Kruijswijk houdt een goed gevoel over aan rit naar Praia a Mare

Kruijswijk houdt een goed gevoel over aan rit naar Praia a Mare

foto: Sirotti

woensdag 11 mei 2016 om 08:33

Steven Kruijswijk eindigde dinsdag als derde in de vierde etappe van de Giro d’Italia. De kopman van LottoNL-Jumbo sprong in de slotkilometer weg met Tom Dumoulin en boekte zo een seconde én vier bonificatieseconden (vijf in totaal) winst op de concurrentie.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!
Ploeg belonen
Waar Kruijswijk in de editie van 2015 na rit vier al tegen een achterstand van meer dan acht minuten aankeek, staat hij nu vierde in het klassement. Dat was vooral te danken aan het teamwork. “Op de eerste beklimming van de dag kun je veel energie besparen. Daarvoor moet je van voren zitten. Vorig jaar heb ik op zo’n moment veel tijd verloren. Als mijn ploeggenoten mij zo steunen als vandaag, kan ik fris aan de finale beginnen en meedoen om de dagzege. Ik ben blij dat ik de ploeg daar vandaag een beetje voor heb kunnen belonen, zodat ze ook vertrouwen in mij houden.”

Aanhaken bij Dumoulin
Dat resulteerde dinsdag dus in een derde plek. “Ik zag ineens de kans om bij Tom aan te haken”, vertelt Kruijswijk in een persbericht van LottoNL-Jumbo. “Ik kon één keer van hem overnemen en werd op die manier derde. Dat is een goede uitslag, maar daar was ik in eerste instantie niet mee bezig. Het belangrijkste is dat ik een goed gevoel heb overgehouden aan vandaag.” Dat zag ook ploegleider Addy Engels: “Steven zat de hele dag op de eerste lijn. De beklimmingen waren smal en steil, dus dan moet je attent zijn. Steven heeft wat dat aangaat doorgetrokken wat hij in Nederland al liet zien. Hij is scherp.”

Kansen voor Hofland
Woensdag ligt een 233 kilometer lange etappe te wachten over glooiend terrein. De oplopende finishstraat (stijgingspercentage van 3,4%) op klinkers en kasseien van porfier biedt mogelijkheden voor machtsprinters, helemaal omdat de renners er vanaf de voet bijna uit stilstand moeten aanvangen door een haakse bocht. “Het is een speciale aankomst, kenmerkend voor Zuid-Italië”, denkt Engels. “Het is geen finish voor pure sprinters, maar meer voor de mannen met power. Moreno heeft laten zien dat hij sterk is en ik denk dat hij een goede kans maakt.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

Sephiroth 11 mei 2016 om 08:48

Blijkbaar dus geen afgesproken werk tussen Tom en Steven. Voor de rest hoop ik dat hij deze vorm vast kan houden de rest van de giro.

0
DirkDeWolf 11 mei 2016 om 08:52

Goed om te horen dat de ploeg hem steunt. Toen ik inschakelde, was hij de enige TLJ renner in beeld. Maar begrijp ik nou goed dat kun werk er uit bestond om hem aan de voet van de eerste beklimming af te zetten? Kreeg hij geen steun bergop?

0
F4L 11 mei 2016 om 08:55

@ DirkDeWolf, normaal gesproken zou Roglic lang bij hem moeten blijven maar die is nu bont en blauw. Ze kiezen dus nu voor de een na beste oplossing, en dat is hem helemaal vooraan afzetten zodat hij niet zo verrast wordt als vorig jaar.

0
Sephiroth 11 mei 2016 om 09:02

DirkDeWolf, hij is de hele eerste klim gesteunt volgens mij, ook de tweede had hij nog steun tot aan de voet. Daarna heb ik het niet precies meer gezien aangezien het chaos werd :D

0
kelderfan 11 mei 2016 om 09:06

Hij kreeg steun van Tankink en vooral Battaglin tot de laatste klim. Alleen Keizer trok ’t niet kennelijk.

0
Kingstown 11 mei 2016 om 09:15

Als er een elite groep van 26 man overblijft, dan is het zeker zo kort voor de finish een prima prestatie als hij vooraan zit en heeft de rest van het team prima werk gedaan. Bij een dergelijk kort en venijnig klimmetje moet je er op eigen kracht bij kunnen blijven en zijn teamgenoten een fijne luxe, maar geen echte noodzaak meer.

0
vinnievidefietsen 11 mei 2016 om 09:18

Van Roglic hoef je pas na de tweede rustdag weer wat van te verwachten, als het uberhaupt al goedkomt, wel te hopen voor hemzelf en voor Kruijswijk.

0
Hengacity1 11 mei 2016 om 09:21

Uitstekend gereden! Door de hele ploeg! Na de 1e klim zaten er nog 4 TLJ in de 1e groep waarvan er constant 2 hem uit de wind hielden. Slim om Roglic de komende week zo minimaal mogelijk te laten inspannen zodat hij in de laatste week weer top is

0
jessevdalen 11 mei 2016 om 10:00

Top is een groot woord denk ik @hengacity1

0
Wheely 11 mei 2016 om 10:13

Het is in ieder geval een erg leuke Giro tot nu toe of je nu door een roze, oranje of geel/zwarte bril kijkt. Ik heb alweer zin in vandaag. Tegelijkertijd, we zijn er nog lang niet. Er staat ze nog wat te wachten pfoe!

0
Giro_101 11 mei 2016 om 10:22

Na vier dagen koers in een grote ronde: 2 nederlandse klassementsrenners bij de eerste 4. Het is wel eens anders geweest….
Vooral mooi om te zien dat er met plan wordt gereden, en dat er niet alleen gevolgd.

0
kelderbelg 11 mei 2016 om 12:06

@Jesse

Oneens ….. top is een klein woord.

0
Sebas 11 mei 2016 om 12:14

@ Jesse

Eens … het was in orde / goed! Manmanman, wat is Kruijswijk in goede doen.

0
Purito 11 mei 2016 om 12:29

Ik denk dat zelfs het podium mogelijk is. Als hij opnieuw een beresterke derde week kan rijden. Dan zie ik alleen Landa en Nibali als de betere coureurs.

0
Zjoske 11 mei 2016 om 13:32

@Giro_101
De Tour van 2013 met Mollema en Ten Dam? Ok, niet top 4 maar wel plek 4 en 5 volgens mij.

0
Sephiroth 11 mei 2016 om 14:40

klopt misschien Zjoske, maar niet zoveel top 10 plaatsen en al 1 overwinning :D

0

Headlines

Populair

Materiaalzone