Landa: “Nairo en ik zullen bondgenoten zijn”

donderdag 14 december 2017 om 14:13

Valverde, Quintana en Landa - Foto: @Movistar_Team

Mikel Landa kan niet wachten tot het nieuwe seizoen begint. De nummer vier uit de voorbije Tour de France verruilt Sky voor Movistar en wil opnieuw schitteren in Frankrijk. “Ik wil naar de Tour om te proberen het beter te doen”, vertelt hij in een interview met de Baskische krant Deia.


De Spaanse formatie presenteerde vandaag op het hoofdkantoor van sponsor Telefonica de mannen- en vrouwenploeg. Daar werd bevestigd dat Nairo Quintana, Alejandro Valverde en Mikel Landa naar de Tour gaan. Landa ziet mogelijkheden om in La Grande Boucle voor eigen kansen te rijden. “Nairo heeft meer ervaring en zal het voortouw nemen. Maar ik twijfel er niet aan dat we dezelfde mogelijkheden krijgen. De ploeg zal ons op gelijke hoogte moeten zetten. Het belangrijkste is dat Movistar de Tour wint. We moeten dat niet vergeten door enkel voor onszelf te rijden”, geeft hij aan.

Hij ziet mogelijkheden tot een samenwerking met Quintana. “We moeten bondgenoten zijn. Om het hoofd te bieden aan Sky, dat de Tour de afgelopen jaren heeft gedomineerd, heb je een alliantie nodig.” Landa geeft echter toe dat hij niet op zijn Colombiaanse ploeggenoot zal wachten. “Als ik op achterstand sta, zal ik stoppen. Maar wanneer dat niet het geval is, dan niet.”

Bij Movistar vertrekken deze winter onder meer Jonathan Castroviejo en de gebroeders José en Jesús Herrada. Landa verwacht desalniettemin dat zijn nieuwe ploeg Chris Froome en zijn Sky-ploeg het vuur aan de schenen kan gaan leggen. “Ik denk dat ze te verslaan zijn. Doordat er nu één renner minder per team opgesteld kan worden, zullen er meer mogelijkheden zijn om ze pijn te doen”, denkt Landa.

“Het klopt dat Movistar belangrijke renners is kwijtgeraakt, maar de jonge renners maken vorderingen en rijden op een goed niveau. Ik maak me niet al te veel zorgen. Een van de redenen waarom ik voor deze ploeg heb gekozen, is dat het ieder jaar ondanks alles een sterke ploeg heeft. Dit jaar zullen wij niet minder zijn en een competitieve ploeg hebben”, voorspelt de Bask.

Dit artikel delen:

17 Reacties

skylimit 14 december 2017 om 14:16

en Valverde is de vijand of de hond met het derde been ?

schipperaar 14 december 2017 om 14:25

Valverde kijkt met zijn linkeroog in Nairo’s rechter broekzak, lijkt er niet gerust op.

Romāns Vainšteins 14 december 2017 om 14:32

Tja, ik mag dan Nederlander zijn en Dumoulin best een aardige knakker vinden,.. Maar als Landa, Quintana en Valverde hem aankomende tour gek gaan draaien met 88 versnellingen per klim, smerige demmarages terwijl hij wat caffeinepilletjes gaat bietsen en aanverwante trucjes juich ik dat 100% toe.

achtpuntzes 14 december 2017 om 14:32

en Valverde mag voor zichzelf rijden?

Mac-S 14 december 2017 om 14:42

En wie sturen ze dan naar de Giro? Betancur?

rahimns 14 december 2017 om 14:46

ik denk dat ze Soler gaan uitspelen in de Giro

hartstikkebedankt 14 december 2017 om 14:55

Bericht van 9 oktober:

“Alejandro Valverde zal wat hem betreft volgend seizoen niet te bewonderen zijn in de Tour de France. Dat vertelt hij aan de Spaanse krant El Pais. De renner van Movistar wil liever de Giro en de Vuelta rijden.”

Valverde zou toch de Giro gaan rijden?

josi 14 december 2017 om 14:55

Wel benieuwd wie ze mee gaan nemen als helpers. Voor de ploegentijdrit, kasseienrit en mogelijke waaierritten heb je toch de nodige hardrijders nodig, dus dan zit je in de bergen al gauw zonder knechten. Wie lek rijdt of een schuiver maakt, mag het dan zelf oplossen.

hartstikkebedankt 14 december 2017 om 14:57

@josi je kunt toch Bennati, Sutterlin, Rojas en Amador meenemen? En dan Betancur of Anacona nog als extra bergknecht, waar ook Amador en Rojas nog het vuile werk kunnen opknappen.

Jean Dumas 14 december 2017 om 15:03

Wordt nog lastiger dan bij Sky met Landa, maar misschien vaart Nairo er wel bij dat hij vanuit de luwte kan rijden zonder de Sky-train van een mogelijk geschorste Froome.

williams 14 december 2017 om 15:16

Hoe dom kun je zijn om als potentiële tourwinnaar naar een ploeg te gaan met een…potentiële tourwinnaar.

sstijnntje 14 december 2017 om 15:25

Er is nu al een fantastisch koningsdrama in de maak in het kamp Mobistar. Stervende zwanen, broedermoord, dolk in de rug, etc. Nu al zin in

Wielrennertje 14 december 2017 om 16:33

Valverde zal wel een vrije rol krijgen, kan dan best boven die andere twee uitstijgen.

west 14 december 2017 om 17:08

Bondgenoten, Mikel? Dat ging bij Astana en Sky namelijk ook al zo lekker?

Shuffle 14 december 2017 om 19:26

Mooie nieuwe shirts bij Movistar!

Thailand 15 december 2017 om 10:30

Mag Landa wel voor 1 januari in de Movistar shirt voor de camera verschijnen?