Lefevere legt uit waarom een multinational strikken niet simpel is (voor Jumbo-Visma)
foto: Cor Vos
zaterdag 1 april 2023 om 18:07

Lefevere legt uit waarom een multinational strikken niet simpel is (voor Jumbo-Visma)

De kans dat Jumbo na 2024 als hoofdsponsor bij het huidige Jumbo-Visma blijft, is klein. Patrick Lefevere vindt dat een jammerlijke ontwikkeling. “Elke voorjaarswedstrijd in Vlaanderen gewonnen en toch wil supermarktketen Jumbo na 2024 niet voort sponsoren ‘in de huidige hoedanigheid’. Dat is nieuws waar ik niet vrolijk van word”, schrijft de ploegmanager van Soudal Quick-Step in zijn column voor Het Nieuwsblad. “Ook al overkomt het nu een concurrent die budgettair soms calimero speelt.”

Lefevere heeft zelf ook weleens in een dergelijke situatie gezeten, vertelt hij. “Quick Step is een geweldige, trouwe sponsor waar ik alleen goeie dingen over kan vertellen, maar ze hebben mij ooit ook laten weten dat het aan hetzelfde bedrag niet meer zou lukken. Aan de resultaten lag het toen ook zeker niet.”

“Die houden niet van wielrennen”
Richard Plugge spreekt nu over een grote, internationale sponsor voor na 2024, maar ik weet uit ervaring dat koers daar in de marketingafdeling niet hoog op de prioriteitenlijst staat. Ik heb daar mijn eigen hypothese over. Dat wielrennen te klein of te weinig internationaal is, daar geloof ik niet in. Deceuninck is bij ons weggegaan, maar ik zie dat ze ondertussen alweer cosponsor zijn bij Alpecin. Zo slecht marcheert de koers dan toch blijkbaar niet.”

Er is een andere reden dat het moeilijk is om een grote, internationale sponsor te vinden, volgens Lefevere. “Het probleem is dat grote multinationals hun marketing vaak uitbesteden aan gespecialiseerde bureaus, die dan op commissie werken. En die houden niet van wielrennen. Wij zijn een rondtrekkend reclamebord, logistiek complex, met veel nazorg. Je moet discussiëren over een trui, hospitality organiseren op steeds andere plaatsen. Dat kost allemaal manuren die de bureaus in de stadionsporten niet moeten draaien.”

Christophe Laporte
Lefevere vertelt, terugkomend op Jumbo-Visma, dat in het geruchtencircuit al rondgaat dat Christophe Laporte een aanbod van een ander team op zak heeft. “Zulke verhalen zijn van alle tijden. Ik herinner mij Peter De Clercq en Sammie Moreels die destijds voor Lotto gingen tekenen, voor – fictief bedrag – 200.000 Belgische frank. Daarna passeert Walter Planckaert namens Panasonic: Allez, nu al getekend? Wij waren ook geïnteresseerd. En bij ons kon je 500.000 frank verdienen.”

“Dan zit Lotto dus met twee nieuwe renners die denken dat ze onder hun prijs aan het rijden zijn. Ik denk niet dat Laporte daar nu meteen gaat intrappen. En voor de duidelijkheid: als het bewuste bod al echt bestaat, komt het zeker niet van mij.”

RIDE Magazine
27 Reacties
Sorteer op:
1 april 2023 19:05
You love him or you hate him, maar als er iemand in het peloton verstand heeft van het reilen en zeilen in de wielersport is hij het toch. Een man met een mening en met tonnen ervaring.
    1 april 2023 19:13
    Helaas moet ik je gelijk geven wat betreft over Levefere.
1 april 2023 18:47
Laten we het positief houden vandaag: als er 1 precies weet wat Calimero-gedrag mbt budget is dan is het deze meneer wel. Dus knoop het in je oren, Jumbo!
1 april 2023 19:16
Dit artikel toont, net als het interview dit weekend in NRC, een normale onderhoudende kant van Lefevere. Gewoon zinnige normale antwoorden en overpeinzingen. Een kant die hij zelden toont waardoor de karikatuur hem achtervolgt. Of die karikatuur een van de redenen is dat hij zelf lastig aan voldoende sponsoren komt weet ik niet en is een vraag. Het is ook een vraag of 25 miljoen budget (wat zowel TJV als Lefevere zouden hebben) een ondergrens, een prima werkbaar budget, of weelde betekent. Volgens de verhalen heeft TJV dus 25 miljoen nodig en draagt Jumbo 13 miljoen bij. Stel je vindt geen grote sponsor en je levert 5 miljoen in, is dat dan een ramp? Is het erg om Dennis, Laporte, Tratnik, Oomen en Foss in te ruilen voor modale goedkope knechten wanneer het qua geld niet anders kan? Volgens mij valt dat wel mee. TJV heeft een overschot aan kwaliteit en wanneer het team dat zelf beseft dan geeft dat rust en vertrouwen. Rust en vertrouwen dat renners als Roglic, Vingegaard, Van Aert, Kooij en van Baarle (of een ruil op gelijk niveau) als kopmannen, aangevuld met topknechten als Kelderman, Benoot, Kuss, Valter (of een ruil op gelijk niveau), samen met talenten als Leemreize en Gloag meer dan genoeg is om met de beste drie ploegen ter wereld mee te strijden voor de grote prijzen. Samengevat: of die supersponsor nu wel of niet gevonden wordt is minder belangrijk dan velen denken.
    1 april 2023 19:25
    5 miljoen minder ga je niet oplossen door Laporte, Foss of Oomen te vervangen door een goedkopere versie, dat ga je echt wel voelen. Dan gaat er ook een echt grote naam vertrekken.

    Nu hoeft dat geen probleem te zijn, ze hebben er genoeg en ze kunnen dan inderdaad nog steeds top 3 van de wereld blijven, maar als ze een vijfde van hun budget kwijt zijn, dan wordt er in alle lagen geschrapt, ook bij de kopmannen. Dan kan je nog steeds domineren in het rondewerk of in de klassiekers, maar niet meer in beide, dan ga je duidelijker moeten kiezen.
    1 april 2023 20:05
    Lefevre heeft al tientallen jaren voldoende sponsors, soms snel gevonden en soms op het nippertje. Dus dat hij een karikatuur is die misschien sponsors afschrikt is eerder een karikatuur die een handvol Nederlanders er van maken op een wielersite. Als hij echt zo slecht zou vallen als persoon zou Quick-Step niet zolang aan boord blijven, of een Soudal niet aan boord willen want dan zouden ze hun merk besmeuren.

    En vijf miljoen minder is heel veel geld, heeft Rogilic niet iets van rond de twee miljoen, dan moeten ze héél veel renners laten gaan als ze het zo willen oplossen.
    Krimp merk je in alle lagen. Niet alleen een toprenner weg maar ook een mecanicien minder, andere arts en minder doorontwikkeling qua marginal gains. Waardoor je minder kunt concurreren met andere teams en je minder gewild bent voor topbeloften, etc...
    1 april 2023 21:02
    @pana precies die gedachte bekroop mij ook toen ik nog eens las dat Deceuninck Alpecin verkoos boven de wolfjes. Zou het persoonlijk zijn geweest?
    1 april 2023 21:16
    Deceuninck is toch weggegaan omdat ze niet mee wilden in de budgetverhoging die Lefevere eiste?
    2 april 2023 08:21
    “Krimp merk je in alle lagen…”

    Dat is de kaasschaafmethode. Er zijn ook andere methoden. M.i. moet je (bij krimpen budget) niet gaan kaasschaven, maar alles waar TJV onderscheidend mee is qua omkadering behouden en snijden in het rennersbestand. TJV heeft immers een relatief groot aantal renners tussen luxe-knecht en kopman in. Het is een luxe om te werken met Kelderman, Dennis, Oomen, Tratnik, Valter, Foss, maar hun salaris + stages + programma + premies zou ik als eerste laten vallen en zie ik als een kleinere aderlating dan schaven bij de echte kopmannen of schaven in de hoogtestages, de voeding en de professionele begeleiding die de toppers op niveau brengt en houdt.
Bastiaanssen fashion en wonen uit Bavel zijn al in een vergevorderd overlegstadium, no worries.
1 april 2023 20:04
Gezien de hechtheid tussen TJV, Jumbo Supermarkten en de subsponsors denk ik dat er al het één en ander geregeld is. Het is ook nog afwachten hoelang Betcity nog op de shirts mag staan.

Vergeet niet dat subsponsor PON een veel groter bedrijf is dan het hele Jumbo. Het is de grootste fietsenfabriek ter wereld, maar ook de importeur van alle Volkswagenmerken en nog een heleboel bedrijven waarvan je niet eens weet dat ze van PON zijn. Het TJV wagenpark is Skoda.

Ik denk daarom dat vanaf volgend seizoen het merk Skoda op de wieleroutfits begint te verschijnen. Het merk Seat gaat verdwijnen en Skoda moet dit op gaan vangen. In 2025 wordt het dan Team Skoda-Visma.
    Zou kunnen. Maar waarom zou skoda die stap willen maken? Ze zijn al goed zichtbaar.
    1 april 2023 23:48
    Valt wel mee toch? Pon heeft een jaaromzet die een kwart lager is dan die van Jumbo. En verder zijn ze geen eigenaar oid van Skoda, maar slechts importeur in Nederland, en ik denk niet dat ze enige zeggenschap hebben over een hoofdsponsorschap van bijv Skoda. Dat ze de grootste fietsenproducent zijn is leuk, maar merken als Gazelle en Union gaan echt geen hoofdsponsor worden.
    1 april 2023 23:59
    Skoda lijkt me echt uitgesloten. Daar zijn ze alleen maar importeur van. Dan ligt Cervelo meer voor de hand. Maar het probleem met PON is dat het wel een groot bedrijf is, maar dat de individuele merken dat niet zijn en die merken ook niet in het soort groeifase zitten waarin Jumbo zich de afgelopen jaren wel bevond. Dan is het moeilijk om een rationele businesscase te formuleren om dat megabedrag dat Jumbo inbracht over te nemen.
1 april 2023 20:55
Mja, Jumbo laat haar bijdrage dalen, omdat retail nu eenmaal in zwaar weer zit. Hun bedoeling was onder meer om op te vallen en voet aan de grond te krijgen in België, en dat is ronduit mislukt (en dat is niet anti-Nederlands, want AH wordt omwarm omarmd hier). Dus hebben ze nog nood aan een Vlaams uithangbord? Jumbo zelf niet. Plugge wil natuurlijk de succesformule verder zetten, maar dan zal hij best een hele andere kant uitkijken dan de retail. Een ander probleem is het businessmodel van het wielrennen. Ploegen kosten enkel en brengen niet op, in tegenstelling tot voetbal, waar er grote prijzenpotten en tv-rechten zijn. Zo blijft het constant vechten en overtuigen.
    Ben nieuwsgierig: waar ligt het volgens jou aan dat jumbo niet scoort in belgie en ah wel?
    1 april 2023 21:07
    @Quincy. Volgens mij aan het feit dat je je in een Jumbo echt in Nederland waant, èn omdat hun vlees niet te vreten is. AH lijkt veel meer op een Delhaize qua inrichting en winkelsfeer, daar komen Belgen graag. Alles in de Jumbo lijkt een beetje "goedkoop" qua inrichting, kleursetting enz.
    1 april 2023 21:21
    @thenewGOAT

    De Colruyt wordt toch ook druk bezocht en ziet er niet bepaald beter uit
    1 april 2023 21:29
    Eens met wielerlover, ik ben zelf nog nooit in een Jumbo geweest (er is er geen in mijn buurt), maar een goedkope winkelinrichting kan volgens mij niet het probleem zijn.
    Zich in Nederland wanen ook niet, want in de AH profileert zich ook echt als Nederlands en ook de Hema is hier populair.
    1 april 2023 21:31
    @wielerlover en maillot
    1 april 2023 21:47
    @wielerlover en maillot dus .... De Colruyt profileert zich al decennia als de goedkoopste, dan is winkelinrichting voor die consumenten niet belangrijk, zijn gaan voor "prijs" als eerste criterium. Jumbo is echter helemaal niet goedkoop qua prijs, wel qua inrichting. De consument die sfeer in een winkel belangrijk vindt, komt bij Jumbo van een kale reis terug. Jumbo moet het hebben van de klant die oa ook Delhaize bezoekt, de klant met een iets dikkere portefeuille die sfeer als belangrijkste criterium bij het winkelen ervaart, en sfeer is er niet bij een Jumbo, wel bij AH en Delhaize. Het klopt trouwens voor geen meter dat AH zich in België als "Hollands" profileert. AH profileert zich in België als de grote discounter voor stevig geprijsde merkproducten, denk aan hun 1+1 gratis acties oa. Trouwens AH is allang geen echt Nederlands edrijf meer net sedert de fusie met Delhaize,
    1 april 2023 22:13
    @newgoat
    Kan zijn dat de combinatie prijszetting/inrichting Jumbo parten speelt, zoals gezegd kom ik er nooit.
    In de AH wel een paar keer, en daar liggen naast het 'normale' Belgische assortiment toch echt veel typisch Nederlandse producten die je in pakweg Delhaize niet vindt. De doorsnee Vlaming is zich niet of nauwelijks van een fusie bewust en associeert de naam Albert Heijn met Nederland. Die associatie, die ook HEMA oproept, staat succes in België echt niet in de weg.
1 april 2023 23:46
dus zij die PatLef verwijten een koele cijfermachine te zijn... Jumbo kijkt dus ook eerst naar de cijfers én pas dan naar de kwaliteit van z'n ploeg. Dank u voor alle werk en resultaten, maar dan nu... scccchhhrrap!

Ik ken niks van het mechanisme achter sponsorwerving, maar ik zou dit eigenlijk wel graag weten hoe dat gaat. Ooit heb ik al de uitspraak gehoord dat het "businessmodel" van de koers volledig mis is en dat dit moet veranderen. Is de koers dan een leuk volksvermaak maar eigenlijk totaal geen goede marketinginvestering voor bedrijven ondanks de (naar 't schijnt) lage bedragen die erin gepompt dienen te worden in ruil voor toch vele uren tv-zichtbaarheid?

Waarom kiest een bedrijf voor de koers of net niet? Waarom wordt voetbal onder meer gesponsord door (in België) een biermerk en zelfs een merk van chips? 2 producten die je totaal niet linkt aan gezonde levensstijl en sportiviteit, maar natuurlijk wel horen bij het plezier van de supporter...

Waarom heeft de ene manager in 'n vingerknip een bedrijf vast dat met wat zakgeld de rijkste ploeg ter wereld op poten laat zetten terwijl een andere manager moet smeken om net genoeg bijeen te krijgen om zich net niet belachelijk te maken op WT-niveau?

Veel vragen, maar ook antwoorden?
    2 april 2023 00:35
    Veel (de meeste?) bedrijven die een wielerploeg sponsoren, doen dat omdat de eigenaar een liefhebber is. Bijvoorbeeld Ineos, Premier Tech en Cogeas. Zelfde als de sjeiks van Bahrein en VAE.
2 april 2023 00:11
Wel eens met Lefevere dat het deprimerend is dat een ploeg als TJV haar hoofdsponsor kwijtraakt. Het is alsof Feyenoord de champions league wint en als beloning de tent mag sluiten.
2 april 2023 07:53
In dit soort zaken heeft Lefevere vaak wel zinnigs te melden. Voor TJV wordt het waarschijnlijk ook een combi, tussen opschaling cosponsorship en nieuwe cosponsors. Daarbij valt inderdaad te denken (@Oblomov) aan Cervélo, de huidige cosponsors en wellicht nog een dragende partij.

Reacties zijn gesloten.