Laurens De Plus: “Doelen liggen in tweede helft van het seizoen”

Laurens De Plus: “Doelen liggen in tweede helft van het seizoen”

© Cor Vos

woensdag 9 juni 2021 om 19:30
Interview

Laurens De Plus heeft zijn doelen bijgesteld. De klimmer van Team INEOS Grenadiers geraakte het voorbije voorjaar oververmoeid en verliet vroegtijdig de Ronde van het Baskenland. “Daarom heb ik mijn kalender moeten omgooien”, vertelt De Plus aan WielerFlits. “De Ronde van Frankrijk komt te vroeg. Mijn doelen liggen iets later dit jaar.”

Laurens De Plus heeft ook in 2020 al wat tegenslag gehad. In juni kreeg hij problemen met de heup. Een ontsteking door overbelasting. Hij mikte lang op de Vuelta, maar uiteindelijk startte hij alleen nog in de Waalse klassiekers, waarin hij op een deftige manier afscheid kon nemen van Jumbo-Visma.

Na zijn transfer naar INEOS Grenadiers, waarbij hij een contract voor drie jaar tekende, ging het de voorbije winter opnieuw de goede kant op. Zijn heupprobleem was volledig van de baan en De Plus werkte met zijn nieuwe team twee goede stages af op Gran Canaria. Hij zou focussen op de Ardennenklassiekers en maakte deel uit van de (voor)selectie voor de Tour de France.

10de in GP Indurain
De Plus reed een goede Parijs-Nice en werd begin april nog fraai 10de in de Gran Premio Miguel Indurain. “Maar ik ben te gretig geweest en heb me een beetje vergaloppeerd”, vertelt de 25-jarige Oost-Vlaming ons. “Na de Ronde van het Baskenland was ik extreem vermoeid. Door een stevige trainingsblok ben ik overtraind geraakt en het heeft best lang geduurd voor ik weer op mijn plooi was. Ondertussen gaat het veel beter, maar de Dauphiné en de Tour de France komen helaas te vroeg.”

Laurens De Plus in actie in Parijs-Nice – foto: Cor Vos

“Wat de reden is van die overtraining? Laten we vooral niet dramatiseren. Dit is gewoon pech. Wellicht een combinatie van een nieuwe trainingsmethode én de fysieke problemen waar ik vorig jaar mee kampte. Gelukkig tonen ze bij INEOS Grenadiers bijzonder veel begrip. Ik krijg de tijd die ik nodig heb. Ze hadden dit al eerder meegemaakt met renners die de overstap naar hen maakten en dat is ook altijd in orde gekomen. Het is trouwens op vraag van de ploeg dat ik gas heb teruggenomen.”

Stage
De Plus stelt zich nu nieuwe doelen, later dit jaar. Maar concreet wil hij die nog niet invullen. “Laat ons zeggen dat ik een paar weken achterstand heb in vergelijking met mijn oorspronkelijke planning. Ik zou een datum of een wedstrijd kunnen noemen waarin ik wil presteren, maar dat doe ik liever niet meer. Ik wil mij nu vooral niet laten opjagen of zenuwachtig laten maken.”

“Ook vanuit de ploegleiding willen ze niet dat ik de zaken forceer. Alles op zijn tijd en eerst focussen op een volledig herstel. Maar de goesting is er, voor alle duidelijkheid. Ik zou niets liever doen dan zo snel mogelijk opnieuw in competitie komen.” Een dezer vertrekt De Plus op stage, waarin hij opnieuw een stap vooruit wil zetten.

Dit artikel delen:

42 Reacties

Explorer 9 juni 2021 om 06:45

Jammer voor hem dat hij overtraind was. Het duurt langer dan gedacht. Hopelijk zien we hem in het najaar in bv de vuelta. De Plus was bij jumbo echt top, kijken of dat bij ineos nog te behalen valt. Financiële zekerheid is fijn maar het lijkt mij dat je als topsporter ook het hoogsthaalbare uit je carrière wilt halen. Of ineos dan de juiste plek is….

theking 9 juni 2021 om 07:50

Is bij Jumbo maar een paar weken op 2 seizoenen top geweest. Hij mankeert bijna altijd wat.

Yeez 9 juni 2021 om 08:03

@theking zijn voorjaar in 2019 was erg goed, net als de binckbank tour en de tour de france natuurlijk. Verder nog niet kunnen laten zien dat hij doorgroeit. helaas door allerlei mankementen. Schijnt een hele emotionele jongen te zijn die veel op gevoel doet en vaak gestuurd of geremd moet worden. hopelijk krijgen ze dat daar eruit

Ornor 9 juni 2021 om 09:01

Hopelijk toch niet. Dat zijn toch de mooiste renners, die op gevoel koersen.

Henk van Bouw 9 juni 2021 om 09:34

Niks mis met op gevoel te koersen. Op gevoel/ emotie trainen is minder.

nobrakes 10 juni 2021 om 08:39

Als het echt zo’n renner is die op gevoel fietst dan heeft hij wel totaal de verkeerde ploeg, daar gaat echt niks op gevoel

Gannadier 9 juni 2021 om 07:33

Zou voor Laurens mooi zijn als hij straks in de Vuelta de kopmannen kan ondersteunen richting een Vuelta overwinning. Dan is zijn seizoen toch nog min of meer geslaagd.

Krakowic 9 juni 2021 om 08:17

Ze zullen er bij TJV niet rouwig om zijn dat hij vertrokken is.

kleomantre 9 juni 2021 om 08:29

zou er juist gelukkig mee zijn en ipv heeft Vingegaard dat plekkie al ingevuld

Peetvader 9 juni 2021 om 12:47

Vingegaard heeft in het hooggebergte uiteraard nog niet hetzelfde getoond als De Plus in de tour van 2019. Maar aan hem om dit in de komende tour te doen.

FDJ 9 juni 2021 om 14:32

Vingegaard op de Angliru was aardig indrukwekkend. Is daarnaast jonger. Op dit moment zou ik ook voor hem kiezen.

Boomie1 10 juni 2021 om 09:26

Sowieso niet. Die jongen is mentaal niet sterk. Die koerst voor de centen. Ploeghopper.

nickdt 9 juni 2021 om 08:24

Is nu al de 2de keer in 2 jaar tijd dat die overtrained is. Begint toch wel een dingetje te worden en wordt er als renner daardoor ook niet aantrekkelijker op voor ploegen om hem binnen te halen of contract te verlengen.

Yeez 9 juni 2021 om 08:47

Hij was vorig jaar niet overtraind

Romāns Vainšteins 9 juni 2021 om 15:03

En Damiano is niet op doping betrapt!

nickdt 9 juni 2021 om 21:24

@Yeez

Staat letterlijk in de tekst.

Turtlehead 9 juni 2021 om 08:37

Dat is al bijna een tweede verloren seizoen. Wat zonde.

Panache 9 juni 2021 om 08:50

Wielrennen (topsport) is zo veel meer dan hard kunnen fietsen. Ook als je de drive echt wel hebt kan je lichaam op de rem trappen. Richting het topje van de pyramide valt 99,99% af. De Plus lijkt nu in de fase te zitten dat hij zijn doelen (verwachtingen) bijstelt en dat lijkt mij zeer verstandig.

Michelangelo 9 juni 2021 om 09:05

Als hij zijn verwachtingen bijstelt kan zo’n renner een perfecte knecht zijn. Geprobeerd om zelf resultaten te rijden, tot de conclusie komen dat dit net niet lukt, maar wel gewoon heel goed kunnen fietsen. En dan bewust kiezen voor een rol als helper.

Daarom geloof ik niet in types als almeida of vansevenant in de evenepoel trein. Maar veel meer in dit soort renners waarbij eigen ambities niet meer in de weg zitten.

WernerFranke 9 juni 2021 om 08:51

Op jonge leeftijd als potentiële tourwinnaar bestempeld worden door de Belgische media, het is niet altijd een pretje.

Johnny7 9 juni 2021 om 09:22

Elk jochie dat zijn eerste fiets krijgt als peuter met zijwieltjes wordt bestempeld in Belgie als potentiële Tourwinnaar dus het hoort er gewoon bij.

djerkson 9 juni 2021 om 11:55

Ik volg de Belgische media al heel lang, maar ik kan je zeggen dat De Plus nooit als grote rondewinnaar werd getipt, ook door een zwakke tijdrit. Een kleine rittenkoers her en der werd wel genoemd, dat heeft hij ook al bewezen met de Binck Banktour.

lo squalo dello Stretto 9 juni 2021 om 08:57

Hopelijk komt dat nog goed; is nog maar 25 natuurlijk

Michelangelo 9 juni 2021 om 09:30

In de tegenwoordige tijd tel je helaas niet meer mee als je op je 25e nog geen grootse dingen hebt laten zien. Maar vooral: als je het mij vraagt is hij niet uit het juiste hout gesneden om zelf kopman te worden. Daarvoor is hij te wisselvallig, en uiteindelijk ook net niet goed genoeg in alle belangrijke facetten.

Ik ben benieuwd of en wanneer hij zijn eigen ambities om te winnen laat varen. Want dat is denk ik het moment dat hij heel interessant wordt voor heel veel ploegen. Ik denk namelijk dat hij alle mogelijkheden bezit om een supergoede helper te worden. Hij kan goed bergop, en hij kan ook nog eens behoorlijk tempo rijden. En types als Castroviejo of Gesink zijn uiteindelijk voor ploegen goud waard. Daar zitten ambities om zelf te winnen niet meer in de weg.

Adorni 9 juni 2021 om 13:36

Ambities om zelf te winnen heeft De Plus niet, anders zou hij niet naar Ineos gaan, maar naar een ploeg waarin hij wel kopman kan zijn.
Hij heeft zich voor voldoende geld neergelegd bij die meesterknechtenrol, maar komt al 2jaar met moeite aan de start van een wedstrijd, laat staan het werk doen waarvoor hij ingehuurd wordt.

Fanny 9 juni 2021 om 08:58

Ben benieuwd wat die andere nieuwe trainingsmethode van Ineos is, zeker als er meer nieuwe renners overtraind zijn geraakt. Of zou toch aan hemzelf liggen.
Had bij TJV ook snel last van pijntjes en kwaaltjes.
Tot nu toe heeft hij ook bij Ineos nog niet veel betekend.

flipper 9 juni 2021 om 09:47

Die ene Tour van 2019 was veelbelovend. Daarna nog slechts een handjevol koersen gereden. Vermoedelijk toch elke maand (minimaal) een modaal jaarsalaris op de rekening kunnen bijschrijven. Ook niet verkeerd natuurlijk!

SolitaryShell 9 juni 2021 om 09:52

Een goede Parijs-Nice? Heb ik iets gemist?

flipper 9 juni 2021 om 10:10

Kennelijk.

Of vind jij een 46e plek in het eindklassement, met als uitschieter een 32e plek in etappe 3 niet indrukwekkend?

En dat nog even los van al het beulswerk dat hij waarschijnlijk voor zijn teamgenoten geleverd heeft.

Ik denk dat dat een absolute topprestatie is, waar slechts met zeer veel respect over gesproken mag worden en die veel belooft voor de toekomst!

Monsieur Bendy 9 juni 2021 om 10:30

Aan deze jongen zie je al enkele jaren dat hij meer dan genoeg talent heeft, bij vlagen dan. Het begint echter een groot probleem te worden dat het er zo weinig uit komt. Hij heeft inmiddels bij de drie beste wielerploegen vd wereld gefietst (DQS, TJV en Sky) en bij alle drie krijgen ze het potentieel er eigenlijk niet voldoende uit.
Misschien is het tijd dat hij zelf eens in de spiegel kijkt en kiest voor stabiliteit en een langere periode bij 1 ploeg ipv weg te gaan zodra er 1 hobbel overwonnen moet worden. ik denk dat Ineos daar niet echt geschikt voor is eigenlijk, als je ziet met wie hij daar de concurrentiestrijd aan moet gaan.. Zie niet in waar hij de kans gaat krijgen om eens voor eigen rekening te rijden.

Natte spons 9 juni 2021 om 14:22

Hij lijkt me met de transfer naar INEOS al neergelegd te hebben bij een rol als knecht. Niks mis mee, zeker als je geen goede tijdrit hebt, niet zo constant bent en je lichaam regelmatig aangeeft de zware inspanningen niet aan te kunnen. Hij kan in een ronde nog altijd voor etappes gaan wanneer de kopman niet thuisgeeft.

Dikke vrouw 9 juni 2021 om 12:02

Nachtkaars met volle bankrekening

Shinzawai 9 juni 2021 om 13:36

Overtraining lijkt mij geen kwestie van pech, maar eerder van niet goed naar je lichaam luisteren en onvoldoende afstemmen met de ploeg. Daarnaast kunnen we toch best eerlijk stellen dat het met de resultaten ook niet meeviel tot nu toe: voor een renner van dit kaliber is een tiende plek in de GP Miguel Indurain moeilijk fraai te noemen als hoogtepunt van het seizoen.

Nico Dick 9 juni 2021 om 14:38

In de optiek dat De Plus in die wedstrijden toewerkte naar de Ardense klassiekers (en dat was echt de bedoeling) vond ik die resultaten zeker oké.

FDJ 9 juni 2021 om 14:44

@nico Dick iedereen bereidde zich in die periode min of meer daarop voor. Zeker als je de uitslag van Miguel Indurain bekijkt. Baskenland en Parijs Nice zijn voor een renner als De Plus onder de maat.

S. Morgenstern 9 juni 2021 om 14:57

De vorm was dit voorjaar inderdaad nog lang niet wat het moest zijn. Beetje vreemd om dat te lezen dat hij een goede Parijs-NIce reed.

SolitaryShell 9 juni 2021 om 15:12

Als je de resultaten ,,oké” vindt, ben het er niet mee eens maar dat mag, dan is dat nog wel iets heel anders dan fraai.

Romāns Vainšteins 9 juni 2021 om 15:17

Ik ben onderhand vergeten wat voor renner de Plus ook alweer is.

MartinMartin 9 juni 2021 om 18:22

Een nuttige knecht.

notriple 9 juni 2021 om 19:40

Een min

TIO 9 juni 2021 om 21:45

Zal wel zijn dat Dauphiné te vroeg komt, is reeds verreden. Ineos geeft hem de tijd zolang contract duurt denk ik.

Thijs E 9 juni 2021 om 22:28

Het nare is dat je bij De Plus jezelf onderhand afvraagt over de tweede helft van welk seizoen hij het heeft en dat is doodzonde.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair