Kogel is door de kerk: NTT gaat verder als Team Qhubeka ASSOS

vrijdag 20 november 2020 om 09:44
Kogel is door de kerk: NTT gaat verder als Team Qhubeka ASSOS

foto: Cor Vos

De toekomst van NTT Pro Cycling hing aan een zijden draadje, maar vandaag is bekend geworden dat de Zuid-Afrikaanse formatie ook volgend jaar deel zal uitmaken van het wielerpeloton. De ploeg zal volgend jaar als Team Qhubeka ASSOS door het leven gaan.

Het Zwitserse kledingbedrijf Assos was al sponsor van de Zuid-Afrikaanse formatie, maar zal vanaf nu een hoofdrol  vertolken binnen de ploeg. “Ik ben heel erg blij dat we kunnen rekenen op de steun van een geweldige partner als ASSOS”, zo laat teambaas Doug Ryder weten in een persbericht. “Ik kijk er ook naar uit om nieuwe partners te verwelkomen.”

“We zullen ons nu voorbereiden op 2021, als de wereld nog altijd in de ban is van de coronapandemie. De fiets blijft een middel om levens van mensen te veranderen. We denken aan veel meer dan het boeken van zeges (Ryder doelt op de Qhubeka-stichting, red.), maar we zijn natuurlijk wel ambitieus en willen graag sportieve successen boeken.”

Victor Campenaerts blijft de ploeg trouw 
“Ik wil ook onze stafleden bedanken. Mensen die actief zijn in de wielersport weten hoe moeilijk het nu is voor ploegen. Onze mensen zijn echter hard blijven werken en bleven professioneel bezig met hun vak. We zijn een echte familie”, aldus Ryder, die volgend jaar kan rekenen op de tijdritkwaliteiten van Victor Campenaerts.

De Belg heeft in een ludiek filmpje op Youtube (opgenomen met gewezen wielerkampioen Johan Museeuw) namelijk laten weten dat hij ook volgend jaar zal uitkomen voor de Zuid-Afrikaanse ploeg. Het management van Team Qhubeka ASSOS zou inmiddels ook al de nodige contractverlengingen hebben aangeboden.

Laatste geruchten 
Jay Thomson, Reinardt Janse van Rensburg en Nic Dlamini moeten zorgen voor de Zuid-Afrikaanse kern, terwijl Europees kampioen Giacomo Nizzolo, Max Walscheid, Domenico Pozzovivo, Andreas Stokbro, Michael Gogl en Dylan Sunderland een contract krijgen tot eind 2022. Voor Carlos Barbero zou dan weer een eenjarige contractverlenging klaarliggen.

Dit artikel delen:

26 Reacties

Voorgeborchte 20 november 2020 om 09:46

Mooi, jammer voor hen wel dat Meintjes net weg is.

Sephiroth 20 november 2020 om 10:25

Meintjes is enkel leuk als knecht voor pozzo… Meer komt daar niet uit

Michelangelo 20 november 2020 om 12:35

Meintjes… te weinig renner voor veel te veel geld. Was volgens mij een van de grootverdieners in de ploeg.

doorak 20 november 2020 om 16:18

Inderdaad, gezien zijn prestaties was Meintjes dik overbetaald. Lijkt mij niet dat hij bij Hillaire meer verdient, eerder stuk minder en dat hij gepakt heeft wat kon ipv de kans lopen volgend jaar zonder contract te zitten.

jvh93 20 november 2020 om 09:48

Mooi nieuws voor zeker 27 renners die nu niet werkeloos hoeven toe te kijken, maar het zal toch een bij elkaar geraapt zooitje aanvallers worden denk ik

Cyclinglife 20 november 2020 om 09:54

Hoe meer aanvallers in het peloton hoe beter toch? Zorgt voor meer open koers aan het begin van een wedstrijd om weg te komen. En omdat er geen kopman is nog eens stootjes tussendoor uit delen.

jvh93 20 november 2020 om 10:14

Ik vind het ook wel mooi dat er aanvallers zijn hoor, maar ik vraag me hardop af of ze er niet als pelotonvulling bij gaan rijden. Ze mogen mij uiteraard het tegendeel bewijzen de komende seizoenen ;)

De Bezemwagen! 20 november 2020 om 10:18

@jvh93, Op zich veranderd er dus niets met afgelopen jaren. Dit jaar een leuke giro gereden maar verder weinig voorbij zien komen. Deze ploeg had echt de gunfactor vanuit Qubeka om Afrikaanse rijders mogelijkheden te geven maar daar is nog maar weinig van over. Wellicht volgend jaar of is er gewoon geen talent op dit moment in Afrika.

Dario Koelkast 20 november 2020 om 10:29

Het, volgens mij, grootste talent van Afrika hebben ze niet kunnen strikken. Die rijdt bij Nippo-Delko

Maillot à Pois 20 november 2020 om 10:52

+1
Tesfatsion is ook al elders onder dak.
Misschien kunnen ze Moise Mugisha of Mulubrhan een kans geven

harryjohan71 20 november 2020 om 10:35

Stefan de Bod en Matteo Sobrero rijden er volgend jaar in ieder geval niet meer. Beide naar Astana. Er blijven zo maar weinig renners over van dit jaar. Betekent wel dat ze veel nieuwe renners moeten aantrekken. Het management zal wel plat gebeld worden door alle renners die nog op een plekje hopen.

Maillot à Pois 20 november 2020 om 10:54

Zelfde geldt voor Battistella

harryjohan71 20 november 2020 om 10:39

Volgens PCS 6 renners onder contract voor 2021. Oftewel nog 21 minimaal renners moeten nog gecontracteerd worden dan wel bekend gemaakt worden

Peetvader 20 november 2020 om 10:49

Zeker:
*Campenaerts
*Gogl
*Pozzo
*Stockbro
*Sunderland
*Walscheid

Zo goed als zeker:
*Nizzolo
*Thomson
*Van Rensburg
*Dlamini
*Barbero

Dat zijn 11 renners, dus nog minstens 16 plaatsjes.

Wheely 20 november 2020 om 11:07

Ben wel benieuwd hoe dit team er volgend jaar uit gaat zien. Zouden Lindeman en Weening hier naar toe kunnen?

Met Nizzolo hebben ze gelukkig wel een renner die wat prijzen kan rijden.

Huubi 20 november 2020 om 11:11

Ze kunnen wel kiezen qua renners. Alle.aal B garnituur maar toch

DeLuiaardVanLimburg 20 november 2020 om 11:16

Mooi dat Qhubeka weer terug komt in de naam. Hopelijk motivatie om dat meer uit te dragen.

finton 20 november 2020 om 11:33

Ze hebben de afgelopen jaren een aantal goede Afrikaanse renners op niet al te sjieke wijze eruit gekieperd: Daniel Teklehaimanot, Metkel Eyob, Mekseb Debesay.
Die laatste twee koersen nog, van Teklehaimanot weet ik het niet.
Verder zijn er nog genoeg Afrikaanse talenten over, als ze tenminste die kant weer op willen gaan: Mulubrhan, Mugisha, inderdaad.

Magician 20 november 2020 om 11:53

Het is fijn voor deze mensen dat ze door kunnen, maar godallemachtig dit wordt toch een zwak team. Nauwelijks nog haalbare renners die ook op WT niveau meer kan dan een bidonnetje halen en finishen.

Jan 20 november 2020 om 12:11

Riis is eruit.
daar leek het om te doen te zijn geweest

doorak 20 november 2020 om 16:23

Nee, Riis kwam erbij omdat hij eind dit jaar de ploeg over zou nemen, deels en op termijn in het geheel, en had daar een grote sponsor voor klaarstaan plus enige sub sponsors uit het netwerk van zijn Deense makker.
Echter door Corona gaat dit alles niet door en heeft hij in feite geen toegevoegde waarde meer voor de ploeg en eindigde de relatie. Doug Ryder is en blijft de baas, de aanstaande nieuwe baas die geen nieuwe baas werdt heeft dus geen functie meer in de ploeg.

jappe666 20 november 2020 om 12:41

Sevilla en Mancebo binnenhalen voor de rondes, Rebellin voor het Waalse werk en Tafi voor het Vlaamse. Direct ISN naar de kroon steken als oudste team.

En dan als tegengewicht paar Afrikaanse talentjes van 18 jaar.

Maar iets serieuzer nu, je kan echt nog wel een stevige ploeg bouwen met renners die officieel niet onderdak zijn:

De Izagirres, Hart, Ganna, LL Sanchez, Polanc, G.Vermeersch, Kwiatkowski, Barta, MA Lopez, Aru, Lutsenko, Mareczko, Van Keirsbulck, Devreese, Vandenbergh, Caicedo, Henao, Mäder,…

Vanuit Afrikaanse hoek kunnen ze misschien ook Reguigui proberen terughalen als sprinter,

Michelangelo 20 november 2020 om 14:20

Geluk bij een ongeluk voor qhubeka is dat veel renners zonder contract voor de keuze staan om:
– te wachten tot er toch nog iets langs komt wat de volle mep betaalt
– te stoppen met professioneel wielrennen en een normale baan zoeken
– te tekenen voor heel wat minder geld, maar wel in beeld blijven in de WT

Ik hoop dat dit team kan profiteren van de huidige marktsituatie en voor beperkt geld toch enkele goeie renners kan vinden. Al is het maar met een contract van 1 of 2 jaar…

Bikeage 20 november 2020 om 14:21

Ludiek filmpje hoor. Ik lachte de derde bal uit mijn broek.

Rsw85 20 november 2020 om 15:05

Grappig om te lezen; 'Victor Campenaerts blijft de ploeg trouw'.

Ik denk dat Victor Campenaerts zeeeeer blij is dat deze ploeg verdergaat want ze stonden toch ook niet bepaald in de rij. Wellicht dat er nog een ploeg gekomen was maar hoe langer een ploeg wacht hoe slechter de onderhandelingspositie van de renner. Benieuwd hoe hij volgend jaar gaat rijden.

Proficiat voor alle renners die door dit nieuws volgend jaar een contract hebben! Het is goed voor de wielerwereld dat teams overleven in dit moeilijke jaar.

Bazzz 20 november 2020 om 21:30

Vicky heeft wel geluk, anders was het een niveau’tje lager fietsen geweest

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair