Lotte Kopecky: “We vragen om meer veiligheid, vind het dus dubbel dat Van Vleuten start”

vrijdag 23 september 2022 om 17:55
Lotte Kopecky: “We vragen om meer veiligheid, vind het dus dubbel dat Van Vleuten start”

Archiefbeeld van Kopecky - foto: Cor Vos

Lotte Kopecky heeft haar mening gegeven op de deelname van Annemiek van Vleuten aan het WK wielrennen in Australië, ondanks haar breuk in de elleboog. “We vragen om meer veiligheid. De reactiesnelheid van Van Vleuten zal nu een stuk minder zijn.”

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

Kopecky kreeg in een interview met Sporza de vraag wat ze verwacht van Annemiek van Vleuten op het WK bij de vrouwen. “Het is Van Vleuten, die moet je nooit afschrijven”, vertelde Kopecky. “Ergens vind ik het ook wel een beetje dubbel. We vragen om meer veiligheid in de koers. Om dan te starten met een gebroken elleboog, waardoor je reactiesnelheid een stuk minder is, vind ik dubbel.”

In datzelfde interview vertelde Kopecky ook dat ze naast de Nederlanders, vooral de Italiaanse rensters in de gaten zal houden. “Ik vind persoonlijk Italië sterker dan Nederland. Ik denk dat we van Elisa Longo Borghini straffe dingen kunnen verwachten. Als je haar woensdag bezig zag in de Mixed Relay, dan weet je dat ze enorm in orde is. Daar straalde kracht vanuit. Voor mij is ze de topfavoriete.”

‘Je mag geen gevaar zijn voor iemand anders’
Donderdagavond werd de uitspraak van Kopecky besproken in Extra Time Koers. Tiesj Benoot, een van de gasten, maakte de vergelijking met Lawson Craddock. “Die reed eens de hele Tour met een gebroken pols. Dat was ook onverantwoord, maar iedereen hemelde hem op.” Jan Bakelants beaamde: “In de Tour maken ze daar dan een martelaar van.”

Ook Adrie van der Poel gaf zijn mening. “Als je niet functioneel kunt koersen zoals het moet, dan moet je zelf de wijze beslissing nemen. Je mag geen gevaar zijn voor iemand anders. Bij erge valpartijen moet je consequent zijn: naar huis.”


Beluister ook zeker de WielerFlits Podcast, Maxim Horssels en Youri IJnsen deelden daarin ook hun mening over de deelname van Van Vleuten en of dat al dan niet verantwoord is.

Dit artikel delen:

78 Reacties

platteprijs 23 september 2022 om 18:08

Kopecky heeft met de behandeld artsen van Van Vleuten en met Van Vleuten zelf gesproken. Zo niet, dan is dit een domme uitspraak.

2
Fast Freddy 23 september 2022 om 18:55

Precies dat. Ze zit ook niet bezopen op de fiets ofzo..

2
Onie 23 september 2022 om 18:08

Op welke wijze wordt je reactiesnelheid beïnvloed door een breuk in je elleboog? Kan je dan minder makkelijk remmen?

Als dat het geval is dan is starten onverantwoord. Als ik Van Vleuten begrijp is de belasting/pijn groot bij het staan op de fiets en daarmee leunen op het stuur en belasting van elleboog en zie ik niet direct het verband met de reactiesnelheid.

Edit: Beperkingen in de stuurvaardigheid kan ik mij wel voorstellen en dat risico is uiteraard groot.

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 23 september 2022 om 21:32

En al die rensters uit verre streken? Die kunnen vast ook minder goed sturen. Moet je die wel mee laten doen? Zo kun je steeds een stapje verder gaan en uiteindelijk verlaten we het peloton en rijden we omstebeurt een kort rondje en vergelijken we alleen de tijden. De gruwel…!!

1
Stims 23 september 2022 om 18:11

Hmm, dus een gebroken elleboog betekend automatisch een vermindere reactiesnelheid?

Dat slaat naturlijk nergens op, Kopecky heeft geen idee waar ze het over heeft.

2
BoemBoemWvA 23 september 2022 om 18:13

Huilie huilie. Ze is gewoon bang. Snap ik wel, na een geweldig voorjaar echt dramatisch.

-6
Arthur Malcorps 23 september 2022 om 20:35

3 keer top 5 in giro en tour, 4 keer top 5 in de Vuelta en 2 keer goud op de piste, echt dramatisch!

-3
BoemBoemWvA 23 september 2022 om 23:54

Is top 5 in etappes in het vrouwen wielrennen nu opeens een prestatie? Er zijn niet eens 3 pure sprinters jo, haha.

0
Gebruikersnaam 23 september 2022 om 18:18

Lijkt me wel een leuk berichtje waar de gefrustreerden zich, na de epische successen van Kooij en van der Meulen, eens goed kunnen uitleven. Klassiek WF-bait-stukje.

-6
NiM 23 september 2022 om 18:40

Haha precies dit. Respect voor elke renner die zijn uiterste best doet, maar speciaal voor deze gefrustreerde keyboardwarriors kan ik er wel van genieten dat Nederland zo faalt in de breedte

-17
jkjustin 23 september 2022 om 18:53

Hoog niveau weer mensen..

11
Fast Freddy 23 september 2022 om 18:57

Oei, er zijn weer een paar belgen op hun teentjes getrapt.

3
Arie den Blanken 23 september 2022 om 21:31

Ik ben geen Belg maar vind dat Kopecky wel een punt heeft.

-6
Mooie Sjors 23 september 2022 om 22:10

Neen Arie dat kan niet. Als je hier iets leest dat nog maar ruikt naar kritiek geadresseerd aan een Nederlander, heeft die persoon – ongeacht wie het is – staalhard ongelijk en moet je desnoods over totaal ongerelateerde minpunten aan die persoon beginnen te fulmineren.

Tenzij die persoon zelf een Nederlander is, dan kan je op een redelijke manier reageren zoals je ook in het dagelijkse leven zou doen. :D

-1
Laatste man 23 september 2022 om 22:36

Sjors is alleen maar uit op stoken. WF doet er aan mee.

De uitspraak van Kopecky vind ik ergens niet zo gek. Los van gevaar, je moet ook wel fysiek goed weten wat kan (al is topsport niet gezond in de kern).

-2
Mooie Sjors 23 september 2022 om 22:45

Stoken? Omdat ik af en toe een grapje maak over schuimbekkende ‘wielerliefhebbers‘ die elke binding met de realiteit kwijt zijn? :D

Ik probeer het hier net nog een beetje luchtig te houden tussen al dat gescheld heen en weer. ;)

Maar je hebt gelijk: lekker verder allemaal Kopecky met de grond gelijk maken omdat ze iets over Van Vleuten meent te mogen zeggen. Veel beter. :)

-7
Klootje Kriekeljon 23 september 2022 om 22:56

Misschien moeten zij die er toe in staat zijn proberen er boven te staan, Sjors. Als jij mij daartoe wil stimuleren.. ;-)

-1
Murcia 23 september 2022 om 23:14

Sjors heeft last van de splinter en de balk. Op een nederlandse site klagen over de schandalige bejegening van Belgische renners/rensters of staf is wat straf als je daarnaast om welke reden dan ook doet of je neus bloedt bij de hier ook onvermijdelijk Belgische plegers van deze ‘misdaden’. De manier waarop het aan de kaak gesteld wordt doet verder vermoeden dat we met een reïncarnatie van doen hebben. De wederopstanding lijst hier is met geen mogelijkheid meer bij te houden.

3
Mooie Sjors 23 september 2022 om 23:24

Ik klaag toch niet? :) Ik vind alleen dat mijn onschuldig geintje hier niet het grote probleem is zoals Laatste man stelt.

Ik lees heel wat mensen die totaal niet ingaan op de inhoud van wat Kopecky zegt maar gewoon heel boos wat random dingen roepen die weinig van doen hebben met haar betoog. Evengoed kan je dat stoken noemen, maar daarover zie ik van jou geen reactie. Dus wat jij nu doet, is toch even goed selectief? ;)

Verder denk ik dat het allemaal iets relaxter zou mogen, zeker op vrijdagavond. ;) Wielrennen is maar ontspanning hoor, geen reden om hier bijna in burgeroorlog-modus te gaan, elkaar constant de duvel aan te doen of allerlei aannames te doen wie nu weer achter een account zit. Mijn echte naam is ook niet Sjors hoor, al ben ik wel mooi. ;)

-8
Lars Maden 23 september 2022 om 18:18

Voor de veiligheid kan ze beter in iemand anders wiel gaan zitten.

0
fransestinkkaas 23 september 2022 om 18:18

Snap haar wel, heel goed zelfs. Die reactiesnelheid is denk ik een verwijzing naar abrupte stuurbewegingen of misschien pijnstillers?

1
jkjustin 23 september 2022 om 18:22

En de eindeloze NLvsBEL discussie wordt weer eens aangewakkerd…

10
wielrenner 23 september 2022 om 18:30

Ik neem aan via de foto van de valpartij dat het de rechterelleboog betreft. Want alle berichten hebben het over “de elleboog”, alsof een mens er maar 1 heeft.
Remmen doe je vooral met de voorrem en dus met de linkerhand, dus dat lijkt me geen probleem, wat die reactiesnelheid betreft lijkt me meer afhankeljk van haar alertheid en of ze zich mentaal goed uitgerust en fit voelt. En als Kopecky zich zo ongerust maakt dan vraagt ze het toch aan Annemiek zelf in plaats het uit te spelen via de media?
Ze kan natuurlijk ook vóór AVV blijven fietsen dan is er wat haar betreft niets aan de hand. Kortom allemaal weer prietpraat waar iedereen zo van houdt.

1
NiM 23 september 2022 om 18:41

Met de voorrem? Wat brabbel jij nou. Ideale manier om over kop te gaan of je bocht te missen. Remmen doe je achteraan

-4
SolitaryShell 23 september 2022 om 20:31

Oh god niet deze discussie weer. Je voorrem is je belangrijkste rem. Achterrem is eigenlijk niet eens nodig, behalve misschien bij een échte noodstop. Ik heb hele weken in de bergen gereden waarbij ik de achterrem niet eens heb aangeraakt, gaat prima en nee, dan vlieg je dus niet over de kop en ga je geen bochten missen, allemaal volstrekte fabels. Dat kan alleen als je op een hele lage snelheid opeens volle kracht gaat remmen, maar in een normale wegsituatie doe je dat nooit.

Wat niet kan is alléén remmen met je achterrem, dan ga je gegarandeerd onderuit.

3
NiM 23 september 2022 om 21:03

Jij hebt duidelijk nooit in een peloton gereden. Maar goed wat jij wil

-2
Bontempi1962 23 september 2022 om 21:56

@NiM; tweederde voor, éénderde achter. Wielrenner heeft gelijk.

2
Draadband 23 september 2022 om 22:14

Voor remmen met de linkerhand ? Ik niet hoor, evenals vele andere fietsers die ik ken. Weet niet hoe Annemiek van Vleuten haar remmen heeft opgezet, maar het is beslist geen wet van Meden en Perzen dat de linker remhendel de voorrem bedient.

-1
Mooie Sjors 23 september 2022 om 18:31

Oeh Lotte nee… :D Niet doen!

-9
Franky122 23 september 2022 om 18:40

Kopecky is sinds het geplak in de Strade Bianche mijn meest ergerlijke wielrenster geworden. Deze uitlatingen dragen daar niet aan bij. Hoopt vooral dat Van Vleuten niet meedoet zodat ze meer kans heeft om te winnen. Wat een profiteur.

0
NiM 23 september 2022 om 18:43

Hoe heet die planeet waar jij op leeft dan? Moet daar vast gezellig zijn. Ik herinner me enkel de slothelling waar Kopecky in het wiel zat en die is zo steil dat het ieder voor zich is. Maar goed, als je er maar blij van wordt

0
Steven_E 23 september 2022 om 19:12

De Strade waar ze op 35km van de meet de finale

0
Steven_E 23 september 2022 om 19:12

opende met een solo-aanval van enkele kilometers, bedoel je?

0
Deel Koeper 23 september 2022 om 20:01

De nalatenschap van ons aller Michelangelo, die dat dwangmatig overal bleef roepen, alsof het vaker is gebeurd dan enkel in de Ronde van Vlaanderen.

Ach, zo haal je de hoogvliegers zonder eigen mening er mooi tussenuit.

-1
Brabander 23 september 2022 om 18:47

Ik weet dat Kopecky hier niet populair is (waarbij vooral de term 'wieltjesplakker' nogal eens voorbijkomt) Maar ze heeft wel degelijk een punt. Alleen had ik hem niet gemaakt, omdat het nogal Calimero-achtig aandoet.
In het geval-Annemiek heb ik er ook totaal geen zicht op (op het eventuele gevaar dan) , maar ik ben het er wel mee eensch dat er vooral gepraat wordt over veiligheid. In werkelijkheid zie ik daar weinig tot niets van terug. Ook niet bij het gros van de renners zelf

14
Quincy Adams (aka voorwiel) 23 september 2022 om 21:28

De regels moeten een kader scheppen. Als je daarbinnen verblijft treft jou geen blaam. Of de regels voldoen is een tweede. Het is wel topsport mensen, geen wedstrijdje ethiek

0
Mooie Sjors 23 september 2022 om 18:59

Als er iemand valt, kan je het nog altijd op Fred Wright steken. ;)

2
Brabander 23 september 2022 om 19:05

Wel ja joh :)

0
Josboskoop 23 september 2022 om 22:33

Steken? Even normaal doen, graag. Wat een misselijke opmerking!

0
Mooie Sjors 23 september 2022 om 22:36

Komische parels, één voor één! :)

-2
Laatste man 23 september 2022 om 22:39

Tijd dat ze je een enkeltje naar HLN geven met je gestook.

-1
Wheely 23 september 2022 om 19:01

Annemieke gaat Lotte op Armstrong-achtige wijze terughalen mocht die iets willen proberen morgen.

6
Alfred Issendorf 23 september 2022 om 19:16

Annemiek wil haar contract met nog eens tien jaar verlengen met als enig doel Kopecky nooit te laten winnen. Movistar vindt dit een prima motivatie en geeft haar carte blanche.

4
AZH 23 september 2022 om 21:33

Alsof we ooit Kopecky in de aanval zullen zien :’)

11
Chippen 23 september 2022 om 19:04

voorlopig iets minder kritiek voor a3

3
Baardmans 23 september 2022 om 19:11

van Vleuten is oud en wijs genoeg om zelf een verantwoordelijke beslissing te maken. Als ze het niet verantwoordelijk zou vinden, dan zal zeker niet starten. Artsen gaven haar al, volgens mij, groen licht. Laat dus die wijsneuzen die het onverantwoordelijk vinden maar snel hun mond houden. Het lijkt net of zij nooit een valpartij hebben veroorzaakt.

3
Deel Koeper 23 september 2022 om 19:21

Als de reactiesnelheid al omlaag is gegaan, kan Annemiek dat ongetwijfeld compenseren met haar vermaarde en karakteristieke stuurvaardigheid.

0
Marlin 23 september 2022 om 20:01

Daar is de WF-haatbrigade weer. Walgelijk gewoon.
Kopecky stelt een heel terechte en relevante vraag. Ze stelt of eist zelfs niet dat Van Vleuten niet aan de start zou komen. Dat een breuk aan de elleboog, nog steeds een onderdeel van de arm waarmee je je fiets stuurt (of niet soms), wel degelijk invloed heeft op de stuurvaardigheid en de reactiesnelheid, is duidelijk. Sommigen ontkennen dit, anderen minimaliseren dat, nog anderen gaan Kopecky persoonlijk aanvallen. Nogmaals, walgelijk.
Verder is het natuurlijk hypocriet dat renners/rensters opkomen voor veiligheid, maar dat enkel van anderen verwachten. Zelf hiertoe bijdragen, door enkel in goede gezondheid aan de start te komen, geen zware pijnstillers te slikken, geen tegenstanders in een spurt in de balustrades te zwiepen, als lead-out bij het stilhouden van de benen geen tegenstanders bewust te hinderen, ho maar.

0
Murcia 23 september 2022 om 20:47

Kopecky heeft dan ook niets te eisen, dat heeft met een haatbrigade niks van doen. Het is alleen nogal een eierdopje verhaal als je nu een punt maakt van de blessure van een concurrent terwijl je als het andersom was geweest dezelfde keuze als je collega had gemaakt. Zelfde geldt voor Extra Time, had Lotte een breuk opgelopen was het onderwerp haar kracht om toch deel te nemen geweest en niet de veiligheidsdiscussie.
Dat is het hypocriete. Veiligheid leent zich slecht voor opportunisme.

7
Gr.R. 23 september 2022 om 21:08

Het is geen terecht en relevante vraag. Van Vleuten mag namelijk starten van de doktoren, die in tegenstelling tot Kopecky wel volledig inzicht in de situatie hebben. Dus is het niet aan Kopecky of van Vleuten start.

7
Beer 23 september 2022 om 21:15

Kopecky eist ook helemaal niets Murcia. Je hoeft haar geen woorden in de mond te leggen.

-6
Murcia 23 september 2022 om 21:28

Goed lezen Beer, in je haast vergeet je dat wel eens. Marlin begint over het feit dat Lotte geen eisen stelt en ik ga daar op in dat ze dat inderdaad niet kan doen. Ik zie nergens dat ik haar citeer, dus moet jij mij daar ook niet van beschuldigen. Verder begint Marlin over een haatbrigade die mij doet vermoeden dat de RAF hier op Wielerflits actief is en dat is zwaar overtrokken gezien de reacties hier. Ook Lotte is niet boven alle kritiek verheven.

6
Beer 23 september 2022 om 21:52

Haatbrigade vat het best goed samen hoor. Groepje Hollanders die op hypocriete wijze los gaan over een Belgische renster met een mening. Idd; walgelijk.

-12
De Dikbilgorgel van Dorestad 23 september 2022 om 21:57

edit wf: niet doen

5
Mooie Sjors 23 september 2022 om 23:58
Quote:
…terwijl je als het andersom was geweest dezelfde keuze als je collega had gemaakt. Zelfde geldt voor Extra Time, had Lotte een breuk opgelopen was het onderwerp haar kracht om toch deel te nemen geweest en niet de veiligheidsdiscussie.

Dit is wel heel hypothetisch allemaal. :)

-1
Marcel de Gendt 23 september 2022 om 20:05

Een plaatsbare maar niet te snuggere reactie van Kopecky. Zeker als je niet weet in welke mate de blessure van invloed is op de stuurvaardigheid en reactievermogen. Tenzij ze natuurlijk met de medische staf van TeamNL heeft gesproken, en die haar verteld hebben dat Van Vleuten gaat starten met pijnstillers in haar sportdrank.

Voor mij komt het eigenlijk een beetje over als een Belgische calimero, die sinds haar voorjaar eigenlijk niks noemenswaardigs meer heeft gewonnen, en nu alvast wat kan stoken bij 1 van haar concurrentes. Zou ze dit ook gezegd hebben als het niet om Van Vleuten ging maar om Vollering of 1 van haar Belgische ploeggenoten? Ik denk van niet…

0
Marik 23 september 2022 om 21:22

Als de artsen het veilig genoeg vinden dan lijkt me dit een persoonlijke keuze van Van Vleuten. Alle meningen van anderen doen er dan niet toe.

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 23 september 2022 om 21:26

Wat gr.r zegt. Er is gekeken of ze kan functioneren in een peloton. Ja? Dan mee doen. Er worden geen regels gebroken. Ik neem aan dat de uitspraak van kopecky gericht is op beleidsmakers.

0
DeSjors 23 september 2022 om 21:39

De techniek van Annemiek blijft belabberd, met gebroken elleboog of niet.
Hoop dat ze een goede dag en de benen heeft, dan ga je haar alleen nog even bij de start zien Lotte, succes!

0
Josboskoop 23 september 2022 om 21:51

Daar ga jij niet over, Lotte. Ga jij maar voor stekkie 4

-1
Pedalo 23 september 2022 om 21:57

Beetje zielige reactie hier ***
edit wf: niet nodig

Kopecky zegt gewoon iets doms, is niet erg, want de woorden worden ook wel in haar mond gelegd. Annemiek heeft een stabiel breukje in haar elleboog en dat is iets anders dan een gebroken elleboog!
Dan de domme Bel/Ned discussie. Nederland heeft goud en België brons. Bij Nederland was op meer gehoopt maar door valpartijen, pech en niet in vorm valt het tegen. Zielig om te juichen bij een ander zijn leed.

4
Mooie Sjors 23 september 2022 om 21:58

Mooi wel al die inhoudelijke reacties op wat Kopecky hier zegt.

Stop met plakken! Je kèn d’r toch nie volgen! Vlaamse calimero! :D

-4
Gr.R. 24 september 2022 om 00:27

Het is maar wat je wil lezen. Op de serieuze reacties ga je niet in.

4
Mooie Sjors 24 september 2022 om 00:31

Veel zie ik er dan ook niet. :) *zoekt loep*

-3
  • 1
  • 2