Lefevere legt uit waarom een multinational strikken niet simpel is (voor Jumbo-Visma)
De kans dat Jumbo na 2024 als hoofdsponsor bij het huidige Jumbo-Visma blijft, is klein. Patrick Lefevere vindt dat een jammerlijke ontwikkeling. “Elke voorjaarswedstrijd in Vlaanderen gewonnen en toch wil supermarktketen Jumbo na 2024 niet voort sponsoren ‘in de huidige hoedanigheid’. Dat is nieuws waar ik niet vrolijk van word”, schrijft de ploegmanager van Soudal Quick-Step in zijn column voor Het Nieuwsblad. “Ook al overkomt het nu een concurrent die budgettair soms calimero speelt.”
Lefevere heeft zelf ook weleens in een dergelijke situatie gezeten, vertelt hij. “Quick Step is een geweldige, trouwe sponsor waar ik alleen goeie dingen over kan vertellen, maar ze hebben mij ooit ook laten weten dat het aan hetzelfde bedrag niet meer zou lukken. Aan de resultaten lag het toen ook zeker niet.”
“Die houden niet van wielrennen”
“Richard Plugge spreekt nu over een grote, internationale sponsor voor na 2024, maar ik weet uit ervaring dat koers daar in de marketingafdeling niet hoog op de prioriteitenlijst staat. Ik heb daar mijn eigen hypothese over. Dat wielrennen te klein of te weinig internationaal is, daar geloof ik niet in. Deceuninck is bij ons weggegaan, maar ik zie dat ze ondertussen alweer cosponsor zijn bij Alpecin. Zo slecht marcheert de koers dan toch blijkbaar niet.”
Er is een andere reden dat het moeilijk is om een grote, internationale sponsor te vinden, volgens Lefevere. “Het probleem is dat grote multinationals hun marketing vaak uitbesteden aan gespecialiseerde bureaus, die dan op commissie werken. En die houden niet van wielrennen. Wij zijn een rondtrekkend reclamebord, logistiek complex, met veel nazorg. Je moet discussiëren over een trui, hospitality organiseren op steeds andere plaatsen. Dat kost allemaal manuren die de bureaus in de stadionsporten niet moeten draaien.”
Christophe Laporte
Lefevere vertelt, terugkomend op Jumbo-Visma, dat in het geruchtencircuit al rondgaat dat Christophe Laporte een aanbod van een ander team op zak heeft. “Zulke verhalen zijn van alle tijden. Ik herinner mij Peter De Clercq en Sammie Moreels die destijds voor Lotto gingen tekenen, voor – fictief bedrag – 200.000 Belgische frank. Daarna passeert Walter Planckaert namens Panasonic: Allez, nu al getekend? Wij waren ook geïnteresseerd. En bij ons kon je 500.000 frank verdienen.”
“Dan zit Lotto dus met twee nieuwe renners die denken dat ze onder hun prijs aan het rijden zijn. Ik denk niet dat Laporte daar nu meteen gaat intrappen. En voor de duidelijkheid: als het bewuste bod al echt bestaat, komt het zeker niet van mij.”
Nu hoeft dat geen probleem te zijn, ze hebben er genoeg en ze kunnen dan inderdaad nog steeds top 3 van de wereld blijven, maar als ze een vijfde van hun budget kwijt zijn, dan wordt er in alle lagen geschrapt, ook bij de kopmannen. Dan kan je nog steeds domineren in het rondewerk of in de klassiekers, maar niet meer in beide, dan ga je duidelijker moeten kiezen.
En vijf miljoen minder is heel veel geld, heeft Rogilic niet iets van rond de twee miljoen, dan moeten ze héél veel renners laten gaan als ze het zo willen oplossen.
Dat is de kaasschaafmethode. Er zijn ook andere methoden. M.i. moet je (bij krimpen budget) niet gaan kaasschaven, maar alles waar TJV onderscheidend mee is qua omkadering behouden en snijden in het rennersbestand. TJV heeft immers een relatief groot aantal renners tussen luxe-knecht en kopman in. Het is een luxe om te werken met Kelderman, Dennis, Oomen, Tratnik, Valter, Foss, maar hun salaris + stages + programma + premies zou ik als eerste laten vallen en zie ik als een kleinere aderlating dan schaven bij de echte kopmannen of schaven in de hoogtestages, de voeding en de professionele begeleiding die de toppers op niveau brengt en houdt.
Vergeet niet dat subsponsor PON een veel groter bedrijf is dan het hele Jumbo. Het is de grootste fietsenfabriek ter wereld, maar ook de importeur van alle Volkswagenmerken en nog een heleboel bedrijven waarvan je niet eens weet dat ze van PON zijn. Het TJV wagenpark is Skoda.
Ik denk daarom dat vanaf volgend seizoen het merk Skoda op de wieleroutfits begint te verschijnen. Het merk Seat gaat verdwijnen en Skoda moet dit op gaan vangen. In 2025 wordt het dan Team Skoda-Visma.
De Colruyt wordt toch ook druk bezocht en ziet er niet bepaald beter uit
Zich in Nederland wanen ook niet, want in de AH profileert zich ook echt als Nederlands en ook de Hema is hier populair.
Kan zijn dat de combinatie prijszetting/inrichting Jumbo parten speelt, zoals gezegd kom ik er nooit.
In de AH wel een paar keer, en daar liggen naast het 'normale' Belgische assortiment toch echt veel typisch Nederlandse producten die je in pakweg Delhaize niet vindt. De doorsnee Vlaming is zich niet of nauwelijks van een fusie bewust en associeert de naam Albert Heijn met Nederland. Die associatie, die ook HEMA oproept, staat succes in België echt niet in de weg.
Ik ken niks van het mechanisme achter sponsorwerving, maar ik zou dit eigenlijk wel graag weten hoe dat gaat. Ooit heb ik al de uitspraak gehoord dat het "businessmodel" van de koers volledig mis is en dat dit moet veranderen. Is de koers dan een leuk volksvermaak maar eigenlijk totaal geen goede marketinginvestering voor bedrijven ondanks de (naar 't schijnt) lage bedragen die erin gepompt dienen te worden in ruil voor toch vele uren tv-zichtbaarheid?
Waarom kiest een bedrijf voor de koers of net niet? Waarom wordt voetbal onder meer gesponsord door (in België) een biermerk en zelfs een merk van chips? 2 producten die je totaal niet linkt aan gezonde levensstijl en sportiviteit, maar natuurlijk wel horen bij het plezier van de supporter...
Waarom heeft de ene manager in 'n vingerknip een bedrijf vast dat met wat zakgeld de rijkste ploeg ter wereld op poten laat zetten terwijl een andere manager moet smeken om net genoeg bijeen te krijgen om zich net niet belachelijk te maken op WT-niveau?
Veel vragen, maar ook antwoorden?