Scherpe Bakelants: “Wielersport had al veel eerder actie moeten ondernemen”
foto: Cor Vos (archief)
zaterdag 17 juni 2023 om 09:32

Scherpe Bakelants: “Wielersport had al veel eerder actie moeten ondernemen”

De wielerwereld is in rouw na het tragische ongeval van Gino Mäder in de Ronde van Zwitserland, maar het brengt ook weer een nieuwe veiligheidsdiscussie op gang. Is de wielersport wel veilig genoeg? Sporza vroeg oud-profs Jan Bakelants en Serge Pauwels naar hun mening.

Mäder kwam donderdag zwaar ten val in de vijfde etappe van de Ronde van Zwitserland. De 26-jarige Zwitser raakte van de weg in de afdaling van de Albulapass en stortte in het ravijn. Een vraag die dan ook al is gesteld: is finishen na een afdaling niet té gevaarlijk? “Daar valt veel tegenin te brengen. Want wat moeten we dan gaan doen met bijvoorbeeld Milaan-San Remo?”, doelt Bakelants op de aankomst na de afdaling van de bekende helling de Poggio.

Bakelants: “Je kunt de organisatie geen nalatigheid aanwrijven”
“Deze vraag kun je stellen als de koers onderweg niet lastig genoeg is geweest, maar nu (in de Ronde van Zwitserland, red.) lag de afdaling na een loodzware rit, waarbij het peloton helemaal uit elkaar was gereden en renners een voor een binnendruppelden. Je kan de organisatie geen nalatigheid aanwrijven.” Pauwels pleit wel voor strengere veiligheidscontroles. “Er moeten wel duidelijke grenzen gesteld worden. En dat gebeurt te weinig.”

Bakelants en Pauwels kijken echter ook naar de renners zelf. Nemen die soms niet te veel risico’s? “Dat is des mensen. Bovendien worden renners betaald om risico’s te nemen. Dat is inherent aan de sport”, aldus Bakelants, die het vervolgens wel heeft over een ‘mentaliteitsprobleem’. “Minder ernstige letsels als een sleutelbeenbreuk worden te vaak nog weggezet met het idee: Ach, na een operatie is de renner binnen zes weken weer fit. Terwijl men veel meer moet nadenken over preventie.”

De overgebleven renners van Bahrain Victorious tijdens de geneutraliseerde rit – foto: Cor Vos

Snel, sneller, snelst
“Het debat rond veiligheid in het wielrennen stopt veel te vaak bij de boutade dat “men er toch weinig aan kan doen”. Het weinige dat men kan doen, moet men doen.” Pauwels vult aan: “Een mentaliteitsverandering is nodig, maar ook moeilijk. Tegenwoordig doen de renners alles om ook maar één watt te winnen. Kijk ook naar het voorbeeld van de schijfremmen. Die geven meer remcontrole en zijn in principe dus veiliger, maar daardoor beginnen renners er ook later mee te remmen, wat dan weer meer risico inhoudt.”

De twee Belgen zijn het over één ding roerend eens: de UCI doet veel te weinig om de wielersport veiliger te maken. “De wielrennerij had al in een veel eerder stadium actie moeten ondernemen. Breng de stakeholders bij elkaar en bekijk hoe je de wielersport maximaal kan gaan beveiligen. Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid van de federaties, de organisaties en de teams”, is Bakelants van mening.

“Er is nooit een sterke wielerfederatie geweest”
“Met een sterke wielerfederatie had men al veel eerder de dingen in een goede richting kunnen duwen, maar ik stel samen met vele anderen vast dat die sterke federatie er niet is, en nooit is geweest.” Pauwels is ook scherp op de internationale wielerunie. “Er moet altijd eerst iets gebeuren, vooraleer er maatregelen genomen worden.”

RIDE Magazine
51 Reacties
Sorteer op:
17 juni 2023 09:46
Achteraf is mooi wonen. Twee jaar geleden werd Mohoric, een ploeggenoot nota bene, geprezen om zijn San-Remo. Vorig jaar Pidcock nog in de Tour.

Het gaat van de honderd keer drie keer mis, één keer goed mis en één op de 1000 keer gruwelijk mis. Als het kan veranderen, heel graag, maar er zijn gewoon geen goede oplossingen voor afdalingen. Een mentaliteitsverandering is te makkelijk, zo werkt het gewoon niet. Je kan ook niet tegen coureurs in de F1 zeggen dat ze het maar wat rustiger aan moeten doen.
    17 juni 2023 10:15
    +1
    Ontzettend triest wat er is gebeurd, maar je kunt risico’s nu eenmaal niet wegnemen in de sport. Natuurlijk vooraf alle veiligheid proberen te waarborgen, fiets, remmen, dranghekken bij finish. Maar de renner bepaalt welke risico’s hij neemt en wil opzoeken. Een crash
    als deze (met deze uitkomst) gebeurt ééns in de 15 / 20 jaar.
    17 juni 2023 10:43
    Stinkkaas,
    Ook ik vind het heel dubbel. Ik hou van wielrennen (en F1, MotoGP) vanwege de snelheid. Renners of coureurs die de grens opzoeken. Het Pidcock-voorbeeld in de TdF: prachtig om te zien, maar bangelijk tegelijk: DON'T TRY THIS AT HOME.

    De keerzijde is dat het ook mis kan gaan. Meestal vormt dat voor mij onderdeel van het spektakel: een motoGP coureur wiens voorwiel wegschuift, een coureur die in de grindbak of bandenstapel beland: helemaal prima. Maar bij crashes zoals die van Grosjean een paar jaar terug draait mijn maag om. Net als bij valpartijen in de koers waarbij renners niet meteen overeind komen maar in hele nare posities blijven liggen.

    In gevallen als deze ligt een belangrijke verantwoordelijkheid bij de renners zelf. Het parcours is "OK", dan maken de renners de veiligheid. Maar ze dalen soms af op basis van hun Garmin, proberen anderen te volgen terwijl ze dit qua stuurvaardigheid niet kunnen, etc. Waarbij je niet bezig bent op een veilig circuit met uitloopstroken, grindbakken en bandenstapels, maar een beetje zoals op the Isle of Man, met hooguit een strobaal voor een lantaarnpaal of muurtje.
    17 juni 2023 11:29
    Als je niks meer gaat doen wat "gevaarlijk" is dan kunnen heel veel dingen wel afgeschaft worden.
    We zullen gewoon moeten accepteren dat er in het leven tragische ongelukken gebeuren.

    Over een paar weken begint de Tour en dan gaat bijna iedereen weer volle bak in de afdalingen.
    Of het nu is om enkele seconden te winnen of om op tijd binnen te komen, er gaan weer risicos genomen worden en er zullen er weinig rondrijden met Mader in het achterhoofd.
    17 juni 2023 11:34
    Vrees dat je gelijk hebt Harry.

    En toch hoop ik dat er na dit soort ongevallen renners zijn die net iets verder van hun limieten gaan wegblijven in hun poging hun voorganger te volgen.
    17 juni 2023 11:45
    Het verschil is dat de F1 zoveel technologie tot zijn beschikking heeft dat Grosjean zijn auto dubbelvouwt in de vangrail, er werkelijk niets van zijn wagen overblijft. En hij er vrijwel ongedeerd mee weg komt.

    In het wielrennen heb je een fiets die je meer in de weg zit dan helpt als je valt. En verder heb je een helm(pje) die toch echt wel levens redt. Maar dit is wel de essentie van de sport. That's it... het zal niet gauw meer worden want vrijwel alles zit de sport/beweging in de weg.

    Dus moet je veiligheid op het parcours zoeken. In de F1 wordt het parcours regelmatig aangepast, wat makkelijk gaat als je op een lokaal circuit rijdt. In het wielrennen rijdt je op de openbare weg, dus valt er niet veel te doen qua wegen zelf.

    Het probleem is dat alle problemen in de wielrennerij qua veiligheid ook meteen de essentie van de sport zijn. Alleen nog maar wielrennen op lokale circuits zou kunnen, maar daarmee verliest de sport wel een deel van zijn identiteit.

    Maar zoals in het artikel wordt gezegd, alles wat je kunt doen dat moet je doen. Dus lijkt mij tijd om echt regelgeving in te voeren én te handhaven met allerlei kleine dingetjes qua parcours. Bv. Geen vluchtheuvels in de sprint! Maar we willen voor het hoofdkantoor van de sponsor finishen! Dan haal je die vluchtheuvel zelf maar weg voor we daar langskomen anders blijven we daar weg! etc.

    Deze afdaling lag er prachtig bij, dus qua wielernormen op zich niet veel mis mee. Maar waarom kunnen we bordjes in afdalingen niet verplicht stellen? Als in pas op er komt een doordraaiende bocht over 200m. Pas op haarspelbocht over 200m. Alles wat je kunt doen, moet je doen.
    17 juni 2023 12:02
    Daar kan ik mij enkel bij aansluiten Thorsen, goede argumenten. Ook na het ongeluk van Jakobsen zijn de hekken vervangen, een hele goede ontwikkeling. Mijn punt is ook niet dat we niets moeten doen, maar ik zou niet weten wat we kunnen doen. Wanneer een renner in een afdaling een bordje ziet waarin wordt aangegeven dat er een gevaarlijke bocht aankomt, wordt hij ten eerste afgeleid en ten tweede heeft hij er geen boodschap aan wanneer zijn voorganger er ook gewoon met mach 6 doorheen jakkert. Zojuist zag ik een Tweet van Vaughters waarin hij vangnetten oppert, zoals in het alpineskieën. Goed idee, maar daarin geloof ik toch echt in de wet van Murphy.

    Het is zo makkelijk om te zeggen dat renners vaker moeten remmen. Ik heb zelf nog nooit in een WT-peloton gefietst, maar ken wel de adrenaline van de koers. Soms verblindt dat gewoon. Laat staan wanneer je voor je loon of een nieuw contract moet rijden.
    17 juni 2023 12:31
    Er is zeker wel een oplossing voor gevaarlijke en hoge snelheid afdalingen. Alleen gooit dit de geest vd wielersporter compleet in de war omdat alles vrijwel anti sport is.
    Alleen al snelheid reductie op bepaalde manier wat tevens risico reductie inhoud daarop is reactie. Dan is het geen sport meer wat onjuist is.
    In de F1 heb je soms ook virtuele snelheid wat dan enorm reduceert hoewel altijd nog iemand de baan af kan vliegen wat ook wel eens gebeurd.
    Wanneer afdalingen minder spannend worden maar nog altijd redelijk snel gaan voor iedereen even snel blijft het wedstrijdelement gelijk.

    Overigens Pidcock vorig jaar tour had ook mazzel. Kijk maar terug, op een gegeven moment komt hij in een lichtblange zonk. De fiets maakt een lichte tegenbeweging, in de racerij een speedwobble genoemd. Hij kan het opvangen wat zijn stuurtalent is. Echter is op de snelheid deczonk korter is de reactie vh frame (stug en dus kinetische reactie) veel forser en dan vliegt iedereen er gewoon af.
    17 juni 2023 12:39
    Je zegt heel weinig met heel veel moeilijke woorden KopoverKop.
    Zoals je zelf zegt over Pidcock: "Hij kan het opvangen wat zijn stuurtalent is." Dat geeft dus aan dat er een eerlijk verschil is met andere renners, wat het juist oneerlijk maakt. Meritocratische tegenstelling. Je kan niet tegen renners zeggen dat ze allemaal 20% langzamer mogen dalen, aangezien dat niet valt te handhaven.
    Mohoric is de perfecte illustratie van het probleem. Ik vind dat een volkomen gek op een fiets. Ik zal zijn afdalingen dan ook nooit prijzen. Ze zijn technisch niet eens zo heel fantastisch, hij gaat alleen als een volstrekt hersenloze naar beneden en als het goed gaat wint hij dan zomaar een mooie wedstrijd. Maar hij ligt ook vaak genoeg. Tegen die mentaliteit valt gewoon niet te beveiligen. Helaas kan ik geen goede oplossing voor de risico's van afdalingen bedenken.
    17 juni 2023 16:06
    Meer rolweerstand, meer luchtweerstand. De combinatie fiets-mens moet gewoon niet sneller meer dan een dikke 80km/h naar beneden kunnen.

    Het hoeft niet steeds sneller : de laatste 24 du Mans was fantastisch, met auto's van slechts 680pk die "maar" zo'n 345km/h gaan. Perfecte sport mee te doen. Terwijl we makkelijk auto's kunnen maken van 2000pk die wel 450km/h gaan.
    Maar dat moet je niet doen als je met velen sport.
    Wielrennen is al lang het punt voorbij dat het een techno wedloop was. We moeten terug naar simpeler en robuustere fietsen.
    My $0.02
17 juni 2023 10:05
Dit treurig ongeval is niet veroorzaakt omdat er op het scherpst van de snede werd afgedaald voor een ritoverwinning of het AK. Dit kan helaas in elke afdaling gebeuren. Ik vind het dan ook onterecht om te zeggen dat het te wijten is aan het parcours.
    17 juni 2023 10:15
    Of er op het scherpst van de snede werd afgedaald weten we simpelweg niet. Volgens mij is er nog heel weinig bekend over wat de exacte oorzaak is van het ongeluk.
    17 juni 2023 10:48
    @Wheely We weten wel of er gestreden werd voor een ritoverwinning. Dit is niet het geval, omdat Mader minuten na Ayuso over de klim kwam. Mader zat ook niet in de eerste achtervolgende groepen. Ook weten we dat Mader op 12 minuten stond bij het begin van de etappe. Oftewel er is echt geen onderzoek nodig / extra informatie nodig om vast te stellen of Mader voor de ritoverwinning/AK reed.
    17 juni 2023 12:54
    Iets wat ik me voor kan stellen is dat hij extra risico nam om Bilbao nog bij te staan. Geen idee of dat überhaupt mogelijk was. Dat is nog best waard om uit te zoeken. Het kan evengoed zijn dat hij even niet zat op te letten, iets moest ontwijken of misschien vond hij snel dalen wel gewoon leuk. Dat hij zelf niet voor het AK of ritwinst reed is inderdaad duidelijk maar knechten en sprinters dalen vaak ook op het scherpst van de snede, ieder met een eigen reden.
17 juni 2023 09:42
Renner maakt fout in afdaling.

Maar de UCI is zo'n schitterend makkelijke zondebok.
    17 juni 2023 10:54
    Inderdaad. Als dat de afdronk is van wat er gebeurd is, dan schieten we er weinig mee op.

    Het verhaal is dan wellicht wat genuanceerder dan dat, maar uiteindelijk schudt men elkaar de hand in de vaststelling dat toch vooral anderen verantwoordelijk zijn en verantwoordelijkheid (hadden) moeten nemen.
    17 juni 2023 10:57
    Een finish aan het einde van een afdaling helpt m.i. de veiligheid niet…
    17 juni 2023 11:35
    Een finish is sowieso niet bevorderlijk voor de veiligheid. Ik zeg finishes helemaal afschaffen.
    17 juni 2023 13:36
    Hij zal zeker een fout gemaakt hebben. Maar de UCI maakt er nog veel meer door te weinig te doen. Houden zich bezig met randzaken. In dit geval hadden ze b.v. het parcours kunnen afkeuren. Ik dacht dat er sowieso geen finish bergaf mag liggen n.a.v. ongeval met F.Jacobsen. Al is dit geval niet hetzelfde maar toch.
17 juni 2023 09:48
Het is veel te makkelijk om de UCI of organisaties de schuld te geven, doodmoe van ook Zonneveld en co.
Misschien is er gewoon GEEN schuldige en is dit gewoon wielrennen. Natuurlijk moeten de zaken altijd veiliger. Maar zoals bij vliegen, na iedere ramp wordt vliegen iets veiliger.
17 juni 2023 10:40
Dat altijd maar zoeken naar een schuldige is een zieke zucht naar sensatie. Neemt niet weg dat de wielersport uiteraard moeten kijken naar mogelijkheden om de sport veiliger te maken. Er zullen echter altijd risico’s blijven.
17 juni 2023 10:30
Dit is het verkeerde voorbeeld om te koppelen aan de UCI. Het is een "normale" afdaling met goed wegdek. Niet zoals bijvoorbeeld in de Giro dit jaar, waar je soms afdalingen had met slecht asfalt, putten, kuilen, losse steentjes etc.

Er zitten ook gewoon remmen op een fiets. Als je de verantwoordelijkheid voor de dood van Mader ergens wilt neerleggen, dan is het bij de renners zelf en hun ploegleiders. De ploegleiders die verlangen dat renners risico's nemen, en de renners die dit ook doen. Nog voordat ik wist wat de uitkomst van de valpartij was schreef ik al: "wat is 10 seconden winst of verlies in de afdaling je waard als renner".

Bakelants heeft wel 100% gelijk als het gaat om sprintaankomsten in binnensteden, niet straffen van roekeloos rijgedrag, etc.
17 juni 2023 10:46
Iedereen die hier kritiek heeft dat het wel gemakkelijk is om zo maar de UCI de schuld te geven, moet toch eerst eens het artikel lezen. Zowel Bakelants als Pauwels hebben het over het een gedeelde verantwoordelijkheid en verwijten de organisatie/UCI niets in dit specifieke geval.
    17 juni 2023 11:22
    Helemaal gelijk Wielervolger, ondanks de minnetjes. De eenzijdige titel hier lijkt haast bewust gekozen om stemming te maken, en velen lezen niet verder dan dat. Bij de mening van Van Emden werd er wel nuance aangebracht in de titel en dat trekt duidelijk minder volk.

    Aan zij die nu op de -1 gaan drukken: lees ajb eerst het volledige artikel op Sporza: https://sporza.be/nl/2023/06/16/hoe-moet-de-wielersport-veiliger-worden-mentaliteitswijziging-nodig-de-uci-schiet-tekort~1686930730051/
    Er zullen vast delen zijn waarmee je niet akkoord gaat - dat is helemaal ok - maar door een heel artikel te lezen vermijd je iig uit onwetendheid een "kritische" mening te plaatsen die ironisch genoeg ook al in dat artikel staat...
17 juni 2023 10:59
Normaal zijn clickbait titels irritant, maar heb ik er nog enig begrip voor omdat je nu eenmaal mensen op je site wilt en dit blijkbaar de beproefde manier is.

Maar als het gaat om dit soort ernstige zaken dan wordt het stemmingmakerij en maakt het veel woede los richting bepaalde personen en instanties. Ik schatte Wielerflits in als een redelijk serieus medium en van hun vind ik het in dit geval dan ook heel teleurstellend.

Het artikel geeft een heel gebalanceerd beeld van het feit dat alle betrokkenen een verantwoordelijkheid hebben. Om dan in een titel expliciet met het vingertje te gaan wijzen naar 1 partij vind ik heel slecht.

Inhoudelijk is het ook zo dat de renners en ploegen als ze zich verenigen heel makkelijken punt kunnen maken richting UCI, net als de dames in de Pyreneeën hebben gedaan. Maar ze zijn het dan toch blijkbaar niet-genoeg met elkaar eens om dat te doen.
17 juni 2023 10:41
Fantastische voorstellen doen Bakelants en Pauwels hier.
Praktische vernieuwingen die zeker voor 80% meer veiligheid zullen zorgen.
Tijd dat de UCI deze gaat implementeren.
17 juni 2023 09:46
Het is zo makkelijk af te geven op een organisatie. Het begint in principe bij de renners zelf. De wielersport op de openbare weg herbergt zo nu dan gevaren en helaas gebeuren er regelmatig zware valpartijen. Denk niet dat je hier heel veel aan kan veranderen aangezien het toch meestal aan het gedrag van de renners zelf ligt.
Ja, je kan de discussie voeren of er hier een afdaling dient te zijn of dat er hier een massasprint gehouden zou moeten worden, of dat deze kasseienstrook wel in het parkoers moet liggen en of dat deze heuvel niet te smal, te steil is etc.etc.
Je kan als organisatie misschien vooraf nog eens een keer de gevaarlijke punten in het parkoers aangeven aan de ploegen, ploegleiders en renners. 100% Veiligheid kan je niet garanderen en is een illussie. Helaas gebeurt dit en soms is de afloop tragisch!
    17 juni 2023 10:05
    Bwa. Los van dit incident, wat een ongeluk was, zie ik toch nog veel te vaak dingen waarvan ik denk : dat moet anders.
    Fans op de weg mogen wat meer nadenken, de wegen waarlangs renners gestuurd worden zijn soms niet om aan te zien (bvb de val van pogacar), het almaar meer op zoek gaan naar sensatie van organisaties, ...

    En de renners zouden ook wat meer over hun eigen veiligheid en die van hun collegas mogen nadenken.
    17 juni 2023 10:15
    Allemaal waar, maar dat was hier natuurlijk niet van toepassing. Wat ze zouden kunnen doen is in dit soort bochten netten op palen neerzetten zoals bij het mountainbiken. Klinkt erg ingrijpend maar zo'n 20, 30 van die netten op zo'n rit zet je zo neer. Maar zo'n crash als van Evenepoel voorkom je daar dan ook weer niet mee...

    Ik vind "hoort bij de sport" altijd wel erg makkelijk gezegd. Kijk naar autosport. Was ooit heel erg dodelijk, is nu best wel veilig en dat heeft de sport absoluut niet verpest.

    Reden dat iedereen naar UCI wijst is ook een beetje omdat het "not done" is om nu uit te spreken dat renners een verantwoordelijkheid hebben. Maar natuurlijk ben je uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor hoe je die berg af gaat.

    Ik denk trouwens dat we heel veel kunnen bedenken, maar dat trainingen nog altijd gevaarlijker zijn. Voor mijn gevoel gebeuren daar ook de meeste ernstige ongelukken de afgelopen jaren.
17 juni 2023 11:02
Ze duikelen over elkaar heen dat de koers zogenaamd zo onveilig zou zijn, wat totale flauwekul is. De koers is al ontzettend veilig en organisatoren doen ontzettend veel werk om de koers veilig te maken en te houden, sommige regels zijn zelfs overdreven. Verreweg de meeste ongelukken die er gebeuren hebben enkel de renner(s) zelf schuld aan en helemaal niemand anders. Als je met 100km van een berg af duikt, wat risico van het vak is, en je schuift onderuit of mist een bocht dan kunnen er zware ongelukken gebeuren. Of in een sprint gebeuren ook zo vaak valpartijen die alleen de renners zelf veroorzaken. Of op een rotonde/vluchtheuvel wat keurig aangegeven wordt en ze springen er over o.i.d. en er gebeurd een zware valpartij dat doen de renners ook helemaal zelf. Hoe vaak hebben we wel niet gezien dat op rechte wegen zomaar ineens zware valpartijen gebeuren die alleen de renners zelf veroorzaken?! Ik ben zo ontzettend klaar met die flauwekul dat de koers op zich niet veilig zou zijn. De renners maken de koers en verreweg de meeste ongelukken gebeuren zonder dat een ander daar schuld aan heeft.
17 juni 2023 13:50
Ik heb de bewuste afdaling niet gezien, en ga het ook zeker niet terugkijken. Vind ik te luguber. Ik lees overal dat het een nette, brede afdaling was. Zou dat niet gek genoeg het probleem zijn? Bij de afdaling in de Giro vond iedereen het gevaarlijk en reed iedereen rustig. Nu gaan alleen als gekken naar beneden. Hetzelfde merk je vaak bij lange rechte aanlopen naar massasprints. Een breed peloton rijdt dan elkaar op een hoop op hoge snelheid, een aantal bochten erin en je hebt al snel een lint en minder gedrang.... Ik merk zelf ook altijd een verschil bij dalen op een smalle weg en een brede weg (al neem ik erg weinig risico, op de smalle weg blijf je toch meer remmen)
    17 juni 2023 13:52
    @redactie ik zou graag mijn reactie bewerken maar dat werkt niet op de app
    17 juni 2023 14:03
    Ja, het is een bekend verschijnsel, samen te vatten in de paradox: hoe gevaarlijker de afdaling, hoe veiliger die is, en hoe veiliger de afdaling hoe gevaarlijker die is.
17 juni 2023 09:57
100% veiligheid kun je nergens garanderen. Ook in een auto niet. Toch zijn er de afgelopen tientallen jaren door de auto industrie allerlei dingen verzonnen om het zo veilig als mogelijk te maken. Gordels, airbags, noem het allemaal maar op. Ook in het wielrennen (zeker in het wielrennen) kun je geen 100% veiligheid garanderen. Maar dat is wat mij betreft geen reden om dan maar te zeggen: het hoort erbij en dit moeten we accepteren. Je kan over zoveel dingen nadenken. Ga eens kijken bij andere sporten. Ga kijken bij F1, ga kijken bij het skieën. Neem het vaststellen van veilige parcoursen eens serieus (oke, wellicht was dit parcours gewoon prima. Maar ik heb in Slovenie de afgelopen dagen weer rare dingen gezien).
    17 juni 2023 10:40
    Exact dat, het hoort er bij is mij ook iets te makkelijk. Ja wielrennen is een gevaarlijke sport maar het is perfect mogelijk om met elkaar na te denken over hoe je de risico’s kunt beperken. En daar moet iedere partij bij betrokken zijn, niemand uitgesloten. Niet met vingertjes wijzen maar gezamenlijk iets doen.
    17 juni 2023 12:36
    F1 aha, snelheidsbegrenzers, halo op de (lig)fiets .Misschien zijspanfietsen met navigator aan boord, of gewoon helemaal overstappen op Zwift. Te gek de ronde van de maan.
17 juni 2023 10:40
Voor mij zijn het nog steeds fe renners die onverantwoorde risico's nemen. Als je met 103 km per uur afdaald is dat onverantwoord maar aan de renners. Straks gaat alles weer gewoon door op dezelfde manier.
17 juni 2023 11:57
Zonder concrete voorstellen is die verontwaardiging niet echt constructief. Dat wat er gebeurd is stof tot nadenken geeft, is echt wel duidelijk. Samenwerking zal nodig zijn om ook iets tot stand te brengen. Benieuwd of de 'stakeholders' daar eens serieus werk van zullen maken.
17 juni 2023 14:06
De gevaren onderweg wordt grotendeels bepaald door de koersdirectie maar het effectief risico komt toch vooral verder van de renners in combinatie met het materiaal en ploegleiding en in mindere maten het publiek (loslopende honden en spandoek snullen bijvoorbeeld). De uci dit aansmeren lijkt mij niet terecht, het moet eerder stoppen dat die renners als opgejaagd wild die afdalingen instorten op materiaal dat dit maar op de limiet aankan. Ook de ploegleiders spelen hier een belangrijke rol in (in wedstrijden met oortjes). Die wedstrijden zonder oortjes dus ook meteen afschaffen.
17 juni 2023 14:35
De UCI schiet in veel tekort qua parcoursen veiliger maken met daarbovenop minder begeleidend verkeer, maar er is toch ook gewoon een fietser die zelf vaak zat excessieve risico's neemt? Coureurs die doelbewust met veel risico's en veel sneller afdalen dan de maximumsnelheid van reguliere auto's gedurende regulier verkeer de rest van het jaar, terwijl ze veel kwetsbaarder zijn bij zelfs regulier vlakke snelheden.

Afdalingen in de Zwitserse Alpen, veel veiliger krijg je ze niet. Zeker niet met het goede fietsweer daarbovenop. Dezelfde wegen en beklimmingen die regelmatig terugkeren in dezelfde wedstrijd, net als bij Casartelli de Aspet een vaste Tourberg is.

Clement gisteren bij de NOS had het ook gewoon over een mentaliteitsverandering van zijn oud-collega's als primaire antwoord op ''hoe te voorkomen?''.
17 juni 2023 10:30
Natuurlijk is er best wat aan te doen. We kunnen naar de maan en naar Mars. Dan kunnen we niet iets bedenken waardoor de veiligheid vergroot wordt? Ja, dat zal geld kosten. En ja, dat is misschien best ingewikkeld. Maar er moet iets te bedenken zijn. Bijvoorbeeld uitrolbare vangrails. Netten die eenvoudig op te zetten zijn. Etc.
    17 juni 2023 10:41
    En schuimrubber op het wegdek.....
17 juni 2023 11:02
De discussies gaan meestal over finishsankomsten en niet over afdalingen. Deze afdaling juist veel rechte stukken, waar je hard kunt rijden. Maar moet wel wat gebeuren : veiliger afdalingen creëren daarnaast renners aanpassen aan omstandigheden. Trouwens vind ik niet dat Mader dat niet heeft gedaan. Plan van Lefevrre en Plugge direct uitvoeren
17 juni 2023 11:51
Ik heb het tegen Thijs Zonneveld ook gezegd En ik zeg het tegen Jan ook: er is een tijd en plaats voor alles. En nu is niet het moment voor dit. Dat moment gaat zeker komen. En ik snap de emoties die er achter zitten. Maar om nu die open deuren zo in te trappen is niet het juiste moment.
17 juni 2023 10:43
Sommigen hier begrijpen het echt niet. Het gaat er niet om dat er geen lastige afdalingen in een wedstrijd mogen opgenomen worden. Zelfs deze afdaling. Maar natuurlijk niet vlak voor de finish. Renners gaan dan grote risico's nemen. In een rittenwedstrijd nog meer dan in bvb in Milaan-San Remo (al had het daar voor Mohoric heel slecht kunnen aflopen). De aanvaller wil kost wat kost voorop blijven. Ayuso kon zelfs evt de leiderstrui nemen. De renners onmiddellijk na de aanvaller(s) doen er alles aan om de koploper in te halen. Renners die voor de eindoverwinning gaan, of voor een goed klassement, gaan ook voluit in zo'n afdaling vlak voor de finish. Klassementsrijders die achterop geraakt zijn (bvb Kjelmose) zullen ook volop risico's nemen om de schade te beperken. Evenepoel had dat in principe ook moeten doen. Maar omdat hij technisch geen kraan is, een slechte daler is en daarenboven schrik heeft na zijn eigen bijna fatale val in Lombardije, neemt hij zowat als enige toprenner geen risico's meer. Het resultaat was er ook naar. Zijn achterstand werd in de afdaling groter. Die 20 seconden zullen voor Evenepoel gegarandeerd het verschil maken tussen winst en verlies in deze ronde. Wat ik wil zeggen. Het overgrote deel van de kanshebbers op de ritzege en op een goed klassement zullen altijd risico's nemen. Ze kunnen eigenlijk niet anders. Het is aan de organisatie en de UCI om de renners die verscheurende keuze niet te laten maken.
    17 juni 2023 10:51
    @Paul Hoekstra Deze argumentatie klopt wel voor Sheffield, maar niet voor Mader.
    17 juni 2023 11:40
    Precies, waarom zou Mäder grote risico’s hebben moeten nemen? Wat stond er voor hem op het spel?
    17 juni 2023 11:53
    @Paul Hoekstra,
    Je vergeet gemakshalve dat veel ook afhangt van de vaardigheid van de renner zelf.

    Misschien moet iemand als Evenepoel wel net zo dicht tegen zijn limiet aan rijden als iemand die stuurvaardiger is en 20 seconden sneller beneden is. Limieten zijn namelijk heel persoonlijk.

    Maar het klinkt natuurlijk mooier om over je held te zeggen dat ie "voorzichtig is geweest" ipv dat hij gewoon niet goed kan sturen.
    17 juni 2023 13:06
    @Morningwood, het staat er nochtans letterlijk, "omdat hij technisch geen kraan is, een slechte daler is". Je laatste zin komt een beetje belachelijk over.
    17 juni 2023 14:35
    @Agen:
    Quote: "Maar omdat hij technisch geen kraan is, een slechte daler is en daarenboven schrik heeft na zijn eigen bijna fatale val in Lombardije, neemt hij zowat als enige toprenner geen risico’s meer. "

    Mijn stelling is dat hij wel degelijk risico's neemt. En misschien zelfs net zo veel als de anderen. Maar omdat de een stuurvaardiger is dan de ander, komen ze in een verschillende tijd aan. Terwijl ze ieder op hun eigen randje rijden...

    Fans horen nou eenmaal niet graag dat hun poulain iets niet goed kan. Maar denk je echt dat in de afdaling in de Giro (de dag voor de tijdrit) Remco niet net zo veel risico's nam als de koplopers? Ze zoeken allemaal het randje op. Sterker nog, ik durf te stellen dat Remco met zijn bewijsdrang nog eerder over het randje zal gaan dan sommige anderen.

Reacties zijn gesloten.