Lefevere houdt deur op een kier voor Cavendish

maandag 2 november 2020 om 17:05
Lefevere houdt deur op een kier voor Cavendish

foto: Cor Vos

Patrick Lefevere heeft nog geen beslissing gemaakt over een mogelijke komst van Mark Cavendish naar Deceuninck-Quick-Step. De Britse sprinter heeft zijn diensten aangeboden bij zijn oude ploeg, maar Lefevere zegt al genoeg renners te hebben. Toch gooit de ploegbaas de deur niet dicht voor Cavendish.

“Ik ben er nog altijd niet uit”, aldus Lefevere tegen Belga. “Mark heeft een rugzak van een palmares, won dertig ritten in de Tour de France. Hij kan veel betekenen voor jonge renners, brengt een pak ervaring mee, maar tegelijkertijd stel ik me ook de vraag wat hij sportief nog kan realiseren voor onze ploeg.”

“Aan zo iemand vraag je bijvoorbeeld niet om van bij de start op kop te rijden”, zegt de baas van Deceuninck-Quick-Step. “Als publiciteitsstunt hoef ik het ook niet te doen. Zijn komst zou voor een ander team een grote stunt zijn, maar hier ligt dat anders. Mark wil echt heel graag naar de ploeg komen. Hij wil zelfs gratis rijden, zegt hij, maar wat is gratis?”

Lefevere weet dat voor niets de zon opgaat. “Je moet altijd het minimumloon betalen in de WorldTour. In zijn geval is dat 70.000 euro. Nu goed, ik ben een rationeel man en in principe heb ik dus renners genoeg, maar ik ben er nog niet helemaal uit”, geeft hij aan. Eerder liet Lefevere zich in een column al uit over de toekomst van Cav: “Momenteel zegt mijn hart ja, maar mijn verstand nee.”

Aanbiedingen
Naast Cavendish bieden de nodige renners zich aan bij Deceuninck-Quick-Step. “Maar ik ben niet meer op zoek naar renners voor het seizoen 2021. Ik heb er 28 op dit moment en hoewel je 32 renners in je team mag hebben volgend jaar, hoef ik er geen extra. Ik heb geen budget meer”, is Lefevere duidelijk.


Dit artikel delen:

40 Reacties

Marik 2 november 2020 om 17:12

Wat is dit nou weer? Cavendish heeft 0 toegevoegde waarde voor welke ploeg dan ook. De man is klaar.

LeDouche 2 november 2020 om 19:04

Waarvan akte

Polleke 2 november 2020 om 17:16

Eerder minder renners met een alsmaar krimpende kalender, lijkt me niet dat al die verwegkoersen in het voorjaar gaan doorgaan, de TDU alvast niet…
Cav heeft zeker nog publicitaire waarde maar binnen QS gaat hij sportief gezien verdrinken, dat niveau haalt hij nimmer meer, jammer dat hij dat als laatste inziet…

john 3 november 2020 om 11:15

edit wf: laat insinuaties achterwege svp

horsm 2 november 2020 om 17:22

Waarom moet alles dat van Lefevere komt altijd zo dikke-nekkerig overkomen? ‘Hij wil zelfs gratis voor me rijden, maar ik weet het nog niet’… altijd maar van klop-klop-klop op die eigen borst. Kan hij niet gewoon zo fatsoenlijk zijn om eerst een beslissing te nemen en dan zelf t.z.t. tegen Cavendish te zeggen ‘dank je, Marc, maar nee’ – of desnoods: ‘ja, graag, dat vind ik wel een uitdaging’ ipv alles meteen in de media te gooien. Hier wordt i.m.o. een voormalig kampioen te kakken gezet als iemand die smeekt om een baantje bij de Grote Grijze Alfa-aap Patlef.

Naast Lefevere lijken Oleg Tinkov, Alexandr Vinokourov en Bjarne Riss wel empathische zichzelf wegcijferende wonders van subtiliteit.

Polleke 2 november 2020 om 17:24

Ik dacht al…waar blijft de Lefevere politie….

Marik 2 november 2020 om 17:25

De Lefevre politie heeft altijd gelijk.

Michelangelo 2 november 2020 om 17:27

“Renners willen graag bij hem rijden…” Aldus Lefevere.

Nee Patrick, ze willen graag voor DQS rijden. Of omdat ze anders werkloo zijn.Ik denk dat er geen enkele renner of mechancien solliciteert omdat Lefevere daar de baas is.

Maar da’s mijn bescheiden inschatting.

AnderJ 2 november 2020 om 17:28

@Polleke: dat komt toch gewoon omdat er geen andere ploegleider is die dit soort uitspraken doet? Mijn onderstaande opmerking zou ik ook hebben gemaakt als Merijn Zeeman dit interview had gegeven.

AnderJ 2 november 2020 om 17:30

@Michelangelo: je kan zeggen wat je wil over Quickstep, maar ik zie niet hoe je Lefevre op dit moment kan scheiden van Quickstep. Hij is (eind)verantwoordelijk voor de resultaten. Als het goed gaat en als het slecht gaat. Aangezien het al jaren zeer goed gaat met Lefevre, krijgt hij daarvoor van mij (mede) de credits.

bartp25 2 november 2020 om 17:36

Lefevere is een steengoed in hetgeen wat hij doet, echter gewoon een vervelende man mijn inziens. Iets minder op de voorgrond willen treden en iets eerlijker kijken naar de fouten van zijn eigen renners en hij zou perfect zijn in zowel zijn baan en als persoonlijkheid.

Michelangelo 2 november 2020 om 17:48

Sluit me helemaal aan bij BartP.

Hij doet heel veel dingen goed. En daarvoor hulde.

Maar het verdedigen van acties die niet te verdedigen zijn (denk aan Bennett en zijn kopstoten; alsof je een medewerker van je bedrijf blijft verdedigen ook al jat hij spullen uit je magazijn). Of zijn uithalen richting andere ploegen (Lotto/Lelangue) of vrijwilligers op de motor. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Een ouwe vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken. Als hij al verandert, dan denk ik vooral de verkeerde richting. Net als die andere ouwe twitteraar aan de overkant van de grote plas.

Cochise 2 november 2020 om 18:10

@Michelangelo: met die stelling geef je aan dat je enkel en alleen op de man kan spelen. Als je toegeeft dat renners (al 20 jaar) in de ploegen van Lefevere willen rijden, dan ben je waarschijnlijk slim genoeg om te beseffen dat Lefevere als ploegbaas diegene is die ervoor zorgt dat die ploeg zo aantrekkelijk is voor renners. Dus jawel, face it, renners willen bij Lefevere rijden.

horsm 2 november 2020 om 19:10

@polleke… ik moest wel lachen om ‘Lefeverepolitie.’ Om eerlijk te zijn: als hij gewoon babbelt (bv bij extra time koers) vind ik hem sympathiek – maar zijn patrongedrag stuit me tegen de borst.

AnderJ 2 november 2020 om 17:26

Waarom houdt Lefevre dit niet binnenskamers? Door dit publiek te maken, fakkelt hij Cavendish toch gewoon af? Zijn opmerkingen komen er toch op neer "ik wil die jongen waarschijnlijk niet eens hebben tegen een minimumloon"? Kan zijn overwegingen best volgen, maar om die nu met de wereld te delen?

bartp25 2 november 2020 om 17:30

Ik heb geen budget meer maar toch twijfel ik om 70.000 euro neer te tellen voor cav. Publiciteitstunt van pat

Murcia 2 november 2020 om 17:34

Vriendendienst van Pat aan Cavendish, andere ploegen met minder benul denken nu na dit bericht dat Mark nog van waarde voor hun kan zijn als DQS overweegt hem aan te trekken.
Speeltip: Niet doen!

AnderJ 2 november 2020 om 18:13

Interessant perspectief. Wie weet waar, maar zou Lefevre dan niet gewoon hebben kunnen zeggen: “ik denk er over na” zonder al die negatieve uitlatingen er om heen?

horsm 2 november 2020 om 21:16

En je denkt niet dat het blijft hangen dat Cav ook wel gratis wil werken, maar dat DQS hem zelfs dan niet wil?

SnellePelle 2 november 2020 om 18:04

Ik denk dat PatLev hem wel wil hebben, maar niet als renner. Cav is in zijn mindset nog renner. Ik denk dat het vooral hier aan ligt.

Poeksel 2 november 2020 om 18:17

Die Lefevere heeft blijkbaar geen enkel benul van het inschatten van potentieel van renners, als je de commentaren mag geloven. Hoe is het mogelijk dat hij daarover beslist bij DQS en niet bijvoorbeeld Marik?

Marik 2 november 2020 om 21:48

Goede vraag Poeksel, goede vraag. Één van de grootste levensvragen van de huidige tijd.

stalle 2 november 2020 om 18:48

Hij is gewoon de beste manager geef dit toch gewoon toe.

Franco Ballerini 2 november 2020 om 19:15

edit wf: toontje minder aub

heuvelcolombia 2 november 2020 om 18:58

Lang geleden dat ik Lefevre tegen de media zo’n zinnige woorden heb zien zeggen. Hij zegt in principe dat Cav op sportief vlak niets toevoegt (tenzij je hem gebruikt zoals Iljo Keisse of Stijn Steels)

Napoleon 2 november 2020 om 19:14

Klopt, al weet iedereen die het wielrennen afgelopen jaren heeft gevolgd dat, het is niet echt dat Lefevre hier iets heel opmerkelijks zegt.

Ik vind het alleen niet netjes richting een groot kampioen als Cavendish om op straat te gooien dat hij aan het bedelen is om een contractje.

Turtlehead 2 november 2020 om 19:28

Kom aan mensen, we staan pas op 23 reacties. Dat moet beter kunnen :)

Ik zou het wel wat vinden als het zou gebeuren, en dan nog een jaartje á la Gilbert opbloeien en een dikke vis binnenslepen… Maar er is te weinig wielrenner overgebleven van hem ben ik bang.

vanSpringel 2 november 2020 om 19:29

De kopstootkoning kan in de DQS ploeg nog wel een rol spelen ;-)

Dr op en dr over 3 november 2020 om 00:08

En de kopstootkoning had nu misschien nog steeds sprints gewonnen als één of ander groen monster hem de hekken niet had ingereden .

En dan heb ik het niet over Michael van Gerwen.

SpeedyLegs 2 november 2020 om 19:43

Voor Patrick is het tijd om met pensioen te gaan.
Voor Mark is het tijd om te stoppen met professioneel wielrennen.
Als beide een receptie op hetzelfde moment geven: die van Mark is voor mij veruit favoriet.

David Janssens 2 november 2020 om 22:12

Cavendish wil overduidelijk nog niet stoppen, waarschijnlijk heeft hij zijn diensten bij alle ploegen aangeboden. Alleen hebben die, op DQS na, wel managers die hier niet met de pers over gaan praten. Maar Sint Patrick vindt weer dat hij naar buiten moet treden, niet alleen dat: zelfs het salaris kan besproken worden! Erg nette manier van communiceren weer. Stop toch eens die nare vent een podium te geven!

Derierre de la course 2 november 2020 om 23:54

Waarom 70K? Ik dacht dat het minimumsalaris in de WT vlak boven de 30K lag?

Napoleon 3 november 2020 om 08:25

38000, volgens mij. Maar goed, dat is dan het salaris, daar komen nog kosten bij (verzekeringen, een plaatsje op een trainingskamp, vliegtickets).

70000 lijkt mij dan niet onlogisch

Derierre de la course 3 november 2020 om 09:26

Dat klinkt inderdaad logisch.

Wel bizar ook, DQS is een van de weinige ploegen waar Cavendish voor dat bedrag zichzelf niet terug verdient in exposure.

Dr op en dr over 2 november 2020 om 23:56

Cavendish heeft vorige maand al aangegeven desnoods gratis te willen blijven fietsen. Dus dit staat helemaal los van Deceuninck of Lefevre.

Persoonlijk vindt ik het wel mooi dat zo'n voormalig kampioen nog zo graag wil blijven fietsen, al was het maar om bidons te moeten halen voor anderen. Het siert de man Cavendish en het toont hoeveel hij van z'n sport houd.

Romāns Vainšteins 3 november 2020 om 07:22

Tuurlijk,..

Lefevere heeft weer een mooi pr momentje te pakken met het hele ‘argh wat een naarling!’ Vs ‘vet goeie manager!’ Circus voor de tigste x tengevolge.

Neem anders Cav mee in de staf in de koersen waar de jonge spurttalenten voor de zege strijden oid? Want het is een schoolvoorbeeld van zwartegatlekkernij die Mark.

Chris Van Uden 3 november 2020 om 09:50

“Nu goed, ik ben een rationeel man”

Daar moest ik wel om lachen :)

Michelangelo 3 november 2020 om 09:59

Moest daar ook wel om grinniken idd

Geloofwaardigheid van een Amerikaanse president zullen we maar zeggen.

Chris Van Uden 3 november 2020 om 11:53

Let’s make Cav great again!

SteelHorseCowboy 10 november 2020 om 15:44

Misschien in een andere rol? Als coach of zo..

Headlines

Materiaalzone

Populair