fbpx

Kuurne-Brussel-Kuurne presenteert ‘vernieuwde’ editie van 2020

woensdag 11 december 2019 om 09:13
Kuurne-Brussel-Kuurne presenteert ‘vernieuwde’ editie van 2020

foto: Cor Vos (archief)

De organisatie van Kuurne-Brussel-Kuurne heeft, een kleine drie maanden voor de start van de Belgische (semi)klassieker, het nieuwe parcours gepresenteerd. De 72e editie van KBK belooft een stuk zwaarder te worden voor de rasspurters, met een passage door de Zwalmstreek en slechts één lokale ronde in Kuurne.

De renners starten in 2020 nog altijd aan de hippodroom van Kuurne, zo bleek tijdens de presentatie in Kortrijk. De laatste jaren eindigde de koers vaak in een veredelde massaspurt, al wist de Luxemburgse kampioen Bob Jungels dit seizoen wel solo aan te komen. “Ik vind dat het tijd is om iets anders te doen”, zo vertelt koersdirecteur Peter Debaveye in een perscommuniqué.

“We hebben onze traditie als sprinterskoers, maar de spurters zullen het volgend jaar een stuk lastiger krijgen.” De eerste (van elf) hellingen zijn traditioneel de Volkegemberg en de Eikenmolen, maar dit jaar ging het nog naar de Onkerzeleberg. “Nu maken we na de Eikenmolen al een keerpunt richting Zottegem. We willen vanwege de veiligheid ditmaal over bredere wegen rijden.”

Nieuwe hellingen, kasseien en finale 
Na de Bossenaarstraat en een passage door Ronse gaat het richting een nieuwe helling: de Mont Saint-Laurent. Via de Vloesberg gaat het vervolgens naar de Kruisberg, waar de renners weer het ‘oude’ parcours opdraaien. De Oude Kwaremont, een van de mogelijke scherprechters, ligt nu op minder dan zestig kilometer van de finish. Dit is in het nadeel van de rappe mannen met winstambities.

De aanwezige sprinters zullen niet alleen de Oude Kwaremont moeten overleven, ook is er een passage door de Zwalmstreek. “Deze streek staat bekend om zijn golvende wegen, waar de wind vrij spel heeft”, aldus Debaveye. De finale belooft ook pittig te worden met een kasseizone in de buurt van het Vossenhol, waarna de renners zullen koersen richting finishplaats Kuurne.

In het verleden werd de koers beslist na twee plaatselijke rondes van goed vijftien kilometer, maar de organisatie heeft nu gekozen voor één lokale omloop. Kuurne-Brussel-Kuurne zal worden verreden op zondag 1 maart, traditioneel de dag na Omloop Het Nieuwsblad. Dit jaar ging de zege dus naar Jungels, voor Owain Doull en Niki Terpstra.

Dit artikel delen:

14 Reacties

ifor 11 december 2019 om 09:29

Ik ben benieuwd, maar ergens wel jammer. Het gure weer en de sprintersploegen tegen de klassiekerrenners, ik heb meermaals genoten van de koers.

De allermooiste was die van Traksel natuurlijk!

Polleke 11 december 2019 om 09:54

Dacht even dat ze ook over karrewegen zouden gaan rijden…

Barry Batsbak 11 december 2019 om 12:49

Goede suggestie!

Romāns Vainšteins 11 december 2019 om 10:03

Knotterharde juichsmiley !!!!!

Die stomme dubbele ronde was veelal de nekslag na een leuke koers, deze is nu voor de keistampers pûr sang.

KimJungPoels 11 december 2019 om 10:08

Wat vernieuwend ook.

Laten we ergens in de periode eind februari – begin april eens een koers maken die beslist kan worden op de kasseien van de Ouwe Kwaremont, moeten de organisatoren gedacht hebben.

LucasR 11 december 2019 om 11:37

Hoe meer hoe beter!

Gelei 11 december 2019 om 11:10

Haha Mont Saint Laurent, in de regio is dat zowat de grootste smeerlap na de Koppenberg, wat mij betreft.

Tuubke 11 december 2019 om 12:35

Waarom wordt die dan eigenlijk nooit aangedaan door de grote koersen?

moa 11 december 2019 om 12:40

@Tuubke

Deze helling ligt in het Pays de Collines, het is een andere heuvelrug dan die van de Vlaamse Ardennen.

Gelei 11 december 2019 om 17:31

Er liggen in Pays des collines tussen Saint Sauveur en Frasnes nog een paar juweeltjes (Hameau des papins, Bourliquet,… ). Worden meestal in Samyn, TRW of vroeger de Franco-Belge aangedaan.

moa 11 december 2019 om 12:39

De St Laurent, als je die opdraait zonder te weten wat er volgt dan krijg je een mentaal tikje. Veel zal dat allemaal niet veranderen aan het verloop hoor. Genoeg rappe mannen die in een koers van 200km de Kwaremont overgeraken.

Leuk dat de Kluis nog es wordt opgenomen in een grote koers.

west 11 december 2019 om 12:53

Nog een koers die per se eenheidsworst moet wezen? Het was simpel; zaterdag de klassieke renners, zondag de sprinters en snelle rouleurs…. Twee keer een significant ander verloop voor verschillende types. En nu? Zaterdag een gedeelte van de klassieke renners, zondag een paar andere en een stel die zich eind februari al twee dagen achtereen over een heuvelparcours moeten sleuren… En nul sprinters meer aan de start. Dus twee keer een minder chique startveld.

Imbatido 11 december 2019 om 16:15

Dit is echt een hele goede wijziging. Persoonlijk vond ik dat in Kuurne vaak een mooiere koers ontstond dan in de Omloop. Vooral een mooi gevecht tussen groepen in de wind. Maar die circa 80 kilometer bleek vaak te lang vanaf de Kwaremont om een goede samenwerking erin te houden waardoor de eerste groep uiteindelijk vaak doodbloedde. Dit is denk ik een mooiere balans.

rahimns 11 december 2019 om 16:24

Blijkbaar starten ook alle WT ploegen hier, behalve TJV. Dus in de proseries is de 70% regel vervallen redactie ??