twintig jaar geleden is ingevoerd zijn er geen enkele dodelijke valpartij geweest waar je een gebrek aan veiligheidsmaatregelen als boosdoener kan aanwijzen. Het feit dat er toch - bij hoge uitzondering - renners zijn overleden aan de gevolgen van een valpartij, toont aan dat dodelijke valpartijen in het wielrennen helaas niet helemaal te voorkomen zijn. Dat wil niet zeggen dat maatregelen zinloos zijn - de bijna-dodelijke valpartij van Jakobsen was wél een schoolvoorbeeld van een gevaarlijk parcours - maar wat Hansen hier voorstelt gaat dus weinig effect hebben.
    20-06-2023 15:28
    Je slaat in de laatste zin de spijker op z'n kop. We hoeven toch niet te wachten op nog meer bijna-dodelijke valpartijen om maatregelen te kunnen nemen? Iets met een kalf en een put...
20-06-2023 15:22
Wellicht ook kleinere pelotons en minder motoren en auto's in het peloton toelaten een optie?
20-06-2023 15:32
Fijne kerel die Hansen en goede vertegenwoordiger. Helaas is het vaker na een tragisch ongeluk zo geweest dat er voorstellen gedaan zijn maar er weinig van terecht komt en een half jaar later heeft niemand het er meer over, hopelijk gebeurt dat nu niet.

Zou graag nog iets anders zien veranderen in de koers, het aantal motoren. Dit voorjaar echt groen en blauw geërgerd, verbazingwekkend genoeg, vooral in België aan de giga hoeveelheid motoren die totaal onnodig er voor en achter kopgroepen reden. Soms lijkt het wel of we weer In de jaren 90 beland zijn met een hele motorkaravaan erachter. Haal de helft uit koers in de finale of zet ze bij de Gruppetto, kun je vast ook nog lollige beelden krijgen. We hebben in de E3 ook al gezien dat motoren de koers op stukken onveiliger kunnen maken en onbewust invloed kunnen hebben op de koers

De camerabeelden zijn ook van dusdanige kwaliteit dat de motoren een stuk verder vooruit kunnen rijden dan tegenwoordig gebeurt en als afwisseling kun je op open stukken drones gebruiken voor een ander shot.
20-06-2023 15:45
Ik kan me niet heugen dat Gianni Bugno in 12 jaar tijd ooit met zo'n zinnige bijdrage is gekomen. Duimpje voor Hansen.
20-06-2023 20:17
Er hoeft niet in elke auto een dokter te zitten. 1 Arts//medical vehicel Achet de kop vd dag. 1 Achter het peloton, 1 Achter de Bus. Doe er nog 2 bij voor alles wat er tussen zit
20-06-2023 22:00
Hoewel het idee op het eerste gezicht misschien sympathiek klinkt is het voorstel om in iedere volgwagen een ploegarts te hebben natuurlijk volslagen idioot. Dit is volstrekt onhaalbaar en onbetaalbaar. Het zijn bovendien pure sportartsen terwijl het volgens Hansen ook nog eens liefst spoedartsen zouden moeten zijn?
Laten we wel een beetje reeel blijven aub....

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine