Lampaert vindt dat Quick-Step Floors de E3-zege niet gestolen heeft

Lampaert vindt dat Quick-Step Floors de E3-zege niet gestolen heeft

Foto: Tim de Waele/Getty Images

vrijdag 23 maart 2018 om 18:25

Quick-Step Floors heeft de overwinning in de E3 Harelbeke niet gestolen, vindt Yves Lampaert. De Belg was een van de renners van de blauwe formatie die na een massale valpartij vroeg in de koers het heft in handen nam. “Ik vind niet dat wij erop mogen afgerekend worden dat we koersen na die val”, zegt Lampaert bij Sporza.

De grote val, waar diverse favorieten bij betrokken waren, was het sein om door te zetten. “We hebben niet meer getwijfeld met de ploeg. Het was ook het moment om koers te maken, maar ik wist niet dat het zo’n grote valpartij was. Ik hoop dat alles goed gaat met de slachtoffers, maar het is koers. Ik vind niet dat wij daarop moeten afgerekend worden. Wij zorgen voor een mooie koers. Het was ook ons plan om daar de koers te maken”, legt Lampaert uit.

Na de Taaienberg ontsnapte de Belg met Niki Terpstra. “We zaten met een beperkte groep, dan moet je de koers hard maken. Zo zetten we ook Gilbert, Sénéchal en Stybar in een zetel. We hebben het de anderen knap lastig gemaakt en we pakken de overwinning”, zegt hij. “Ik zat in het wiel bij Niki. Hij reed hard, maat, hij reed hard! Ik heb hem moeten laten gaan. Ik kan ook een tijdritje rijden, maar wat hij vandaag uit zijn benen schudt, chapeau!”

Lampaert kwam zelf als zeventiende over de finish in Harelbeke, op drie minuten van de winnende Terpstra.

Dit artikel delen:

25 Reacties

Manuel Beltran 23 maart 2018 om 18:40

bosje bloemen voor deze man!

den OPQS 23 maart 2018 om 18:44

lampaert reed geweldig, deed het merendeel van het werk tot de paterberg. deze gaat knallen in roubaix

Olly 23 maart 2018 om 18:52

Standbeeld voor Lampaert graag, heeft zich helemaal weggecijferd voor NT.

ploeglijder 23 maart 2018 om 18:55

Belachelijk dat ze zich daarvoor moeten verdedigen, ze zaten al gegroepeerd van voren om koers te maken voor de valpartij. Daarnaast zaten er nog voldoende favorieten bij hen in de groep. Sinds wanneer moeten we stoppen voor valpartijen (tenzij je mogelijk schuldig eraan bent). Heroïsche overwinning van Terpstra, als je de favorieten zo kan afhouden in de finale mag niemand nog iets zeggen !

teunster 23 maart 2018 om 18:55

@OPQS lampaert is dan ook geen gewone. Die gozer kan smerig hard rijden. Wat een vent om in je ploeg te hebben, ongelofelijk!

den OPQS 23 maart 2018 om 18:59

@teunster

en het is een genot om naar te luisteren ;)

klimmer99 23 maart 2018 om 19:00

Ik wst niet? Belachelijk, echt QS. Ik heb weinig met die ploeg, even hautain als Sky.

Ivanoviclover 23 maart 2018 om 19:31

Waarom is dit nu plots een thema? Alsof er ooit al gewacht is in een koers? Ja Cancellara deed het een keertje, maar verder? Wat een onzin. De koers wacht op niemand.

Haanaf 23 maart 2018 om 19:31

Wel apart was het moment dat Gilbert de sprong leek te maken, terwijl Yves juist vol bleef door trekken.

En beetje cru, maar de val was de aanzet een prachtige wedstrijd. Niemand kon zich meer verschuilen en tot op de streep volop koers.

Tripodboom 23 maart 2018 om 20:00

Allemaal goed en wel, maar ze rijden wel in Vlaanderen met veel te smalle wegen voor zo’n groot peloton! Bij zo’n val midden op de weg met meer dan 100 renners erachter die geen kant op kunnen is het wel erg onsportief om door te rijden! Komt bij dat er altijd koersvervalsing in Vlaanderen is door veel te veel motoren en volgwagens tussen de renners! De sterkste mag dan hebben gewonen maar hij hoefde door geluk slechts met een kwart van het peloton af te rekenen! Na de val gaf Quickstep gas vooraf gegaan door motoren, bij het achtervolgende peloton waren die in het begin in geen velden of wegen te zien!

DeGroteMolen 23 maart 2018 om 20:04

Dat zou ook een beetje onzin zijn deze stelling: dik 100 km de koers volledig gemaakt. Dus chapeau. Terpstra vandaag de sterkste al vond ik Trentin ook heel sterk rijden.

Col du Bramont 23 maart 2018 om 20:09

@Ivanoviclover,

Exact. Mijn broek zakt spreekwoordelijk af van de moraalridders die de koers en historie niet begrijpen als het gaat om koers etiquette.
Kan me nog kwaad maken om die Zwitser die in die Ardennen etappe de koers neutraliseerde al waren dat wel andere omstandigheden.
Alleen in etappe koers bij een val van de leider in het klassement op het moment dat de koers nog niet is begonnen valt er wat voor te zeggen dat je wacht. Maar bij een val/pech als de koers ontbrand is dan is het jammer maar helaas.
In een klassieker of semiklassieker is het gewoon rijjuh! Pech hoort bij de koers. De koers stond NB op het punt te exploderen.

poeskescherens 23 maart 2018 om 20:23

Wel pikant dat naessen en vanmarcke na een valpartij plus helse achtervolging in de top 10 eindigen. Die waren zeker sterker dan Terpstra.

Samlambeej 23 maart 2018 om 20:25

@Tripodboom
Weet jij wat de koers in Vlaanderen zo interessant maakt? De smalle wegen tiens! Maakt controle moeilijker en het is gunstiger voor de aanvallers na de afdaling ve een helling.
"Had geluk dat ie maar kwart van het peloton diende af te rekenen". Man rijdt 70km op kop achternagezeten door Sagan en 10 andere hijgerige coureurs. Idd ja Zat daar fluitend van geluk rond te rijden. Heb jij het ook gezien?

SoloSlim 23 maart 2018 om 20:29

Quick step rijdt met 2 man vol door. Andere ploegen moeten maar sneller reageren.. Enkel Astana kwam vol op kop. Laf gereden van andere ploegen ja! Hulde aan QS

PeterSelie 23 maart 2018 om 20:51

Wa een zever @poeske.
Vanmarcke en Naesen hadden veel meer steun in de achtergrond dan dat Terpstra had.

vanSpringel 23 maart 2018 om 21:21

Op welke wijze zou QS anders een koers naar zich toe moeten trekken ?

Ivanoviclover 23 maart 2018 om 22:03

@vanspringel

Verklaar je nader. Ze winnen al hun wedstrijden door na een val vol door te koersen? Al die overwinningen in klassiekers kwamen niet door het sterke blok en de attractieve koersinstelling EN een sterke kopman die het kan afmaken?

Polleke 23 maart 2018 om 22:15

De E3 heeft de laatste jaren opvallend meer smalle wegen in het parcours opgenomen….een beetje chaos verkoopt beter zeker ?

sstijnntje 23 maart 2018 om 22:42

Gewoon koersen en winnen. Ditzelfde hadden Bora, Bmc, Astana of Tlj ook kunnen doen for all I care. Het is geen recreatieve competitie, dat laffe wachten en de patron uithangen wat begon met Cancellara voor Frank Schleck en geperfectioneerd is door Sky moet zo snel mogelijk weer uit de sport. Wachten doe je maar na de koers.

leegloper 23 maart 2018 om 23:55

Kunnen we de 7 van QS in de Ronde van Vlaanderen al invullen? Vandaag waren ze alle 7 goed tot bijzonder goed. In de rest van het team zie ik geen betere.

sooike 24 maart 2018 om 09:40

Voorstel: we rijden in Vlaanderen alleen nog maar op snelwegen die minstens 12 meter breed zijn. Alleen maar asfalt, drie motoren voor de drankjes en volgwagens alleen op 2 kilometer afstand, alleen 1 jurywagen echt in de koers. Bij een valpartij geeft de jurywagen vol gas en posteert zich vóór de eerste renner met rode vlag dwars over de weg. iedere 20 meter een rondemiss langs de kant, een vrolijk muziekje door de luidsprekers en de huldiging voortaan in het dichtsbijzijnde café, want zoveel toeschouwers op een kleine oppervlakte buiten vóór het podium is veel te koud en ook te gevaarlijk. En voortaan een rondje van maximaal 6 kilometer ! Beter zo ?

Man met de hamer 24 maart 2018 om 09:49

Welkom op koersflash.be

schipperaar 24 maart 2018 om 11:49

Niki reed idd heel hard en het leek allemaal vanzelf te gaan, alsof ie aan het trainen was 60km lang met een reeks achtervolgers zo relaxed, komt Valverde met 20 sec voorsprong aan zijn de verdachtmakingen niet vd lucht, het tij kan keren.

poeskescherens 24 maart 2018 om 13:34

@peterzelie
Inderdaad twee toppers die afstoppen en een topploegmaat. En natuurlijk enorm gunstig om op twee minuten te zitten door te vallen en nog 80km in de achtervolging. Elke renner had liefst in de tweede groep gezeten uiteraard. Waar staat de fles?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair