Kruijswijk roept op tot actie na Vuelta-val

Kruijswijk roept op tot actie na Vuelta-val

foto: Sirotti

donderdag 25 augustus 2016 om 12:33

Steven Kruijswijk heeft zijn ongenoegen geuit over zijn valpartij van gisteren. “Nu mag ik nog blij zijn dat het ‘maar’ om mijn sleutelbeen gaat, dat heelt wel weer. Dit had veel erger af kunnen lopen”, vertelt de LottoNL-Jumbo-kopman aan het Algemeen Dagblad.

‘Wielersport schiet niets op met excuses’
Kruijswijk heeft inmiddels een steunbetuiging van de Vuelta a España-organisatie ontvangen. “Ik ben blij dat ze de fout erkennen, maar met excuses schiet ik zelf niks op. En de wielersport ook niet. Ik ben de dupe van een obstakel, dat bijna niet te missen is. En toch is het over het hoofd gezien. Dat is niet voor het eerst.”

Extra budget voor veiligheid
Als voorbeeld haalt Kruijswijk een soortgelijke val in de Ronde van het Baskenland 2015 aan, waarbij Peter Stetina zwaar ten val kwam. “Als renner moét je opletten, maar je moét er ook vanuit kunnen gaan dat de omgeving waarin je koerst veilig is. […] Blijkbaar moeten inspecties nog strikter. Dan die laatste tien kilometer maar dubbel checken, als ze dit soort dingen over het hoofd blijven zien. Dan trekken ze daar bij de UCI maar extra budget voor uit.”

Dit artikel delen:

49 Reacties

Koel 25 augustus 2016 om 14:14

robotour – 25 augustus 2016 om 14:08
"Kruijswijk knalt in Italie tegen een ijsmuur aan, natuurlijk ook de schuld van de organisatie, die hadden die muur verder weg moeten smelten."
Ieder heeft recht op een mening, hoe onnozel ook, dus waarom jij niet?

Thailand 25 augustus 2016 om 14:14

viel mij gisteren ook al op, in volle finale direct na een onoverzichtelijke bocht staat gewoon een auto. We praten over koersveiligheid, dit gebeurt gewoon teveel, vooral in Spanje. In de meeste landen worden zelfs rotondes geasfalteerd tramrails gedicht, etc. Dat heeft gewoon met veiligheid van de renners te maken, lijkt mij een van de meest belangrijke zaken van een wielerwedstrijd.

@ Robotour, ergens begrijp ik jouw punt. Maar hoe wil je het respect terug brengen in het peleton? Mag iemand met klassementsambities (al dan niet reëel) niet meer vooraan de klim beginnen als hij geen Contador of Froome heet? Moet Froome zich alleen van voren houden of mag hij nog knechten bij zich houden? Ten aanzien van jouw opmerking over dat er ook publiek had kunnen staan, dat is wat mij betreft de omgekeerde wereld. Dat is roekeloos gedrag van het publiek. Dus als ik op de weg ga staan en wordt plat gereden is dat roekeloos gedrag van een chauffeur? Om het publiek tegen zichzelf te beschermen moet minimaal de laatste 3 km afgezet zijn met hekken.

LucasR 25 augustus 2016 om 14:16

@Robotour: Helemaal met je eens dat renners zelf moeten opletten en ook met het feit dat de trend dat de klassementsrenners steeds meer vooraan willen zitten in massasprintsituaties de boel er niet veiliger op maakt. Maar kom op, dit paaltje staat gewoon OP de weg. En ze komen ook nog uit een bocht – no way dat je die op het laatste moment nog kunt ontwijken. Gewoon ronduit debiel dat dat ding daar staat zonder omheining of seingever, en al helemaal in volle finale.

Ook niet te vergelijken met die sneeuwmuur natuurlijk, dat was duidelijk een stuurfout van Kruijswijk.

McMulenga 25 augustus 2016 om 14:24

Wow ik schrik van alle reacties hier. Al die mannetjes die het beter weten terwijl ze zelf nooit in een peloton van 180 man met 50 of 60 km pu hebben gefietst. Hoe kan je Kruijswijk nu nog ergens de schuld van geven? De man rijdt in een groot blok met renner en op topsnelheid nergens meer naar uitwijken zonder domino day te spelen en de rest van het peloton om ver te kegelen. Levensgevaarlijk dit paaltje!

flashke 25 augustus 2016 om 14:25

De controle ging misschieniets te snel. het paaltje stond misschien verborgen tussen 2 geparkeerde auto’s. Maar dat is geen excuus.

Kingstown 25 augustus 2016 om 14:27

Is ondertussen al bekend wat de functie van dat paaltje is trouwens?

Overigens hebben dranghekken in de laatste kilometers ook vaak genoeg voor hele vervelende valpartijen gezorgd, maar dat geheel terzijde. Bergop werkt dat prima, maar op een vlakke(re) aankomst vind ik het nou ook niet meteen het ei van Columbus.

denistel 25 augustus 2016 om 14:31

190 renners en 1 knalt er boven op .

Scotty 25 augustus 2016 om 14:31

@robotour, ik snap niet wat je bedoelt met het glas is half vol of half leeg?

Ik vind dat renners heel erg vaak het boetekleed aantrekken, ookal is dat soms discutabel. Zelden hoor je renners de schuld bij een ander zoeken bij valpartijen (“hoort erbij” “Kan gebeuren”) Renners geven praktisch nooit openbaar de schuld aan de organisatie, de UCI of andere renners.
Renners laten zich maar overal overheen sturen onder het mom van niet lullen maar fietsen. Pas de laatste paar jaar is er zo nu dan sprake van enig gemor in het peloton.

Als je kijkt naar de veiligheid in andere sporten, loopt het wielrennen eeuwen achter. Wat mij betreft maakt dat de sport ook bijzonder mooi. Maar laten we a.u.b. niet net doen alsof renners watjes zijn die eerst hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Dat doen ze al meer dan genoeg en soms zelfs veel te veel (doorfietsen met gebroken ruggewervels, hersenschuddingen, tussen tientallen motoren/auto’s door moeten vliegen, aangeraakt worden op beklimmingen, bizarre finales etc.).

Bertvd 25 augustus 2016 om 14:54

Wat een bizarre reacties hier, ongelooflijk.

Verders eens wat Scotty zegt

BBoom 25 augustus 2016 om 14:55

@denistel: Wat is je punt? Zelf weleens met 60 km/u in een peloton gereden? Steven kon geen kant op. Snap überhaupt niet dat we hier een discussie over hebben. Er staat een páál midden op de weg in de volle finale van een wielerkoers! Steven reageert zeer (te?) terughoudend en correct. Denk je dat Cav ook zo zou hebben gereageerd?

Marsellus 25 augustus 2016 om 14:55

De BMC renner voor hem had misschien ook een klein signaaltje kunnen geven, maar wat Robotour nu zegt is slechts ter provocatie, ook wel trollgedrag genoemd. Als dit niet zo is, dan is hij zelf net even een keertje te veel tegen zo’n paaltje opgebotst.

http://www.ciclo21.com/kruijswijk-se-estrello-contra-un-bolardo-no-senalizado/

Baukema Tomoulin 25 augustus 2016 om 14:58

Ik ben het eens met de mensen die vinden dat het mes aan 2 kanten snijdt. Sagan heeft ook al eens vertelt dat er weinig respect is in het peloton. Ga eens om de tafel zitten met de organisaties, ploegleiders en UCI en kom met een aantal veranderingen aangaande veiligheid. In andere sporten (F1 racen bijvoorbeeld) vielen er ook doden tijdens het races en besloten ze dat de sport veranderd moest worden om meer veiligheid te maken. Zodoende kwamen ze met het idee om overal waar de snelheid hoog is een Chicane te bouwen op de parkoersen.
Doe iets aan de 3 km regel (wat mij betreft maak je er een 10 km regel van), doe iets aan de miljoenen mensen op de bergen die op de weg staan (hekken aan 1 kant + entreekaartjes) doe iets aan de motoren en auto’s die onverantwoordelijk de renners inhalen (deels andere routes volgen, brommertjes ipv motoren, oid) en doe iets aan kamikaze renners of onbehoorlijk gedrag met boetes, schorsingen en uiteindelijk verwijdering uit de sport.
Maar spreek het in ieder geval met IEDEREEN in de sport af!

Scotty 25 augustus 2016 om 15:12

@Baukeman Tomoulin, uiteraard ben ik het met je eens, maar wellicht is het handig om kleine stapjes te maken, in plaats van 1 hele grote stap.

Om dit specifieke incident met Kruijswijk nu aan te grijpen om respect voor renners onder elkaar aan het licht te stellen is misschien niet helemaal gepast. Daardoor verzandt de discussie ook veel te snel.

Baukema Tomoulin 25 augustus 2016 om 15:33

@Scotty: kleine stapjes is prima, wat ik probeer te zeggen is dat er dit jaar veel geroepen wordt door renners dat het anders moet ( o.a. Boonen, Sagan, Cancellara en nu Kruijswijk) maar ik nog niks heb gehoord over pogingen van bijvoorbeeld de UCI om iedereen bij elkaar te krijgen.
Ook eerder dit jaar, na Demoitie bijvoorbeeld, werden er onder anderen hier op WF, maar ook van de kenners en oud-renners, een heleboel ideeën geopperd waar voorlopig niks mee gebeurd. Ik snap dat ze na het seizoen willen evalueren, maar na bijvoorbeeld die val van Froome & Porte hadden ze ook al spoed aanpassingen kunnen maken. Dadelijk valt er weer een dode in Lombardije of raakt 3/4de van het peloton bevangen door de hitte bij het WK…
Veiligheid lijkt me dit jaar toch echt wel een prioriteit in het wielrennen.

Mark 25 augustus 2016 om 15:35

Aan al die mensen die ervan overtuigd zijn dat hij het gewoon kon ontwijken en beter moest sturen, raad ik aan eens mee te doen aan een pelotonstourtocht. Afgezien van als je op kop rijdt of op de rij daarachter, heb je geen flauw idee wat er allemaal op de weg staat, daarom wordt er in het peloton ook van alles geroepen en gebaard. Je zult zien dat het daar al lastig zat is om de opstakels te overwinnen met 30-35 per uur, laat staan met 60-70 per uur waar je elkaar ook niet meer kan verstaan en mensen ook niet meer gaan gebaren.

oscarito1908 25 augustus 2016 om 15:35

Nou Kruijswijk doe jij dan wat het enige goede is. Een rechtszaak aanspannen. Misschien dat ze dan wakker worden bij die pruts organisaties.

oborobo 25 augustus 2016 om 15:56

Kan allemaal wel zo zijn,maar wie knalt er tegenop: Steven Kruijswijk.
Geen van de Favorieten;Focus

Col du Bramont 25 augustus 2016 om 16:00

Vrijheid van mening prima, maar trol gedrag van robotrol, waar hij zich steeds herhaalt en onzin uitkraamt begint wat irritant te worden.
Nog al wat reacties hier van mannen die waarschijnlijk zelf nooit gekoerst hebben of zelfs op een racefiets in een groep hebben gereden.
Anders zou men niet zo vreemd reageren.

Janjanssen98765 25 augustus 2016 om 16:04

Nou roept er alweer iemand met robo in zijn nickname domme dingen, toeval?

Nils96 25 augustus 2016 om 17:52

Vrij zielig dat iemand (vermoedelijk) een extra account aanmaakt om een grote sportman door het slijk te halen. Internetheld.

Rondo 25 augustus 2016 om 18:32

Misschien moet de eis voor veilige wedstrijden wel vanuit een andere hoek komen.
Vanuit onze hoek.
Al die onveilige situaties maken dat wielrennen ook een stuk minder leuk is om naar te kijken ! Regelmatig wordt het klassement er door beïnvloed, soms is GvA er het slachtoffer van, de volgende keer is hij er de held door.
De organisatie neemt zijn verantwoordelijk toch niet, Hoogland wacht toch ook nog op een genoeg doening. Ik zie nog steeds meer motoren dan fietsers in de meeste koersen.
Noem maar op !
Misschien moeten we een nationale niet meer kijken dag of week invoeren.
De renners verdienen er niets minder om, en misschien trekt de organisatie zich ‘ iets ‘ aan van de onnozele tv kijker die nauwelijks een idee heeft van de gevaren van het in een groep op snelheid door te smalle straatjes razen.

Wildebert 25 augustus 2016 om 18:53

Werkelijk te triest voor woorden hoe sommigen de schuld bij Kruiswijk en het peloton leggen. In dit geval kolder. En ook maar doorgaan. Ongelofelijk. Gelukkig zie ik ook een boel reacties die veel genuanceerder zijn en getuigen van inlevingsvermogen @col, janj, scotty, mc mulenga bboom etc in dit geval +100

Romāns Vainšteins 25 augustus 2016 om 20:21

Persoonlijk vind ik dat Kruijswijk hier beter niet te lang over doordramt : dit is zeker zijn schuld niet maar wel degelijk onderdeel van het beroep dat hij uitoefent : Zo hard mogelijk fietsen op een ondergrond die daar niet per se voor ontworpen is is erg gevaarlijk, dat weten we allemaal. Laat paaltjegate aub niet ontaarden, teveel negatieve energie.

girardengo 25 augustus 2016 om 21:47

Niemand reageert op mijn gedachte-experiment. Laat ik het dan zelf maar doen. Het wordt tijd dat een kopstuk uit het peloton (voor mijn part twee of drie) pal voor het peloton gaat staan en eist dat hier ogenblikkelijk iets aan gedaan wordt (namelijk verscherping van de controle op obstakels in de laatste 10 kilometer) en dat er anders niet gereden wordt. Dit zijn organisatorische blunders die met een goede controle te voorkomen zijn. Vraag is natuurlijk wel of die kopstukken / leiders voorhanden zijn. Er is ook enige moed en standvastigheid voor nodig.

  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone