Luke Rowe stopt met Twitter na ophef over foto

donderdag 23 mei 2019 om 09:27

foto: Cor Vos (archief)

Team Ineos-renner Luke Rowe stopt met Twitter. Dat heeft de Brit aangegeven, nadat een foto van hem op social media in opspraak is geraakt. Rowe zou op een foto een gebaar van de blanke overheersing hebben gemaakt.


Het gaat om een foto die in de Tour of California in de ploegbus van Team Ineos is genomen. Rowe maakt daarop met zijn duim en wijsvinger een OK-gebaar, wat ook wel gezien kan worden als grap om mensen in de maling te nemen.

Alleen is dit gebaar voor blanke suprematie-groepen op internet een symbool van blanke oppermacht, meldt Cyclist.co.uk. Diverse aanhangers van die groeperingen gebruiken foto’s met die gebaren voor hun eigen gewin. Dat gebeurde ook met de foto van Rowe, die veel berichten op zich af kreeg. Daarop heeft hij laten weten geen gebruik meer te maken van Twitter: “Bedankt, het was leuk. I’m outta here“.

Keisse
Eerder dit jaar raakte de Belgische coureur Iljo Keisse in opspraak, nadat op social media een foto was verschenen waarop hij in een seksuele pose achter een Argentijnse vrouw stond. Daarop werd Keisse uit de Vuelta a San Juan gezet vanwege imagoschade aan de koers.

Om deze foto zou het gaan, met het gebaar van Rowe onderaan

Dit artikel delen:

42 Reacties

S. Morgenstern 23 mei 2019 om 09:33

Bizar dat een kaping van een totaal onschuldige foto dit soort gevolgen kan hebben, zonder dat het serieuze gevolgen heeft voor degene die de foto misbruiken. Niet dat ik denk dat Rowe twitter zal missen, maar dat terzijde.

Een link met de foto van Keisse is er overigens niet.

rosencrantz 23 mei 2019 om 09:38

Zo’n gemis zal het voor Rowe inderdaad niet zijn, maar toch spijtig dat hij zo de trolls gelijk geeft.

Ab Normaal 23 mei 2019 om 10:18

Dat is social media.
Het slechtste wat internet ons heeft gebracht.
Alles wordt uit z’n verband gerukt, mensen worden om één verkeerd woord aan de schandpaal genageld, onzekere jongeren hebben het soms moeilijk omdat het lijkt alsof leeftijdgenoten alleen maar fantastische dingen meemaken (iedereen zet er tenslotte alleen maar leuke dingen op) en worden daar nog onzekerder van, en veel mensen kunnen geen normale gesprekken meer voeren omdat ze alles van de ander al gezien hebben op social media.

Ik weet dat het niet meer terug te draaien is, maar ik denk dat een wereld zonder social media een zegen is.

Akse 23 mei 2019 om 10:52

+1 Ab Normaal

Jeffrey81 23 mei 2019 om 11:26

+2

LucasR 23 mei 2019 om 11:55

Inderdaad: @redactie: wat doet die alinea over de actie van Keisse in dit artikel?

Scibby 23 mei 2019 om 09:37

Het is de eerste keer dat ik lees dat het wat met white supremacy te maken heeft. Pubers doen dit al heel lang om elkaar in de maling te nemen. Misschien wel een typisch geval van, het is maar hoe je er zelf tegenaan kijkt. Wat Iljo Keisse deed, was wel maar op een manier op te vatten dus dat is toch een ander verhaal.

assen 23 mei 2019 om 09:46

Wtf?!? Ik wist niets van dat gebaar.
Een middelvinger opsteken, dat weet ik wel.

ghostwriter 23 mei 2019 om 10:29

Dit gebaar heeft twee verschillende betekenissen. Eén komt uit een kinderspelletje waarbij je iemand op de arm mag slaan als je dit doet en ze naar je hand kijken. Jammer genoeg wordt dit gebaar ook gebruikt door white supremisists maar in dat gebaar steken de vingers omhoog (ik geloof zodat de drie uitgestoken vingers een W vormen voor white) en ik denk dus dat Rowe dat niet bedoelde. Het is een beetje dom van Rowe omdat hier in Engeland het 'White' teken de afgelopen maanden enorm veel wordt gebruikt maar meer niet.

Jaap Eden 23 mei 2019 om 09:52

Dit is precies wat de meme-cultuur met zich mee brengt en wat vaak wordt geambieerd: een onschuldig symbool kapen door er een vervelende betekenis aan te geven. Als je dat wilt tegengaan, moet je je juist niet verontschuldigen voor dit gebaar (als je niet tot die groep trollen behoort), noch meegaan in de hysterie.

Ab Normaal 23 mei 2019 om 10:22

In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk staan de moraalridders klaar om je aan de schandpaal te nagelen. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand, Rowe in dat geval, zich daarvoor niet laat lenen en stopt.
Groot gelijk heeft ie.

west 23 mei 2019 om 10:02

Dat is toch als je dat doet en als iemand er dan inkijkt dan mag je em in z’n kruis stompen? Althans zo ken ik em uit mijn tijd dat ik nog in de keuken bijklusde…

wimpy 23 mei 2019 om 10:13

Sociale media zijn gewoon vergif… maken van een mug een olifant, je bent beter af zonder maar jammer genoeg zijn ze belangrijk voor de marketing.

En van Iljo was het idd niet zo verstandig om dat te doen en ik keur het dan ook totaal niet goed maar vroeger ging men daar gewoon eens om gelachen hebben en klaar! Verzuurde maatschappij!

Mwielerfan 24 mei 2019 om 14:06

Vroeger stond de foto op één rolletje, daarna 1 afdruk waar een beperkt aantal mensen ooit naar zou kijken. Dat is nu totaal anders, de impact is veel groter en de foto komt bij mensen die geen context meekrijgen. Logisch dat de ophef dus ook groter is.

reusjen 23 mei 2019 om 10:26

Dit is toch niet normaal meer. Ik word er eerlijk gezegd best een beetje ongelukkig van hoe het tegenwoordig gesteld is met dit soort zaken. Overal hangt wel iets negatiefs aan of iemand voelt zich wel op zn pik getrapt. Waar gaat dit heen, en ik ben nog maar 28.

LucasR 23 mei 2019 om 11:58

Het gaat er in dit geval natuurlijk niet om dat er iemand op zijn/haar teen zou zijn getrapt. Rechts-extremisten zijn er met de foto van Rowe vandoor gegaan – da’s iets heel anders.

reusjen 23 mei 2019 om 13:01

@LucasR
Daar gaat het juist wel om. Rowe moet zich verantwoorden voor een actie van derden. Dat gaat gewoon veel te ver. Het gaat om een gebaar dat op meerdere manieren uitgelegd kan worden het is dus onzinnig om meteen een racistisch motief op Rowe te plakken. Het is een trend die je ziet, om de haverklap voelt iemand zich wel gekwetst of aangevallen. Mensen moeten eens wat dikke huid gaan kweken. Helaas halen mensen tegenwoordig hun erkenning uit het delen van hun ellende.

LucasR 23 mei 2019 om 14:13

Het gaat nu om internet-trollen die claimen dat Rowe een white power-gebaar maakt, niet om mensen die zich gekwetst zouden voelen door Rowe’s gebaar.

S. Morgenstern 23 mei 2019 om 14:17

We voelen in deze mee met je ellende, maar er is in dit geval inderdaad geen aanleiding om een aanval te zien van de gekwetsten op jouw vrijheid.

reusjen 23 mei 2019 om 10:28

Overigens betekent dit binnen de duikwereld, OK.

mocca 23 mei 2019 om 12:29

Nee, dan zouden de vingers naar boven wijzen en niet naar benenden. In Amerkia wordt dit inderdaad gebruikt als symbool van white power in extreem rechtse kringen. Of Rowe dat ook bedoelt? Waarschijnlijk niet.
Maar handgebaren zijn gewoon gevoelig, wat in 1 land (of cultuur) iets goed betekend, kan in een ander land beledigend zijn.

We zijn het denk ik allemaal eens dat het hakenkruis niet kan, maar in India heeft het die betekenis juist niet, daar heeft het een positieve betekenis, al eeuwen lang. Dus wat doen we, niet gebruiken omdat hij gekaapt is door een aantal mensen, of wel gebruiken omdat het al veel langer bestaat en positief is.

reusjen 23 mei 2019 om 13:08

@Mocca
Dat geldt ook voor het white supramacy sign. Ook daar steken de vingers de lucht in om een W te vormen en het rondje is de P wat door mensen, die whitepower onderschrijven, gebruiken.
Uiteraard zijn er moeilijk te beoordelen zaken zoals het hakenkruis. Het hakenrkuis en de adelaar van nazi- Duitsland zijn ook gewoon gejat en bestaan al eeuwen onder andere betekenissen. Nu het zo sterk verbonden is met een wereldwijd conflict met miljoenen doden is het, helaas, niet handig om te gebruiken. Dit is iets anders. Het is een gangbaar handgebaar wat door sommigen dagelijks gebruikt wordt in een andere context.

Jacco van Stierop 23 mei 2019 om 13:17

“Maar handgebaren zijn gewoon gevoelig, wat in 1 land (of cultuur) iets goed betekend, kan in een ander land beledigend zijn.”
‘Bodytalk: A World Guide To Gestures’ van Desmond Morris (bekend van ‘De aangeklede aap’) is dan een handig boek om te lezen, inclusief illustraties.

Roest 23 mei 2019 om 10:42

Het is toch vrij duidelijk dat rowe het gebaar hier als grap maakt, mensen die hem hierom zwartmaken zijn gewoon zwakzinnig

joowii 23 mei 2019 om 12:39

Ja, maar dan begrijp je niet helemaal wat er is gebeurd… Dit heeft niks met ‘moraalridders’ te maken.

Jean Dumas 23 mei 2019 om 10:48

Storm in een glas water.

Samlambeej 23 mei 2019 om 11:06

"Meneer de wielrenner geeft met dit gebaartje het startschot van een witte terroristische organisatie !!" Muhuhuhuhu
Op de brandstapel meneer Luke Rowe!!!

Ps. Nooit gehoord van dat foute gebaar. Dat puber dingetje is 2 dagen een rage geweest en dan was het weer over. Niet leuk om elkaar te schoppen toch.

ghostwriter 23 mei 2019 om 11:12

"Ps. Nooit gehoord van dat gebaar. Dat puber dingetje is 2 dagen een rage geweest en dan was het over. Niet leuk om elkaar te schoppen toch."

Dat zijn twee verschillende gebaren. In het 'white supremacy' steken de drie vingers omhoog om een W (voor white) te vormen. Volgens mij maakte Rowe het gebaar waar jij het over hebt. Wel dom van hem omdat hier in in het VK het 'white supremacy' de afgelopen twee jaar heel populair is geworden en als Welshman zal Rowe dat zeker weten. Het is alleen ook net zo dom van de mensen die hem direct beschuldigen van het maken van het 'white supremacy' gebaar terwijl de vingers niet omhoog steken en de kans dus groot is dat hij dat gebaar helemaal niet maakte.

reusjen 23 mei 2019 om 11:19

@ghostwriter
Dus omdat een groep een gebaar claimt dat al veel ouder is dan zijzelf, mogen anderen het in een andere context niet meer gebruiken? Je zegt toch ook niet dat iedereen die zn hoofd kaal scheert een neonazi is.

TheBFG 23 mei 2019 om 11:39

@ghostwriter Ik woon ook in de UK, maar ik moet zeggen dat ik ook nog nooit van dat W teken heb gehoord. Dus ik kan goed geloven dat Rowe dat ook niet wist.

Samlambeej 23 mei 2019 om 12:29

Herinner me nu dat de pubers dit gebaar vaak op het kruis of op de rand van het perifere zicht probeerde maken zodat de ander duidelijk zijn hoofd moest draaien. Maar goed, als je dat al moet gaan uitleggen op het 'whats in a name' 180 teken forum, een peuter van 3 heeft langere twistredes, dan groot gelijk dat hij ermee kapt.

HV 23 mei 2019 om 11:16

In ieder geval fijn te zien dat ik niet de enige ben die dit gebaar niet kende in die context.

Romāns Vainšteins 23 mei 2019 om 11:49

Welkom in de achterlijke krochten van het doorgedraaide boehoe-interbellum.

52voor11achter 23 mei 2019 om 11:53

Het gebaar heeft vooral in Amerika die white supremacy connotatie. Dat onderwerp ligt daar ook nog eens wat gevoeliger.

Kan begrijpen dat Rowe ervan schikt. Hij kan ook gewoon zeggen dat hij dat niet heeft bedoeld en gewoon verder gaan met Twitteren.

Mwielerfan 24 mei 2019 om 14:09

Inderdaad

ddjong67 23 mei 2019 om 12:06

+3 Ab Normaal

Hollow Knight 23 mei 2019 om 13:47

Niet de eerste keer dat Luke Rowe een racistische opmerking maakt. Team Ineos in het algemeen is vrij racistisch, of nationalistisch alleszins. Smerige ploeg met een superioriteitscomplex.

reusjen 23 mei 2019 om 13:53

Lol, het feit dat je nationalistisch ziet als een soort softe vorm van racistisch zegt eigenlijk al genoeg.

Hollow Knight 23 mei 2019 om 15:29

Nationalisme is dan ook slecht en zorgt enkel voor verdeling. Trots zijn op de daden van iemand anders gewoon omdat je uit hetzelfde land komt, is gewoon zielig.

Mwielerfan 24 mei 2019 om 14:09

Nationalisme zielig vinden is nog steeds iets anders dan rascisme