Lampaert bevestigt vertrek van ploeggenoot Declercq: “Ga Tim enorm missen”
Declercq en Lampaert koersen in 2024 niet meer samen - foto: Cor Vos
dinsdag 19 september 2023 om 17:50

Lampaert bevestigt vertrek van ploeggenoot Declercq: “Ga Tim enorm missen”

Eerder vandaag kwam Het Laatste Nieuws al met het nieuws naar buiten dat Tim Declercq Soudal Quick-Step zal verlaten voor een nieuw avontuur bij Lidl-Trek. Declercq en Lidl-Trek willen het nog niet bevestigen, maar ploeg- en kamergenoot Yves Lampaert doet dit wel in gesprek met Sporza.

Verhoog de voorpret voor de klassiekers met de nieuwe RIDE Seizoensgids. Onze nieuwe 188 pagina's dikke voorjaars-editie vol met schitterende wielerverhalen verschijnt op 8 maart. Verzeker je van jouw exemplaar en pre-order hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

De 34-jarige Declercq is bezig aan zijn zevende seizoen voor de ploeg van Patrick Lefevere. Hij kwam na 2016 over van Topsport Vlaanderen-Baloise. Bij Soudal Quick-Step en de voorgangers daarvan was hij vooral waardevol als trouwe helper. In de eerste uren van klassiekers en etappes van grote rondes reed Declercq vaak kilometers op kop. Dit zal hij volgend jaar dus niet meer doen in het tenue van Soudal Quick-Step, maar in dienst van Lidl-Trek.

Lampaert zal Declercq gaan missen bij de Belgische formatie. De twee Belgen hebben namelijk een sterke band. “Ik ben al ploegmaat van Tim sinds mijn achttiende, als eerstejaarsbelofte. Het is zeer jammer voor mezelf, maar ik ben supercontent voor Tim dat hij een zeer mooie transfer heeft kunnen maken naar Lidl-Trek. Ze zullen daar heel blij zijn met zo’n knecht erbij.”

“Het was snel duidelijk dat blijven geen optie was”
Voor Lampaert komt het zeker niet als een verrassing. “Tim was zeer open naar mij toe over de mogelijkheden die hij had voor volgend jaar. Het was snel duidelijk dat blijven geen optie was. Hij is niet naar een lager niveau, zoals Procontinentaal, moeten gaan. Hij maakt een mooie stap naar Lidl-Trek, toch een ploeg die aan het komen is. Ik ben heel tevreden voor hem.”

En toch kijkt de West-Vlaming er met gemengde gevoelens naar. “Het zal voor mij veel pijn doen, omdat ik nu tegen hem zal moeten koersen. Maar vooral voor de momenten op de kamer en zo ga ik hem enorm missen. Gelukkig wonen we niet super ver van elkaar en gaan we hopelijk nog veel samen gaan trainen.”

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
15 Reacties
Sorteer op:
19 september 2023 18:54
"'Gewone boerenzoon uit België mist zijn traktor"
Het leven zoals het is in de polders...
19 september 2023 18:02
Ik heb zo een voorgevoel dat Lampaert na zijn mislukt seizoen wel eens in de rol van superknecht zou kunnen geduwd worden.
    19 september 2023 19:08
    QS van Wolfpack naar een ploeg met anderhalve kopman... (Evenepoel, dan een hele tijd niets, en dan Merlier die de koersjes mag betwisten waar Evenepoel niet start).
    De rest mag het proberen in de ronde van Slowakije of Gullegem Koerse.
    19 september 2023 19:20
    @Wouter: bleek dat hele Declercq-kiest-bewust-voor-andere-ploeg-omwille-van-Evenepoel-verhaal van in het andere topic eerder vandaag toch weer gewoon iets dat je zelf had uitgevonden. :D Benieuwd naar je volgende hersenspinsel dat volledig losstaat van de realiteit. Altijd lachen met dergelijke fantasten die doen alsof ze er iets van afweten!
    19 september 2023 19:50
    Quick step haalde dit jaar WT-overwinningen met 8 verschillende renners. Enkel UAE heet er op dat vlak (veel) meer. Zo slecht is de ploeg buiten Remco dus ook niet.
19 september 2023 17:53
Echte vrienden , mooi !
    19 september 2023 17:58
    Als echte vriend breng jij dit niet naar buiten. Hij had moeten wachten dat Tim ofwel Trek het naar buiten had gebracht. Van je vrienden moet je het hebben. Niet netjes Ives.
19 september 2023 17:59
Tim gaat er overigens 5 stappen op vooruit.
19 september 2023 21:52
Met Pedersen, Stuyven en Mollema krijgt hij toch een aantal goede knechten zodat hij niet zelf al zo vroeg in de wedstrijd zijn kruit hoeft te verschieten maar fris in de finale komt en er met de prijzen vandoor kan gaan.
19 september 2023 19:16
Niets is voor eeuwig en dus ook QS als pure voorjaarsploeg niet.

Ze zullen nu vol voor REVKET gaan en wellicht nog wat schermen met Flip & Asgreen in het voorjaar, indien die allebei blijven. Idd Merlier voor de spurtkoersen hier en daar. Wat ze eigenlijk nodig hebben is een type Phillipsen/de Lie.
    19 september 2023 19:32
    Evenepoel had aangegeven 3 Vlaamse koersen te gaan betwisten volgend voorjaar. Maar dat was een uitspraak van voor de Vuelta, ergens hoop in dat ze het toch een beetje waar maken. Mag bvb zijn Milaan - Sanremo, DdVl & G-W, en erna op stage of naar Baskenland voordat de Waalse klassiekers eraan komen. De Waalse Pijl zou ik hem toch ook graag eens zien rijden. Maar niet alles ineens natuurlijk …
    19 september 2023 19:34
    En wat ze nodig hebben is eigenlijk (de nieuwe) Van Aert: iemand die kopman kan zijn in het voorjaar & knecht in de Tour. Hoop dat Asgreen weer in de buurt komt van z’n niveau van 2-3 jaar terug. (won toen bvb bijna de RvAlgarve met 2 aankomsten bergop)
    19 september 2023 19:59
    @steve E
    De Waalse Pijl reed hij vorig jaar al eens, in steun van Alaphilippe (toen pas 4de; zelf werd Evenepoel ontspannen 43ste). Daar als kopman aan de start staan tegen de echte springveren, ik heb er een hard hoofd in...
    MSR... ik droom al lang van een nummer met een doorgetrokken inspanning vanaf de Cipressa. Zal altijd wel ijdele hoop blijven, maar als iemand het kan...
    Dwars door Vlaanderen: moet hem liggen, maar is een semiklassieker, haast verwaarloosbaar. Zou hem liever in de Omloop (Bosberg moet hem liggen) zien starten.
    Gent-Wevelgem: denk niet dat de Kemmel hem ligt.
    19 september 2023 21:10
    Zal eerder voor te ervaring op te doen zijn dan want op kasseien rijden lijkt niet zijn dada, een koers als MSR moet dan weer perfect kunnen en een GW bevat ook niet veel kasseien. De strade zou hem ook goed moeten liggen, dat lijkt me gemakkelijker rijden dan op kasseien.
    19 september 2023 22:21
    Volgens mij kan REVKET best op kasseien rijden en helemaal na schifting met een wat kleinere groep in de finale of, zijn specialiteit, in de anticipatie. Hem zijnde zou ik meteen de grote E3 en de ronde doen, carte blanche, voor de lol en voor de fans.

    Dusz

    Geen moeilijk gepruts in het vroege seizoen, niet de halve aarbol over etc.

    Tirreno om er in te komen en voor een rit
    MSR voor de ervaring en een uithaal ergens in de laatste 25k, wie weet.
    E3, RvV voor de eravring, anticipatie en misschien een finale halen
    En dan FB, AGR, FW en LBL allemaal om te winnen.

    Wat mij betreft is hij iemand die ook in de Strade en GW uit de voeten kan maar je moet kiezen.

    Klote trouwens dat enters het niet meer doen