Lance Armstrong: “Deze Amstel Gold Race is de beste koers die ik ooit gezien heb”

zondag 21 april 2019 om 18:58
Lance Armstrong: “Deze Amstel Gold Race is de beste koers die ik ooit gezien heb”

foto: Cor Vos

Voor veel Nederlanders was de Amstel Gold Race er een om nooit te vergeten, maar reacties op social media laten zien dat ook wereldwijd genoten is van de Nederlandse klassieker. Lance Armstrong bijvoorbeeld, die het de beste wielerwedstrijd ooit noemt.


“De Amstel Gold Race van vandaag was zonder twijfel de beste wielerwedstrijd die ik ooit gezien heb. Absoluut ongelooflijk! Gefeliciteerd Mathieu van der Poel”, schrijft Armstrong op Twitter.

Het regent felicitaties en superlatieven over de wedstrijd die gewonnen werd door de Nederlands kampioen. Onder meer het uitbundige commentaar van L1 Radio (Sander Kleikers en Aart Vierhouten), NPO Radio 1 (Gio Lippens) en de Italiaanse Eurosport worden massaal gedeeld. “Daar is Van der Poel! Mamma mia!”

Dit artikel delen:

65 Reacties

leor 16 21 april 2019 om 19:01

Denk dat LA nog niet vaak koers heeft gezien. De beste renners verspelen de overwinning en vanuit de achtergrond wint de snelste van het onverwachts teruggekeerde groepje.

Speciaal einde, dat wel. Maar mooi ?!? Misschien voor fans van van der Poel. Voor de neutrale wielersupporter vooral een teleurstellend einde.

mus van de maasstad 21 april 2019 om 19:10

Misschien wat vaker naar zn podcast luisteren

leor 16 21 april 2019 om 19:15

Nee dank je, ik ben niet zo’n masochist. ;)

Gilberto 21 april 2019 om 19:17

hahah, fijne avond verder he

Ab Normaal 21 april 2019 om 19:21

Zuurpruim.
Het was toch retespannend?
Een klassieker waarin de beste renners van de wereld starten. Alle kassei en heuvel klasbakken en dan krijg je een man tegen man gevecht waarin er gepokerd wordt en dan wint een jonge debutant, vooraf bestempeld als favoriet, die alle kastanjes zelf uit het vuur heeft moeten halen. Die ook nog eens voor een heel klein ploegje rijdt.

Hij dicht alle gaatjes helemaal alleen en spot met die wielerwetten dat diegene die dat doet direct kansloos is en dan sprint hij van verre er op en er over.
Dat is heroïsch, fantastisch, fenomenaal. En dat had ik ook gezegd als het geen Nederlander is.
Zou je sieren als je het niet zo bagatelliseert. De commentatoren op Sporza konden het wel op waarde schatten.

leor 16 21 april 2019 om 19:39

@ Ab, excuses als mijn realisme bots met jouw blinde adoratie. Lijkt me nog geen rede om iemand een zuurpruim te noemen.

kielabokki 21 april 2019 om 19:48

edit wf: niet op de man

Mwielerfan 21 april 2019 om 20:02

Realisme zou zijn om te melden dat het speciaal en legendarisch is. Zoals die editie van lbl 30 jaar terug. Iemand zei tijdens de uitzending niet voor niets hier hebben we het over twintig jaar nog over.
Dat je vervolgens aan zou geven dat een ontknoping dankzij bluffen jouzelf niet zo aanspreekt is prima. Ik vond het heel spannend en leuk om zelf mee te maken. Dat beleeft heel anders dan als je een filmpje achteraf kijkt en de uitkomst al weet.
Heel spannend maar ik moet toegeven dat ik ook de beste ooit zelf niet zou noemen. Maar hoe jij het brengt zet je jezelf wel weg als zuurpruim

Paul1963 21 april 2019 om 20:04

????…..ik geloof niet jij ook maar iets begrijpt van wat hier gebeurd is….

007 21 april 2019 om 20:08

edit wf: niet doen

alexzsci 21 april 2019 om 20:15

Hahaha! Geweldige reactie!

Weinig dingen die mijn paas zondag een hilarischer tintje kunnen geven dan deze totale tentoonspreiding van onkunde en zuurpruimerij.

Onbeschrijfelijk geestig hoe jij namens de neutrale wielerliefhebber spreekt, en deze vervolgens totaal onjuist vertegenwoordigd.

Dank voor dit ijzersterke stukje ‘comic relief’

jan jansen 21 april 2019 om 21:22

Speciaal voor de neutrale wielerliefhebber leor:
https://nos.nl/artikel/2281490-van-armstrong-tot-van-der-sar-sportelite-lyrisch-over-van-der-poel.html

MDKIDW 21 april 2019 om 21:53

Droeftoeter

ValseTrage 22 april 2019 om 07:50

@ Ab Normaal
Ter info:
Die “commentatoren” van Sporza – in het bijzonder dikkenek MW – kennen geen zak van koers en zijn al jaren anti-Allaphilippe (een Fransman die het mooie weer maakt bij een Belgische ploeg, not done).
Dus niet ab-normaal (haha wat een toeval) dat ze de klucht van gisteren “op waarde weten te schatten”.

EddyB1958 22 april 2019 om 08:11

Wuyts anti Alaphilippe? Dan getuigt leor 16 van meer realiteitszin.

john 22 april 2019 om 08:43

Leor 16 jammer voor jou ,maar ik ben een neutrale kijker en vond het geweldig

ValseTrage 22 april 2019 om 09:01

@EddyB1958
Dat is mijn gevoel ja. De commentaren van sujet MW zijn al enkele jaren niet meer om aan te horen. Tegenwoordig schakel ik naar Eurosport om naar de koers te kijken. Het is dus zo ver gekomen.

Van der Smoel 21 april 2019 om 19:09

Wat Armstrong in feite wil zeggen maar niet gezegd kreeg is: dat hij zichzelf herkent in Van der Poel: een zonderling met een uitzonderlijk talent. Met het verschil dat Van der Poel wel zuiver op de graat is. Zijn uitspraak gaat dus niet meteen over deze koers an sich, maar wel over één persoon.

Emotionele uitspraken mogen er zijn, maar de korrels zout zijn wel bijna op. Wel flauw dat de media zo'n uitspraken klakkeloos de wereld in slingeren. Sensatie. Net zoals idolatrie.
Ik hou wel van emoties, maar nog meer van gevoelens die evenwichtig zijn. Niet te veel drama aub.

Van der Smoel 21 april 2019 om 19:32

Mijn hand in het vuur steken? Natuurlijk niet. Ik ben het ‘alziend oog’ niet, en alwetend ben ik evenmin. Het is eerder een aanvoelen. Maar zoals Thom Yorke van Radiohead het zo mooi in zijn song ‘There there’ verwoordde: “Just because you feel it, it doesn’t mean it’s there.”

Mwielerfan 21 april 2019 om 20:05

Wat zegt je gevoel dan? En als je gevoel niks zegt, waarom poneer je het dan als stelling?

Van der Smoel 21 april 2019 om 20:36

Mijn gevoel zegt dat hij compleet zuiver rijdt. Hopelijk laat de potentieel verderfelijke wieler-industrie hem in zijn eer.

EddyB1958 22 april 2019 om 01:37

Of topic Mwielerfan je begint plots begrijpelijke taal neer te pennen, proficiat en dat meen ik oprecht.
On topic wat gezegd van de twee andere veldrijders van Correndon? De Duitser Meisen en mijn landgenoot Vermeersch. Beiden komen aan in de groep Valverde op 4:19. In die groep ondermeer Van Aert, Mohoric, Gasparotto, Valgren en nog een paar andere renners, die tot de groep van 38 mogelijke podiumkandidaten behoorden die de heer Wuyts op papier had gezet. Meisen na deel te hebben uitgemaakt van de lange ontsnapping en Vermeersch na een 220 km uitmuntend te knechten voor van der Poel.
Het voor het seizoen als zwak omschreven Correndon Circus was gisteren in mijn ogen beter dan het favoriete team van heel veel Nederlandse wielerflitsers Jumbo Visma.

Mwielerfan 22 april 2019 om 09:05

Inderdaad, Wolfpack light is puppy mand light gebleken. Hilarisch genoeg had lars boom niet misstaan bij jumbo vandaag

mus van de maasstad 21 april 2019 om 19:11

Ik kijk nu al uit naar zn podcast

Tour 21 april 2019 om 19:43

Mooi hoor die verzamelde verslagen.
Ik heb er nog steeds geen woorden voor.

veteraan 21 april 2019 om 19:46

Het azijn pissen is weer begonnen zie ik wel. Kneuzen.

Dario 21 april 2019 om 19:47

De Paris-Roubaix van Hayman is mss wel de mooiste, maar deze pakt wel de prijs voor beste plottwist van de laatste 10 jaar.

Gebruikersnaam 21 april 2019 om 19:56

Inderdaad, beste ontknoping. WK van Hushovd was een hele koers episch, hier had je niet gemist als je om 16u. had ingeschakeld.

EddyB1958 22 april 2019 om 08:13

De WK titel van ene Tom Boonen in Madrid 2005.

mark vv 21 april 2019 om 19:50

Zei de BOSS tegen Baas Mathieu.
Podcast Armstrong is top.

Jean Dumas 22 april 2019 om 09:42

F#%@ing animal!

kielabokki 22 april 2019 om 17:01

Kep die podcast eens geluisterd. Corendon is een hotel in Amsterdam, de ploeg heeft geen wildcard gekregen voor Parijs-Roubaix, en zo nog een paar foutieve aannames. Wel leuk om naar te luisteren, maar het niveau houdt te wensen over.

girardengo 21 april 2019 om 19:52

Een beetje tegenwicht in de commentaren mag best, maar sommige commentaren geven toch wel een gefrustreerde indruk.

RobertMollema 21 april 2019 om 20:19

In verreweg de meeste gevallen heeft Armstrong het mis of liegt hij ronduit. Dit keer heeft hij helemaal gelijk. Ik kijk de klassiekers sinds 1981 en dit was van zeldzaam niveau, zo spannend. Van der Poel heeft de wedstrijd helemaal zelf naar zich toe getrokken. Fantastische winnaar!

Viktrodriguez 21 april 2019 om 21:26

Ik volg Armstrong verder totaal niet, dus geen idee of hij anders vaak liegt of niet. Maar hier heeft ie natuurlijk wel een punt. Geen idee of ik dezelfde superlatieven zou gebruiken, maar de ontknoping in de laatste kilometers is er toch één van ongekende klasse van Vd Poel. Zoals ook begrepen van interviews met betrokkenen niets aan gestolen. Zelf ondanks alles gewoon dat gat weten te dichten in die diepe finale en dan nog winst.

Sowieso ook credits aan de organisatie van de AGR door sinds dat laatste WK toentertijd op zoek te gaan naar andere finales dan de veredelde massaspurt heuvelop met de Cauberg met een hypergesloten wedstrijd. Dat heeft de koers alleen maar goed gedaan qua aantrekkelijkheid.

KennyKlimmen 21 april 2019 om 22:24

Lance voor ploegleider Corendon.

EddyB1958 22 april 2019 om 01:46

Haalt bijlange het Roodhooft niveau niet.

leegloper 21 april 2019 om 22:31

Ik vond de 5 minuten van de aanval van MVDP tot de afscheiding van de 2+3 interessant. Daarna was de koers lang gedaan en voelde ik niet de grote spanning, omdat voor mijn gevoel veel favorieten nog niet echt gekoerst hadden en zich hadden laten ringeloren. Maar wat er daarna gebeurde… Zeer spannende, hilarische ontknoping met gedroomde winnaar. Zelden vertoond.
En toch, ik heb vele koersen langer genoten. De Paris-Roubaix van Hayman bijvoorbeeld, zoals hierboven al aangehaald. Maar de laatste kilometers waren echt bijzonder.

Taliesin 21 april 2019 om 23:29

Vond het ook ongelofelijk mooi, die laatste paar kilometers waarbij Mathieu puur op eigen kracht die hele groep achtervolgers meesleept naar Clarke en Mollema, en Schachmann, en Trentin en Kwiat, en dan ook nog de twee koplopers. En dan ook nog van kop af iedereen ram uit het wiel knallen. Beestachtig.

Verder heel erg genoten van zijn jump op Gulpenerberg, daar zat wat achter. Alleen Izagirre volgde maar die hebben we in ITT Van der Poel daarna niet meer gezien, die was kapot.

sooike 21 april 2019 om 23:37

Professor Ducrot noemde de demarrage van Van der Poel “een tactische fout”. Ducrot heeft nog altijd moeite met het instinctief koersen van Van der Poel. Dat past totaal niet in zijn filosofie over het “nieuwe wielrennen”…wat een kneus is die Ducrot toch! Kent geen enkele renner, is het lachtertje van het journaille en overschat zichzelf schromelijk. Kan dat meisje bij het vrouwen-wielercommentaar hem niet vervangen ?

nostradaanus 22 april 2019 om 00:00

@Sooike: absoluut niet met je eens, MvdP wordt na zijn inspanning op de Gulperberg gewoon teruggepakt door het peloton en keihard gelost op de combi Kruisberg / Eyserbosweg. Oftewel, tactische fout. Juiste constatering Ducrot.
Dat ie daarna herstelt, 4 goed samenwerkende makkers in de laatste 6 km vind en profiteert van het gepoker vooraan, dat had niemand kunnen voorspellen. Dit was een unieke ontknoping, dus snap dat je dan als analist ‘verrast’ kan worden, des te mooier toch?!

Jean Dumas 22 april 2019 om 09:46

Quickstep zou de koers sowieso op Kruis en Eyserbos hebben geopend, en zo geschiedde. Maar de reden daarvoor is? VDP. Gevolg is koers man tegen man, want de knechten zijn weggeblazen, mede door de vroege aanval van? VDP.

Dat Ducrot het niet ziet is geeneens zo onbegrijpelijk, Armstrong zei hetzelfde in zijn podcast. Vader Adri zou het zelfs hebben afgeraden, aldus Lance.

ti-raleigh 22 april 2019 om 00:04

Het was een saaie koers met een onvoorstelbaar eind. Iemand hier die 5 km voor de finish nog dacht dat VdP zou winnen? Als Alaphilippe en Fuglsang niet gepokerd zouden hebben was het de saaiste koers ooit. Arme Armstronng heeft weer een podium nodig.

Djoop 22 april 2019 om 05:35

Yep

toke 22 april 2019 om 03:26

Sta nog in tweestrijd over de mooiste koers ooit, Amstel race van gister of de tweestrijd van van Breggen tegen van Vleuten in La Course van vorig jaar.

ValseTrage 22 april 2019 om 07:35

Poepoe moest en zou winnen. Dat stond op voorhand in de sterren geschreven. De (Nederlandse) koersdirectie heeft hem daarbij een hand geholpen, ten koste van 2 fantastische renners die beter verdienden. De “beste koers ooit”? Ik lig plat op mijn buik van het lachen :).
Koersvervalsing, ja. Daar kent LA natuurlijk alles van. Vandaar misschien zijn bewondering.

EddyB1958 22 april 2019 om 08:24

Sorry maar in de Strade reden de twee zelfde renners Alaphilippe en Fuglsang in de aanval en ook toen lieten ze het toe dat Van Aert nog eventjes kon terugkeren. Toen konden ze het nog rechtzetten, gisteren niet.

ValseTrage 22 april 2019 om 08:37

Ja maar in de Strade is alles zuiver verlopen en zat Van Aert dood. Geen inmenging van chauvinistische koersdirectie, auto’s, motoren, …
Als 2 wereldtoppers op 3km van de streep (zogezegd) nog 45s voorsprong hebben en toch nog worden ingelopen. Wat moet je daar van denken? Zelfs een poepoe x2 kan dat gat niet dichtrijden tenzij ze vooraan een plasje gaan doen en dat was, voor zover ik weet, toch niet het geval.

Mwielerfan 22 april 2019 om 09:11

Ik heb geen verdacht gedrag van organisatie gezien, graag iets specifieker zijn met beschuldigingen. Van vliet lokt natuurlijk wel zulke gedachten uit met zn aandachtsgeile gedrag

yo-eddy 22 april 2019 om 09:15

Fuglsang en VlaFlip hebben zich compleet misrekend, de tijdwaarneming op 3km was correct. Kijk de beelden eens terug met je eigen stopwatch in de hand. Ze hadden gewoon nooit gedacht dat er iemand achter hen nog zoveel over had en zonder omkijken of gepoker gewoon met 8 man in zijn rug dat gat dicht ramt. Terwijl de koplopers hun schoentjes strak aan het trekken waren werd er achter hen gewoon vol gereden. Dat is ongekend en vanaf nu een wijze les.

Van der Poel durft te verliezen om te kunnen winnen dat kon je van onze koplopers zeker niet zeggen. Dit is koersen met een leeuwenhart

Zie ook de reactie van Lambrecht:

https://sporza.be/nl/2019/04/21/reacties-renners-over-van-der-poel-amstel-gold-race/

ValseTrage 22 april 2019 om 09:37

Het moge toch duidelijk zijn dat de heer Van Vliet liever poepoe als winnaar zag ipv een Fransman of een Deen.
Een andere vraag die in mij opkomt: hoe kan het dat poepoe op 35km eerst genadeloos uit de wielen wordt gereden en helemaal op het einde ineens terug over stel superbenen blijkt te beschikken? Toch allemaal wel een beetje raar.

Joachim Agostinho 22 april 2019 om 09:53

Het is inderdaad een groot complot. In de live uitzending zag je een stoet auto’s voor de groep v.d. Poel rijden en v. Vliet heeft hem zelfs nog geduwd.
Kijk je nu de beelden terug is daar niets meer van te zien, alles is er uit geknipt!

flitsvolger 22 april 2019 om 10:09

:)

ValseTrage 22 april 2019 om 10:56

Geen beelden gezien. Stond op het parcours in de laatste 5 km.

kielabokki 22 april 2019 om 12:16

En toch dit soort onzin beweren. Hahahaha. Priceless.

ValseTrage 22 april 2019 om 12:49

Geen onzin. Ik volg jaarlijks heel wat voorjaarskoersen. Dit jaar Omloop (Berendries), Ronde (o.m. Kwaremont), Roubaix (Carrefour), gisteren dus AGR (ergens voorbij Bemeler) en volgende week lekker naar LBL (vermoedelijk op Roche aux Foucons). Waalse Pijl moet ik laten schieten wegens professionele verplichtingen. Spijtig.
Oh ja en in de winter ga ik naar bijna alle veldritten in België (inclusief Hoogerheide – kijk eens aan!). Ik weet poepoe dus wel degelijk te waarderen in tegenstelling tot wat jullie misschien denken. Zo niet zou ik op deze koude winternamiddagen in mijn zetel blijven zitten.
Maar gisteren vond ik het, als neutrale toeschouwer, echt niet fijn. Een beetje zoals Japan-België op het laatste WK voetbal waar de Japanners nog in de allerlaatste seconde het deksel op de neus krijgen.

Romāns Vainšteins 22 april 2019 om 07:54

Zat andere koersen die net zo mooi zijn waaronder dit jaar alleen PR al maar het was wel een hele mooie ja. Dat ge-eikel met de tijdswaarneming zou ik alleen maar mooi vinden als later blijkt dat van Vliet op het gesloten kanaal '20 sec erbij !' heeft gesist, 'Laat die lui gaan pokeren, c'mon Mattie !' , natuurlijk wel met dat dat later fraai herverteld wordt in andere tijden sport.,

In Ddv en FB sloeg de aanwezigheid van deze krachtpatser de koers dood en hier maakte dat juist de koers. Minder van dat eerste en meer van het laatste aub.

EddyB1958 22 april 2019 om 08:29

Wat bedoel je met FB? Fleche Brabante? Aub dat is een koers die in 'Vlaams Brabant' wordt gereden, laat dus een Franstalige afkorting achterwege en gebruik gewoon BP of Brabantse Pijl voluit. FW of Fleche Wallone mag natuurlijk wel, want de Waalse Pijl is een Waalse koers.

Romāns Vainšteins 22 april 2019 om 09:27

Flèche brabançonne, voor zover ik weet gaat hij ook een goed stuk door het Waals gewest en vind de finale min of meer op de grens plaats. De precieze wetgeving omtrent het mogen geven van Franse titels aan Vlaemsche koersen binnen het Belgisch strafrecht is mij verder niet bekend. Nederige excuses indien deze vacant zijn derhalve.

IlPirata 22 april 2019 om 08:06

Zo belangrijk is het niet wat LA er van vond, maar een mooie koers was het zeker met het verrassingselement op het einde.

Joop Zoetemelk 22 april 2019 om 08:26

De beste koers ooit is het bij lange na niet, wel was de koers rete spannend aan het eind.

Ik heb veel waardering voor MvdP, in het veldrijden gewoon een jaar lang de beste zijn, het WK winnen en dan doorgaan op de weg..

Hemelrijk 22 april 2019 om 09:28

Van der Poel heeft als een beest die laatste tien kilometer gereden, na eerder vergeefs te zijn gegaan en door iedereen te zijn afgeserveerd. Bij RVV was er ook een heropstanding maar werd hij nog vermalen in de groep met favorieten, met Pasen hoe toepasselijk vond hij weer een tweede adem en liet hij zijn benen gaan, en volgend jaar doet hij rond Oudenaarde of bij Parijs Roubaix hetzelfde, een fijn vooruitzicht, maar de eerste is het speciaalst dus ik geef LA gelijk, en heerlijke podcast trouwens!

Domestique 22 april 2019 om 09:33

Doet me wat denken aan de winst van Nico Mattan in Gent-Wevelgem ;-)

ValseTrage 22 april 2019 om 09:39

Helemaal mee eens!

Guushovd 23 april 2019 om 08:48

Wat een onzin. Complotdenkers, niets op de beelden wijst erop dat jullie interpretatie van de gebeurtenissen klopt. Daarnaast rijdt MvdP het gat dicht met oa. Schachmann en Trentin in zijn wiel. Als hij niet zo belachelijk goed zou zijn geweest zouden die hem in de sprint geklopt hebben. MvdP heeft in de voorgaande koersen al laten zien dat hij dit soort prestaties in zich heeft. Hij heeft daar geen auto’s of verkeerde tijdsweergaven voor nodig.

Nico Mattan kwam alleen opzetten, en werd overduidelijk meegenomen in het kielzog van de voertuigen. Totaal niet vergelijkbaar.