Kruijswijk en Kelderman cijferen zich weg op het WK
foto: Sirotti
woensdag 5 september 2018 om 10:16

Kruijswijk en Kelderman cijferen zich weg op het WK

Steven Kruijswijk en Wilco Kelderman zijn bereid zich tijdens het WK in Innsbruck weg te cijferen voor Tom Dumoulin, Bauke Mollema en Wout Poels. Het duo draagt weliswaar in de Vuelta het kopmanschap bij hun ploegen LottoNL-Jumbo en Sunweb, maar zegt in De Telegraaf deze leidende rol moeiteloos te kunnen verruilen voor een knechtenrol.

“We staan er met een goede ploeg en als het om eendagswedstrijden gaat, weet ik dat wij betere renners hebben dan ik ben”, zegt Kruijswijk. De 31-jarige renner van LottoNL-Jumbo staat momenteel op de negende plaats in de Vuelta. “Ja, ik ben gewend een heel jaar kopman te zijn, maar het kost me geen enkele moeite om tijdens het WK een andere rol te vervullen. Ik ben niet echt een afmaker, Dumoulin, Mollema en Poels zijn dat meer.”

Ook Kelderman, veertiende in de Vuelta, wijst naar deze renners als voornaamste kanshebbers in de Nederlandse ploeg. “We moeten kijken hoe de koers verloopt. Voor mij geldt in ieder geval dat ik liever in dienst rijd van deze mannen die kans op het podium of de wereldtitel hebben, dan dat ik voor mijn eigen kansen ga en vijftiende word.”

Selectie
Bondscoach Thorwald Veneberg maakte maandag de selectie bekend voor de wegrit van het aankomende WK in Innsbruck. Naast Dumoulin, Kelderman, Kruijswijk, Mollema en Poels maken Sam Oomen, Antwan Tolhoek en Pieter Weening het team compleet. Aan WielerFlits liet Veneberg weten nog geen kopmannen aangewezen te hebben. Dit zal hij in een later stadium doen, in overleg met de renners zelf.

RIDE Magazine
54 Reacties
Sorteer op:
5 september 2018 10:33
Laat Poels ook maar weg, die is altijd uitgeput of niet gemotiveerd aan het einde van het systeem lijkt het. Alle ballen op Dumoulin en Mollema. Uitstekend ook dat Kruijswijk en Kelderman zich zo professioneel opstellen, dat is al 1-0 voorsprong, want voor de rest va de geselecteerden is het vanzelfsprekend dat ze als klimknecht gaan. Ik heb er zin in!
5 september 2018 10:36
Poels heeft nog nooit als kopman gepresteerd, laat staan voor nederland zelf.
    5 september 2018 10:57
    Luik Bastenaken Luik 2016 was toch niet verkeerd.
    5 september 2018 11:13
    LBL was een zondagsklapper doch is Poels wel een redelijke man voor in de finale en voor Dumoulin en Mollema geldt dat precies zo. Daarnaast is de kans aanwezig dat je met 2 man de uiterste finale in gaat.

    Kelderman en Kruijswijk opofferen kan ook door ze te laten aanvallen natuurlijk.
    5 september 2018 11:29
    Poels is tot nu toe heel wisselvallig. Geen probleem - op de dag zelf kijken hoe het gaat, eerlijk aangeven, en klaar.
    5 september 2018 14:07
    De overwinning van Poels in LBL is voor mij een van de meest merkwaardige gebeurtenissen in de wielersport van het laatste decennium. De man is absoluut ongeschikt als kopman in een eendagskoers die zo belangrijk is als het WK. Prima renner overigens.
    5 september 2018 16:05
    Toch was van Poels ook voor zijn zege in LBL al wel duidelijk dat hij op uitzonderlijke dagen alle toppers aan kan.
    Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat hij kopman op het WK moet zijn, maar een beschermd rolletje tot de finale lijkt me logisch. Je weet nooit...
5 september 2018 10:37
Op zo'n parcours gaat het bepalen van de kopman redelijk vanzelf, lijkt me. Op voorhand zie ik weinig reden om aan te nemen dat Mollema beter gaat zijn dan Kelderman.
5 september 2018 10:38
Doe maar zo min mogelijk uitspraken over wie de kopman is. Solo kunnen ze het namelijk allemaal. Er zal op elke demarage van een Nederlander gereageerd moeten worden.
5 september 2018 10:42
Hoop dat hiermee bedoelt wordt dat ze geen sky-trein opzetten, maar de koers in handen nemen door kelderman en kruijswijk vooruit te sturen. Het land dat het gat op deze twee toppers moet dichtrijden zal veel man moeten opsouperen
5 september 2018 10:54
Dumoulin en Poels tegen Alaphilippe, Valverde, Yates, etc ?
Als de donder MVDP selecteren!
    5 september 2018 11:45
    Nogal opportunistische reactie: vdp kan klimmen maar op zo'n lang parcours met zoveel hoogte meters heeft hij nog nooit iets laten zien (op dit niveau).

    Het is maar zeer de vraag of Mathieu zich ook ooit op dat hoge niveau kan meten, hoewel dit parcours zal waarschijnlijk ooit wel lukken, maar of hij op 1 of meerdere bergen van +2000 meter ooit uit de voeten zal kunnen is maar zeer de vraag en dat zijn de renners die op dit parcours verwacht worden.
    (Wat van Avermaet ooit op de OS deed, dat kan Mathieu beter maar ik denk dat dit parcours nog een slagje zwaarder uitvalt)
    5 september 2018 11:53
    Wat van Avermaet in Rio deed kan van der Poel beter ja? Hmm....
    5 september 2018 11:59
    Zeg je nu echt dat VDP meer kans heeft dan een van de beste klimmers ter wereld, Tom Dumoulin? Serieus?

    VDP hoort op zo'n parcours niet eens bij de beste 30-40 renners.
    5 september 2018 12:04
    Het kan beter dan GvA, die ging namelijk niet met de sterksten mee. Hij had het geluk dat er mensen voor hem letterlijk wegvielen. Ik zeg niet dat MvdP het in de toekomst beter kan, alleen dat het beter kan.
5 september 2018 10:56
Poels is ook al vaak met ambitie in klassiekers gestart. Hij heeft dit nog maar één keer waar kunnen maken. Vaak lag hij er al af voor de finale begon. Lekker laten knechten of aanvallen voor de finale begint.
5 september 2018 11:00
Belangrijkste is dat de Nederlanders op de juiste momenten demarreren, meeglippen in groepjes en de koers zo moeilijk mogelijk te controleren maken. Deze ploeg is ideaal daarvoor met zoveel sterke mannen. Van Weening in de eerste serieuze vlucht tot Poels op die muur in de finale. Laat Spanje maar achter de feiten aanrijden.
    5 september 2018 12:10
    Precies. Als je sec bekijkt hebben wij geen topfavoriet.
    Het moet bergop zo hard gaan dat Valverde en Alaphillipe er af liggen.
    Maar hangt er dan nog een Nederlander aan?
    5 september 2018 17:29
    In topvorm moet het kunnen. Maar is dat zo zo laat in het jaar? Allemaal niet echt ernaar gepiekt lijkt
5 september 2018 11:12
Zou het graag zo positief willen zien zoals zovelen hier, maar als ik mijn oranje bril even afzet, moet ik helaas tot de conclusie komen dat we voor de winst een vrijwel kansloze selectie hebben. Hoeveel ééndaagse overwinningen heeft dit achttal dit seizoen bij elkaar gereden? Vooral de laatste klim breekt ons op. Dumoulin en Mollema zijn niet explosief genoeg om daar het verschil te maken. In het gunstigste geval hangen ze er op de top nog net aan, maar vervolgens zijn er zoveel beter in de sprint. Van deze acht zou ik dan toch eerder Kelderman als kopman uitspelen. Hij is in vorm en iets explosiever dan Dumoulin en Mollema. De enige Nederlandse renner die op dit parcours echt een kans had gehad, is inderdaad Van der Poel. Maar ik heb begrepen dat Veneberg hem wel heeft gevraagd, maar dat hij zelf van deelname afzag.
    5 september 2018 11:50
    Hmm. vind het toch altijd vreemd dat met name Mollema, maar ook Dumoulin worden onderschat op steile puisten, teriwjl dat nu juist iets is waar beiden in uit lijken te blinken. Mollema bv bijna altijd top 10 in Huy en een van de eerste boven op die puist in Baskenland en Dumoulin heeft zijn mooiste overwinningen geboekt op steile puisten (Vuelta twee jaar geleden en in mindere mate Oiropa Giro).
5 september 2018 11:12
Kelderman heeft het best in zich om koersen te winnen. Hij heeft het verleerd en gelooft er niet meer in.
5 september 2018 11:13
@wielrenner heeft gelijk. alleen MVDP heeft een kans.
5 september 2018 11:28
Wat een opportunistisch geroep hier dat Van der Poel ons hier even zou kunnen redden. Buiten het feit dat zijn wegseizoen erop zit, is hij hier (voorlopig!) kansloos. Je zag in de Arctic Tour al dat Van der Poel nog tekort komt als het wat lastiger wordt, terwijl het deelnemersveld daar matig was en Van der Poel in uitstekende vorm. Dat geeft helemaal niks, maar laten we hem nog wat tijd geven voor we hem op dit soort parcoursen groter maken dan Mollema, Poels, Dumoulin en Kelderman. Buiten Weening had ik hier nog liever Bouwman of Ten Dam gezien dan Van der Poel.

Overigens zie ik het ook somber in met deze selectie. Steengoede renners en ik zie er zomaar 5 in de top 15 eindigen, maar geen echte afmakers. Dat zagen we met Dumoulin in de Tour en nu weer met Mollema in de Vuelta.
5 september 2018 11:31
Het komt regelmatig voor dat de wereldkampioen in zijn eentje over de streep komt. Nederland kan / moet daar op spelen, als ze in een kleine groep voorop zijn. En dan maken ze, en dat geloof ik echt, een redelijke kans.
5 september 2018 11:41
Poels was voor zijn val in P-N echt wel goed bezig dit jaar. Ook een top Giro gereden. Als hij zijn vorm kan hervinden, zie ik in hem een outsider voor de titel
5 september 2018 12:04
Wat geluk en een goede tactiek kan NL wereldkampioen maken. Op kracht en snelheid gaat het niet gebeuren in ieder geval.
Ik zou Kelderman ook kopman maken en Dumoulin niet.
5 september 2018 12:11
Zo all-round is Van der Poel nou ook weer niet.
Of moet hij ook maar ff het werelduurrecord aan gaan vallen en de Elfstedentocht schaatsen? Wint ie zeker ook met 2 vingers in zijn neus?
    5 september 2018 12:15
    Wacht maar tot het blubbertrappen begint, daar zijn er zat die hem zien vliegen ook.
    5 september 2018 14:12
    Nee, niet zo allround inderdaad.....
    - NK op de weg
    - NK op de MTB
    - NK in het veldrijden
    - 2e plek EK op de weg

    ik zeg niet dat hij kanshebber is op dit parcours maar onderschat MvdP nooit, er zit een kop op die gozer en hij weet heel goed wat winnen is, zou iig een goede geweest zijn om de koers heel hard te maken.
    5 september 2018 16:38
    Met de klemtoon op "zooo".
    Het is niet omdat hij all-round is, dat hij ook prima gedijt in het hooggebergte.
    "Zooo" all-round issie nou ook weer niet.

    Waarmee ik wil benadrukken dat hij errug all-round is, maar dat hij geen concurrent is voor de hooggeberggeiten.
5 september 2018 12:20
Met Poels is het toch heel makkelijk.

Gewoon even afwachten of de goede of de slechte Poels die dag verschijnt, dat weet ie zelf ook pas op de dag zelf. Is het de goede Poels, dan rijdt maar voor hem want beste afmaker van allemaal (en nog snel aan de finish). Is het de slechte Poels dan laat hem nog maar even wat bidonnen halen en op kop rijden want dan wordt die op 100km voor de finish gelost.
5 september 2018 12:27
Nederland moet gebruik maken van het feit dat we zoveel kwaliteit hebben, de koers hardmaken en proberen met 3/4 man de finale in te gaan en dan hopen dat er geen land is dat kan controleren zoals op een WK vaker het geval is omdat men door ploegen belang toch niet 100% gecommitteerd is aan zijn of haar kopman.

Kelderman, Tom, Bauke en Poels moeten gewoon proberen een gaatje te krijgen.. Al heb ik bij Poels het idee dat hij of 1. Hopeloos door het ijs zakt of 2. Sky altijd boven NL zal laten gaan.
5 september 2018 12:45
Wat ik fijn vind op dit parcours zijn de sterke knechten Oomen en Tolhoek, zelfs een Weening zie ik als een opgeblazen walnoot de bidonnen naar voren slepen na 150 kilometer. Verder is het handig dat er duidelijkheid is, achter de schermen, en dat ons wat zand in de ogen wordt gestrooid over kopmannen (nu al?) hoort bij het spel. Bijna zeker dat er oranje in de finale te zien zal zijn!!
5 september 2018 13:58
Inderdaad geen topfavoriet in huis, maar in ieder geval wel leuke spanning met waarschijnlijk tot het laatste nog NL's die meestrijden voor een podiumplek
5 september 2018 14:28
En terecht maar verwacht niet van poels eerlijk gezegd. Met Kruiswijk en Kelderman kan je ook van ver aanvallen bijvoorbeeld 100 km van te voren ofzo.
5 september 2018 14:30
We hebben geen topfavoriet. Geen echte afmaker. Wel het beste team in de breedte. Daar moet je van profiteren.
    6 september 2018 00:02
    Beste? Spanje frankrijk Italië en Engeland kunnen ook een hele serie kopmannen en goede klimmers als helper opstellen
5 september 2018 14:32
Nederland heeft een superteam vwb kans op podium (welke plaats dan ook) Het enige wat MvdP extra zou brengen (als hij dit aan kan) is, dat hij aanvalt en als hij weg zou zitten met een paar sterke mannen. Dat alle andere landen (ook die iemand mee hebben zitten) toch wel enigszins nerveus zullen worden van zijn punch als ze dichter bij de finish komen. Dus dan zal NL niet meer de koers hoeven te dragen, alleen verdedigen en meespringen.
Verder is dit natuurlijk een luxe positie voor NL, waar we heeeeel lang niet meer hebben in gezeten.
Ik kan niet wachten! Maar eerst de Vuelta hup Wilco en Steven!!
    6 september 2018 00:02
    Ik denk niet dat iemand nerveus wort van een vdp in de bergen
5 september 2018 15:18
Engeland, Frankrijk en Italië minstens zo sterk.
    5 september 2018 15:27
    Die drie inderdaad en ook Colombia:

    Frankrijk: Alaphilippe, Bardet, Pinot, G. Martin, Vuillermoz, Molard, Gallopin, Calmejane, Vichot o.a.

    Italie: Nibali, Aru, Pozzovivo, Ulissi, Caruso, Moscon, Formolo, Visconti, Ciccone o.a.

    Engeland: Froome, Thomas, Yates, Yates, Tao, Carthy, Kennaugh (In de breedte wel minder, maar eerste 5 erg goed)

    Colombia: Quintana, Uran, Lopez, Bernal (evt.), Sosa, Martinez, Sergio Henao o.a.

    Spanje: Valverde, I. Izagirre, G. Izagirre, Fraile, Soler, Mas, Landa (evt.), Bilbao, Jes. Herrada, Nieve, De La Cruz, Castroviejo o.a.

    Allemaal behoorlijk indrukwekkende selecties.
    6 september 2018 08:40
    Bij de Britten blijft er zonder het inmiddels afgehaakte Sky-duo Thomas en Froome toch ook weinig over, zeker in de breedte. Ze hebben twee kopmannen, Yates broers, met winstkansen, maar echt veel knechten hebben ze niet. Hart is een groot talent, maar het WK is geen California, dus een beetje vreemd die te plaatsen in een top 5 met die eerste vier.

    Carthy en vooral Kennaugh hebben niks laten zien op enig niveau dit jaar. Zijn winst in de GP Cerami in juli is die laatste zijn enige top 20 van dit jaar en dat incluis starts in TDU, Romandië, Dauphiné en Polen. Daarvan hoef niks te verwachten op het WK.
5 september 2018 16:20
Waarom altijd zoveel lof voor Poels? Ja hij heeft lbl 1x gewonnen, prachtig. En het zou zo mooi zijn om hem tot de finale te bewaren.... Ware het niet dat hij er in 90% van de eendagskoersen die hij rijdt al 70km of meer van de finish er af ligt

Reacties zijn gesloten.