Lefevere over Evenepoel: “Zijn ego heeft een deuk gekregen, maar hij is strijdvaardig”

dinsdag 25 mei 2021 om 12:02
Lefevere over Evenepoel: “Zijn ego heeft een deuk gekregen, maar hij is strijdvaardig”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel was gisteren de verliezer van de dag in de Giro d’Italia. De kopman van Deceuninck-Quick-Step verloor in de ingekorte bergrit naar Cortina d’Ampezzo meer dan 24 minuten en lijkt nu uitgeschakeld voor een goed klassement. “Zijn ego heeft een deuk gekregen, maar Remco hangt niet in de touwen”, aldus teambaas Patrick Lefevere.

“Ik had voor mezelf geen verwachtingen, jullie waren altijd aan het dromen”, zei Evenepoel tegen de verzamelde pers aan de finish in Cortina d’Ampezzo. “Ik voel dat het elke dag minder en minder wordt. Vandaag was het gewoon helemaal op toen het moest gebeuren. Het is deel van het leerproces en ik neem het mee naar volgend jaar.”

Lefevere neemt zijn jonge poulain in bescherming. “Natuurlijk hadden we op meer gehoopt, daar gaan we niet flauw over doen, maar je mag alle artikelen en interviews met mij opnieuw lezen en beluisteren: ik ben niet meegegaan in de hype”, laat de teammanager weten in een uitgebreid gesprek met Het Laatste Nieuws. “Zo zot was ik niet.”

“De verwachtingen waren niet realistisch”
“Ik ben nooit vergeten dat Remco niet in normale omstandigheden aan de Giro kon beginnen. In januari was hij nog een zwemmer, hij heeft maar drie maanden voluit kunnen trainen. Elk jaar, bij de start van het seizoen, geef ik dezelfde speech voor de renners. ‘Ik ben al drie keer naar Lourdes geweest, maar ik heb nog nooit een mirakel gezien’. De verwachtingen waren niet realistisch.”

Toch leek Evenepoel na de eerste week de voornaamste uitdager te worden van Egan Bernal. Lefevere: “Die eerste week is hij dicht bij het roze gekomen. Op dat moment leek het een goede zaak dat de ploeg nog niet het gewicht van de koers moest dragen, maar op hetzelfde moment besefte ik al hoe goed Bernal was. Achteraf is het spijtig dat hij de roze trui niet heeft kunnen dragen. Dan was het een mooie Giro geweest.”

Evenepoel in de witte jongerentrui – foto: Cor Vos

De jonge Belgische rondehoop zit nu even in de hoek waar de klappen vallen. “Zijn ego heeft een deuk gekregen”, aldus Lefevere. “Die jongen had nog nooit verloren. Dit is de eerste keer dat hij sportief verliest. Maar ik heb Klaas Lodewyck (ploegleider, red.) aan de lijn gehad. Remco hangt niet in de touwen en is strijdvaardig. Na de gravelrit was zijn ontgoocheling groter.”

“Dit is de echte Evenepoel niet”
De grote vraag is nu of Evenepoel zijn eerste grote ronde zal uitrijden. De 21-jarige renner liet gisteren nog weten dat hij hoopt de Giro tot een goed einde te brengen. “Hij is niet laf hé, maar we zullen dinsdag zien wat er gaat gebeuren. We gaan zijn situatie evalueren en dan beslissen we. Het is niet de bedoeling dat hij zich fysiek kapot rijdt, maar naar ik hoor is hij niet volledig uitgewrongen. Volgens mij heeft hij zijn verstand gebruikt.”

Dat hij deze Giro door het ijs is gezakt, zegt volgens Lefevere niets over zijn slaagkansen in een grote ronde. “Voor mij mogen alle resultaten en cijfers die erbij horen in de vuilbak door die rare voorbereiding. De cijfers van Remco zijn bijzonder, alleen is hij op dit moment en in deze omstandigheden op zijn limiet gebotst. De mensen die er wat van kennen, zeggen allemaal dat dit normaal is. Dit is de echte Evenepoel niet.”

Dit artikel delen:

150 Reacties

Marik 25 mei 2021 om 12:07

Tja, niets aan toe te voegen. Ben het er wel mee eens.

ronddraaien 25 mei 2021 om 12:08

Was al bang dat we op de rustdag en na alle opinies en interviews gisteren hem een volledige dag niet zouden zien.

Steven_E 25 mei 2021 om 12:11

Heb je het ook effectief gelezen en er inhoudelijk iets op aan te merken?

ronddraaien 25 mei 2021 om 12:13

Ja, zoals ik gisteren al zei: verknipte voorbereiding en dus geen representatief beeld voor de renner die hij in de toekomst kan worden. Daar hoef je geen expert of ploegleider voor zijn.

FlecheWallonne 25 mei 2021 om 13:51

@ronddraaien

Dat geldt evenzeer, of nog meer zelfs, voor Egan Bernal. In tegenstelling tot Evenepoel, moest Bernal nog knechten voor Thomas voordat hijzelf opnieuw uitviel.
De resultaten die Bernal nu boekt verschillen wel enigszins van die van Evenepoel.

ronddraaien 25 mei 2021 om 14:54

Alsof last aan de rug en een gebroken bekken exact dezelfde blessures zijn die even veel tijd vragen.

FlecheWallonne 25 mei 2021 om 18:35

@ronddraaien

“Alsof last aan de rug en een gebroken bekken exact dezelfde blessures zijn die even veel tijd vragen.”

Inderdaad, die “last aan de rug” is scoliose en, in tegenstelling tot Evenepoel, is Bernal nog niet van zijn medische probleem verlost. Dat weerhoudt Bernal er niet van om puike prestaties neer te zetten. Evenepoel daarentegen valt volledig door de mand. De man die sinds oktober de luxe geniet om zich volledig op deze Giro voor te bereiden én in de Giro een beschermde status genoot zal eindigen na meer dan een dozijn renners die elke dag hebben moeten knechten voor hun kopman.

Joachim 25 mei 2021 om 12:09

Helder en nuchter verhaal, zoals je kan verwachten van een verstandig en ervaren man als Lefevere.

Michelangelo 25 mei 2021 om 13:56

Moet ik hier mijn “sarcasme / ironie radar” voor aanzetten, of meen je dit serieus?

Joachim 25 mei 2021 om 17:53

Serieus. Ik zal het in perspectief plaatsen: verstandiger dan menig journalist en wielerflitslid.

Chasse_patate 25 mei 2021 om 12:15

Het artikel waarvan je wist dat die ging komen. De keutel wordt ingetrokken.!

Tom De Kenner 25 mei 2021 om 12:42

De reactie waarvan je wist dat ze ging komen.
Weet je wat ik ook weet? Dat jullie de artikels rond REV en Lefevere véruit de interessantste vinden, want daar komen zóóveel reacties op! Op naar de 200 reacties? Komaan, laat jullie niet kennen, jongens!

Marik 25 mei 2021 om 12:54

Tom je hebt helemaal gelijk en weet je hoe dat komt? Omdat de voor én tegenstanders zo lekker hun gang kunnen gaan. Ja je leest het goed, je bent er zelf ook debet aan! Fijn inzicht zo op de dinsdag hè?

Tom De Kenner 25 mei 2021 om 13:29

@Marik: ik wou wachten om te reageren tot er 200 reacties waren. Maar omdat die kaap in het vorige artikel over REV al bijna bereikt was voelde ik dat jullie hier een duwtje nodig hadden.

Snappie nu?

Komaan, niet opgeven!

Marik 25 mei 2021 om 13:44

Ah we hebben het over “jullie.” Ik begrijp dat Tom, de man die er echt heel veel verstand van heeft, zichzelf boven de partijen plaatst. En terecht, met zoveel kennis heb je ook een status aparte. Hulde!

Tom De Kenner 25 mei 2021 om 14:55

edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten

Erik33 25 mei 2021 om 15:28

Het zijn zure dagen voor de rev fan’s. Zure reacties en lichtgeraakt wordt je ervan. Begrijpelijk als de roze droom helemaal kapot is gemaakt, sterkte!

nickdt 25 mei 2021 om 12:16

Die jongen had nog nooit verloren. Dit is de eerste keer dat hij sportief verliest.

Ummm nee, want hij had ook sportief verloren in Lombardije, want dalen en op je fiets blijven zitten hoort daar ook bij.

Aart van Woud 25 mei 2021 om 13:01

12 vingers???

girardengo 25 mei 2021 om 12:17

Onevenredig veel aandacht. Voor niemand goed.

Dikke vrouw 25 mei 2021 om 12:18

Tot daaraan toe, maar wat is de beste daguitslag van Quickstep? Sneu…

Gr.R. 25 mei 2021 om 12:19

“Lefevere over Lefevere: “Zijn ego heeft een deuk gekregen, maar hij is strijdvaardig” “

FDJ 25 mei 2021 om 12:32

Haha ik wilde dit als eerste ingeving ook plaatsen, maar je was me voor.

Johnny7 25 mei 2021 om 12:21

Waar maakt iedereen zich druk over? Deze man heeft er 9 maanden uitgelegen en het is ook nog zijn eerste grote ronde! Hij heeft het zelfs langer volgehouden dan ik had gedacht.

Tip voor Evenepoel: wil je echt een klassementsrenner worden? Ga dan weg bij die zeikstraal van een Lefevere.

ThorHushovd 25 mei 2021 om 12:35

Er zijn nauwelijks voorbeelden van renners die beter geworden zijn, na een vertrek bij Lefevre. Dus daar ben ik het niet mee eens. Hij is een zeiksnor en kijkt te pas en te onpas iets te diep in z’n glaasje, maar hij weet met zijn ploeg altijd te presteren en maakt het wielrennen aantrekkelijk. Dus sportief gezien is hij absolute wereldtop.

En eigenlijk is er maar 1 ploeg die echt bewijst een klassementsploeg te zijn (die ene britse) en daar hoeft Evenepoel echt niet naar toe hoor, die hebben genoeg gc-rijders en winnen elk jaar 1 of meerdere GT’s. Dat doet geen enkele ploeg ze na. UAE komt net kijken, Jumbo is er al ietsje langer mee bezig > movistar, astana et cetera doen al al tientallen pogingen om ook een gc-ploeg te zijn maar bevestigen lukt niet. Dus als Evenepoel weg gaat voor een betere gc-ploeg, dan is dat zeker NIET evident dat die er is…

hjjanssen1973 25 mei 2021 om 12:26

Mee eens. Blijft wel even afwachten of hij het type voor het grote rondewerk wordt. Zeker een topkandidaat voor klassiekers en rondes van 1 week, maar langer? Geen idee. Verder baart zijn stuurkunst wat zorgen.

Wheely 25 mei 2021 om 12:26

“Dit is niet de echte Evenepoel”
Oh gelukkig. Wie is dit dan wel, Kabouter Plop?

Nee ik snap het wel hoor, hij is nog niet 100% en dat is logisch maar dit is wel echt Evenepoel hoor en deze jongen heeft duidelijk wat zwakheden laten zien die het hem moeilijk zullen maken een grote ronde te winnen. Beter erken je dat en werk je eraan of accepteer je het.

Murcia 25 mei 2021 om 12:28

Patrick geeft elk jaar exact dezelfde speech aan zijn renners? Dan mag iemand als Keisse de ruimte verlaten wat mij betreft. Voor de rest een duidelijke uiteenzetting maar de ploeg en Remco hadden meer ambities, en daar hoeft men niet omheen te draaien. Hij kreeg rugnummer 1 en vooraf werd duidelijk gemaakt dat Almeida een te lastige manager had en werd gesteld dat die ondanks zijn prestatie vorig jaar niet de enige kopman was. De camion opmerking werd van stal gehaald en vanaf de proloog was Remco bezig met vooral voor zijn ploegmaat te komen staan in het AK, die bonispurt in de eerste etappe was bedoeld om de Portugees te piepelen.

Gezien de uitlatingen van Almeida in de Portugese pers liep het dus niet zo gesmeerd als Patrick het hier doet uitschijnen. Ik kan mij zelfs niet aan de indruk onttrekken dat het tijdsverlies van Almeida in die ene etappe in de eerste week te maken heeft met wat er eerder was voorgevallen.

fietsvriend 25 mei 2021 om 13:54

Almeida lijkt me wel het type die ooit een keer helemaal gaat leeglopen over de Giro van 2021 en wat er ’s avonds aan tafel en in de bus is gezegd. Zal moeilijk worden om deze kikker in de kruiwagen te houden. Spectacolo.

Quincy Adams 25 mei 2021 om 12:29

Ik las in eerste instantie Lego…

Verweggistan 25 mei 2021 om 12:35

Ik snap nog steeds niet waarom Lefevre hem liet starten en na deze reactie nog minder. Lekker beginnen met kleine koersen, opbouwen naar de Spelen bijv. via Zwitserland en dan de Vuelta was toch veel beter geweest?

Murcia 25 mei 2021 om 12:38

Ik denk dat Remco hier per se wilde starten en dat Patrick die hem langer wilde vastleggen hier omwille daarvan en de sponsor zoektocht maar mee heeft ingestemd.

Tom De Kenner 25 mei 2021 om 12:43

@Murcia: helemaal juist!

Sagan=hulk 25 mei 2021 om 12:43

De combinatie Romandië & Zwitserland was inderdaad een betere voorbereiding geweest op de Spelen. Nu lijkt hij het met de Baloise Belgium Tour te moeten doen.

Barry Batsbak 25 mei 2021 om 12:55

Maar dan is hij ook wel topfavoriet in de Baloise Belgium Tour.

Aart van Woud 25 mei 2021 om 13:18

De Baloise Belgium Tour.. Je kunt ‘m maar beter op je palmares hebben he!

Wheely 25 mei 2021 om 13:19

Ze dachten waarschijnlijk dat deze Giro een parcours op maat zou zijn voor Evenepoel door de tijdritten.

Panache 25 mei 2021 om 13:25

De reden is geld.

Het komende jaar zal Alaphilippe aantreden in Strade Bianche en Tirreno-Adriatico. ‘Julian wilde zelf ineens Parijs-Nice rijden’, zegt Lefevere daarover. ‘Maar ik had een deal gemaakt met de RCS (organisator van de Italiaanse koersen, red): Alaphilippe in Strade en Tirreno, Evenepoel in de Giro. Daar betalen zij voor. Ik heb hem toen uitgelegd dat ik zo een beetje de verliezen van de coronaperiode kan recupereren. Dat begreep hij.’

Inkedami 25 mei 2021 om 14:15

Mee eens, grote fout van DQS management

Jean Dumas 26 mei 2021 om 02:04

Eens. Het aanvankelijke plan, de Giro rijden als voorbereiding op de Spelen en dan de Vuelta, was al ambitieus. Dit is diep in de reserves gaan, zowel fysiek als mentaal.

FlecheWallonne 25 mei 2021 om 12:47

Bernal viel uit in juni. Hij hield er een chronische aandoening aan over. Toch moest hij in het voorjaar reeds opdraven in de Italiaanse wedstrijden. Dan viel hij opnieuw uit.

Evenepoel viel uit in augustus. Zijn val was een geluk bij een ongeluk. Zeer snel kon hij opnieuw trainen. Dan viel hij even opnieuw uit. Sinds midden februari bereidt hij zich voor op één doel: deze Giro.

Op de proloog na, nam Bernal in elke niet-spurtersrit tijd op Evenepoel. Het verschil tussen de twee wordt elke dag duidelijker.

adelaarvanantwerpen 25 mei 2021 om 13:15

Voor iemand die in Juni uitviel heeft Bernal toch nog een verassend sterke maand gereden in Augustus plus hij reed ook nog de tour in september. Bernal viel niet uit in het voorjaar, maar zijn rugblessure was gewoon nog niet volledig hersteld net zoals nu want hij heeft er nu nog last van.

Bernal reed trouwens een supersterk voorjaar sinds februari terwijl Evenepoel toen pas begon te trainen. Evenepoel is overhyped geweest en heeft nog veel werk te doen om te groeien als complete renner, maar zijn blessure was wel belastender dan Bernal's.

ronddraaien 25 mei 2021 om 13:29

@Fw
Van deze hele tekst is echt driekwart verzonnen.

Bernal steekt er deze ronde bovenuit. Dat heeft iedereen intussen al door.

FlecheWallonne 25 mei 2021 om 14:12

@adelaarvanantwerpen

"Bernal reed trouwens een supersterk voorjaar sinds februari terwijl Evenepoel toen pas begon te trainen"

Evenepoel is begonnen met trainen op 3 oktober 2020 om precies te zijn. Na een tweede rustperiode begon hij opnieuw te trainen op 19 februari 2021.
M.a.w. dankzij een royaal salaris en QuickSteps beleid is Evenepoel zich al aan het voorbereiden op de Giro sinds eind augustus vorig jaar. Bernal daarenetegen moest van zijn ploeg en sponsors opdrave -als knecht- in Italië.

FlecheWallonne 25 mei 2021 om 14:14

@adelaarvanantwerpen

“@Fw Van deze hele tekst is echt driekwart verzonnen.”

Gelieve aan te geven welk deel ik zou verzonnen hebben.
Ik deed dit namelijk zopas met jouw commentaar “Evenepoel is pas in februari beginnen te trainen”.
Dank bij voorbaat.

ronddraaien 25 mei 2021 om 15:02

In oktober heeft ie enkele dagen op een fiets gezeten als test, maar dat was veel te vroeg. Dat kun je onmogelijk bestempelen als 'opnieuw beginnen trainen', en zeker niet als 'even er tussenuit'. Hij zit pas terug dagelijks op de fiets sinds februari. Dat staat hier ook letterlijk in dit artikel, maar je moet het willen lezen natuurlijk.

Bernal ging pas door zijn rug in september, niet in juni, en zei in december dat ie weer volledig pijnvrij was, de periode dat alle renners terug beginnen met hun voorbereiding. Uiteraard ga je hem dan ook opstellen in wedstrijden, soms als kopman, soms als knecht, zo gaat dat in een sterrenensemble. Realiteit is dat ie er al het hele voorjaar stond met uitslagen, vanaf begin februari.

adelaarvanantwerpen 25 mei 2021 om 18:00

@ Fleche wallone
Dit heb jij allemaal verzonnen

1) Bernal reed zogezegd niet meer sinds juni, terwijl hij in augustus nog koersen won en september nog de Tour reed.
2) Evenepoel begon inderdaad oorspronkelijk in oktober te trainen, maar dat was veel te vroeg en beleefde daarom een enorme achteruitgang in zijn proces waardoor hij pas terug begon in Februari zoals P.L en ronddraaien aangeven.

3) Jij verzint dat Bernal naar de italiaanse koersen werd gestuurd als knecht. In de trofeo Laigluela werd Bernal gestuurd als kopman en in de strade als gedeelde kopman met Pidcock. In de tirreno was Bernal ook de kopman. Jij denkt gewoon dat hij knecht was omdat hij even wachtte op Thomas op Prato di Tivo. Hij wachtte omdat hij net werd gelost uit de groep van Wout Van Aert (rugproblemen), en Thomas zat maar op 15 seconden van die groep en als zij samenwerktten makkelijker het tijdverlies konden beperken. De volgende dag werd Thomas gelost en heeft Bernal geen enkele keer omgekeken. Hij had zelfs aangevallen.

4) Jij verzon ook nog dat ik had gezegd dat jij iets had verzonnen.

FlecheWallonne 25 mei 2021 om 18:40

@adelaarvanantwerpen

“@ Fleche wallone
Dit heb jij allemaal verzonnen”

1) Bernal reed zogezegd niet meer sinds juni,”
Waar heb ik dat geschreven? Toon aan. Citeer mij.

“2) Evenepoel begon inderdaad oorspronkelijk in oktober te trainen”
Dat moet je nu toegeven. Inderdaad.

“3) Jij verzint dat Bernal naar de italiaanse koersen werd gestuurd als knecht.”
Neen dat doe ik niet. In Tirreno Adriatico moest Bernal knechten voor Thomas.

“4) Jij verzon ook nog dat ik had gezegd dat jij iets had verzonnen”
Neen: ik citeer jou opnieuw: “@Fw Van deze hele tekst is echt driekwart verzonnen.”

Luxepaardje Remco Evenepoel zakt volledig door de mand. En zal dat de komende ritten nog meer doen.

adelaarvanantwerpen 25 mei 2021 om 19:19

@ FW
Als jij zegt dat iemand uitvalt dan neem ik aan dat jij dan bedoeld dat hij opdat niet meer koerst door omstandigheden. Ik zou niet weten wat jij anders bedoeld met het woord uitvallen. Zeker omdat de volgens jou uitgevallen Bernal nog koersen won in Augustus.

Ik vind het zo grappig hoe selectief jij leest. Jij leest gewoon wat jij wil lezen, jij pakt een zin van mijn punten en negeert al de rest die er bij past om uw punt te maken. Bij de twee volgende punten negeer jij gewoon heel mijn tekst waar een heel duidelijke uitleg staat.

@ ronddraaien is degene die zei dat jij 3/4 hebt verzonnen.

‘Luxepaardje Remco Evenepoel zakt volledig door de mand. En zal dat de komende ritten nog meer doen’

Wat heeft dit met de discussie te maken. Dat Evenepoel er nog doorheen zal zakken heeft iedereen wel door. En als iemand die neutraal staat tov Evenepoel kan mij dat ook weinig schelen. Wat mij wel irriteert is dat jij niets in de context kan plaatsen. Evenepoel mistte het grootste deel van Oktober, heel november, december en Januari wat de maanden zijn waarin renners hun basis leggen.

Bernal was al in orde was in December.
Bron: https://www.wielerflits.nl/nieuws/egan-bernal-ik-kan-weer-zonder-pijn-fietsen/

Klein Verzet 25 mei 2021 om 12:57

In Lombardije lag Evenepoel op z’n rug en het verhaal ging dat hij gezegd zou hebben dat hij “zeker gewonnen zou hebben.” Of hij het werkelijk gezegd heeft, is niet bekend. Wat daarna gebeurde is geschiedenis: een te korte en gemankeerde voorbereiding, desalniettemin had DQS zoveel vertrouwen in het Belgische wonderkind dat hij als kopman de voorkeur kreeg beven Almeida, die al wel bewezen had langer dan 10 dagen goed te kunnen blijven. Afijn, Icarus moest vallen. Niet één keer, maar twee. En nog lopen veel Belgen op wolken van de kleur roze of geel. Het kan verkeren.
Wat een ieder heeft kunnen zien, is dat Remco Evenepoel in 11 dagen 20 jaar ouder is geworden. Dus laat ik positief afsluiten; Als Valverde nog kan winnen op z’n 41ste dan Evenepoel toch ook? Trouwens, Merckx werd in zijn eerste Giro negende op 11 minuten.

FlecheWallonne 25 mei 2021 om 13:00

Merckx werd in zijn eerste Giro 9e op 11 minuten ondanks veel knechtenwerk voor en tijdens de Giro.

Romāns Vainšteins 25 mei 2021 om 13:45

En Oewargh de blije brontosaurus at volgroeid 144.000.000 jaar geleden zijn eerste blaadje op een hoogte van 15,8 meter. Ondanks een kwak van Dottie de Diplodocus.

Romāns Vainšteins 25 mei 2021 om 13:48

En dan nog vergetend dat mijn oom op zijn allereerste braderie meteen uistekende gegaarde Duitse braadworstjes uitserveerde aan een daarmee zeer contente buurtvereniging!

Marik 25 mei 2021 om 13:55

Romans, het is duidelijk dat je je ergert aan al dit soort berichten. Een idee om dit soort berichten over te slaan of WF een tijdje te mijden?

Theo H 25 mei 2021 om 15:02

@FlecheWallone: Knechtenwerk voor wie dan?

Klein Verzet 25 mei 2021 om 15:40

@Romāns Vainšteins,

Kijk, dat zijn dan weer zaken waar jij verstand van hebt: worst, uitgestorven dieren, en het dorpse leven.

lapras ice 25 mei 2021 om 13:02

Wel grappig dat je in het begin dan aangeeft dat hij even goede cijfers trapt als vorig jaar en scherper dan ooit is. Elke keer als hij seconden verloor was er een excuus om de hype in stand te houden.

Aart van Woud 25 mei 2021 om 13:12

Komt een beetje over als damage control inderdaad..

Shinzawai 25 mei 2021 om 13:04

Enerzijds gaan ze niet mee in de hype, terwijl ze anderzijds wel Almeida opofferen, voor tussensprints gaan en de hele ploeg in dienst van Evenepoel laten rijden. De logica ontgaat mij een beetje.

mocca 25 mei 2021 om 13:53

De logica is toch heel simpel,
Ook al heeft Lefevere ongelijk, dan heeft hij nog gelijk.

The Whaler 25 mei 2021 om 14:43

Precies mijn gedachte.
Natuurlijk had Almeida al wat achterstand opgelopen tov Remco maar die toont wel zijn klasse door nu sterk naar voren te komen. Als die niet had hoeven wachten (want Remco was hier dus blijkbaar toch niet voor klassement??) had hij nu ergens rond 6e of 7e plek gestaan denk ik en had je nu iemand om nog mee roze aan te vallen.
Lex

Tom De Kenner 25 mei 2021 om 13:15

Zo rond welke periode van het jaar laait in Nederland de discussie over Zwarte Piet weer op? Kwestie van een interessanter onderwerp aan te snijden. Na roetveegpieten, minionpieten en wat is het allemaal kunnen jullie er misschien aan denken om REV-pieten en PatPieten in te voeren?

Geen dank.

horsm 25 mei 2021 om 13:18

Ik begrijp ‘m niet. Is er een link met Evenepoel, of praat je graag te pas en te onpas over zwarte piet? In dat laatste geval: doe maar liever niet.

horsm 25 mei 2021 om 13:31

@Tom, ah, ik snap hem: discussie over zwarte piet, dat is iets van de zotte Nederlanders. In de Belgische dorpen kan je tenminste nog normaal plezier hebben en is niemand overdreven voorzichtig met andermans gevoelens. Dat is je punt, toch? Dan nog, wat heeft Lefevere hiermee te maken? Of REV? Of mis ik iets?

Michelangelo 25 mei 2021 om 14:01

Nee, Tom kan er niet zo heel goed tegen als bepaalde renners / ploegleiders op de korrel worden genomen. En dan is een beproefde tactiek om het over een andere boeg te gooien…

Aart van Woud 25 mei 2021 om 17:18

Afgunst? Dan lees je toch echt niet goed. Er zullen er heus wel een paar tussen zitten, maar lang niet allemaal. Die berichten boeien je trouwens wel, want je reageert overal op. Misschien eens iets minder van het slechte uitgaan, en wat minder provoceren, want dan krijg je inderdaad de reactie die je uitlokt.

Michelangelo 25 mei 2021 om 17:36

Tom,
dan zou ik jou als kenner van harte aanbevelen om ergens rond oktober een nu.nl accountje aan te maken. Daar kun je helemaal los over het wel en wee van onze zwarte vriend. En wie weet vind je daar ook wel gehoor voor een Remco piet en een Pat piet (alhoewel mijn kennersoog inschat dat je ook daar vooral veel onbegrip gaat vinden…)

horsm 25 mei 2021 om 13:16

Goed gepresteerd, maar uiteindelijk hebben we nog niet kunnen zien hoe REV het in het hooggebergte doet, en hoe hij drie weken fietsen verteert. Vooralsnog hebben leeftijdsgenoten Bernal en Pogacar een klein streepje voor. Maar we gaan het de komende jaren zien. Ik kijk er naar uit.

thorsen 25 mei 2021 om 13:17

Verliezen hoort bij het wielrennen, dat kun je maar het beste zo vroeg mogelijk leren. Vroeger was dat bijna automatisch, want als jongere mocht je niet eens winnen. Tegenwoordig winnen ze bij de jeugd, stappen over naar de profs en blijven winnen. Dan wordt het bijna normaal dat dat maar door blijft gaan.

Craig Vanderswag 25 mei 2021 om 13:18

Verzoekje aan iedereen die op dit artikel wil reageren: dubbelcheck eerst eens hoe Patricks familienaam geschreven wordt.

Dank.

horsm 25 mei 2021 om 13:22

Wat ontbreekt er dan? Accenten op de naam?

Craig Vanderswag 25 mei 2021 om 14:01

Lefevere is correct hoor, maar ik lees hier in de comments heel vaak Lefevre of Lefèvre, en stoort me dan mateloos.

dumoman 25 mei 2021 om 14:20

@Graigh, je zou maar een leven hebben

horsm 25 mei 2021 om 16:05

@Craig (uit oprechte nieuwsgierigheid): is dat een Vlaams dingetje? Dat ‘Lefevre’ met een accent er te Waals uitziet o.i.d?

Gelei 25 mei 2021 om 19:57

En ook spreek zijn voornaam correct uit: het is Patrick en niet Patrick!

Craig Vanderswag 26 mei 2021 om 08:17

Zoals Creeping zegt, alle schrijfwijzen komen wel voor hoor. Ik vind het gewoon bizar dat de man hier telkens zoveel reacties uitlokt, maar dat de helft van de reageerders niet eens weet hoe zijn naam geschreven wordt.

antilek 26 mei 2021 om 11:28

Lefrevel is toch ook goed???

Panache 25 mei 2021 om 13:18

“Voor mij mogen alle resultaten en cijfers die erbij horen in de vuilbak door die rare voorbereiding. De cijfers van Remco zijn bijzonder, alleen is hij op dit moment en in deze omstandigheden op zijn limiet gebotst. De mensen die er wat van kennen, zeggen allemaal dat dit normaal is. Dit is de echte Evenepoel niet.”

Oké, laten we de verwachtingen en druk nogmaals opvoeren richting een grote ronde die hij met wedstrijdritme en een normale voorbereiding gaat aanvangen. Niets geleerd!

Aart van Woud 25 mei 2021 om 13:20

Haha nee inderdaad..
Voor de Giro waren alle cijfers volgens de ploeg op hetzelfde niveau als voor zijn val. Waarom mogen ze nu de vuilnisbak in? Wellicht niet correct gemeten? Of gewoon gebluft?

djerkson 25 mei 2021 om 13:29

Je leest maar wat je wil lezen. Wie denk je dat de meeste ervaring heeft opgebouwd om met dit soort situaties om te gaan? Lefevere met +30 jaar ervaring en ieder jaar opnieuw sprekende resultaten, Aart van Woud of Panache? Niets geleerd…right.

Panache 25 mei 2021 om 13:59

Misschien een eyeopener voor je djerkson dat Lefevere een opportunist is die vandaag het ene zegt en morgen het tegenovergestelde en er dan ook tweemaal volledig achter kan staan. Ik signaleer dat hij enerzijds de pers/fans verwijt dat de verwachtingen onrealistisch waren, terwijl in hetzelfde interview de onoverwinnelijkheid wordt aangestipt en minstens de suggestie gewekt wordt dat een 100% goed voorbereide Evenepoel hier wél mee zou hebben gedaan voor de prijzen. Hiermee voedt je wéér de onrealistisch hoge verwachtingen richting zijn volgende grote ronde. Dat is stupide. De problemen met onverharde stroken, dalen, gebrek aan stuurvaardigheid, omgaan met de kou, recuperatie, tegen de muurtjes op sprinten etc. (de 3e week is nog niet eens begonnen) zijn veel te veel tekortkomingen om in 1-2 seizoenen op te lossen.

Aart van Woud 25 mei 2021 om 14:04

Tuurlijk, lekker wijzen naar de kritische volgers. Juist Lefevre had met al zijn ervaring zijn renner in bescherming moeten nemen. En doet dat vervolgens niet..

Jij vindt dus dat het perfect te verklaren is dat voor de Giro alle waarden beter dan best waren, en in de praktijk het verwachte resultaat uitblijft? Hoe rijm je dat met elkaar?

Ik pretendeer overigens niet het beter te weten dan PL hoor, maar de vraag hoe het kan dat voor de Giro alle waarden op het niveau van voor zijn val zaten en er geen navenante prestatie op volgt, mag zeker gesteld worden. Snap dat het teleurstellend voor je is, maar niet elke Nederlander is anti-Evenepoel.

horsm 25 mei 2021 om 16:06

“Lefevere,” Aart.

Aart van Woud 25 mei 2021 om 16:41

Ik zal er op letten volgende keer :)

Thijs E 25 mei 2021 om 17:46

Er moet nog een sponsor tekenen, tot die tijd zal PL uitsluitend spreken over de Messias.

SprintMaster 25 mei 2021 om 13:21

Maar Lefevere gaf hem wel het rugnummer 1 ipv Almeida. Wanneer gaat hij toegeven dat hij dat verkeerd heeft gezien?

Steven_E 25 mei 2021 om 13:27

Op vraag van de organisatie

Michelangelo 25 mei 2021 om 13:27

Eindelijk, het lang verwachte uitvluchtenverhaal van mijn favo ploegbaas.

Als je eerst aan alle kanten op loopt te scheppen over het gewicht, het flitsend omhoog rijden in trainingen en geweldige wattages. Als je Evenpoel het nummer 91 op zijn rug laat plakken. Als je hem in week 1 aan tafel laat orakelen dat “het tijd wordt dat er echt gekoerst gaat worden”. Dan ga je nu gewoon genadeloos op je muil.

En natuurlijk hebben ze allemaal ook andere interviews gegeven vooraf. “Ja, hij is er lang uit geweest, we gaan wel zien, etc”. Maar alles straalde uit dat Remco het wel even ging laten zien. Sterker nog, het was UIT MONDE VAN DE PLOEG ZELF een zegen dat hij het roze nog niet had, want dan hoefden ze niet te controleren.

The higher they fly, the harder they fall. En dat is hier gewoon gebeurd. Evenepoel, Lefevere en eigenlijk ook de rest van de juichpoppen: allemaal keihard van de roze wolk gedonderd, terug op planeet aarde. En ik zou het een verademing vinden als ze gewoon zouden zeggen: we waren veel te optimistisch, we hebben het vooraf verkeerd ingeschat, dat hij zo snel in zou storten hadden we niet verwacht, de jongen heeft nog veel zwakheden waar hij aan moet werken als hij succesvol wil worden in een grote ronde, etc.

Maar nee, alles op de gebrekkige voorbereiding van onze zwemmer (naar het schijnt is hij daar ook heel goed in). En als we de ECHTE Remco gaan zien, nou jongens, berg je dan maar… Blijkbaar nog altijd niks geleerd deze Giro!!

lapras ice 25 mei 2021 om 13:32

Vaak niet met je eens met betrekking je analyse van Aert-Vdp maar hier heb je wel compleet gelijk. Die val vorig jaar lijkt een zegen want nu heeft hij een excuus.

Romāns Vainšteins 25 mei 2021 om 13:54

Ach ja, uiteindelijk is dit genuanceerde geneuzel over hoe alles preceis gezegd had moeten worden van het niveau korfbal-wk. In het Nederlandstalige zijn er een klein aantal die erg veel belang aan hechten en de rest wacht gewoon tot Evenepoel aan zijn volgende uitdaging begint.

Of heb je op allerlei internationale fora muggenzifters gezien die net zo hard aan het mierenneuken zijn? In dat geval denk ik dat WF het bij uitzondering toe zal staan dat je links plaatst.

Barry Batsbak 25 mei 2021 om 14:29

Ik las onlangs (naar aanleiding van het EK) dat er een vrij grote crisis gaande is in het Belgische wedstrijdzwemmen vanwege gebrek aan talent en fatsoenlijke scouting. Dat zou een probleem zijn voor de Spelen van 2024 in Parijs. Mocht dat hele “grote-ronde-rijden” nou echt niet lekker van de grond komen dan liggen daar misschien nog wel kansen ondanks zijn contract bij PatLef tot 2026. Dit geheel terzijde.

Wim Kruithof 25 mei 2021 om 14:38
Quote:
En ik zou het een verademing vinden als ze gewoon zouden zeggen: we waren veel te optimistisch, we hebben het vooraf verkeerd ingeschat, dat hij zo snel in zou storten hadden we niet verwacht, de jongen heeft nog veel zwakheden waar hij aan moet werken als hij succesvol wil worden in een grote ronde, etc.

Precies. En dan zou ‘veel’ nog weggelaten mogen worden tussen ‘nog’ en ‘zwakheden’, hij heeft zwakheden. Dat levert werk. Trainingen waar vervolgens weer selfies van de wereld in kunnen, die vervolgens weer bevlekt kunnen worden.

Tom De Kenner 25 mei 2021 om 14:58

Edit redactie: Niet doen.

Marco 25 mei 2021 om 15:03

Edit redactie: Niet doen.

Miko1983 25 mei 2021 om 20:29

Het valt me op dat veel reacties van tommeke het kennerke worden verwijderd hier. Hoe zit dat mannen?? Toch niet zo’n kenner wellicht??

Max1 25 mei 2021 om 22:53

Het niveau op dit forum bereikt opnieuw een dieptepunt. Dit is puur trol gedrag.

Ik hoop dat Michelangelo niet zelf ooit 9 meter naar beneden valt want het zal pijn doen, de revalidatie zal misschien lang duren met vallen en opstaan en misschien zal het wel nooit meer helemaal zoals vroeger zijn. Hopelijk krijgt hem dan zelf geen reacties van puur leedvermaak en plezier dat hij zo een ernstige blessure heeft meegemaakt.

De website wielerflits is zeer goed, de redactie levert schitterend werk, helaas doen de vele trollen hier de website weinig eer aan.

Headlines

Materiaalzone

Populair