Kruijswijk na tijdverlies: “Ik mis nog net een paar procent”

maandag 10 juni 2019 om 17:18
Kruijswijk na tijdverlies: “Ik mis nog net een paar procent”

foto: Cor Vos (archief)

Steven Kruijswijk kijkt na twee etappes in het Critérium du Dauphiné tegen een achterstand van een halve minuut aan op een deel van zijn concurrenten. In de tweede rit kon de kopman van Jumbo-Visma niet mee op de top van de slotklim. “Na mijn hoogtestage is het gevoel goed, maar ik mis nog net een paar procent om met de besten mee te kunnen”, reageert Kruijswijk.

“Het was een lastige en pittige etappe vandaag. De opeenstapeling van korte beklimmingen en het slechte weer maakten de etappe erg zwaar”, beschrijft Kruijswijk de etappe. “In de finale zat ik goed van voren, maar moest ik vlak voor de top net afhaken en belandde in een tweede groepje met Bardet en Porte.”

Uiteindelijk kwam Kruijswijk 31 seconden achter een groep met onder meer Chris Froome, Jakob Fuglsang, Adam Yates, Thibaut Pinot en Nairo Quintana over de finish. In het klassement schuift de Nederlander wel op naar de achttiende plek.

‘Tijdverlies niet onlogisch’
Jumbo-Visma had in de snelle openingsfase Sepp Kuss mee in de vlucht. Daar was ploegleider Grischa Niermann blij mee. “De andere jongens hebben Steven en Wout perfect in de finale afgezet, maar ze konden uiteindelijk net niet mee met de besten. Dat is jammer, want je verliest liever geen tijd, maar na een hoogtestage van enkele weken is het ook niet onlogisch. De vorm is goed en de mannen zijn op de goede weg richting de Tour”, vertelt Niermann.

Dit artikel delen:

44 Reacties

kelderfan 10 juni 2019 om 17:21

Ja, dat lijkt mij ook logisch.

Jandepandaman 10 juni 2019 om 17:26

Maakt niet uit. Als de derde week maar top is. Roglic was te vroeg goed, laat het bij Kruijswijk maar exact goed zijn

kielabokki 10 juni 2019 om 18:09

Precies.

Jack2811 10 juni 2019 om 18:09

Roglic is bergop nooit goed genoeg geweest

Gladiool 10 juni 2019 om 18:16

Klopt Jack. In al die jaaaaren dat Roglic professioneel wielrenner is werd ie maar 4e in de Tour. Wat een prutser.

Jack2811 10 juni 2019 om 18:32

We hebben het hier toch over de Giro bijdehandje

Pietspeed 10 juni 2019 om 18:56

Vlg mij werd Roglic 3e in Giro, zonder noemenswaardige hulp in de bergen. En won hij ook nog n paar WT rittenkoersen dit voorjaar. Zou Kruiswijk z’n vingers bij aflikken, me dunkt

Lancearmstronghero 10 juni 2019 om 21:47

Kom niet aan roglic … maar Jack heeft volkomen gelijk! Roglic was bergop subtop, maar tijdens de tijdritten superieur.

Jack2811 10 juni 2019 om 23:01

Dankje Lance. Dat is het precies wat ik probeer te zeggen, zonder de tijdritten had Roglic niet eens top 5 gereden?

robhert 10 juni 2019 om 23:39

Jack moet het begrijpend schrijven nog een beetje onder de knie krijgen. Komt wel jongen!

rennerske 10 juni 2019 om 17:36

In de Tour gaat hij geruisloos zijn wagonnetje aanhaken. Edoch, vrees voor de explosiviteit die Froome, Bernal, Yates, Pinot, Quintana, Mas, Thomas, Martin, Bardet en zelfs een Woods vervolgens in de laatste kilometers uit de trappers poetsen.

Pietspeed 10 juni 2019 om 18:49

Aanvallen dus, en niet aanhaken. Koersverloop is bijna nooit te voorspellen

robhert 10 juni 2019 om 23:40

Quintana explosief? Voor 20 meter misschien. Daarna is het gewoon weer een laffe haas. Of kan gewoon niet beter.

john 10 juni 2019 om 17:42

Dus dit wordt het standaard antwoord in de maand Juli

rennerske 10 juni 2019 om 17:44

Yup!

BenderBeach 10 juni 2019 om 17:51

Kruijswijk lijkt mij – net als Bardet- perfect op schema te liggen voor de Tour.

rennerske 10 juni 2019 om 17:53

Yup!!

Emergo 10 juni 2019 om 17:57

@rennerske. De hik ???

rennerske 10 juni 2019 om 18:11

… nee hor, blijk van verstandhouding met de medeflitser, meer niet. Maar dank voor je medeleven.

Niels22 10 juni 2019 om 18:13

Want Pinot, Froome, Yates, Fuglsang en Quintana zijn nu wel top? Blijven geloven in fabeltjes

Jean Dumas 10 juni 2019 om 19:22

+1

VerstandOpNul 10 juni 2019 om 18:37

Ik geloof er wel in..
Hij zal ook wel moeten volgende maand, anders mag hij definitief voor Roglic gaan knechten…

assen 10 juni 2019 om 18:44

Snap sommige reacties hier niet zo goed. Kruissie is nooit zo explosief, het is niet voor niets dat hij vrijwel nooit iets wint.

Pietspeed 10 juni 2019 om 18:46

De uitslag en prestaties zijn uiteraard voor de TdF niet te voorspellen, maar eens met niels22. Btw, TJV en al z’n voorgangers blijft hoe je t ook ziet, toch een team van net niet voor de 3 grote Rondes. Je hoort meestal die gezapige, calculerende, voorzichtige, verklarende, etc, teksten. T lijkt net of mn de teamleiding, die absolute winnaars en killersmentaliteit mist. Roglic is overigens niets te verwijten mbt Giro, die zat duidelijk over z’n top heen. Logisch ook met zijn voorjaar.

jealgu 10 juni 2019 om 19:23

@Niels22
Hoeveel van die namen die je nu noemt zijn vorige tour voor Kruijswijk geeindigd?

adelaarvanantwerpen 10 juni 2019 om 22:47

Hoeveel van die mannen hebben al top vijf gereden in de tour. Jij baseert u alleen op vorig jaar maar het ene jaar is het andere niet en ik denk dat Pinot, Quintana, Yates en Froome allemaal wel hebben bewezen minstens gelijkaardig te zijn als Kruiswijk.

Borsje 10 juni 2019 om 19:33

Pracht foto van Cor Vos weer!

kooltje 10 juni 2019 om 20:38

Kruissie
De rest is ook op hoogtestage geweest en rijdt gewoon voor je. Iedereen zal er anders op reageren maar hou eens op met altijd maar tevreden te zijn. Wordt eens boos, baal eens oprecht

Dit is gewoon tegenvallend tov vele mede favorieten

52voor11achter 10 juni 2019 om 22:40

Lul toch niet zo slap. Hij moet top zijn in de Tour en dat weet hij. Hij weet ook als geen ander hoe zijn lichaam reageert en wat hij moet doen.

Hij is echt niet voor niets vijfde geworden vorig jaar in de Tour en toen was hij ook in de Ronde van Zwitserland niet in de top 5.

Kruijswijk gaat dit jaar voor het podium en niets minder en hij heeft meer kans dan Yates, Quintana, Landa en wellicht Dumoulin om dat te halen.

adelaarvanantwerpen 11 juni 2019 om 05:57

Alleen op basis van vorig jaar zou je kruiswijk hoger inschatten dan Quintana en Yates, maar als je die twee dit jaar zie klimmen dan denk ik toch iets anders. Ja dat hij voor Landa gaat eindigen na zo’n zware giro is nogal logisch. Kruiswijk is een top 10/5 kandidaat, maar niet beter dan zijn rechtstreekse concurrenten zoals jij hier beweert.

52voor11achter 11 juni 2019 om 09:16

Mijn punt is dat Kruijswijk heel goed en gedegen zijn grote rondes voorbereidt en hij daarbij nooit meedoet om de winst in de voorbereidingskoersen. Ik denk dat vorig jaar voor hem en ook voor ons aantoont dat hij echt dat hoge niveau van de Giro 2016 kan (terug) halen.

Adam Yates kwam vorig jaar in de Tour en Vuelta niet in de buurt van Kruijswijk en Quintana eindigde ook twee keer achter hem. Dan kan je niet met droge ogen beweren dat na 1 heuvelritje in de Dauphine Kruijswijk minder kans maakt dan die heren op het podium van de Tour.

Jowinho 10 juni 2019 om 21:37

De Tour is eigenlijk de perfecte wedstrijd voor Kruijswijk, want dit is een perfect rondjes voor B-klimmers (of tempoklimmers) die wat kunnen tijdrijden.

Pat McQuaid 11 juni 2019 om 09:47

Aldus de automobilist.

jessevdalen 10 juni 2019 om 22:07

Te explosief vandaag voor hem. Gaat er wel staan

lvanvulpen 10 juni 2019 om 23:24

Ik vraag mij oprecht af waarom ik zoveel negativisme lees over de Nederlandse renners. Dumoulin en Kruiswijk kunnen er schijnbaar niets van…. zijn jullie allemaal de tijd voor deze jongens vergeten waar we mochten hopen dat er überhaupt een Nederlander in beeld kwam of dat we allemaal zaten te hopen op een bevlieging van onze dopeur Boogerd…

We beleven een fantastische periode en nog steeds zijn vele van jullie negatief. Ik snap dat echt niet en ik vind het jammer aangezien ik altijd met veel plezier met jullie berichten meelees tijdens de diverse rondes en eendaags koersen.

Gilberto 11 juni 2019 om 08:53

Ik vraag mij oprecht af waar jij dan al die vreselijke negativisme lees over Kruijswijk?

-Lenn- 11 juni 2019 om 09:18

In dit topic zijn het maar drie berichten over de houding van TJV en Kruijswijk. Toch lees ik hier al jaren dat vele mensen TJV/RABO/Belkin/etc een gezapige, ambitieloze, altijd tevreden ploeg vinden. Dit komt al jaren naar voren bij vele berichten in de comments. Verder ook in het bericht over Dumoulin, daar is men toch ook redelijk zuur, terwijl we voor het eerst in jaren weer een renner hebben die mee kan doen voor eindwinst.

Maar misschien zit ik ernaast en is het een volledig onterecht gevoel.

Gilberto 11 juni 2019 om 09:44

@Lenn, ik vind dat fans van, of moraalridderachtige personen gewoon vreselijk overdrijven over dat negativisme. Je moet eens op een voetbalsite lezen, DAT is pas negativisme en afzeiken, hier valt het reuzemee. Maar dat soort lui vinden ieder onschuldige vorm van doodnormale kritiek, of gewoon het uiten dat je niet zo’n fan ben van iemand, al meteen negativisme, schei eens uit zeg..

Kelder is de Man 11 juni 2019 om 09:27

Vind het hier nog wel meevallen. Het tot de grond toe afbranden van een renner, Gesink een aantal jaren terug, Boom recent, vind ik veel kwalijker. Soms is het dan beter niets te schrijven. In bovenstaande commentaren is het idd niet allemaal positief, maar meestal toch met een vleugje realisme.

-Lenn- 11 juni 2019 om 09:44

Misschien is het een stukje irritatie m.b.t. het verleden zoals jij dat schetst met Boom en Gesink, dit is/was inderdaad kwalijk. Realisme is uiteraard niets mis mee. Maar het recht dat mensen zich toe eisen om renners af te branden vind ik een beetje jammer.

Ik geniet trouwens enorm van de huidige generatie renners en de manier waarop Wielerflits en zijn leden hierin meeleven.

Niklas 11 juni 2019 om 10:36

Leuk spelletje: in de laatste week van een grote ronde de genoemde kanshebbers leggen naast die in de eerste week. Nog leuker spelletje: stellige voorspellingen na twee etappes in de Dauphine leggen naast het eindklassement van de Tour. Je komt niet meer bij!

Niklas 11 juni 2019 om 10:39

En Kruijswijk wordt elke keer weer onderschat. Hij kan goed pieken, herstelt bijzonder goed en is daardoor in de laatste week van een grote ronde meestal een paar procentjes beter dan de rest.

GroenewegenDylan 11 juni 2019 om 12:28

Wat een azijnzeikers hier. Kruijswijk moet hier nog niet eens top zijn. Hij moet zich juist een beetje inhouden. Die paar procentjes moeten er tegen begin juli bij zitten. Kruijswijk moet wel vanaf begin van de ronde op zijn top zitten. En dan kan hij door zijn herstelvermogen mee tot de 3e week.

Marik 11 juni 2019 om 14:14

Voor Steven is plek 5 echt het hoogst haalbare. Is het niet veel leuker om bijvoorbeeld een keer voor de bollen te gaan? Dan kunnen De Plus en Van Aert ook veel meer voor hun eigen kans gaan. Lekker in de aanval, ook veel leuker om naar te kijken.