Lotto Soudal bevestigt komst Reinardt Janse van Rensburg en Carlos Barbero

maandag 25 april 2022 om 10:05
Lotto Soudal bevestigt komst Reinardt Janse van Rensburg en Carlos Barbero

Janse van Rensburg op archiefbeeld - foto: Cor Vos

Update

Lotto Soudal trekt in zijn jacht op UCI-punten de Zuid-Afrikaan Reinardt Janse van Rensburg en de Spanjaard Carlos Barbero aan. Beide sprinters fietsen per 1 mei voor het Belgische team en tekenden een contract tot het einde van het seizoen. Janse van Rensburg en Barbero zaten sinds het vertrek van Qhubeka NextHash zonder ploeg.

Als het gaat om de degradatiestrijd in de WorldTour, zit Lotto Soudal in slechte papieren. De ploeg bungelt onderaan in de UCI Team Ranking 2020-2022 en dreigt daardoor een WorldTour-licentie voor de volgende seizoenen mis te lopen. Het is dus zaak om de komende tijd voldoende punten te halen voor de UCI-ranking om een toekomst op het hoogste niveau zeker te stellen. Janse van Rensburg en Barbero moeten het team helpen om in de WorldTour te blijven.

Beide renners kwamen in het voorbije seizoen uit voor Qhubeka Nexthash, maar die ploeg verloor zijn hoofdsponsor. Omdat een nieuwe geldschieter niet werd gevonden, gaf het Zuid-Afrikaanse team zijn licentie op. Sindsdien zat het duo zonder profteam.

‘Opofferingen worden beloond’
Janse van Rensburg (33) werd in 2013 prof bij Argos-Shimano en won sindsdien de Ronde van Zeeland, Binche-Chimay-Binche en de Tour de Langkawi. Ook zette hij ritten in de Herald Sun Tour en de Volta a Portugal achter zijn naam. Dit jaar zegevierde hij al in de wegrit van het Zuid-Afrikaans kampioenschap. “Ik ben heel blij met deze kans. Na het seizoen heb ik me voorbereid zoals altijd, ondanks dat ik nog geen ploeg had.”

“Natuurlijk was het op sommige momenten moeilijk om opofferingen te blijven doen zonder te weten of ik nog op het hoogste niveau aan de slag zou kunnen, maar gelukkig worden die opofferingen nu beloond. Ik ben heel gemotiveerd om er iets moois van te maken. Een periode zoals ik nu achter de rug heb, doet je bestaan als profrenner des te meer waarderen”, vertelt hij op de website van zijn nieuwe ploeg.

Barbero (links) was in 2018 tweede in de GP Beghelli – foto: Cor Vos

Barbero (30) trad in 2015 toe tot het profpeloton en won o.a. de Circuito de Getxo en de Volta ao Alentejo. “Je moet erin blijven geloven”, vertelt de Spaanse renner, die nooit de moed verloor nadat zijn vorige ploeg ermee moest stoppen. “Dat heb ik altijd gedaan, ook al was het soms moeilijk. Ik ben klaar om direct te bewijzen dat ik deze kans waard ben. Zowel door zelf resultaten te boeken als door mijn ervaring door te geven.”

‘We moesten onszelf versterken’
Janse van Rensburg en Barbero moeten de ploeg in de breedte versterken en de nodige ervaring toevoegen. “Zoals elke ploeg dit jaar hebben we veel zieken gehad. Daardoor konden we niet altijd met een volledige ploeg aan de start verschijnen. Met Kamil Małecki en Jarrad Drizners hebben we bovendien twee langdurig geblesseerden. We moesten onszelf versterken om ons geplande programma te kunnen blijven afwerken”, zegt teambaas John Lelangue.

Volgens de Belgische manager zijn de Zuid-Afrikaans kampioen en de ervaren Spanjaard ideale versterkingen. “Ze zijn ervaren, wedstrijdklaar en gemotiveerd. We geven ze de kans tot het einde van het seizoen en geloven dat ze goed bij onze ploeg passen. Ze zijn heel dankbaar voor de kans die ze bij ons krijgen en ik ben er zeker van dat ze hun waarde zullen bewijzen voor onze jonge ploeg.”

Dit artikel delen:

42 Reacties

Renaissance 25 april 2022 om 08:12

Alles voor de punten!

Ab Normaal 25 april 2022 om 10:21

En met die twee hebben ze serieuze puntenpakkers binnen gehengeld…

Craig Vanderswag 25 april 2022 om 12:51

Paniekvoetbal

Scott Sunderland 25 april 2022 om 08:15

Geen verkeerde renners hoor. Fijn voor die jongens ook.

Gebruikersnaam 25 april 2022 om 08:16

Mehdi Sohrabi-tijden herleven.

Ronellenfitsch 25 april 2022 om 09:01

Precies wat ik dacht. Dat was pas de ultieme wielerflits ploegpuntenfetisj transfer …

Steven_E 25 april 2022 om 08:23

Voor punten hadden ze beter Henao kunnen halen, neen?

Scott Sunderland 25 april 2022 om 08:31

Henao is al gestopt.

Steven_E 25 april 2022 om 10:25

Omdat hij na lang zoeken geen ploeg vond … Die hadden ze maand of 2 geleden moeten halen, en kan perfect punten scoren in koersen als Alps / Romandië / Zwitserland / Polen.

Scott Sunderland 25 april 2022 om 13:11

Dat is waar.

Thoin 25 april 2022 om 08:30

Lijkt mij eerder dat ze op dit moment gewoon te weinig fitte renners hebben.
Drizners is op de weg terug na zijn abdominaal trauma. Kan nog even duren. Malecki ondervindt nog steeds last van zijn zware blessures na aanrijding in december 20 en Vervloesem is mentaal(zo wordt gezegd) niet klaar. Dus bleef je over met 24 "fitte" renners. Frison heeft sleutelbeenbreuk dus zal ook nog wel even tijd nodig hebben om terug fit te raken. Sweeny hervat na lange inactiviteit door ziekte.

Geert Kroezen 25 april 2022 om 14:04

Zal 50/50 zijn. Ze moeten een vol programma rijden voor de punten en daarom heb je fitte renners nodig.

Sean Kelly 25 april 2022 om 08:37

Het zal eerder voor de breedte zijn lijkt me? Alleen de punten van de beste 10 renners van het seizoentellen mee voor de ranking. Vraag me af of deze 2 daar tussen gaan komen…

the student 25 april 2022 om 08:45

Uiteraard heb je gelijk dit zijn aanstellingen voor de breedte en dat weet iedereen wel.
De Redactie van wielerflits moet zo nodig het zelfgemaakte probleem van promotie degradatie op alles loslaten en uitmelken. Terwijl het probleem voor de meeste ploegen niet onoverkomelijk is. Lotto krijgt toch wel wildcards in de grote belgische koersen die ze moeten rijden. Het is geen voetbal waar je in een heel andere competitie belandt.

KnightBiker 25 april 2022 om 09:13

@ the student – niet helemaal terecht, want ze kunnen wel buiten de boot vallen voor de belangrijkste wedstrijden zoals de Tour de France, als er Franse ploegen zijn die het beter doen mag Lotto het vergeten. De Tour missen is een reden voor de sponsoren om er wellicht mee te stoppen.

Thoin 25 april 2022 om 10:00

@knightbiker
Volgens mij zitten ze op dit moment nog voor Israël in de WC stand. Dus rijden ze alle WT-koersen (die ze willen rijden) volgend jaar bij degradatie. Dus ook de Tour.

Youri IJnsen 25 april 2022 om 11:37

@The Student
Net als dat ze de Rondes van Noorwegen en Denemarken (augustus, hè) nu al gecanceld hebben, omdat ze in dezelfde periode .1-koersen rijden met minder sterke deelnemersvelden? Dat heeft ook niets met punten mee van doen? ;-)

Lotto Soudal staat simpelweg op degraderen. In de ranking van 2022 zijn ze wel het eerste ProTeam op de ranking, dus dat zou inderdaad een gegarandeerde wildcard voor alle grote wedstrijden in 2023 betekenen. Maar daarna? Onzekerheid troef, hoe ga je daar een ploeg op bouwen? Er zit op dit vlak nog meer in de pijpleiding, stay tuned.

Als je dat niet wilt inzien, prima. Maar er zijn wel degelijk een aantal teams die in grote problemen kunnen komen.

Samamba 25 april 2022 om 15:58

@Youri IJnsen

Uiteraard heeft het te maken met de punten. Met Malecki, Drizners en Vervloesem heeft LTS enkele renners die lange tijd niet fit zijn omwille van verschillende redenen. Daardoor wordt het onmogelijk voor hen om meerdere wedstrijden op hetzelfde moment te rijden, iets wat ze absoluut moeten doen om punten te verzamelen. Het zijn op die manier dus 2 renners voor in de breedte en echter niet renners die zelf voor de punten gaan moeten zorgen. Iets wat de pers in het algemeen een beetje laat uitschijnen vind ik. Alsof die 2 jongens opeens veel punten gaan pakken. Zo dom zijn ze bij Lotto nu ook weer niet.

Rawolf Rawolf 25 april 2022 om 08:52

Had eerder is bij Gazprom gaan shoppen

FDJ 25 april 2022 om 11:54

Malucelli is zeker een redelijke puntenpakker. In kleinere koersen laten sprinten en levert het nodige op.

AWestie 25 april 2022 om 08:57

Alles om een vol programma te rijden.

Het Jachtluipaard van Numansdorp 25 april 2022 om 09:15

Dan verdien je het ook gewoon om te degraderen..

Polleke 25 april 2022 om 09:16

Dit is eigenlijk toegeven dat het met de huidige groep, en dus beleid, niet gaat lukken… hou de eer aan jezelf John, je kan je vast nog eens inlikken bij de UCI…

Dayer Quintana 25 april 2022 om 09:25

Vergelijken met Mehdi Sohrabi zou ik hen toch niet doen. Die jongen werd toen echt enkel om de punten gehaald en reed een absoluut C-programma.

Bij Carlos Barbero is het toch vooral vreemd dat Euskadi of Caja Rural hem niet eerder zijn gaan oppikken. Snelle man en reed vorig jaar nog een prima Dauphiné. Ook een garantie op ereplaatsen in de kleinere Spaanse koersen.

Janse van Rensburg is in februari opnieuw Zuid-Afrikaans kampioen op de weg geworden en past prima in de sprinttrein voor Ewan. Allebei renners die niet hoeven onder te doen voor de gemiddelde kwaliteit in de Lotto Soudal-selectie.

Scott Sunderland 25 april 2022 om 13:40

Mee eens. Dit zijn dusdanig goede renners dat ze eigenlijk gewoon al een ploeg hadden moeten hebben. Ze hebben vooral verkeerd gegokt dat Qhubeka een doorstart zou maken. Het zijn geen toppers, maar dat geldt voor de meesten in deze ploeg.

Alderpark 25 april 2022 om 09:27

Van rensburg heeft dit seizoen al wel 334 uci punten verzameld zonder voor een club team te rijden, ik vraag mij af of die nu allemaal naar Lotto gaan

Thoin 25 april 2022 om 10:05

Nee, de punten zijn toegewezen aan de ploeg waar de renner op dat moment voor rijdt. Tenzij hij voor de Nationale selectie rijdt. Dan zijn de punten enkel voor de renner en telt deze niet voor de ploeg waar hij oorspronkelijk voor rijdt. Caruso won Sicilië voor Italië en die punten gaan niet naar Bahrain. Maar de punten die RJVR heeft gescoord blijven voor zijn club-team.

Alderpark 25 april 2022 om 11:25

Ik had toch ergens gelezen dacht ik dat de punten die je voor het nationale team haalt ook voor het clubteam zijn want op die manier had bv. Astana nog eens veel punten binnengehaald op het Aziatisch kampioenschap

Youri IJnsen 25 april 2022 om 11:32

@Alderpark
Daar werken we aan. Morgen gaat het mee in de update.

@Thoin
Slecht voorbeeld van Caruso. Die punten gaan wel degelijk mee met Bahrain Victorious. Koersen als het WK, OS, EK en bijvoorbeeld de Nations Cup U23-wedstrijden, rijden renners ook voor nationale teams. Maar al die punten komen wel degelijk bij het totaal van de ploeg waar die renner rijdt. Ook in het geval van de Tour of the Alps. Sterker nog: die punten zijn in de ranking van 19 april al toegevoegd bij Bahrain ;-)

Thoin 25 april 2022 om 11:34

Dan was ik verkeerd. Excuses :)

Dus Ewan kan eigenlijk Lotto nog redden, want de wereldkampioen verdient 600 UCI punten als ik het juist lees.

Youri IJnsen 25 april 2022 om 11:39

@Thoin
Bijvoorbeeld, ja. Of dat genoeg gaat zijn, dat zullen we moeten zien. Maar ik denk vooral dat Lotto Soudal afhankelijk is van Cofidis, BikeExchange en EF. Of ze moeten hopen op Astana.

Adorni 25 april 2022 om 09:51

Ik denk dat Gilbert en Van Moer dit seizoen renner 9 en 10 zijn qua puntenaantal. Links en rechts wat uitslagen rijden en je hebt al meer punten dan die mannen dit seizoen.
Met die 334punten zou Van Rensburg de nr5 van Lotto Soudal zijn.

@Dayer Quintana: hebben ze nog geen mannen genoeg voor de trein van Ewan?
De Buyst, Kluge, Selig, Schwarzmann, Sweeny, Drizners,… Die mannen scoren amper punten op zichzelf.

Kopinkas 25 april 2022 om 10:29

Sweeny is veel meer dan een pion voor de sprinttrein. Benieuwd hoe hij zich verder ontwikkelt na zijn terugkeer uit ziekte.

Thoin 25 april 2022 om 10:34

Kopinkas +10

Verweggistan 25 april 2022 om 10:32

Terecht dat deze renners een profcontract krijgen. Vooral Janse van Rensburg heeft zich al goed laten zien dit jaar.

bartp25 25 april 2022 om 11:20

paniekvoetbal lijkt het wel, zijn in serieuze problemen Lotto als ze hun Worldtour licentie willen behouden.
Zo zie je maar de je een uitgebalanceerd team moet hebben, een team zonder klassement kopman kan eigenlijk niet meer. Met Ewan hebben ze wel nog een wereldtopper maar zie ik niet extreem veel punten scoren om ze erin te houden.

Viktrodriguez 25 april 2022 om 15:17

Je kunt het zonder klassementkopman af, als je domineert in het klassieke werk. En daar scoort Lotto ook veel te weinig in.

bartp25 25 april 2022 om 19:01

Ja maar om te domineren in het klassieke werk heb je een paar toppers nodig en steengoede knechten en zelfs dan is er geen enkele ploeg die domineert dit jaar. Je hebt gewoon een renner nodig die in 2 a 3 rondjes van een week een top 10 of eigenlijk een top 5 binnensleept. Doe je dit 3 jaar dan hadden ze nooit in deze situatie gezeten.

Mystery Rider 25 april 2022 om 11:51

Kan WF niet even een interview doen met John om te vragen wat ze nu denken van het puntensysteem.

Ik vraag me af of Lotto wel de ambitie heeft om top liga te blijven – als PCT in de top 2 na Alpecin (indien Arkea de licentie voor het hoogste niveau opeist) – kunnen ze sowieso eenzelfde programma rijden en indien er wild cards nodig zijn voor de Belgische wedstrijden zullen ze die sowieso krijgen.

En dan kan de Nationale Loterij eventueel nog wat belastinggeld besparen op een lager niveau!

Samamba 25 april 2022 om 15:59

De nationale loterij heeft niets te maken met belastingsgeld.

Gangmaker 25 april 2022 om 13:14

Beide renners wilden nog graag koersen en zijn blij dat ze nog ergens aan de slag kunnen, dus zij zullen Lotto – Soudal ook gewoon niet al te veel kosten

Aerosolo 25 april 2022 om 13:44

Dit is pas het begin. Er gaan nog rare dingen gebeuren aan het eind van het seizoen. Ook plaatsen 2, 3, 4, 5 etc. gaan voor sommige ploegen veel interessanter worden en er zal wat worden afgesproken her en der.

Headlines

Materiaalzone