Lotto Soudal en TotalEnergies verzekerd van wildcard in alle WorldTour-koersen 2023
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
donderdag 20 oktober 2022 om 13:15

Lotto Soudal en TotalEnergies verzekerd van wildcard in alle WorldTour-koersen 2023

Overzicht Het wielerseizoen 2022 zit erop en dus is ook duidelijk welke teams volgend jaar kunnen rekenen op de twee gegarandeerde wildcards voor alle WorldTour-koersen. Er is ook nog een derde wildcard beschikbaar, maar die geldt alleen voor de WorldTour-eendagskoersen. De verdeling daarvan vindt plaats op de gefilterde UCI Team Ranking van het seizoen 2022.

De gefilterde ranking wil zeggen dat alle achttien WorldTeams die aanspraak maken op een WorldTour-licentie voor 2023, van die ranking geschrapt zijn. In de basis houd je dan alleen de ProTeams over, die op basis van hun plaats op de ranking dus recht hebben op de gegarandeerde wildcard voor alle WorldTour-wedstrijden (twee stuks) of de gegarandeerde wildcard op de WorldTour-eendagskoersen. Het afgelopen seizoen waren die voor Alpecin-Deceuninck, Arkéa Samsic (alle koersen) en TotalEnergies (eendagskoersen).

Die gegarandeerde wildcards zijn overigens een luxe voor ProTeams. De wildcard geeft namelijk startrecht in WorldTour-koersen. Maar een startplicht zoals de WorldTeams dat hebben, geldt voor ProTeams niet.

Zodoende kon Alpecin-Deceuninck bijvoorbeeld het Canadese tweeluik overslaan en was Arkéa Samsic niet te zien in de Giro d’Italia. Dat heeft geen consequenties, terwijl er voor WorldTeams een fikse boete wacht als ze een WorldTour-koers niet rijden. Behoudens het forfait van Israel-Premier Tech voor de Ronde van Vlaanderen wegens ziekte, kwam dat in 2022 ook niet voor.

Teuns had zijn overgang anders voorgesteld – foto: Cor Vos

Lotto Soudal en TotalEnergies
In 2023 promoveren Alpecin-Deceuninck en Arkéa Samsic naar de WorldTour. Daartegenover staat de degradatie van Lotto Soudal en Israel-Premier Tech. Voor de Belgen verandert niet zo veel, want zij zijn op de gefilterde UCI Team Ranking als eerste ProTeam geëindigd.

In 2023 kunnen zij daardoor alsnog starten in alle WorldTour-koersen. TotalEnergies is in de gefilterde ranking als tweede geëindigd. De ploeg van drievoudig wereldkampioen Peter Sagan kan daardoor in 2023 ook alle grote rondes rijden, net als de andere WorldTour-rittenkoersen.

Degradatie is dus vooral een streep door de rekening van Israel-Premier Tech. De ploeg van onder meer Chris Froome, Michael Woods, Giacomo Nizzolo, Sep Vanmarcke en nieuwe aanwinst Dylan Teuns is als derde geëindigd op de gefilterde ranking en krijgt dus alleen de gegarandeerde wildcard voor de WorldTour-eendagswedstrijden.

Om mee te doen aan de Giro d’Italia, Tour de France, Vuelta a España of andere WorldTour-rittenkoersen, moeten ze hopen op clementie van de organisatie. Alleen op basis van een gegunde wildcard kunnen zij deelnemen.

Moet Astana Qazaqstan zich zorgen maken? – foto: Cor Vos

Situatie Astana Qazaqstan
Toch is er mogelijk nog een uitweg voor Israel-Premier Tech. Verschillende teammanagers hebben zich namelijk uitgesproken over de situatie waarin Astana Qazaqstan zich bevindt. De Kazachse formatie heeft meermaals financiële problemen gekend en eerder dit jaar opende het parket in Luxemburg een onderzoek naar het excessieve uitgavenpatroon van de ploeg. Dat onderzoek spitst zich toe op ploegbaas Aleksandr Vinokourov. Mocht dat consequenties met zich meedragen met betrekking tot het niet verlenen van een WorldTour-licentie, dan verschuift alles weer.

In dat geval zou Lotto Soudal als beste team op de driejarenranking én de seizoensranking van 2022, alsnog in aanmerking kunnen komen voor een WorldTour-licentie. Voor TotalEnergies verandert er dan niets, behoudens dat zij als eerste eindigen op de gefilterde UCI Team Ranking 2022. Israel-Premier Tech schuift dan ook een plek op en mag dan plots wél gegarandeerd alle WorldTour-wedstrijden rijden. Astana Qazaqstan zou in deze situatie op hun beurt aangewezen zijn op louter de eendagskoersen. Bekijk het overzicht hieronder.

Gefilterde UCI Team Ranking van 2022 m.b.t. de gegarandeerde wildcards
1.  flag-be Lotto Soudal (6.934 punten) *
2. flag-fr TotalEnergies (6.067 punten) *

3. flag-il Israel-Premier Tech (4.806 punten) **

( flag-kz Astana Qazaqstan (3.929 punten))

4. flag-no Uno-X (2.935,63 punten)
5. flag-fr B&B Hotels-KTM (2.462,33 punten)
6. flag-nz Bolton Equities Blake Spoke (1.888,85)***
7. flag-be Bingoal-Pauwels Sauzen-WB (1.879 punten)
8. flag-be Sport Vlaanderen-Baloise (1.775 punten)
9. flag-it Drone Hopper-Androni Giocattoli (1.551 punten)
10. flag-it Bardiani-CSF-Faizanè (1.521 punten)

* = geeft recht op gegarandeerde wildcard in álle WT-koersen
** = geeft recht op gegarandeerde wildcard in álle WT-klassiekers
*** = Nu nog Continental-team, ProTeam-licentie voor 2023 aangevraagd

De reactiefunctie is onder Israel-Premier Tech-gerelateerde artikelen preventief gesloten. In dit forumtopic is ruimte om de Pro-Palestina-demonstraties in het wielrennen en de situatie rondom het Israëlische team te bespreken.
RIDE Magazine
12 Reacties
19-10-2022 15:59
Niet te begrijpen dat je ondanks Woods, Fugslang, Nizzolo en Teuns nog ruim 1000 punten minder scoort dan Simon, Van Gestel, Turgis en Sagan (ik zal hem maar noemen, al maakten zijn 400 punten niet het verschil)
    19-10-2022 16:07
    Teuns telt natuurlijk niet. Zijn punten van bij Bahrain tellen niet voor Israël. Teuns had er voor Bahrain 1.083 en slechts 198 voor Israël sinds augustus.
19-10-2022 16:58
Zo bekeken is degradatie voor LTS eigenlijk alleen maar een voordeel. Ze kunnen koersen overslaan waar ze toch weinig kansen zien, en dus hun sterke renners laten concentreren op koersen waar ze punten kunnen halen. De degradatie is zo wel een beetje een papieren tijger.

Het enige is dat renners relatief eenvoudig onder hun contract uit kunnen als een WT-ploeg een aanbieding doet.
    19-10-2022 17:03
    Dat, en dat de garantie maar voor één jaar geldt. Om ook in 2024 van dit voordeel genieten, moeten ze in 2023 opnieuw bij de beste 2 ProTeams eindigen.
    19-10-2022 18:21
    Maar het feit dat ze die wildcards hebben, is wel een enorm voordeel ten opzichte van de andere Pro-Teams, want ze gaan hoe dan ook veel meer koersen kunnen rijden waar de "dikke" punten te halen zijn. Hadden dit seizoen respectievelijk 2000 en 4000 punten meer dan de nummers 3 en 4 uit die ranking en de kapitaal/kwaliteit injectie voor B&B lijkt wel héél wat minder dan initieel aangekondigd, dus die gaan ook geen bedreiging bieden.

    Het gaat natuurlijk over meerdere jaren, maar in 2023 zou het alvast niet het minste probleem voor Lotto mogen zijn om de top 2 plek te behouden. Zeker niet als Ewan terug een enigszins normaal seizoen kan rijden.
    19-10-2022 22:28
    Goh je strijdt eigenlijk met 3 voor 2 plaatsen hé. Israel gaat niet nog eens zo een dramatisch jaar hebben, zeker met Teuns erbij en bij Total weet je maar nooit dat Sagan opeens terug begint te presteren (ook al waren ze dit jaar wel 2x tweede in monumenten, dat wordt moeilijk te herhalen). Vergeet ook niet dat Lotto weer maar eens verzwakt is. Wellens en Gilbert scoorden dit jaar samen toch nog 1300 UCI punten, dat is veel. De Lie haalt normaal ook niet weeral +2000 punten wat die gaat iets minder focussen op kleine eendagskoersen, zeker in Augustus/september aangezien hij waarschijnlijk de Vuelta zal rijden.
19-10-2022 16:18
Wel heel bijzonder dat het continentale Bolton Equities Black Spoke als 6de eindigt op de gefilterde ranking. Deze ploeg van Nieuw-Zeelandse avonturiers, met de halftijdse postbode Franky Van Haesebroucke als sportdirecteur tijdens hun Belgische wedstrijdprogramma, eindigt gewoon voor alle Italiaanse, alle Spaanse en de 2 Belgische ProTeams. Ze hebben wel een massa punten gepakt op de Nieuw-Zeelandse kampioenschappen en het Continentaal kampioenschap van Oceanië, maar toch respect voor de straffe prestatie van deze mannen.
    19-10-2022 17:36
    Jah idd vreemde eend in de lijst, maar even narekenen maakt het idd wel duidelijk.
    Die kampioenschappen hebben ze enorm veel punten opgeleverd
    988 punten komen uit de kampioenschappen (Nieuw-Zeeland en Oceanië, weg+TT), waar de concurrentie minimaal was.
    Verder een 111pt uit .Pro series ( meerendeel uit finishen van een race), 228pt uit .1 series en 255pt uit .2 series.
    Laatste ( en mooiste feit) 40pt voor WK TT U-23.

    Dus heel veel punten zonder de grote resultaten. Wat niet wil zeggen dat Logan Currie en Aaron Gate geen degelijke renners zijn
    19-10-2022 18:38
    Bijzonder ja. Gate liet in Luxemburg wel zien ook in zo’n veld bij de beteren te horen. En dat Commonwealth ding was ook wel prestigieus.
20-10-2022 10:54
Gegarandeerde wildcards?

Dat slaat toch nergens op. Dat is een paradox. Dan is het toch geen wildcard meer?

En waar slaat dat promotie/degradatiesysteem op als het op deze manier dus geen consequenties voor het programma heeft?
20-10-2022 13:23
Al meer bekend welke renners van Israel of Lotte gebruik maken van mogelijke degradatieclausules?
20-10-2022 13:50
Ik vraag me af waarom de UCI niet een soortgelijk systeem introduceert als hetgene dat ze momenteel gebruiken in het voetbal, namelijk die UEFA-coëfficiënt.
Laat gewoon steeds de afgelopen 3 jaren meetellen om te bepalen wie er degradeert/promoveert, ipv 1x om de 3 jaar de balans op te maken.

- Sponsors hebben hun gevraagde stabiliteit, want 1 rampseizoen hypothekeert niet meteen je WT-status als je de andere 2 seizoenen gewoon naar behoren presteert.
- Er zal elk jaar opnieuw in alle koersen een felle strijd zijn, zoals die er dit jaar was (en de 2 jaren daarvoor absoluut niet).
- De impact van een degradatie is veel kleiner, omdat je het jaar erop al weer aanspraak maakt op promotie. Zo is de kans ook groter dat ploegen hun betere renners kunnen behouden en niet opeens van 0 moeten herbeginnen.
- Het bevordert het denken op de lange termijn, zeker bij nieuwere ploegen. Zij worden dan gepusht om zoals Alpecin-Fenix gedaan heeft verstandig te groeien op de lange termijn, door elk jaar een nieuwe stap te zetten ipv te proberen stappen over te slaan. Je vermijdt hiermee dat 1 of andere sjeik of charlatan een grote zak geld op tafel gooit en zichzelf voorbijholt, wat menig nieuw team al de kop heeft gekost.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine