Kristof Vandewalle staakt zoektocht naar nieuwe ploeg

maandag 21 december 2015 om 14:15
Kristof Vandewalle staakt zoektocht naar nieuwe ploeg

foto: Sirotti

Kristof Vandewalle heeft zijn profcarrière beëindigd. De drievoudige Belgische kampioen tijdrijden stopt zijn zoektocht naar een nieuwe ploeg, meldt BELGA/Sporza. Vandewalle gaat nu aan de slag als handelsingenieur, waarvoor hij een diploma op zak heeft.

De 30-jarige Vandewalle reed de voorbije twee seizoenen voor Trek Factory Racing, waar hij geen contractverlenging kreeg. Daarvoor was hij drie jaar in dienst bij Patrick Lefevere. “Fietsen doe ik nog heel graag, maar ik was wat uitgekeken op het koersen zelf. Ik heb nog lange tijd de deur op een kier gehouden om renner te blijven, maar uiteindelijk, als ik eerlijk moet zijn tegen mezelf, was dat een gemakkelijkheidsoplossing om niet stil te hoeven staan bij mijn toekomst”, zegt Vandewalle.

Op 19 september reed Vandewalle zijn laatste wedstrijdkilometers in de GP Impanis. Hij richt zich nu op een maatschappelijke carrière: “Ik bekijk vacatures en ga na welke opportuniteiten er zijn. Ik ben nog jong, wil nog veel bijleren en hoop dat er iets interessants mijn pad kruist.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

Matisz 21 december 2015 om 14:23

Damn, toch onverwacht! Is nog maar dertig! En hij heeft toch geen onaardig palmares, hoofdzakelijk tijdritten maar toch ook de GP Kanton Aargau.

Toont wel aan dat een goed diploma deze jongeheer nog een kans geeft op een mooie toekomst. Succes Kristof!

LutsenkoFan 21 december 2015 om 14:38

Wat Matisz hierboven zegt.

tdv21 21 december 2015 om 15:19

Wow, das spijtig. Toonde de afgelopen jaren toch dat hij bij de top15 beste tijdrijders zat. En eigenlijk ook de enigste echte tijdrijden die we in België hadden…

Leukefans 21 december 2015 om 15:29

Heeft zich toch een aantal keren op een zeer mooie manier in de kijker gereden.
Wel heel mooi dat hij zelf kan toegeven dat het mooi geweest is en niet wat blijft aanmodderen. En weer een goed voorbeeld van de trend die bij heel wat renners te merken is dat ze hun studies niet verwaarlozen om het als coureur te maken, maar de twee combineren. Altijd een meerwaarde!

HoofdIsVrij 21 december 2015 om 16:06

Had bij veel ploegen niet misstaan als knecht.

Pieter01 21 december 2015 om 16:11

Had eigenlijk verwacht dat Lotto-Soudal hem een contract zou geven…

Flor Van Den Hende 21 december 2015 om 16:17

Wat? En hij won vorig jaar nog de tijdrit in de Ronde van Polen :o

SolerEritrean 21 december 2015 om 16:27

Als je meer kan verdienen in het bedrijfsleven mag je op die leeftijd conclusies beginnen trekken.

brecht_vdk 21 december 2015 om 16:52

Heel jammer, hardrijder die veel teams konden gebruiken. Zou een goede knecht geweest zijn in veel (WorldTour) ploegen.

LinusGerdemann 21 december 2015 om 17:30

Had bij LottoNL absoluut niet misstaan. Ervaring, harde werker.

Dayer Quintana 21 december 2015 om 19:22

Vreemd einde, enorm sterke hardrijder en niet onaardig in de ardennenklassiekers waar hij ook vaak lang overbleef. Leek mij voor iedere WT ploeg een leuke extra knecht te zijn, jammer. Het ga je goed Kristof!

tendam 21 december 2015 om 20:33

Toch bepaald geen slechte renner, weer makkelijk om LottoNL erbij te halen maar eerlijk gezegd… wie heb je liever, Victor Campenaerts of deze gozer? Ik zou het wel weten.

Flor Van Den Hende 21 december 2015 om 20:52

@tendam: denk wel dat Campenaerts met een kleiner loonzakje tevreden is

tendam 21 december 2015 om 20:54

Wellicht, al zal Vandewalle met als alternatief werkloosheid misschien ook niet al te duur zijn. Anyway, maakt ook niet uit, maar het is wel vreemd dat zo'n jongen die tijdritten kan winnen zonder contract zit.

LinusGerdemann 21 december 2015 om 21:15

@Tendam wat is daar makkelijk aan? Ik zou het een verstandige zet gevonden hebben. En dan haal jij zelf een keuze met Campenaerts erbij. Die keuze haal ik nergens bij. Ik zou VDW als een extra mannetje hebbn aangetrokken.

JeroenTheMan 21 december 2015 om 21:56

Met alle respect maar in een relatief kort seizoen(2015) had hij wel 9 DNF en 3 DNS op zijn naam staan. Zegt zeker niet alles, maar een lekker seizoen was het zeker niet. Als we het dan toch over LottoNL hebben in relatie tot Vandewalle dan hadden ze net zo goed Rick Flens kunnen behouden.

vlek 21 december 2015 om 22:56

De Vandewalle van 2015 heeft niet heel veel in een WT-ploeg te zoeken. Die van de jaren ervoor had in weinig WT-ploeg misstaan. Dat er geen WT-ploegen zijn geweest die op een terugkeer van zijn niveau van 2014 durfde te gokken kan ik nog wel begrijpen, maar wel erg vreemd dat hij helemaal nergens terecht is gekomen. Genoeg procontinentale ploegen in zijn thuisland zou je denken. Misschien zelf iets te hoog ingezet?

SolerEritrean 21 december 2015 om 23:34

@tendam denk niet dat hij lang werkloos zal blijven. Veel renners hebbe n geen alternatief, hij wel. Respect

Tuubke 22 december 2015 om 12:00

Het is maar zeer de vraag of hij nog een aantrekkelijke coureur is om bij een ploeg te halen. Hij zegt zelf dat hij wat is uitgekeken op het koersen. Zoiets valt natuurlijk op en het zal bij Trek ongetwijfeld hebben meegespeeld bij de beslissing hem geen contractverlenging aan te bieden.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair