KNWU respecteert jurybesluit: “Scheidsrechter heeft gelijk ook al is het een foute beslissing.”

vrijdag 27 september 2019 om 23:31
KNWU respecteert jurybesluit: “Scheidsrechter heeft gelijk ook al is het een foute beslissing.”

foto: Cor Vos

KNWU-directeur Thorwald Veneberg respecteert de beslissing van de wedstrijdjury om Nils Eekhoff te diskwalificeren. De KNWU zal daardoor geen vervolgstappen ondernemen, legt Veneberg uit aan WielerFlits. “Je kunt het er niet altijd mee eens zijn, maar de scheidsrechter heeft gelijk ook al is het een foute beslissing”, zegt de voormalig bondscoach.

Waarom neemt u het niet op voor Nils Eekhoff door actie te ondernemen?
“Ik neem het zeker voor Nils op en ik ben er voor hem. Maar als het gaat om protest aantekenen, dat kan niet meer. Je kan er een rechtszaak bij het CAS (internationaal sporttribunaal) van maken, maar dat zie ik niet zitten.”

Wat weerhoudt jullie dat te doen?
“Omdat ik achter de beslissing van de jury sta. Je kunt het er niet altijd mee eens zijn, maar de scheidsrechter heeft gelijk ook al is het een foute beslissing. En dat is wat wij in Nederland ook aan de jeugd proberen mee te leren. De scheidsrechter neemt de beslissing en daar sta je achter.”

“Nogmaals: je kunt het daar niet mee eens zijn, maar als we alle beslissingen die een scheidsrechter neemt waar we het niet mee eens zijn, gaan aanvechten kun je beter stoppen met jury en met wedstrijdsport. Je kunt dan beter zeggen: we hebben geen regels, gaan gewoon fietsen en we zien het wel. Maar we hebben mensen aangewezen die voor ons bepalen of we ons aan de regels houden die we met elkaar hebben afgesproken, en dat doet soms ook zeer.”

In het wielrennen gebeurt achter een auto terugkeren na een valpartij tientallen keren…
“We hebben vermoeden dat er protest is aangetekend en dan moeten ze naar de beelden gaan kijken. Zo schat ik de situatie in, maar dat is hypothetisch.”

Team Sunweb en managementkantoor SEG zijn wel aan het kijken naar vervolgstappen. Steun je dat voornemen?
“Ik begrijp dat ze vanuit het team daar naar kijken. Maar vanuit het totale wielrennen, ondanks dat ik de pijn heel goed begrijp en de totale teleurstelling bij het team, gaan wij dat niet doen. Maar vanuit het team en het management snap ik het heel goed.”

Wat als de komende dagen dezelfde soort incidenten zich voordoen en de jury niet ingrijpt.
“Ik hoop dat de jury vanaf nu consequent gaat zijn, daar ga ik vanuit. Dit was een heel duidelijk signaal, maar ik ben wel een voorstander van consequent. Dus ik hoop dat de jury dit ook ter harte neemt.”

Dit artikel delen:

49 Reacties

Tom Rey 27 september 2019 om 23:44

Wat een slappe bondscoach!

Theo Bovengemiddelkamp 28 september 2019 om 13:41

Er is voldoende aanleiding om juist wel bezwaar te maken, of dit aan te vechten bij de CAS. De regels die inconsequent worden toegepast, voldoende precedent waar de regels niet worden gehandhaafd, zelfs binnen dezelfde wedstrijd en dan nog eens de uitvoering van de regel. De wedstrijd en de uitslag is sowieso beïnvloed door Eekhoff die daar op dat moment niet meer mocht rijden van de UCI.

In plaats van deze slappe en laffe houding zou de KNWU zich beter juridisch wapenen. Het gaat om een wereldtitel, niet om de Omloop van de Braakman.

Als er trouwens een sportadvocaat is die in deze zaak geloofd, dan hoop ik dat deze site een crowdfunding gaat organiseren. Als de KNWU het niet doet, dan doen de supporters het zelf wel.

opdekant1 28 september 2019 om 14:59

Gadverdamme. Waarom vallen dit soort laffe kwallen toch altijd omhoog tot deze functies bij sportbonden? Met z’n #innovatie.

De vraag stellen is ‘m beantwoorden, ik weet ‘t.

wiebipedia 27 september 2019 om 23:49

hier kunnen we dus niets mee…. volkomen onbekwaam deze man.

Ik begrijp ook dat wf niet alle invloed heeft op wat de beste man te vertellen heeft, maar iets meer doorvragen naar de inconsequenties in Veneberg zn verhaal mag ook wel.
Wat bedoeld hij precies met zn laatste antwoord? Als de uci consequent is dsqen ze MvdP ook wanneer hij wint zonder verdere geloofwaardige uitleg en legt Veneberg zich daar ook gelijk bij neer.
Maar dat zal hij toch niet bedoelen met consequent toch? …toch

pjotr28 27 september 2019 om 23:53

Wat een wazige zwakke antwoorden. Deze vent is toch niet te handhaven op zijn positie.

SolitaryShell 27 september 2019 om 23:57

Wat een ontzettend slappe hap zeg. Zat sporten waar het heel gebruikelijk is om beslissingen van jury's/scheidsrechters aan te 'vechten'. Judo, turnen, noem maar op. Daar is ook geen sprake van rare toestanden met kinderen verkeerde dingen aanleren.

In plaats van achter zijn 'personeel' te gaan staan gooit hij Eekhoff én Helmantel onder de bus en spreekt zichzelf ook nog eens volkstrekt tegen door eerst te beweren dat jury's nooit bewust landen/renners benadelen om dan even later wel te constateren en zich te beklagen dat Eekhoff er is uitgepikt, terwijl vele andere renners ook achter de auto's zijn teruggekeerd. Wat is het nou?

Laten we ook niet vergeten dat we het hier over Thorwald Veneberg hebben, de man die Rabobank aanklaagde omdat hij het niet accepteerde dat zijn contract niet werd verlengd.

Vraag me al jaren af waarom deze man überhaupt een functie heeft bij de KNWU en die vraagtekens worden alleen maar groter.

Sammysosa 28 september 2019 om 00:20

Hear hear!!!!!!

Man met de hamer 28 september 2019 om 09:19

Het judo stikt van de rare toestanden.

Joachim Agostinho 28 september 2019 om 00:17

“Je kunt het er niet altijd mee eens zijn, maar de scheidsrechter heeft gelijk ook al is het een foute beslissing”

Wat een zwakzinnige uitleg, wat een waardeloze figuur. Weet je nog hoe je aan je baantje bent gekomen, Veneberg…?

Handige Harry 28 september 2019 om 00:21

Die kan zijn ruggengraat ook wel op marktplaats zetten, wat een slappe zak.

vanSpringel 28 september 2019 om 00:26

Recht voor z’n raap !

MJO 28 september 2019 om 00:31

Tja, ook hier weer het braafste jongetje in de klas. Om te winnen dien je wel een andere (killers)mentaliteit te hebben.

Muldriaen 28 september 2019 om 00:33

Niet een beetje een slappe zak, maar een enorme slappe zak! Thorwald Veneberg, schaam je. Is die man zwakzinnig of wat??

KennyKlimmen 28 september 2019 om 00:38

Wat is dit? Je hoort schuimbekkend te keer te gaan. Baat het niet voor deze x dan maakt het wel verschil voor de volgende x.

Jungle Man 28 september 2019 om 01:06

Deze man staat niet voor zijn team en toont hiermee aan niet capabel te zijn voor zijn functie.

Lennimator 28 september 2019 om 01:21

In het jargon noemen wij dit een laffe haas. Als je zijn teksten goed leest wordt het alleen maar erger. Totaal incapabel.

Andreotti 28 september 2019 om 01:31

Of je bent het er niet mee eens en dan vecht je voor je mensen of je ben het er mee eens, en dan trek je zelf de conclussie dat je gefaald hebt als bondcoach want zowel chauffeur als rennen hebben de regels overtreden en daar ben jij als bondscoach verantwoordelijk voor. Hij vecht niet, dus ik neem aan dat hij zn ontslag indient na de wk. want een kneus hebben wij als bondscoach zeg.

En bij de dames en heren : als we zelf niet kunnen winnen, dan in ieder geval ook geen italiaan…. want die hebben overduidelijk lopen klagen om zo zelf de wereldkampioen te hebben. Liep al te slepen in de kopgroep, wordt dan gewoon op waarde geklopt, maar dan op papie alsnog winnen. Bah. Normaal hebben ze meestal wel mijn sympathie, maar nu even liever geen wereldkampioenen vanuit italie meer…

Matxin 28 september 2019 om 07:04

Als de KNWU zichzelf niet compleet belachelijk wil maken ontslaan ze deze gek op staande voet. Tijdens zijn rennerscarriere heeft hij al meermaals bewezen totaal incapabel te zijn voor welke functie dan ook in de wielersport.

Ik zou als renner in ieder geval weigeren te starten dit weekend zolang Veneberg nog directeur is.

trickstuff 28 september 2019 om 07:08

Veneberg is geen bondscoach….

Groningen 28 september 2019 om 07:10

Toch heeft Veneberg gelijk.
Als de uitsluiting terecht is (waar ik niet over kan oordelen) heb je dat te accepteren. Overal juridisch proberen je gelijk te halen is niet goed voor de sport.
Uiteraard had hij wellicht wel wat kritischer mogen zijn over de manier waarop het nu gebeurt, maar ook daar geldt dat wanneer de regels voorschrijven dat de jury onregelmatigheden moet onderzoeken wanneer er protest wordt aangetekend, er weinig tegen gedaan kan worden.

Joachim Agostinho 28 september 2019 om 07:45

"Overal juridisch proberen je gelijk te halen is niet goed voor de sport"
En laat nu juist dat hetgeen zijn dat Veneberg zelf in het verleden heeft gedaan….
Om van het gezeik af te zijn heeft Rabobank, tevens sponsor van de KNWU, Veneberg een baantje gegeven
"Veneberg kreeg na het seizoen 2007 te horen dat er geen plaats meer was binnen de wielerploeg van de bankier. Hij vocht zijn ontslag aan, en deze zaak duurde tot eind september 2008. Toen kwamen beide partijen er alsnog uit. Veneberg beëindigde daarna zijn wielercarrière en werkte sindsdien voor de KNWU. Op 1 januari 2017 werd Veneberg bondscoach wegwielrennen bij de bond"

katerkop 28 september 2019 om 07:57

Lekker tegenstrijdig. Veneberg heeft gelijk maar je kan er niet over oordelen of uitsluiting terecht is.

Groningen 28 september 2019 om 10:47

@joachim bij Veneberg zelf ging het om zijn baan, niet om de uitslag van een koers. Dat heeft dus niets met elkaar te maken.
@katerkop als Veneberg vindt dat de uitsluiting terecht is op basis van de regels, vind ik het goed als hij daar achter blijft staan en niet zoals half Nederland gaat lopen schreeuwen dat het allemaal oneerlijk is. Fraai is het niet, maar liever afsluiten en volgend jaar met de pedalen laten zien wie de beste is.

Joachim Agostinho 28 september 2019 om 11:08

"OVERAL juridisch proberen je gelijk te halen is niet goed voor de sport"
Het ging over de wielersport en e.e.a. had een precedentwerking kunnen hebben, niet goed voor de sport, je kletst dus uit je nek.
Overigens: Sagan vocht zijn uitsluiting aan en werd met terugwerkende kracht in het gelijk gesteld.

Romāns Vainšteins 28 september 2019 om 07:27

O my god …..

Scheidsrechter? Jezus joh, voetbalvergelijking, doodzonde.

user24661 28 september 2019 om 07:54

Ik kijk altijd iedere wielerwedstrijd en zie niets anders dan renners die na een val of pech achter een auto terug gebracht worden, als je in dit w.k. alle renners uit koers neemt die dat doen OK, maar dit is gewoon willekeur op aandrang van ????? , en mijnheer Veneberg U bent het braafste jongetje van de klas, In plaats van voor u renner op te komen schopt u hem de hoek in, eigenlijk moet U gewoon weg gaan !!!

katerkop 28 september 2019 om 07:54

Kapot geërgerd aan deze totaal, incapabele man. Hoort voor zijn renners en ploegleiders op te komen maar is de kontelikker van de jury.
Kan bijna niet anders dan dat hier een eigenbelang achter zit. Zsm wegwezen bij KNWU. Heeft zichzelf en bond totaal belachelijk gemaakt. Vooral verschrikkelijk voor Eekhoff

hanzul 28 september 2019 om 07:55

Thorwald Veneberg, wat ben je voor een directeur als je niet achter je personeel renners staat. KNWU, wat ben je voor een bond als je dit signaal uitdraagt. Het klopt niet, maar wij accepteren dit. Volgens mij wil de incompete Veneberg, een baantje bij de incompete UCI en wil hij daar vriendjes maken! KNWU onderneem actie en gooi hem, buiten of kom met een ander signaal. Een directeur hoort achter zijn personeel te staan en niet voor willekeur!

platteprijs 28 september 2019 om 07:57

Lijkt toch een beetje op een ziekte onder Nederlandse bobo’s. In het verleden was er een Nederlands juryvoorzitter in de Tour die Bart Voskamp een terechte Tourzege ontnam. Nu heb je Klaas Knot die behalve een lullig briefje niets doet om Nederlands spaar- en pensioengeld te beschermen. Zo zijn er wel meer zaken te bedenken die te scharen zijn onder het ‘braafste jongetje van de klas-virus’. Dus de affaire-Veneberg staat niet op zich.

Joachim Agostinho 28 september 2019 om 08:02

“Nu heb je Klaas Knot die behalve een lullig briefje niets doet om Nederlands spaar- en pensioengeld te beschermen.”
En daar lachen de Italianen zich te pletter en doen alles wat verboden is zonder dat er sancties worden opgelegd.

platteprijs 28 september 2019 om 08:20

Precies, want deze UCI-beslissing zal ongetwijfeld door het Italiaanse jurylid zijn bekokstoofd. Waar het Brexit-jurylid maar al te graag zijn steun aan betuigde.

Velominatus 28 september 2019 om 08:00

“De scheidsrechter heeft gelijk ook al is het een foute beslissing”
Wat sta je nou te wauwelen man? Wat zeg je hier nou? Heeft hij gelijk (dus goede beslissing) of is het een foute beslissing (dus heeft hij geen gelijk)?

Je hebt het sterke vermoeden dat andere landen protest hebben aangetekend. Maar zelf doe je dat niet? Protest aantekenen is toch ook gewoon iets dat volgens de regels is toegestaan?

En als het waar is he. Als hij andere beelden heeft gezien die overtuigender zijn dan wij hebben gezien. Dan is jouw ploegleider de hoofdschuldige. Niet de (jonge) renner die iedere beschutting die hij onderweg tegenkomt, gebruikt. Maar de ploegleider die besluit om de renner terug te brengen. En voor die ploegleiding ben jij eindverantwoordelijk, Veneberg!

Allleen al om Eekhoff te steunen had je dit besluit hard aan moeten vechten. Je bent geen knip voor je neus waard!

Romāns Vainšteins 28 september 2019 om 08:04

1 ding is zeker, van Vliet was met een flikflak richting juryvoorzittersstrot gevlogen, meteen. Vraag me ook af wat Moerenhout hiervan vindt, als ie dat mag.

Fish-180 28 september 2019 om 08:23

En zo iemand moet de KNWU leiden??????????????????

tendam 28 september 2019 om 08:32

Geen enkele bond had dit geaccepteerd. Behalve natuurlijk weer de brave Nederlanders. Die Veneberg snapt het niet, maar die zit ook niet op die post omdat hij in voorgaande functies zo doortastend is gebleken, hij lijkt wel overal weggepromoveerd te zijn. Het gaat niet om de letter van de wet, maar om hoe je die toepast en vooral op welk moment. Heb een beetje feeling voor de menselijke maat.

TjerkR 28 september 2019 om 09:06

Dwaas. Dit is toch echt wel even van een ander niveau dan een verkeerde beslissing van een voetbalscheidsrechter accepteren. Al is het puur om Eekhoff het gevoel te geven dat hij gesteund wordt, kom op zeg.

Pol 28 september 2019 om 09:12

Heb net mijn lidmaatschap bij de KNWU opgezegd.

xistnc 28 september 2019 om 10:07

Lijkt me prima. Misschien is dit meer iets voor jou? klik

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair