Lefevere bevestigt vertrek Sam Bennett: “Ik heb niet zoveel geld als bepaalde gasten”

zondag 9 mei 2021 om 12:16
Lefevere bevestigt vertrek Sam Bennett: “Ik heb niet zoveel geld als bepaalde gasten”

foto: Cor Vos

Deceuninck-Quick-Step raakt met Sam Bennett nog een belangrijke pion kwijt. Dat laat teammanager Patrick Lefevere voor de start van de tweede Giro-etappe weten in gesprek met WielerFlits. Beide partijen komen er op financieel vlak niet uit.

De Ierse sprinter rijgt momenteel de zeges aaneen voor Deceuninck-Quick-Step, maar van een perfect huwelijk is blijkbaar geen sprake. Volgens Lefevere zijn de financiële eisen vanuit het kamp-Bennett te gortig. “Hij wil niet weg, maar ik heb niet zoveel geld als bepaalde gasten”, laat de Belgische teambaas weten vanuit Italië, waar hij is om de Giro d’Italia te volgen.

“Vroeger moest ik twee dagen onderhandelen tijdens de Tour de France, nu ben ik twee dagen belegerd geweest door managers. Ik moest van meeting naar meeting. Of het puur een geldkwestie is? Dat moet je aan hem (Bennett, red.) vragen, dat wil zijn manager misschien”, aldus Lefevere. Voor de teammanager is de deur nu definitief dicht.

Geen weg terug 
“Ik ben op een bepaald moment niet meer te overtuigen. Dan heb ik de knop omgezet. Het feit dat dit soort renners vertrekken, is het leven. Ze moeten als profs zoveel mogelijk geld verdienen. Maar kijk naar de spurters die bij ons vertrokken zijn. Sommige renners komen te voet terug naar onze ploeg.”

De 30-jarige Bennet tekende eind 2019 een contract bij de formatie van Lefevere en boekte sindsdien veertien profzeges. Vorig jaar kroonde hij zich met twee etappeoverwinningen en de groene trui tot sprintkoning in de Tour de France. Dit jaar was Bennett al goed voor zeven zegeruikers. Afgelopen woensdag en vrijdag was hij nog succesvol in de Volta ao Algarve.

Lefevere liet zaterdag in zijn vaste column voor Het Nieuwsblad al weten dat ook João Almeida de ploeg zal verlaten aan het einde van het seizoen. Dat de contractonderhandelingen moeizaam verliepen, wisten we al. Lefevere: “Zijn manager heeft redelijk weinig respect getoond in de onderhandelingen.”

Dit artikel delen:

96 Reacties

pirazzi 9 mei 2021 om 12:17

Na 1 augustus dan?

WernerFranke 9 mei 2021 om 12:22

na 31 december

lander luypaert 9 mei 2021 om 12:18

Ik begrijp het wel.

Je geeft Alaphilipe, Evenepoel, Asgreen een lang contract. Benieuwd wat er met Morkov zal gebeuren. En haalt hij nog een sprinter? Want Hodeg is toch ook enorm zwak. Blijft Jakobsen over al is dat nog afwachten hoe hij terugkomt.

Magician 9 mei 2021 om 12:24

Cavendish gaat terug in hoogvorm komen.

Haha.

Julian Bijkerk 9 mei 2021 om 12:18

Dit is wel zonde zeg

Arne Riis 9 mei 2021 om 12:22

Nieuwe sprinter? Dat zou Merlier of Philipsen wel eens kunnen worden. Een Vlaming bij een Vlaamse ploeg. Bovendien is 2 (sub)topspringers ook een beetje veel van het goede bij een relatief kleine ploeg als Alpecin. Budget zal er na het vertrek van Bennett in ieder geval genoeg zijn.

Thoin 9 mei 2021 om 13:12

Hebben volgens mij beide nog een contract bij Alpecin…

Ronellenfitsch 9 mei 2021 om 12:23

Ackermann weg bij Bora, Sagan onzeker, reken maar uit …

pirazzi 9 mei 2021 om 12:36

Peter Sagan naar Deceuninck – Quick-Step!
Maar dan moet ook zijn broer mee, dat zal wel te duur worden voor Lefevere dan.

Gebruikersnaam 9 mei 2021 om 13:20

Dan zou ik bij die ploeg eerder bij Meeus proberen

raymond75 9 mei 2021 om 12:23

Dit zal wel in het plan van Patlev passen. Een grote ronde ploeg bouwen rondom Remco ?

WernerFranke 9 mei 2021 om 12:24

Zet een andere sprinter achter Morkov en de zeges zullen ook wel komen. Denk wel dat Lefevere iemand zal wegkopen, weinig interessante vrije renners.

Poeksel 9 mei 2021 om 12:37

Gaviria zal niet meer zo duur zijn.

Thoin 9 mei 2021 om 13:13

Gaviria moet ook weg bij UAE schijnt het

Dikke vrouw 9 mei 2021 om 12:24

Gaat ie naar de UAE of terug baar bora?

Dveck 9 mei 2021 om 12:25

[x] in before hetzelfde verhaal als Viviani. Cavendish weer 1e sprinter en 15 overwinningen in een seizoen.

erikvoncken 9 mei 2021 om 12:25

Tja. Je hebt genoeg geld voor de grootste belofte en de wereldkampioen. Daarnaast heb je geld voor de winnaar van de Ronde en heb je geld voor een heleboel goeie renners daar omheen. Dan heb je wellicht geen geld meer over voor deze topsprinter. In tegenstelling tot ‘andere gasten’. Boehoe.

dikkechaap 9 mei 2021 om 13:02

Sssst, niet zo hard. Iedereen moet blijven denken dat Lefevre wonderen verricht met een minibudget. Hebben Vanmol en Ibarguren trouwens al bijgetekend?

Dzjof 9 mei 2021 om 15:12

Hihi, ja dat blijkt eigenlijk het belangrijkste te zijn.

David 9 mei 2021 om 12:25

Dit snap ik niet, 2j geleden bennet zo blij dag hij naar zijn droom team mocht want Boonen was zijn voorbeeld. Hij wint veel krijgt beste leed out en dan nu weg gaan?? Terwijl je weet iedereen die weg gaat wint amper nog wat. Domme beslissing man!! Je kon daar makkelijk nog 2 j alles winnen. Er zijn echt weinig renners die nog echt super lang bij een team blijven zoals een boonen of Cancellara of ewan. Gelukkig blijft loulou wel lang.

Ronellenfitsch 9 mei 2021 om 12:27

Hij is straks 31, zal nooit de ronde van vlaanderen winnen en kan bij andere teams ook grote ronde sprints winnen. Ik snap wel dat hij voor het beste contract kiest.

WernerFranke 9 mei 2021 om 12:31

@ronellenfitsch
Vraag maar aan Viviani en Gaviria hoeveel ritzeges ze nog pakken na hun transfer.

nasibal 9 mei 2021 om 12:33

Precies, als ik op mijn 31e moest kiezen tussen ‘nog meer van diezelfde overwinningen als ik al in mijn achterzak heb’ of ‘Veel centjes’, was ik ook direct voor veel centjes gegaan.

Bij zijn overstap naar QS destijds zat ook nog in dat hij zichzelf daar beter zou kunnen ontwikkelen dan bij Bora. Daar heeft hij twee jaar gebruik van gemaakt nu, het belang daarvan neemt af.

ProfrondeZevenbergen 9 mei 2021 om 12:34

Logisch toch, het is een prof. Die rijden voor de centen.

Ronellenfitsch 9 mei 2021 om 12:42

Cancellara heeft overigens het Leopard team zelf opgeblazen en altijd voor zichzelf gekozen, slecht voorbeeld van trouw …

CechRepublic 9 mei 2021 om 15:16

Bennett won in zijn laatste seizoen bij Bora meer dan hij bij DQS heeft gedaan. Het is niet alsof hij puur door de ploeg DQS wint. Als hij naar een goede ploeg gaat (en dat is Cofidis sowieso niet en is UAE niet voor sprinters) zou het best mee kunnen vallen met die overwinningen.

David 9 mei 2021 om 12:29

Als je bij Quick step alles wint plus groene trui dan moet je mij eens zeggen waar je ergens anders beter gaat doen?? Zonder de lead out ook nog eens. Hij had niets te klagen dus onbegrijpelijk

nasibal 9 mei 2021 om 12:35

Soms is ‘meer verdienen’ relevanter dan ‘beter doen’, zelfs voor de grootste moraalridders. Ik snap het wel. Hij gaat geen nieuwe dingen winnen, alleen maar meer van hetzelfde. Daarnaast weet hij ook dat als Lefèvre binnen 2 jaar opeens met een nieuw oogappeltje en ‘next best thing’ op de proppen komt, de situatie voor hem wel eens heel snel kan veranderen.

CechRepublic 9 mei 2021 om 15:23

In 2018 won 3 Giro etappes en en 2019 won hij 2 Vuelta Etappes. In 2017 behaalde hij 10 zeges, in 2018 had hij 7 stuks en in 2018 was hij goed voor 13 stuks. Daar zaten etappes bij in Parijs-Nice, Dauphiné en de Binckbank Tour. Stop toch eens met die onzin dat hij een topsprinter is dankzij DQS.

Jori 9 mei 2021 om 12:30

Gaviria en/of Viviani terug naar DQS dan maar?
Had verwacht dat Bennett niet weg zou gaan, dat hij tegen relatief laag salaris vooral gewoon nog steeds overal zijn eigen koersen zou mogen rijden en vooral gewoon ritzeges zou willen blijven stapelen

nasibal 9 mei 2021 om 12:38

Waarom ritzeges stapelen als je ook euro’s kan stapelen? Als hij nog dingen op zijn lijst had staan die hij met QS zou kunnen winnen (zoals bijvoorbeeld die groene trui inderdaad), of nog heel veel verder door kon ontwikkelen op bepaalde gebieden was het een ander verhaal. Als bij QS blijven nu betekent ‘sportief alleen meer van hetzelfde en financieel (veel) minder van hetzelfde’ dan snap ik dat je in deze fase van je carrière die keuze maakt.

Jori 9 mei 2021 om 12:59

Klopt helemaal. Maar had altijd het idee dat hij meer dankbaar was om voor ritzeges te kunnen strijden met een a-programma. Dacht dat hij bij Bora wel meer zou verdienen bijvoorbeeld en voor het geld dus best daar had kunnen blijven.

Prestaties als groene trui is wel uniek, maar hij had nu ook voor bijvoorbeeld 10 tourzeges kunnen gaan of winst in elke grote ronde of Milaan San-Remo etc.

Xevar 9 mei 2021 om 12:31

Het zal best zo zijn dat Lefereve qua geld niet kan opboksen tegen bepaalde ploegen, maar dat constante gejank over sponsoren en geld begint wel echt vermoeiend te worden. Zeg gewoon dat hij de ploeg gaat verlaten en hou de redenen lekker buiten de media

Koers 9 mei 2021 om 12:39

En wat als de interviewer vraagt waarom? Als je dan zegt dat blijft tussen ons krijg je een boel speculatie. Daarnaast moet Lefevere ook een beetje van zich afbijten en managers duidelijk maken dat hij niet alles gaat betalen.

CechRepublic 9 mei 2021 om 15:25

Hij kan gewoon zeggen dat ze er financieel niet uitkomen. Dat gepiep dat de rest allemaal veel meer geld heeft kan hij achterwege laten. Het is natuurlijk een tactiek om je als Calimero voor te doen (zie ook zijn gezeur over Alpecin), maar het is voor mij gewoon onzin.

Romāns Vainšteins 9 mei 2021 om 15:42

Lefevere dingen op jouw manier laten zeggen is hetzelfde als een T Rex overtuigen om vegetariër te worden.

CechRepublic 9 mei 2021 om 20:13

Als die T-Rexen toch eens naar mij geluisterd zouden hebben….

Komi 9 mei 2021 om 12:31

Beter dan bij quickstep kan je niet zitten als sprinter. Maar hopelijk haalt hij wel nog overwinningen bij een andere ploeg. Misschien gaviria terug?

boehoe 9 mei 2021 om 12:38

Merlier misschien?

LSEQS 9 mei 2021 om 13:05

Merlier heeft nog een contract bij Alpecin-Fenix in 2022.

zietemgaan 9 mei 2021 om 12:39

Ja, kijk naar Gaviria en Viviani, dan zou Bennett toch genoeg moeten weten, zeker omdat hij effectief niét de intrinsiek snelste is, dat zag je heel goed in Algarve: Dany VP reed even snel op het topsnelheid moment, Bennett reed niet van hem weg. Dus tja, niet zo slim van die manager.

ti-raleigh 9 mei 2021 om 12:41

Ik denk dat Patrick geld wil vrijmaken voor de komst van Dylan

dikkechaap 9 mei 2021 om 13:05

Zou goed kunnen inderdaad. En Dylan is best duur omdat hem nog een rechtzaak van een enigszins seniele man boven het hoofd hangt.

Turtlehead 9 mei 2021 om 13:31

Precies mijn gedachte. Win-win voor alle partijen lijkt mij :)

boehoe 9 mei 2021 om 13:51

Betaling in natura dus. Dylan een jaartje dwangarbeid bij de wolven. Hij zou daar wellicht wel een betere omlijsting krijgen bij gebrek aan grote ronde ambities.

LSEQS 9 mei 2021 om 12:41

Terugkeer Gaviria?

Dikke vrouw 9 mei 2021 om 12:44

Echte wolven vs geldwolven

Martino87 9 mei 2021 om 12:47

Hij heeft wel meer geld dan heel veel andere bepaalde gasten.

YogiBear 9 mei 2021 om 12:47

Volkomen logisch. Hij is 30 en is nog twee tot drie jaar echt top. Kan nu waarschijnlijk nog één klapper maken. Lefevere moet niet doen alsof hij dat niet snapt/weet, want zo werkt het nu eenmaal. Dan moet Patje geen boehoe doen.

Marik 9 mei 2021 om 12:56

Toch vind ik het jammer dat Patrick altijd een verbale uithaal moet doen. Het ligt toch altijd aan anderen en nooit aan hem.

boehoe 9 mei 2021 om 12:58

Ach een beetje branie. Wel leuk qua entertainment iemand die zo eindeloos zichzelf is.

Pietspeed 9 mei 2021 om 13:06

Weet je eigenlijk niet, aangezien je de andere kant van het verhaal vaak niet in de media hoort. Als zaakwaarnemers absurde eisen hebben, bijt Levevre van zich af. Hij kent als geen ander het spel. Kijk bijvoorbeeld naar het voetbal waar weliswaar andere veelygrotere bedragen spelen, maar heel eenvoudig miljoenen bij zaakwaarnemers aan de strijkstok blijven hangen. Staat mi in geen enkele verhouding tot hun inspanningen. Denk dus dat die zgn fees ook een rol spelen.

evelineroos 9 mei 2021 om 12:58

Zolang we hem maar jaarlijks kunnen blijven zien spartelen op de Poggio.

Turtlehead 9 mei 2021 om 13:33

… op een veel te groot verzet :)

Ik vond ‘kotsend op de fiets’ in GW ook wel memorabel :)

Pietspeed 9 mei 2021 om 12:59

Qua prestaties van Almeida en Bennett onbegrijpelijk. Maar qua uithangbord misschien niet in relatie tot salariskosten.
Merlier of Sagan vervanger(s)?

KennyKlimmen 9 mei 2021 om 13:01

Dit soort gezanik mag toch pas na 1 augustus?

evelineroos 9 mei 2021 om 13:03

Die datum gaat over het bekend maken van nieuwe werkgever. Geen idee waarom dat is eigenlijk.

Pietspeed 9 mei 2021 om 13:08

Soort van precontractuele fase, voorgesprekken..

Headlines

Materiaalzone

Populair