Kristoff wint onrustige rit in Qatar

Kristoff wint onrustige rit in Qatar

foto: QCF/Paumer/Kåre Dehlie Thorstad (archief)

donderdag 11 februari 2016 om 14:20

De vierde etappe van de Tour of Qatar 2016 heeft een zege opgeleverd voor Alexander Kristoff. De 28-jarige Noor van Katusha was in de straten van Madinat al Shamal tijdens de sprint van een middelgrote groep sneller dan Greg Van Avermaet en Jacopo Guarnieri. Edvald Boasson Hagen verliest zijn leiderstrui aan Mark Cavendish.

Vroege vlucht krijgt weinig ruimte
Na veel lekke banden in de beginfase wisten negen renners zich vlot af te scheiden van het peloton. Mark McNally (Wanty-Groupe Gobert), Artyom Zhakarov (Astana), Patrick Gretsch, Sébastien Turgot (beiden Ag2R La Mondiale), Daniel Eaton (UnitedHealthcare), Belgisch kampioen Preben Van Hecke (Topsport Vlaanderen-Baloise) Adrian Kurek (CCC Sprandi Polkowice), Thomas Koep (Stölting Service Group) en onze landgenoot Berden de Vries (Roompot Oranje Peloton) kozen het hazenpad. Hun voorsprong bedroeg nooit meer dan twee minuten en tien seconden.

Gebroken peloton zorgt voor nieuwe situatie
Ondanks dat er relatief weinig wind stond, trok BMC na de eerste tussensprint fanatiek door aan kop van het peloton. Dat brak daardoor in drie stukken, maar alle hooggeklasseerde renners maakten deel uit van de eerste achtervolgende groep op de negen vluchters. Op negentig kilometer van de streep smolten die twee groepen samen. Niet veel later sloten ook de overige groepen aan, waardoor weer vier renners hun geluk zochten middels een aanval. Van Hecke, McNally en Gretsch waren opnieuw van de partij, maar kregen dit keer alleen Jesper Asseleman (Roompot Oranje Peloton) met zich mee. Net na het ingaan van de laatste plaatselijke ronde viel het doek voor de vier.

LottoNL-Jumbo trekt waaiers
Alles leek te wijzen op een massasprint, maar schijn bedroog. Op acht kilometer van de meet reed klassementsleider Boasson Hagen lek, net op het moment dat LottoNL-Jumbo gebruikmaakte van de wind en het op de kant zette. Het peloton brak direct in twee waaiers, waar de Noorse drager van de gouden trui achter zat. Hij verloor veertig seconden, maar werkte hard om de achterstand weg te poetsen. De Nederlandse WorldTour-formatie toonde echter geen mededogen en bleef hard beuken aan kop van de eerste groep, waar ze later werden overgenomen door Katusha, Bora-Argon 18 en BMC. In de laatste kilometer kon het treintje van LottoNL-Jumbo echter geen partij bieden aan dat van Katusha, die een sterke lead-out uitrolden. Mede daardoor trok Kristoff aan het langste eind.

flag-qa Tour of Qatar 2016 (2.HC)
Vierde etappe: Al Zubarah Fort – Madinat Al Shamal (189km)
1. flag-no Alexander Kristoff (Katusha) in 3u57m12s
2. flag-be Greg Van Avermaet (BMC) z.t.
3. flag-it Jacopo Guarnieri (Katusha) z.t.
4. flag-ie Sam Bennett (Bora-Argon 18) z.t.
5. flag-gb Mark Cavendish (Dimension Data) z.t.
6. flag-it Manuel Quinziato (BMC) z.t.
7. flag-ru Viacheslav Kuznetsov (Katusha) op 6s
8. flag-dk Søren Kragh Andersen (Giant-Alpecin) op 8s
9. flag-nl Moreno Hofland (LottoNL-Jumbo) op 9s
10. flag-dk Michael Mørkøv (Katusha) z.t.

34. flag-no Edvald Boasson Hagen (Dimension Data) op 45s
Volledige rituitslag

Algemeen klassement na rit 4
1. flag-gb Mark Cavendish (Dimension Data) in 10u51m13s
2. flag-be Greg Van Avermaet (BMC) op 2 s
3. flag-it Manuel Quinziato (BMC) op 6s
4. flag-no Alexander Kristoff (Katusha) op 9s
5. flag-no Edvald Boasson Hagen (Dimension Data) op 19s
6. flag-dk Søren Kragh Andersen (Giant-Alpecin) op 30s
7. flag-ie Sam Bennett (Bora-Argon 18) op 41s
8. flag-no Sven Erik Bystrøm (Katusha) op 19s
9. flag-ru Viacheslav Kuznetsov (Katusha) op 50s
10. flag-ch Michael Schär (BMC) op 58s
Volledig klassement

Dit artikel delen:

105 Reacties

mus van de maasstad 11 februari 2016 om 15:26

@xistnc/wolfje

Een katushaman laat een gat vallen op de laatste rotonde waarna v asbroek het gat niet kan dichten en hofland komt te zwemmen en achterom kijkt. Dus worden weg gereden is wel overdreven

Ze zaten imo sowieso net te ver naar achter, zo rond de 9e plek, in de laatste paar 100 meter.

wolfje 11 februari 2016 om 15:33

@mus
Dat ze het gat niet konden dichten is nog tot daar aan toe, maar Hofland komt een paar honderd meter te vroeg alleen te zitten, omdat zijn teamgenoten werden weggereden

F4L 11 februari 2016 om 15:37

TLJ heeft vandaag voor een ploeg van hun statuur/budget prima gereden, jammer van het einde, maar vergeleken met de vorige dagen hebben ze goed gereden. Bovendien is het denk ik geen Katusha renner die het gat laat vallen, maar iemand van Lampre die het wiel van Cavendish niet kan houden. Het wiel niet kunnen houden in combinatie met een rotonde werd niet iets teveel voor Van Asbroeck en dan ben je gezien.

mus van de maasstad 11 februari 2016 om 15:38

zijn teamgenoten hebben 10km vollebak in de waaier gereden en lieten lopen.

v asbroek moest hofland in een wiel afzetten. de katusha man die ervoor reed hield de benen stil waardoor het gat viel. Dat v asbroek het gat niet kon dichten is zuur voor hofland.

edit:
@F4L
Ik dacht een rood shirt te zien

edit:
Je hebt gelijk. Het was modolo die vlak voor de rotonde het wiel niet kon houden.

jessevdalen 11 februari 2016 om 15:41

Zonder gat zaten ze nog iets te ver eigenlij, dat van Asbroeck dat niet kan dichten is omdat die daarvoor 10 km op kop zit te beuken. Als je dan tegen redelijk frisse Katoesja mannen een gat moet dichten. No Way dat dat gaat lukken.

horsm 11 februari 2016 om 15:47

ik begin trouwens het WK nu wel voor me te zien: een afmattende waaierrit, misschien weer eens wat anders dan de trafitionele heuvelsprint.

toch jammer dat van emden een paar etappes geleden die waaier had gemist. hij had nu meegestreden voor het podium, dacht ik

wolfje 11 februari 2016 om 15:48

@Jesse, Mus en F4L
Dan vind ik het gewoon tactisch dom dat ze zichzelf kapot rijden in de waaier. Wat maakt het TLJ uit of de 2e groep op 15 of op 45 seconden binnenkomt. Ze hadden net als Katusha een paar man voor de leadout achter moeten houden.

Overigens was het opzetten van de waaier gewoon een sterk staaltje, maar nadat ze eenmaal een gat hadden, hadden ze het slimmer kunnen en moeten spelen

horsm 11 februari 2016 om 15:54

tja wolfje, ze rijden ook in de hoop er nog wat snelle mannen af te kunnen waaieren. gewoon gegokt en verloren.

en nogmaals: stel dat ze jouw taktiek hadden gevolgd, denk je dat Hofland met een frisse supertrein cav en kristoff had geklopt? of bennett en van avermaet?

iedereen rekent zich hier in zijn fantasie een overwinning van tlj rijkt en gaat vervolgens mokken als de werkelijkheid anders is

CJJelle 11 februari 2016 om 15:55

@ wolfje, Het kan ook gewoon training geweest zijn. nogmaals voorbereidende koersen

assen 11 februari 2016 om 15:56

Ha ha ha, prachtig! :)
Respect voor TLJ, Andersen, en vooral Katusha natuurlijk. :)

vlek 11 februari 2016 om 15:59

Ze trokken zich op een bepaald moment wel terug van het front, om wat later weer met zeven man op kop te rijden. Ik denk dat dat inderdaad met de gedachte was om een poging te doen nog wat sprinters te lossen. De eerste poging werkte volgens mij echter mede zo goed, doordat het niet meer verwacht werd op het lokale rondje en dat verrassingseffect was er nu niet meer.

wolfje 11 februari 2016 om 16:06

@horsm
Nee, dan denk ik dat kristoff en cavendish sneller waren geweest. Maar ik vind wel dat jullie erg makkelijk over het gegeven heen stappen dat je met bijna de gehele ploeg inc 2 sprinters in een waaier met ca 25 man zit en ze niet aan sprinten toekomen

horsm 11 februari 2016 om 16:15

@wolfje, maar het was toch ook geen gewone massasprint van een volledig peloton? Dit was een ander type sprint.

miguelon 11 februari 2016 om 16:18

@mus, nu ik begrijp ik je voorgaande reacties, jij hebt gewoon een heel andere koers zitten kijken, bekijk deze beelden maar eens : https://m.youtube.com/watch?v=E4AC3iA7d44

CeRo 11 februari 2016 om 16:29

Als TLJ hier al het lachertje van het peloton genoemd, hoe moeten Astana en AG2R zich dan voelen? Zijn hadden niemand mee…

Sephiroth 11 februari 2016 om 16:38

Miguelon, dank voor de link, TLJ zeker niet slecht, maar waarom draait hofland mee in de waaier? 1-2 renners achterhouden als je met 5-7 man in zo een waaier zit kan prima. En bij de tweede waaier poging had er ook beter eentje een gaatje kunnen laten vallen. Tactisch nog niet perfect dus, maar ook dan was het de vraag geweest of hofland zou hebben gewonnen. Kans was alleen wel groter geweest. Je ziet dat ook cav leeg was bijv.

wolfje 11 februari 2016 om 16:42

@horsm
Ook in een ander type sprint kan je de sprinters toch goed afzetten. Dat lukte TLJ niet vandaag

Zjoske 11 februari 2016 om 16:42

Haha, wat een zure reacties weer op TLJ dat lekker koers maakt in de laatste 10 km en vervolgens de trein niet uit de verf komt.
Iets met een leertraject of misschien nog straftraining voor de eerdere gemiste waaier.
Ok, mannetje achter de hand houden was slim geweest maar denkt echt serieus iemand dat TLJ dan de etappe had gewonnen? Misschien moeten mensen een meer realistischer beeld krijgen van de verhoudingen in het peloton qua budget en de verwachtingen een beetje bijstellen.

Ideefiks 11 februari 2016 om 16:49

Tsja… er zijn altijd nogal wat mensen die achteraf precies weten wat iedereen had moeten doen… Ik vond het een boeiende finale, en dat was vooral te danken aan TLJ. Prima gereden, zou ik zeggen. Jammer dat het aan het einde niet werd beloond.

Melkzuur 11 februari 2016 om 16:53

Wat een mooie finale! De enige fout die ze bij TLJ hebben gemaakt is dat ze geen mannetje in het wiel van Kristof of Van Avermaet hebben gezet op 5km van het einde. Voor de rest prima prestatie toch? Ziet er goed uit voor de komende weken/maanden.

heuvelcolombia 11 februari 2016 om 17:01

Ja sommigen houden niet van kritiek op TLJ, maar geef nou gwn toe, dit was echt slecht. De wedstrijd proberen beïnvloeden en er totaal niks mee verder geraken. Of ging het erom dat Hofland nu stijgt naar plek 19?
@CeRo, Over het algemeen zijn het toch te ploegen voor het AK of voor de ritoverwinning die in de finale een rol spelen.
Jij had het beter gevonden van Ag2r als ze een waaier probeerden te trekken en vervolgens allemaal afhaakten dan dat ze iemand in de aanval sturen en zich er in de finale er niet mee bemoeien?

vlek 11 februari 2016 om 17:17
Quote:
Jij had het beter gevonden van Ag2r als ze een waaier probeerden te trekken en vervolgens allemaal afhaakten dan dat ze iemand in de aanval sturen en zich er in de finale er niet mee bemoeien?

Niet dan!? Natuurlijk hadden AG2R en Astana een mindere koersdag dan TLJ. Dat maakt de dag van TLJ nog geen geweldige, maar geef nou gwn toe..

Brummel 11 februari 2016 om 17:23

Mooi koers gemaakt door TLJ. Dat zien we graag!

CJJelle 11 februari 2016 om 17:24

@heuvelcolombia Het had vast beter gekund, misschien in maart of april lukt het wel. Maar aan de koppen te zien was het op en Katusha trok op het juiste moment vol door en werd opgevangen door BMC alles daarachter was gezien.
Zo gek is het allemaal niet en het wordt groter gemaakt dan dat het daadwerkelijk is. Kritiek geen probleem, irrealistische kritiek dat dan weer wel.

vlek 11 februari 2016 om 17:25
Quote:
De bedoeling was dat drie man zich zouden bezighouden met de voorbereiding van de sprint, maar daar ging er iets mis. “We zijn in de finale meer bezig geweest met doorrijden nadat we het op de kant hadden gezet dan met een goede finale rijden”, zei Moreno Hofland daarover. “Uiteindelijk had ik geen treintje meer toen de sprint begon. We werden een beetje overmoedig.”

Overmoed in het heetst van de strijd. Duidelijk.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair