Lefevere over terugkeer Bennett: “Vanaf nu rijdt hij elke koers, waarin we hem kunnen opstellen”

donderdag 16 september 2021 om 08:33
Lefevere over terugkeer Bennett: “Vanaf nu rijdt hij elke koers, waarin we hem kunnen opstellen”

foto: Cor Vos

Sam Bennett maakt vrijdag zijn comeback in het tenue van Deceuninck-Quick-Step. De Ierse sprinter was maandenlang geblesseerd, lag in de clinch met ploegmanager Patrick Lefevere en maakte op het EK plots zijn rentree. Mede daardoor moet Bennett volledig doorbetaald worden. “Vanaf nu gaat hij elke koers rijden, waarin we hem kunnen opstellen”, reageert Lefevere in Het Nieuwsblad.

Eerder liet Lefevere al weten dat Deceuninck-Quick-Step het salaris van Bennett wilde halveren. Dat mag volgens de UCI-regels als een renner drie maanden inactief en niet wedstrijdfit is. “Wie mij kent, weet dat ik dat nooit doe, maar hier handelt de renner te kwader trouw”, zei Lefevere daar toen over.

Maar omdat Bennett – redelijk onverwachts – van start ging op het EK in Trentino, ging die salarishalvering niet door. “Hij heeft zeven kilometer meegereden. Goed gezien van hem, want wij konden die selectie voor Ierland niet weigeren en hij vermijdt dat de UCI-regel in werking wordt gesteld”, aldus de ploegbaas van Deceuninck-Quick-Step, die momenteel in de Ronde van Slowakije verblijft.

‘Jammer dat de Ronde van Guangxi is geannuleerd’
Lefevere moet de Ier, die na dit seizoen naar BORA-hansgrohe vertrekt, daardoor volledig doorbetalen. Dus… “Vanaf nu gaat hij elke koers rijden, waarin we hem kunnen opstellen”, is daarop de reactie van de manager. Te beginnen met het Kampioenschap van Vlaanderen van vrijdag.

“Zondag rijdt hij ook mee in Gooik, dinsdag start hij in Vichte plus al wat er nadien nog komt. Hij heeft het zelf zo gewild. Ik vind het plots jammer dat de Ronde van Guangxi in China is geannuleerd. Als ik terug ben (uit Slowakije, red.) en ik kom Sam eens tegen, zullen we elkaar wel eens spreken.”

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

114 Reacties

peterwinnen 16 september 2021 om 08:42

Wordt vast een gezellig gesprek met een speciaal biertje en een kaasplankje.

Marik 16 september 2021 om 08:43

Volwassen hoor Patrick, applaus!
Dat wedstrijdje ver-pissen wat Ome Pat steeds doet lijkt me zo ontzettend vermoeiend als je daar onder contract staat.

dikkechaap 16 september 2021 om 09:32

Het blijft een paradoxaal figuur, een calimero met grootheidswaanzin.

Michiel 16 september 2021 om 08:43

Gewoon je weer geblesseerd afmelden

nickdt 16 september 2021 om 15:02

Na 100 meter afstappen heeft een beter effect, want dan gaat ie weer uit zijn plaat.

Merlinappa 16 september 2021 om 08:46

Dat recht heeft PatLef natuurlijk. Maar of het slim is, is weer een andere vraag. Zou leuk zijn als Bennett in winnende positie eens in z’n remmen knijpt en lachend als 4e over de streep komt ofzo.

toerist 16 september 2021 om 08:55

Die gaat natuurlijk geen deuk in een pakje boter meer rijden, enkel wat DNF’jes verzamelen.

Barry Batsbak 16 september 2021 om 08:58

Hahahaha, ik zou er geld voor over hebben om dat te zien. Of in winnende positie met een prima functionerende fiets voor de leuk een nieuw wiel vragen bij de neutrale Shimano wagen en de monteur van dienst een schouderklopje geven.

Merlinappa 16 september 2021 om 09:02

@Barry
Hahahaha dat zou heerlijk zijn! En dan het liefst nog iemand die PatLef filmt als hij dat te horen krijgt

Barry Batsbak 16 september 2021 om 09:18

Je verstaat die man al niet zo best maar dan heeft zelfs West-Vlaanderen ondertiteling nodig gok ik. Kan hij deze verbale veenbrand mooi zelf blussen met de schuimvlokken uit zijn mondhoeken (brandklasse A/B ).

Panache 16 september 2021 om 10:48

Bennett zal een overwinning niet laten liggen, daar is hij gretig genoeg voor en het eigenbelang (winnen) lijkt mij nog steeds vele malen krachtiger dan het secundaire belang (Lefevere terug pakken door een race te verliezen).

debarreman 16 september 2021 om 08:49

Als een kleuter die krijsend op de vloer van de supermarkt ligt omdat Mama geen snoepjes koopt. Die Patje toch.

Melkzuur 16 september 2021 om 09:12

Inderdaad, en als je zelf kinderen hebt, dan weet je hoe lastig dit is. Lefevre gaat er mee om zoals zoveel gefrustreerde ouders: niet op de juiste manier, maar soms is teveel gewoon teveel.

Natte spons 16 september 2021 om 11:55

Volgens mij bedoelt debarreman dat Pat de kleuter is, tenminste dat dacht ik, toen ik het las. Ach beiden zijn wat infantiel bezig in deze ruzie al heb ik wat meer empathie voor Bennet in deze, omdat hij volledig werd afgebrand, zonder dat hij wat had gedaan, behalve van werkgever wisselen.

debarreman 16 september 2021 om 12:36

@natte spons, zo bedoel ik het inderdaad. Mijn sympathie gaat licht uit naar Bennet. Vooral omdat hij het niet via de publiciteit speelt. Lefevre heeft juist weer pathologische behoefte aan aandacht.
En wat er echt speelt weet ik niet.

Shinzawai 16 september 2021 om 08:55

Jammer dat beide partijen niet in staat zijn om een open en eerlijk gesprek te voeren om er samen op een goede manier uit te komen.

japio 16 september 2021 om 08:56

Het blijft een vermakelijke fittie. Het is inderdaad kinderachtig van PatLef, maar ook Bennett toont zich bijzonder stijlloos. Wij zijn slechts toeschouwer.

Peetvader 16 september 2021 om 09:22

Het is inderdaad van beide kanten triest.

Turtlehead 16 september 2021 om 10:10

Van hen is het triest, hoewel het wel leuk is dat Ome Pat een peer wordt gestoofd op het gebied van centjes door iemand die slimmer gebruikt maakt van de regeltjes.
Cav heeft hij redelijk geplukt deze Tour, daar klaagt hij ook niet over.

Voor ons daarentegen is het G-O-U-D!

Dus dank @redactie, dank U Ome Pat.

PS Ik mistte wel één woordje in de titel: ‘uit’. Bennett rijdt elke koers uit.

Dikke Vrouw 16 september 2021 om 09:07

Gelijk heb ie eigenlijk, met Patrick hoef je niet te sollen

Marik 16 september 2021 om 09:12

En Patrick mag op zijn beurt wel met iedereen sollen, want Patrick is de aap bovenop de apenrots en dan heb je dat recht.

Dikke Vrouw 16 september 2021 om 09:31

Bennett is begonnen

Secondant 16 september 2021 om 09:42

Inderdaad, Dikke Vrouw (wat een naam trouwens..), wie betaald bepaald. Bennett provoceert door met de nationale ploeg een paar kilometer (letterlijk) te rijden om zo een paar ton salaris extra op te strijken. Dan mag je er de rest van het seizoen ook gewoon voor werken toch? Vind het eigenlijk een best logische beslissing van Lefevere.

Marik 16 september 2021 om 09:45

Bennett is begonnen? "Maar hij begon!" *Versterkt door een wijzende vinger, het hoofd een beetje scheef en met bijbehorend zeurderig toontje.*

appiett 16 september 2021 om 09:55

Zelf geef ik liever niet in de les in de onderbouw,vanwege dit soort gesprekjes
“Hij pakte mijn potlood”
“Ja maar hij keek raar naar mij”

Maar dit zijn gewoon twee volwassen, die zo tegen elkaar doen.
Erg triest.

Bimbo Visma 16 september 2021 om 10:21

“Dikke Vrouw 16 SEPTEMBER 2021 OM 09:31
Bennett is begonnen”

Volgens mij beweerde PatLef dat Sam niet geblesseerd was voor de Tour en dat er uiteindelijk toch bekend werd dat Sam wél geblesseerd was.

Willem Kieft 16 september 2021 om 13:32

Ik vind Bennett’s EK-trucje wel geestig.

Merlinappa 16 september 2021 om 14:29

Inderdaad, PatLef begon met het blatant liegen over zijn eigen werknemer in de media. Wat ie naderhand nog schaamteloos toegaf ook. Hoe iemand nog aan PatLef’s kant kan staan is mij onduidelijk.

Jean Dumas 16 september 2021 om 15:34

Ik vind het wel een stoere actie van Bennett.

Marco 16 september 2021 om 17:00

5-6-2021 is het volgende gezegd:
——–
Patrick Lefevere heeft in zijn zaterdagcolumn in Het Nieuwsblad tekst en uitleg gegeven over de blessure van Sam Bennett. ‘Hij heeft last van een ontsteking in de patellapees, dat zijn hardnekkige blessures.’

——–
Dit was het eerste artikel van beide kanten. Lefevere zegt dus dat Bennett een blessure heeft.

Het is later mis gegaan toen Bennett buiten de ploegarts zelf ging bepalen wat hij wilde en een kwakzalver uit Monaco het mocht vertellen.. Dus lefevere kon niet meer controleren of hij een blessure had en wat hij daar aan deed om ervan te herstellen..

Uitspraken van Lefevere over twijfels over een blessuren zijn dus allemaal later ontstaan

josi 16 september 2021 om 09:08

Het blijft een beetje treurig verhaal van beide kanten. Naast Movistar dat achter Carapaz aanrijdt, krijgen we volgend jaar DQS dat Bennett van zeges zal proberen af te houden.

Natte spons 16 september 2021 om 11:59

Ach dat zal niet zoveel impact hebben. Jacobsen rijdt Bennet er heuvelop niet af en in een (massa-) sprint probeert elke ploeg de ander niet te laten winnen.

Japiejo 16 september 2021 om 09:20

Idd treurig van beide kampen. Bennet krijgt zo echter wel een beetje gelijk dat Lefevre hem wss gewoon niet meer opstelde (ipv “hij wil niet”) omdat hij in z’n achterhoofd had om z’n salaris te halveren. Want nu dat niet meer kan, wordt hij opeens overal opgesteld. Punt gemaakt.

japio 16 september 2021 om 09:21

Nice nickname :)

Peetvader 16 september 2021 om 09:23

Nee dat klopt niet, als je het volledige artikel op Nieuwsblad leest (zie mijn comment verder).

Peetvader 16 september 2021 om 09:21

Interessant is ook dat dat dat de reden zou zijn dat DSM Van Wilder opstelde voor de GP Wallonie => “Een andere UCI-regel schrijft voor dat wanneer ploegen weigeren om wedstrijdfitte renners voor een periode langer dan zes weken op te stellen, zij hier een grote fout begaan. Dat is ook de reden waarom Ilan Van Wilder gisteren de GP Wallonie reed en Team DSM zo geen fout begaat. Om dezelfde reden moet Lefevere de gecontesteerde Bennett nu één keer om de zes weken laten koersen.”

Lendilonus 16 september 2021 om 09:24

Dit begint allemaal wel heel zielig te worden zeg, die 7km zijn wel heel demonstratief maar wat Lefevere nu wil doen is zo mogelijk nog kleiner. Zullen de kopmannen in die koersen ook blij mee zijn, renner minder in steun.

horsm 16 september 2021 om 09:31

Hahaha… ik vind het schitterend van Lefevere. Vooral dat ‘we zullen elkaar nog wel eens spreken…’

Wat zou het wielrennen zijn zonder Pat en zonder Superman?

Baukema Tomoulin 16 september 2021 om 09:33

Bennett kan zich opmaken voor het Italiaanse najaar zo te zien? Als PatLef echte rancune heeft moet Bennett ook Lombardije rijden ten koste van pakweg Honoré ofzo

xistnc 16 september 2021 om 09:43

Haha, dat dacht ik ook meteen. Maar in the end zou dat vermoedelijk de ‘zaak’ geen goed doen voor Patlev, mocht er arbitrage ofzo ingeroepen worden.

Bontempi 16 september 2021 om 09:57

We zien wel hoe Bennett het speelt. In deze zaak hoor je enkel Lefevre zijn waarheid poneren.
Die wedstrijden in Koolskamp en Gooik moeten hem in ieder geval wel liggen.
Als hij daar dan toch is, kan hij net zo goed uitrijden (en eventueel een sprintje trekken).

Bontempi 16 september 2021 om 09:35

Leuk voor Bennett. Zo kan hij nog wat wedstrijdritme opdoen, en fit de winter in gaan. Ze zijn waarschijnlijk beiden gewoon heel tevreden dat er weer gekoerst wordt.

ThorHushovd 16 september 2021 om 09:52

Van 7 km koers wordt ie fit hoor

Fanny 16 september 2021 om 09:39

Wat een enge roedel is dat Wolfpack met Bor de Wolf aan het hoofd.
De andere renners zullen ook wel denken wat moeten we met deze Bennett in een koers.
Ook neemt hij de plek in van een andere wel gemotiveerde renner.
Die zal vast zijn best niet doen voor een overwinning.
Bora en DQS zullen elkaar volgend jaar in de wielen gaan rijden als dit zo doorgaat.
Daar kunnen alleen maar ongelukken van komen in sprints waarbij ik niet hoop dat daardoor ook andere renners van andere ploegen dan DQS het slachtoffer van worden dankzij deze Bor de Wolf Levefre.
Misschien moet TJV het volgende jaar met Bora ook maar eens op een akkoordje gooien in de sprints want die hebben volgens mij ook iets met die domme DQS baas.
Ik heb medelijden met de meeste renners van DQS met zo een kleuter als Levefre als baas en dan vooral Jacobsen die ik een leuke wielrenner vind.
Helaas voor mij bij de verkeerde ploeg.

Turtlehead 16 september 2021 om 10:12

Bor de Wolf. Dank @fanny, dank!

Daar kan niemand meer overheen vandaag wat mij betreft. Een treffende typering.

Michelangelo 16 september 2021 om 10:36

Pas op Fanny,
Er zijn er hier voor minder opgepakt door de forumpolitie…

Maar ik deel je mening volledig. En wat ik altijd het bijzondere vind, is dat anderen in de ploeg schijnbaar weglopen met hun baas, maar dat iedereen buiten de ploeg een keer met zijn wijsvinger op zijn voorhoofd tikt als het gaat om Lefevere.

S.t.B 16 september 2021 om 12:42

@Fanny

Leuk gevonden, maar helaas verschilt het personage Bor de Wolf hemelsbreed van het personage Patrick Lefevere.
Als Pat ook maar een greintje Bor in zich had dan zou de wielerwereld er al een stuk rooskleuriger uitzien.

De schaduw die Pats zoveelste intimidatie zal vooruitwerpen gaat een diepzwarte worden waarbij de Carapaz-Movistar soap een schoolplein akkefietje is vergeleken.

Vrijwel elke ploeg en een flink pak geschoffeerde renners hebben nog wel een rekening met DQS en Pat in het bijzonder te vereffenen. Dit kan nog wel eens de aanleiding zijn voor een ‘perfect storm’ die over wolfjesbos zal razen.

Marco 16 september 2021 om 16:36

Bor de Wolf is in het Dierenbosse café het Praathuis aan het smikkelen en smullen van portie beukennoten en een glaasje grenadine.

huhuuuuh ik vind dit helega niet leuk…

In 2030 kijken we rillend terug op het wielerjaar 2022 waarover er een compilatie is gemaakt van beelden waarbij DQS renners Sam insluiten op het moment dat hij wil sprinten waarna hij aan het einde van het jaar huilend heeft besloten om zijn fiets in de beukennoten boom te hangen.

Pedalo 16 september 2021 om 09:40

Ik ben absoluut geen fan van Lefevre maar in deze kies ik wel zijn kant. Eerst een jankende Bennet die zijn contract afloopt en weg gaat bij Bora…. En nu hetzelfde bij QS

Lalsacien 16 september 2021 om 11:59

Je slaat de plank behoorlijk mis.

Merlinappa 16 september 2021 om 14:33

PatLef begon met het blatant liegen over zijn eigen werknemer in de media. Wat ie naderhand nog schaamteloos toegaf ook. Hoe iemand nog aan PatLef’s kant kan staan is mij onduidelijk.

Arema Pro Cycling Team 16 september 2021 om 09:44

Overal is beetje grootspraak natuurlijk. Bepaalde koersen moet je gewoon sterkste opstelling hebben en niet 1 DNF na 10 km..

bartp25 16 september 2021 om 09:44

Man man man, op zich kan ik me zeker wat voorstellen bij de gedachte van Lefevere, maar je vuile was hang je toch niet zo buiten. Van beide kinderachtig gedrag.

Fast Freddy 16 september 2021 om 09:46

Lullig voor de renners die nu niet mee kunnen doen omdat de ploeg vol is terwijl Bennet niet uitrijdt

Wheely 16 september 2021 om 09:56

Ondertussen komt Lefevere er met Cavendish ook niet uit.

“Hij wil van mij ook nog een voorstel krijgen voor na zijn carrière”, zegt Lefevere aan HLN.

“Hij wil ook naast mij lopen, de stiel leren, pr-man zijn. Ik zeg: Je hebt pech, ik heb met mijn hoofdsponsors getekend tot 2027, wat ga je mij dan nog bijbrengen?”

horsm 16 september 2021 om 10:40

haha… leuk om een inkijkje te krijgen bij Pat. Zo hebben we geen Netflix serie meer nodig.

Panache 16 september 2021 om 11:20

“Hij wil ook naast mij lopen, de stiel leren, pr-man zijn.”

Het erge is dat je het moet natrekken om er achter te komen of het een grap van Wheely is, of een quote van Don Pat!

Al Phila 16 september 2021 om 09:56

7 Km, dat had ik ook gekund. en ik had er wellicht even voor moeten trainen, maar voor 3 halve maandsalarissen van Bennet is dat niet zo’n opoffering. Maar het blijft van beide kanten een zielige vertoning.

De laatste keer dat ik deze Bennet op de fiets zag, zat hij kotsend in de kopgroep en moest die vervolgens laten gaan. En dan heb je zowel de apenrots van DQS, maar ook de UCI en landelijke wetgeving (halvering salaris, recht op passend werk, re-integratie, goede probleemanalyse en oplossingsgerichte aanpak (tenminste in NL bij ARBO-trajekt). Als je dan ook nog renners elke 6 weken moet opstellen, wordt het een hele puzzel.

Het valt me nog mee dat Bennet zijn fietsen en kledij nog niet heeft hoeven inleveren. Zoiets als de dreiging richting Almeida.

Txirrindularitza 16 september 2021 om 09:57

“Ik vind het plots jammer dat de Ronde van Guangxi in China is geannuleerd.”

Hahaha, dat is toch kostelijk. Levefere en Bennett verdienen elkaar. Ben de wolfpack een beetje beu, het is allemaal sans gene, maar stiekem blij dat we mogen meegenieten van dit met elkanders kloten spelen.

WernerFranke 16 september 2021 om 10:05

Het kon toch ook anders? Almeida wou weg, kon niet blijven, gaat weg. Hij kreeg ondertussen nog een mooi programma, met eigen kansen en een ploeg in steun, werkt hard en grijpt resultaten. Als Bennett dezelfde instelling zou hebben, zou dit niet het 23e hoofdstuk in dit verhaal zijn.

harryjohan71 16 september 2021 om 11:16

@WernerFranke Almeida rijdt gewoon zijn programma bij DQS. Of hij na de Giro een mooi programma heeft, verschillen de meningen over. Ronde van Duitsland, Polen en Luxemburg noem ik nu niet echt een mooi programma. Ik kan me niet voorstellen dat een wielrenner hiervan in de wolken is. Dat hij nog goed presteert voor DQS is wat anders. Lombardije staat nog wel op zijn programma als mooie wedstrijd

Angelo Pauwels 16 september 2021 om 14:17

Wel terug aan de start met een Remco in topvorm, haha.

Ronald Apers 16 september 2021 om 10:07

Worden heel erg leuke sprints in de TDF volgend jaar tussen de treinen van Bora en Patje

Turtlehead 16 september 2021 om 10:16

Tussensprint in de eerste 7 km moet dat dan zijn, gezien Sam’s recente track-record…

Barry Batsbak 16 september 2021 om 10:21

Als Philipsen en Bol wijs zijn, gaan ze voor die tijd de beelden van Sagans beste jaren nog even bestuderen. 2 treinen die elkaar de tent uitvechten, daar moet wel van te profiteren zijn.

Headlines

Materiaalzone

Populair