Lekke band nekt Wout van Aert in Clásica Jaén: “Net op dat moment brak de koers open”
Wout van Aert, met voor zich Tim van Dijke en Julien Vermote - foto: Cor Vos
maandag 12 februari 2024 om 18:17

Lekke band nekt Wout van Aert in Clásica Jaén: “Net op dat moment brak de koers open”

Voor de start van de Clásica Jaén waren de meeste ogen gericht op Wout van Aert, maar de Belg kon zijn favorietenstatus niet waarmaken. De kopman van Visma | Lease a Bike reed lek net voor het opdraaien van de eerste gravelstrook, en reed daarna een verloren koers.

Van Aert was na zijn lekke band aangewezen op een lange inhaalrace, maar zag de kop van de koers niet meer terug en kwam als 44ste over de streep, op bijna zeven minuten van winnaar Oier Lazkano. “Bij het oprijden van de gravelstrook reed ik al lek. De ploegleider vertelde dat er een grote nagel in mijn band zat. Dat is het soort lekke band waaraan je weinig kan doen”, keek de pechvogel van de dag met Het Laatste Nieuws terug op zijn wedstrijd.

“De koers brak open op het moment dat ik lek reed. Veel nut had het niet om Sepp (Kuss, red.) en Jan (Tratnik, red.) te laten wachten. Ik heb nog geprobeerd, maar het lukte niet. Ik had nog een tijdje Tim (Van Dijke, red.) bij mij en op die klim probeerde ik over te steken. Maar toen dat niet lukte, wist ik dat het over was.”

“Ik zag de groep de hele tijd zo’n 200 meter voor me uitrijden, maar bovenop een klim zijn ze dan plots niet meer in zicht. En dan zitten er ook nog twintig tot dertig man in je wiel… Dat ontnam me een beetje de moed. Het is jammer, ik had tot mijn lekke band nog geen meter gravel gezien. Het mocht vandaag niet zo zijn”, is zijn conclusie.

RIDE Magazine
17 Reacties
Sorteer op:
12 februari 2024 20:59
De pech blijft maar duren. Hopelijk komt er een eind aan die pechreeks in april
12 februari 2024 19:41
Al was het nog zo'n ongelukkig moment, ik denk dat een goede Wout van Aert na deze lekke band wel terug had moeten komen.

Hij is nog niet op het niveau waar hij wil zijn. Geeft niet, maar wel werk aan de winkel.
12 februari 2024 19:53
Met de Calimero uit te hangen en te mekkeren over die twintig tot dertig man die dan ook nog in je wiel durfden zitten......klinkt wel wat pover van een topper die verwacht had dat die mindere goden wel die
luttele 20 sec voor hem zouden dicht geknald hebben.
Daar moest hij zonder énige hulp zelf toe in staat geweest hebben en je verschuilen achter je pech
praat dit niet goed en zou elke andere topper zwaar op afgerekend worden.
    12 februari 2024 19:59
    Nou nou nou. Wat een venijnige reactie. Wat is er mis aan zijn verklaring? Is toch eerlijk? De kopgroep zal vast gedaan hebben wat mogelijk was om te voorkomen dat Wout terugkwam. 200M kan best een eind zijn.
    12 februari 2024 21:51
    Badgio heeft nog nooit op een fiets gezeten. Je kan hem niet kwalijk nemen dat die niet weet hoe wielrennen werkt. Stumpertje is het nog.
    12 februari 2024 21:51
    Jij lijkt mij vooral de calimero van het gezelschap te zijn, wat een gejank toch heel de tijd en niemand neemt je nog serieus om die reden. Wellicht had wva nog wel kunnen terugkeren maar dan was hij helemaal uitgewrongen geweest en had hij ook niet gewonnen en dat terwijl hij overmorgen al in de algarve moet aantreden, ik denk niet dat hij zijn slaap zal laten voor dit voorbereidingskoersje (in uw beleving ligt hij wellicht weer te daveren in zijn bed).
    12 februari 2024 22:37
    Povere reactie van Badgio.
    Maar ach die is hier toevallig verzeild geraakt.
    Geen dhem een wiel en hun steekt het verkeerd in de vork. Ofwel heeft geen idee van wielrennen. Clown.
12 februari 2024 21:50
Toch wel opmerkelijk dan dat hij die laatste 200m niet dicht kreeg. Zal z'n opbouw met weinig focus op de cross richting de klassiekers weer niet werken? Een redelijk goeie Wout rijdt het dicht, zeker in zo'n deelnemersveld. Was bovendien uitgesproken favoriet. Benieuwd wat hij in de Algarve gaat laten zien. Hopelijk niet knechten voor Sepp.
    12 februari 2024 21:56
    Toen Ineos begon te rammen weet je toch dat het over is, als eenling rijdt je geen gat van 30 seconden toe op knechten die 5 km rammen en dan op 30 minuten binnen bollen, je kan dan alleen maar terugkomen als het een km stil valt wat hier nooit meer gebeurd is. Die 200 meter was op een strook van 10%, in tijd is dat nog een groot gat.
    13 februari 2024 00:45
    Bij een klim a 10% is het een ieder voor zich. Dan valt er niets te profiteren van int wiel zitten als er op kop 'gerampt' wordt. Kortom Wout heeft de benen nog niet of geen zin.... Met Kuss en een sterke Tratnik er nog bij. Hoe sterk Tratnik is liet hij bijv al vorig jaar in Luik zien. Kerel wordt onderschat.
    13 februari 2024 07:04
    Een strook is niet per definitie een lange klim, ik zeg alleen dat het enige moment dat hij op 200 meter hing was op een hellende strook. In tijd kwam hij toen op 25-30 seconden wat nog veel te veel is om te overbruggen op vlakkere stroken. In een groepje uit de wind trap je dan misschien nog niet de helft qua vermogen dus ben je ook sowieso verloren als je toch zou kunnen terugkeren. Ik denk niet dat die 3 knechten van ineos nog in de voorste groep zaten aan de finish, eerder volledig geparkeerd omdat ze 5 km over hun toeren hebben moeten jassen. Alleen kan je heus niet zomaar nog sneller gaan rijden, niet wva maar eigenlijk niemand dan bekijk je het te simplistisch, moest die eerste groep enkel uit wat kopmannen bestaan keert wva sowieso terug want die rijden nooit mooi door als groep.
12 februari 2024 19:16
Jammer, ik had Wout wel weer eens een mooie overwinning gegund. Edit: Dit is niet nodig
12 februari 2024 19:37
Kan geen toeval zijn.
13 februari 2024 04:19
Ik al wat verklappen hoe velen op deze site zoiets fixen Wout. Reserve binnenbandje en bandenlichters meenemen Met een beetje handigheid verlies je dan geen 7 minuten. ;-)
Snap dat je gewend raakt aan wisselposten om de paar kilometer. Maar hier is 2 op 1 ronde wat verder uit elkaar.
13 februari 2024 05:53
Vooral de nog niet aanwezige topvorm nekt hem. Normaal gezien rijdt hij al deze gasten op twee minuten. De koers breekt wel open maar niet met echt goede renners en het ging ook niet zo hard .
    13 februari 2024 07:11
    Op het BK van vorig jaar zou hij in vorm moeten zijn geweest maar toen kwam een hoop alpecin nobodies toch nog terug omdat ze met 15 waren en er 13 uit koers zijn gestapt, iedere prof kan heus wel een paar km even snel of harder rijden dan een topper die zijn inspanning moet doseren. Ik ben wel akkoord dat wva nog niet in topvorm is maar ook in vorm komt hij niet zomaar terug op asfaltwegen.
13 februari 2024 08:05
Zonder spijkertje had woutje met 20 minuten voorsprong gewonnen