Lloyd Mondory betrapt op EPO

dinsdag 10 maart 2015 om 16:17
Lloyd Mondory

foto: Sirotti

Bij Lloyd Mondory (AG2R La Mondiale) is EPO aangetroffen. De positieve test is gedaan op 17 februari. Het betrof een out-of-competition controle. Dit meldt de UCI.

De Fransman stond op de startlijst voor Tirreno-Adriatico, die morgen van start gaan. Maar volgens de anti-doping-regels van de UCI is Mondory voorlopig geschorst tot er een vonnis beslecht is in de zaak. Mondory heeft het recht om een B-staal aan te vragen en de analyse hiervan bij te wonen.

Een eventuele dopingschorsing voor de 32-jarige Mondory zal vier jaar duren. Voorheen duurde deze schorsing twee jaar, maar de UCI gaat vanaf dit jaar strengere straffen uitdelen.

Dit artikel delen:

71 Reacties

Lennimator 10 maart 2015 om 16:26

Het is toch niet te geloven…

Manuel Beltran 10 maart 2015 om 16:26

Nou Geraint, kom er maar in!

TykkeThor 10 maart 2015 om 16:26

Dommerik

Jeroen Spiekhout 10 maart 2015 om 16:26

Goh

rahimns 10 maart 2015 om 16:27

Wat een ongelofelijke …. hoe dom kan je zijn om in deze tijd nog Epo te pakken… of sowieso wat te pakken… flink straffen

123poetertjes 10 maart 2015 om 16:28

We hebben het wel over Astana de hele tijd, maar het hoeveelste geval van AG2R is dit inmiddels? Volgens mij het derde in iets meer dan twee jaar (Houanard, Georges).

Miller 10 maart 2015 om 16:29

Ik snap de verontwaardiging niet echt. Dit zal nu voor blijven komen en in de toekomst ook.
Het is juist toch POSITIEF dat er mensen gepakt worden.
Wanneer er niemand betrapt wordt maak ik me pas zorgen.

Kirsipuu 10 maart 2015 om 16:29

Wat een eikel. Verontrustend dat zo’n grijze muis in het peloton EPO gebruikt.

Puffin87 10 maart 2015 om 16:31

@rahimns
Tja, dat vraag ik me soms dus af. Is EPO nu echt zo ontzettend goed op te sporen? Of zou misschien nog steeds 70%+ EPO gebruiken, maar zijn de testen nog steeds niet zo goed? Je leest wel vaker dat iemand gepakt wordt op EPO, maar ik kan me toch niet voorstellen dat iedereen gelijk bij de eerste keer gepakt wordt. De dopingtests zullen toch zeker nog niet waterdicht zijn lijkt me. Dus hoe groot is de pakkans dan daadwerkelijk?

Lekker 2 jaar schorsen lijkt me. Bij clenbuterol kan je al snel naar vlees wijzen bijv om onder een zware straf uit te komen, lijkt me in dit geval wat moeilijker.

Verweggistan 10 maart 2015 om 16:32

Vreemd. Mondory heeft zo ongeveer een vast contract bij Ag2r. (iig nog een contract voor volgend jaar), ontwikkeld zich van b-sprinter naar belangrijke helper voor de kopmannen zoals dat vaker gebeurt met (b) sprinters van een jaar of 32. Heel weinig redenen voor hem om doping te pakken. Jammer voor het wielrennen, maar het is wel rapportbevestigend.
Maar het is niet de eerste keer voor Ag2r in de afgelopen jaren.

krypton 10 maart 2015 om 16:32

@kirsipuu
Juist toch ook als je elke keer een nieuw contract moet verdienen omdat je carrière anders over is zul je naar dat soort spullen grijpen. Net als Sentjens destijds.

Lennimator 10 maart 2015 om 16:32

AG2R was inderdaad tot voor kort een ploeg in de marge, maar tegenwoordig…

wref knaldi 10 maart 2015 om 16:32

Hij rijdt nog geen deuk in een pakkie boter, terwijl hij aan de epo zit.. Zegt misschien ook iets over de jongens beter koersen dan hem.. Zou het CIRC rapport dan toch zo gek niet zijn?

tight 10 maart 2015 om 16:33

En dan had hij ook nog een contract tot en met 2016.. 3e geval bij Ag2R in kleine 3 jaar. Nachtelijk controleren dan maar invoeren? Ze vragen er zelf om.

wielerfan95 10 maart 2015 om 16:33

EPO wordt veel minder vaak opgespoord, dan je zou denken. Tenminste als ik een insider mag geloven. Toch dom, dat hij dan betrapt is. Was een paar jaar terug, aardig rap en een redelijke renner voor het Vlaamse werk.

Verweggistan 10 maart 2015 om 16:34

Georges (2013), Houanard (2012) en daarvoor nog Valjavec (2010)

Romāns Vainšteins 10 maart 2015 om 16:35

Misschien is dit wielrennen anno 2015. De succesvolle prof dopeert gewoon zoals het hoort marginaal en nét binnen de marge waar alleen de angstpakhaas die vreest het peloton niet meer bij te kunnen houden naar het door-de-mand-middel EPO grijpt. Zie ook de Inglinsky-brothers.

Heeft niets met ploegengedoe te maken maar puur individuele strapatsen.

Romāns Vainšteins 10 maart 2015 om 16:36

Valjavec was toch een half-positieve? Één of ander pijnstillertje toch?

hiddenz 10 maart 2015 om 16:37

Mondory! quelle pannecoucke

Verweggistan 10 maart 2015 om 16:37

Valjavec was bio-paspoort volgens mij.

TheArt 10 maart 2015 om 16:39

@Verweggistan: Wat is rapportbevestigend? Dit? Een dopinggeval in het wielrennen? Een dopinggeval in de sport in het algemeen? Daar had je geen rapport voor nodig. Daarnaast is dat hele rapport vooral een lege huls. Zegt helemaal niets, en al helemaal niet of hoe de wielersport er nu voor staat.

djoriana 10 maart 2015 om 16:39

EZEL!!!

vlek 10 maart 2015 om 16:40
Quote:
De succesvolle prof dopeert gewoon zoals het hoort marginaal en nét binnen de marge

Hoe doet hij dat?

snoep de hond 10 maart 2015 om 16:42

@wref knaldi,
CIRC rapport is misschien niet zo gek, omdat er wordt gesproken dat er renners gebruik maken van microdoseringen. Daardoor is het voordeel klein tot verwaarloosbaar. Het voordeel dat met doping wordt gehaald is dus minder groot dan vroeger, waardoor iemand als Mondory niet meteen topper is als hij doping gebruikt.

De Apotheker 10 maart 2015 om 16:43

En dan te bedenken dat zijn ploegleider de initiatiefnemer is van de MPCC…