Lefevere over Sagan: “Onze samenwerking zal voor een volgend leven zijn”

zaterdag 29 mei 2021 om 10:55
Lefevere over Sagan: “Onze samenwerking zal voor een volgend leven zijn”

foto: Cor Vos

Peter Sagan werd de afgelopen tijd veelvuldig in verband gebracht met Deceuninck-Quick-Step, maar naar alle waarschijnlijkheid maakt hij niet de overstap naar deze ploeg. Dit schrijft de ploegmanager in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad.

“Om het verhaal helemaal te doen: alles is begonnen bij onze contractverlenging met fietsconstructeur Specialized”, opent Lefevere zijn verhaal. “Zij gaan mee in ons project tot 2027, waardoor we straks een van de langst lopende partnerships in de World Tour worden. In het kader van de contract­besprekingen is onze eigenaar Zdenek Bakala gaan fietsen met Mike Sinyard, de CEO van Specialized. Daar is de naam Peter Sagan gevallen.”

“Specialized heeft al jaren een persoonlijke sponsordeal met hem en Zdenek vond het ook een goed idee dat Peter voor onze ploeg zou rijden. Alles paste goed in elkaar, maar toch ben ik meteen op de rem gaan staan.” Dit is voornamelijk omdat Lefevere ‘geen team in zijn team wil’. “Dat is niet te verenigen met de Wolfpack-filosofie”, vindt hij.

Loyaliteit
“De makelaar van Sagan is Giovanni Lombardi, een ex-pistier en dus per definitie van het nerveuze type”, vervolgt Lefevere. “Hij wilde zo snel mogelijk praten en dat hebben we ook gedaan. Hij verzekerde mij dat de entourage van elf niet in steen gebeiteld stond. Voor een aantal mensen waren elders al oplossingen gevonden, waardoor het pakket-‘Sagan plus acht’ op tafel lag. Tot ik onlangs van Lombardi hoorde dat er toch een ploeg bereid was om iedereen mee aan boord te nemen.”

“Ik lees ook dat het om Direct Energie zou gaan, maar eerlijk: ik weet het niet. De voorkeur van Sagan gaat in ieder geval uit naar die nieuwe ploeg en dat pleit voor zijn loyaliteit. Hij wil zo veel mogelijk vaste mensen rond zich. Jammer, maar helaas: onze samenwerking zal voor een volgend leven zijn.”

Opportuniteiten
Overige contractbesprekingen gaan overigens wel door. “Ik praat in eerste instantie met de jongens uit de ploeg die willen verlengen. Deze week nog met Florian Sénéchal en in het Centro di Alto Rendimiento op de Sierra Nevada heb ik eerder al samengezeten met Mattia Cattaneo en Fabio Jakobsen. In de Giro staan zondag ook een paar gesprekken gepland.”

Daarnaast komen er veel sollicitaties van renners binnen bij de formatie van Lefevere. “Ook van renners die eerder bij ons zijn vertrokken. Die vragen nu met aandrang om terug te keren”. De ervaren ploegmanager neemt zijn tijd. “Het is niet de bedoeling om eind mei al 27 namen vast te leggen. Op het einde van het jaar doen zich vaak echte opportuniteiten voor. Het liefst heb ik dan nog een beetje budget over.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

pirazzi 29 mei 2021 om 11:04

Samengezeten met o.a. Fabio Jakobsen. Dus hij heeft er vertrouwen in dat Jakobsen zijn oude niveau weer vindt.

Turtlehead 29 mei 2021 om 11:11

… of hij heeft hem alleen een broek en shirt aangeboden ;)

Nee, ff serieus. Hij zal hem best een net aanbod doen. Vakoc lag indertijd volledig in puin en zat nauwelijks op de fiets, die kreeg ook verlenging. Fabio start alweer in de Dauphiné, dat is een prima teken van verder herstel lijkt mij.

Turtlehead 29 mei 2021 om 11:08

Ik zal de verleiding weerstaan en niet ingaan op het perspectief van een volgend leven voor Ome Pat.

Het is toch eigenaardig dat hij best een wereldster op zijn retour met nog 3 renners wilde opnemen in zijn ploeg. Welk aspect kan het voor hem interessant gemaakt hebben? Ik kan echt niks bedenken.

Thijs E 29 mei 2021 om 11:12

Sagan+8 of Sagan+11, goede keuze om daar niet mee in zee te gaan. Dat is wel heel veel budget en beslag op kostbare plekken in je ploeg.

Lendilonus 29 mei 2021 om 11:42

Ik schat in dat het niet om 8 renners zal gaan. Eerder een persmannetje, een verzorgers, mecanicien, ploegleider/trainer, en dan nog Bodnar, Oss en de broer. Voor de rest mee eens dat je als topploeg nooit deze structuur binnen moet halen, als kleine ploeg die de stap naar de WT wil maken of als je een nieuwe ploeg opricht(zoals Bora eigenlijk ook gewoon gedaan heeft) kan zoiets een unieke kans zijn om meteen je ploeg op niveau te brengen maar binnen de Wolfpack gaat dit alleen maar voor onrust zorgen.

monsieur soixante pourcent 29 mei 2021 om 12:31

Inderdaad zoals Lendilonus zegt.

Hele stukje komt letterlijk uit de ‘De koers is van ons’ podcast.

Thijs E 29 mei 2021 om 12:54

Tuurlijk geen 8 of 11 renners, maar de niet-renners nemen ook plek in in je auto’s, bus én loonlijst.

Aerosolo 29 mei 2021 om 14:10

Zo las ik het ook. Bij Arkea waren ze er ook niet blij mee. Of juist wel, want dan konden ze voor alle dopinggeruchten naar de mensen rond Quintana wijzen.

fietsvriend 29 mei 2021 om 11:37

Lang verhaal kort, DQS en Sagan zijn in onderhandeling.

Scott Sunderland 29 mei 2021 om 13:02

Nee, niet meer in onderhandeling.

bswinkelss 29 mei 2021 om 13:19

Juist niet …

josi 29 mei 2021 om 11:40

Als hij zijn hele eigen ploeg meeneemt, verandert Sagan dus eigenlijk niet echt van ploeg.

Romāns Vainšteins 29 mei 2021 om 11:55

Het is toch eigenlijk heerlijk hoe Lefevere altijd de deur wagenwijd open zet, ook al klopt er geen moer van dan nog 100x leuker dan murmelende sporters en managers die alleen benadrukken dat het nu niet aan de orde is.

peervaneynthoven 29 mei 2021 om 12:34

100x leuker? Dat is wel echt heel veel @vainstains. Maar dat heb je nu eenmaal met 'blindgangers', die vinden zelfs een scheet van hun adept heerlijk ruiken. Ik prefereer toch een minder uitgesproken, bescheidener iemand boven een institutionele 'blater' die vooral met vileine aanvallen en uitspraken anderen de maat neemt. En zelf de spiegel verafschuwt.

Romāns Vainšteins 29 mei 2021 om 12:53

Misschien hebben ze wel tentoonstellingen van dat soort lui!

Panache 29 mei 2021 om 12:40

Dit verhaal is pas ten einde op het moment dat Lefevere de hele wereld laat weten dat hij helaas niets kon betekenen voor een huilende Sagan aan de andere kant van de telefoonlijn.

klootje kriekeljon 29 mei 2021 om 12:55

Als buitenstaander ben je na een maand al klaar met dat wolfpack-gelul. Je zal daar moeten werken joh. En dan opeens je baas over een volgend leven horen beginnen. Dan hoop je toch dat reïncarnatie niet bestaat.

Michelangelo 29 mei 2021 om 14:20

@Klootje,
Volgens mij heeft dat Wolfpack idee een flinke deuk opgelopen afgelopen 3 weken. Als je niet mee wil in de sekte van ome patje, dan word je uit het pack geschopt. Bennett, Almeida: ondanks prima prestaties is er geen plek.

En ik denk dat het snel gedaan is met het wolven-gedoe, omdat ze nu een leeuwenkoning (die nog niet droog is achter de oren) tussen de wolven zetten. Te veel ego past niet in een wolfpack. En ook de manier van fietsen niet als je het mij vraagt. DQS is een ploeg die gaat voor truien, ritwinsten, aanvallend koersen, overtal creeren. En nu zie je dat ze ineens een stuk minder wolvig zijn als ze voor een (falende) klassementsman moeten rijden.

Aerosolo 29 mei 2021 om 14:09

Lefevere die blijkbaar meestal budget over heeft aan het eind van het jaar? Ik dacht dat hij vaak geld te kort kwam.

Jose Maria 29 mei 2021 om 14:35

Tja, de “Wolfpack-filosofie”, daar was deze Giro toch niet altijd wat van te merken, en ook niet in de aanloop. Het siert DSQ niet hoe ze met een jonge renner als Almeida omgaan, Lefevere brengt zelf in februari de stand van zaken rondom Almeida in het nieuws. Dat vind ik niet bepaald des ‘wolfpacks’.

Michelangelo 29 mei 2021 om 14:43

Overigens, ik denk dat Lefevere een veel interessanter onderwerp had om zijn column over te schrijven. Persoonlijk vind ik het van weinig niveau getuigen als je zelf in de media brengt wat je aan het doen bent met je onderhandelingen, en wie er wel niet hebben aangeklopt.

Maar waarschijnlijk hoort dat bij zijn narcistische zelfbevlekkingsprogramma (kijk eens hoe populair mijn ploeg is, iedereen wil er fietsen); ik vind het niet echt inhoud voor een column maar het zegt veel over wie Lefevere denkt dat hij is.

antilek 29 mei 2021 om 15:52

Sagan moet wijzer zijn. Onder Lefrevel worden het alleen maar botsingen.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair