Lotto Soudal verkent met Hofland kasseien van de Omloop en Kuurne

Door Youri IJnsen, dinsdag 7 februari 2017 om 18:07

foto: Marcel Koch

Moreno Hofland heeft samen met vier ploeggenoten bij Lotto Soudal de wegen en kasseien van Omloop Het Nieuwsblad, Kuurne-Brussel-Kuurne en E3 Harelbeke verkend. Onze landgenoot werkte het voorbije weekend meer dan 340 kilometer af, om zich zo optimaal voor te bereiden op de Vlaamse voorjaarsklassiekers.


Anticiperen
Dat Tiesj Benoot, Fredrik Frison, Nikolas Maes, Jürgen Roelandts, ploegleider Herman Frison en dus Hofland nu al op pad gingen, was niet zonder reden. “We hebben gekozen voor dit weekend omdat het risico bestaat dat de weersomstandigheden enkele dagen voor de Omloop slecht zijn en je dan geen uitwijkmogelijkheden meer hebt”, legt ploegleider Frison uit. “Nu hebben we die verkenningen zonder enige stress kunnen doen en zijn we gespaard gebleven van veel regen. Zulke tochten zijn ook ideaal om te experimenteren met de breedte van de tubes en de bandenspanning.”

Geheugen opfrissen
Frison gaf bovendien aan dat het goed was om alle belangrijke punten weer eens op te zoeken. “Sommige jongens kennen de streek natuurlijk goed, maar anderen minder. En het is sowieso nuttig om de opeenvolging van hellingen en kasseistroken nog eens te zien, ook voor mezelf. Het is tien maanden geleden dat we op deze wegen gekoerst hebben en je merkt tijdens zulke trainingen altijd dingen op die van belang kunnen zijn tijdens de koers.” De laatste jaren kende Lotto Soudal weinig succes in het openingsweekend. Datzelfde geldt voor de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix.

21 Reacties

TykkeThor 7 februari 2017 om 18:11

Ik ben benieuwd hoe Hofland het gaat doen nu hij zich weer meer op de keien richt.

assen 7 februari 2017 om 18:28

Hofland was erg veelbelovend, en verloor van Tommeke in 1 van zijn eerste klassiekers. Daarna was het een stuk minder, helaas. Sowieso vind ik de prestaties van de Nederlanders in de Vlaamse klassiekers niet meevallen, afgezien die van Terpstra, Boom, en Van Baarle.

Velominatus 7 februari 2017 om 19:09

Hij zal wel getergd zijn…

ruudenkit 7 februari 2017 om 19:28

Nutteloos dat verkennen, door het weetprotocol zal het parcours waarschijnlijk toch aan worden gepast (cynisch)

MME 7 februari 2017 om 19:59

Kijk nu al uit naar de kasseien klassiekers! Samen met de Giro de mooiste koersen van het jaar

ruudenkit 7 februari 2017 om 20:23

@MME vind ik ook, mits er geen wijzigingen in het parcours komen bij bv te veel wind/sneeuw op pergpassen of scheefliggende kasseistroken.
Ik hoop op epische wedstrijden en meestal ontstaan die Door de grillen van de natuur.
Uiteraard moet het wel verantwoord blijven.

Kaasjekaas 7 februari 2017 om 20:31

@mme helemaal mee eens, maar voor mij hoort daar nu ook de strade bianche bij.

Romāns Vainšteins 7 februari 2017 om 21:40

Het is dan ook hoog tijd dat topinitiatieven zoals Schaal Sels, Tro Bro Leon & Slag om Norg ugly wachtkoersen als FW, AGR en *argh* ‘het Canadese tweeluik’ *bwrf* naar de verre achtergrond toe kicken.

tvm 7 februari 2017 om 21:43

“Zulke tochten zijn ook ideaal om te experimenteren met de breedte van de tubes en de bandenspanning.”
Is dit in de loop der jaren of zelfs decennia niet al bekend? Of heeft het experimenteren vooral met nieuw materiaal te maken?

En wat is de rol van Hofland in de Vlaamse klassiekers? Knechten of als reserve kopman fungeren mits de koers gesloten blijft?

Neilstrung 7 februari 2017 om 22:35

@TVM Lotto rijdt dit jaar met een andere bandensponsor, moet wellicht wel wat gefinetuned worden welke band en welke druk voor welke renner.

Wim Kruithof 7 februari 2017 om 22:43

Romans Vainsteins, er is geen platform wat jij onbenut laat om de Canadese koersen een veeg uit de pan te geven, valt me op.

Wat dat betreft verdien je een bijrol in South Park.

klootje kriekeljon 7 februari 2017 om 23:22

Reken maar op een goede Moreno nu hij bij de andere Lotto zit.

Romāns Vainšteins 7 februari 2017 om 23:25

Het gaat me echt niet om Canada maar simpelweg om het hele ontwerp van dit type koers > stom rondjes in een stadscentra rijden, 2,5 heuveltje erin, geen bal te zien behalve een flinke hoop gebouwen x 15-18, 1 semi-spannende ronde en dan wachtwachtwacht-poef. Nekslag vd sport dit soort zooi, doe dan een leuk parcours in de omliggende natuur met 1 enkele x de lus als finish, is er zowel wat te zien, sportief meer te beleven als dat werkelijk reclame voor de regio maakt.

TykkeThor 7 februari 2017 om 23:36

Die Canadese criteriums zijn ook wel echt boutkoersen. Jammer als je kijkt naar de mogelijkheden in dat land.

Sephiroth 8 februari 2017 om 05:11

RV ik zie het liefst parcours in de omgeving en dan aan het einde een lus 2-4 keer afleggen. Zodat je daar meer commerciele winst uit kan halen, en er meer naar een beter verdien model gewerkt kan worden. Met als doel stabiliteit van teams door bredere inkomsten.

Romāns Vainšteins 8 februari 2017 om 07:40

@ Sepi > dit type hybride koersen is iig al vele malen beter dan wat ze daar in Frans-Canada hebben bedacht

Wheely 8 februari 2017 om 07:56

Zien we je dit seizoen met spandoeken langs de koers staan RV?
“Alleen een gek rijdt in Montreal en Quebec!”
“Wees geen boef, doe niet wachtwachtwacht-poef™! “

Polleke 8 februari 2017 om 07:56

Het ‘verdienmodel’ van de Canadese koersen is vrij simpel… de ploegen zijn al heel tevreden als ze er geen geld bij moeten lappen…haal ze uit de WT en dan gaat er werkelijk niemand heen…

ciclismo puro 8 februari 2017 om 10:23

@Wheely: LOL, erg goed (TM symbool maakt het af :))

Lammestakker 8 februari 2017 om 11:16

@ wheely

Ik hoop deze echt te zien tijdens de vlaamse koersen!

HoofdIsVrij 8 februari 2017 om 13:32

Sterk team hebben ze daar bij Lotto-Soudal. En dan zijn er ook nog een aantal kleppers (oa Greipel, Debusschere, Van der Sande) niet mee.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.