KNWU neemt maatregelen na klachten over afzetting NK-parcours

Door , zaterdag 29 juni 2019 om 19:25
KNWU neemt maatregelen na klachten over afzetting NK-parcours

foto: Marcel Koch

De KNWU gaat maatregelen nemen om het NK-parcours veiliger te maken. Het regende vandaag klachten over de omloop in Ede.  Vooral de aanloop naar de finishstraat was een zorgenkindje: de weghelften zijn daar in tweeën gedeeld door geleidebakens, met diverse valpartijen tot gevolg. “Wij nemen deze signalen uiterst serieus”, geeft KNWU-directeur Thorwald Veneberg mee aan WielerFlits.


Na een verkenning tijdens de eerste ronde van het NK voor beloften constateerde WielerFlits met eigen ogen dat de veiligheid van de renners in het geding was. Zo kwam ons in de koers een scooter het peloton tegemoet rijden en ook op andere plekken was het parcours op dat moment toegankelijk, terwijl er gekoerst werd. Meerdere ploegen deden hun beklag bij de jury. Volgens sommige beloftenteams was het parcours in Ede zelfs nergens volledig afgesloten.

Ook koersdirecteur Herman Brinkhoff zou naar verluidt schuldbewust geweest zijn, maar hij gaf aan op dat moment niets te kunnen doen. Ook de juryvoorzitter zou niet te spreken zijn geweest. Er doken vanuit ploegleiderswagens filmpjes op van renners die buiten de hekken reden, omdat ertussen gewoonweg geen ruimte was. Beloftenrenners lieten weten dat er in de slotfase van de ronde – ter hoogte van de geleidebakens – ‘iedere ronde wel een valpartij was’.

Nils Eekhoff moest bij de beloften genoegen nemen met zilver. Hij liet in het midden of de parcoursbouwer hem een Nederlandse titel door de neus had geboord, maar voor de camera van WielerFlits liet hij wel duidelijk zijn ongenoegen blijken. Na afloop van de vrouwenwedstrijd zochten we KNWU-directeur Thorwald Veneberg op. “Ik ben van de klachten van de renners en de teams op de hoogte. Deze signalen nemen we uiteraard uiterst serieus.”

‘Er zijn extra hekken onderweg’
Het probleem zit hem vooral in de Klinkenbergerweg, waar dus de geleidebakens geplaatst waren. Het peloton passeert hier namelijk kort na elkaar aan twee kanten (heen/terug) over deze weg, die op de terugweg naar rechts afbuigt de finishstraat in. Een enkele baan is alleen te smal om alle renners kwijt te kunnen, dus wijken renners tussen de geleidebaken uit naar de andere kant van de weg. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties. “Je moet die weg gebruiken om het parcours te rijden zoals we het nu doen”, legt Veneberg uit.

“We hebben er tijdens de vrouwenwedstrijd al meer hekken geplaatst”, vertelt Veneberg. “Eerst was er lint tussen die pionnen gespannen, maar dat is op last van de ploegleiders weggehaald. Daarna is er naar de coureurs gecommuniceerd dat je alleen maar over de rechter weghelft mocht rijden. Maar het blijven wielrenners, dus dat is niet altijd nageleefd. Voor morgen zijn er extra hekken onderweg uit het zuiden. Daarmee kunnen we de slotkilometers beter afzetten, zodat de renners er niet meer langs kunnen.”

Tijdens de vrouwenwedstrijd waren er beduidend minder valpartijen. Wel spraken de meesten na afloop van een niet-selectief, maar hectisch parcours. De burgemeester Rene van Hulst van Ede vertelde eerder op de dag in De Gelderlander dat er zo’n dertig verkeersregelaars niet waren komen opdagen. “De wegen zijn open, alleen is het soms even wachten wanneer de wielrenners er langs komen”, zei Verhulst over de ontstane chaos.. Veneberg was hiermee niet bekend en wil de problemen daar niet op afschuiven.

Dit artikel delen:

29 Reacties

Pol 29 juni 2019 om 19:56

Als er in België een seingever niet aanwezig is wordt er niet gestart, heb meerdere keren meegemaakt dat de koers niet doorging.
De laatste wedstrijden in Nederland praktisch geen seingever gezin, het is gewoon een rommeltje.

xistnc 29 juni 2019 om 21:14

Wat dat betreft is schaatsen in het voordeel. Daar zijn geen seingevers nodig. Al denkt Sven Kramer daar misschien anders over.

limburgia 29 juni 2019 om 19:59

Als het kalf verdronken is …..

vanSpringel 29 juni 2019 om 20:04

Ik lees dat het veilig is geweest.

west 29 juni 2019 om 20:06

Misschien toch maar het NK in Zwitserland houden…
Zijn er bij dit soort evenementen geen parcourstesters aanwezig? (net als bij de cross)? Want het is wel leuk dat er met die roeptoeter Veneberg en de burgemeester wordt gepraat, maar iemand heeft dit parcours toch vrijgegeven? Zou het overigens niet erg vinden als Veneberg wel eventjes verantwoordelijk wordt gehouden voor dit falen.

hanjovdberg 29 juni 2019 om 21:28

Vreemde keuzes zijn er gemaakt qua parcours. Kom zelf uit Ede en er had echt wel iets beters bedacht kunnen worden.

Oplossing 1: zet vanaf brw kazerne hekken neer zodat de renners gedwongen worden naar 1 rijhelft te gaan.

Oplossing 2: maak van de finale nog twee plaatselijke rondjes waarbij je ipv aankomt zoals nu uit tegenovergestelde richting komt en dan de bocht li af neemt. Moet je alleen na passeren laatste renner en wagens een paar dranghekken verplaatsen. Maar die bocht loopt veel soepeler omdat daar geen vluchtheuvel in het midden licht. Werd gisteren ook in de rondevanede gebruikt. Is voor de finale wel eerlijker.

Oplossing 3: had een heel ander parcours bedacht waarbij je niet heen en terug over dezelfde weg komt.
Ze hadden een hele mooie ronde kunnen maken via Wolfheze/Oosterbeek/Wageningen/Rhenen en dan weer terug.

hanjovdberg 29 juni 2019 om 21:31

Is ook lastig. Wekerom whats in the name ☺️ Er liggen weinig wegen om en nabij Ede door onze grote natuurgebieden. Je had het beste bovenaan li af via Schaarsbergen/Otterlo kunnen rijden. Had hooguit 5 min extra gekost

TeamNL 29 juni 2019 om 21:33

Een burgemeester die onwaarheden vertelt… triest hoor! En dat over de rug van verkeersregelaars die bijna 10 uur in de hitte hebben gestaan.

xistnc 29 juni 2019 om 21:40

Hij heeft het toch niet over de verkeersregelaars die er wel waren? Hij zegt dat er zo’n 30 niet waren. Dat zal hem allicht door organisator Golazo ingefluisterd zijn.

TeamNL 29 juni 2019 om 21:53

Dan zou hij eerst feiten moeten checken ipv dit klakkeloos tegen een journalist te zeggen.

Timster 29 juni 2019 om 21:37

@Hanjo: collega kwam vanuit Apeldoorn / Otterlo en heeft er nog veel langer over gedaan. Moest uiteindelijk via Lunteren. Zijn vertraging bijna een uur…

xistnc 29 juni 2019 om 21:38

Om enkele reacties uit een ander topic te quoten: Tim, je bent een stereotype wielerhater want maandag is alles weer gewoon.

@Hanjo
Als je ter plekke bekend bent met de mogelijke alternatieven en als je op de hoogte bent van de belemmeringen, dan ziet de wereld er heel anders uit dan wanneer je onbekend bent en verrast wordt.

hanjovdberg 29 juni 2019 om 21:50

Ah sorry my bad. Je hebt het over woensdag tijdens de tijdrit. Tja dat is een lastig verhaal. Die weg zat dan ook potdicht idd. Als zowel de n224 als de n304 afgesloten zijn ben je best beperkt. Maar goed dit is natuurlijk ook pas een paar dagen van te voren bedacht en bekend ;-).

Ze hadden wel een heel groot gebied moeten informeren wil je mensen die via de A12 komen al vroeg van te voren wilt informeren. Dat zou betekent hebben via a50 naar A1 afslag Kootwijk en dan was je via een heel moois stukje Veluwe in Wekerom uitgekomen. Ze hebben de grote uitvalswegen gebruikt voor de parcoursen. En dat is dan goed merkbaar. Maar nogmaals het was al even bekend he .. niet voor niets reclame voor van a naar beter even checken voor je vertrekt ☺️

Op de 11 gaat het vanzelf 29 juni 2019 om 21:53

Ik heb net de beloftenkoers gereden en het was constant een grote rotzooi op het stuk in kwestie. In de eerste of tweede ronde is er zelfs een renner in volle vaart op zo’n baken geklapt. Compleet onverantwoord neergezet. Dat terwijl het geloof ik met een beetje gezond verstand vrij simpel opgelost had kunnen worden door al vanaf de eerste minuut extra hekken te plaatsen.

Fuubs 29 juni 2019 om 21:59

Staan deze afsluitingen niet gewoon op google maps?

hanjovdberg 29 juni 2019 om 21:59

Ben met je eens hoor dat die bakens niet echt handig zijn. Maar hekken vanaf eerste minuut moeten er dan wel zijn. En eerlijk is eerlijk jullie (renners) maken zelf keuzes om steeds maar weer meer ruimte te nemen. Het is heel verleidelijk dat snap ik maar als je in volle vaart nog even invoegt net voor de bocht dan vraag je ook zelf om ongelukken.

Samlambeej 29 juni 2019 om 22:17

Dit parcours is de naam ‘veredeld dorpscriterium’ niet waard.

Merlinappa 30 juni 2019 om 09:12

Het is een rondje van 25km, dus inderdaad absoluut geen criterium ;)

the student 29 juni 2019 om 22:19

Ach ik ben t eens met de kritiek. Omleidingsroutes staan niet aangegeven. Met als resultaat geïrriteerde mensen. Voor veel mensen is t niet duidelijk waar je wel en niet kan oversteken. En de Route is RUK. Ik heb nog niemand gesproken die dit nou een goed parcours vindt. Maar daar kan je op dit moment niets meer aan veranderen. Ook op een RUK parcours is er morgen gewoon een kampioen.

Ik kom uit Wageningen morgen sta ik ook ergens op een post. Het is ook niet altijd leuk meer. Ik heb dit soort dingen vaker gedaan en je krijgt een hoop shit naar je hoofd.

Het enige wat je kan doen als verkeersregelaar is ho zeggen. Maar als de Nederlandse medemens stug doorrijdt en je negeert dan houdt je ze ook niet tegen. Je bent geen politieagent en je invloed is zo goed als nul.

Naar wat ik vanmiddag gezien heb had er een hoop voorkomen kunnen worden. Daar kunnen de seingevers echter totaal niks meer aan doen op het moment. De instructie die ik heb ontvangen is minimaal. Eigenlijk lachwekkend zelfs…

steven2743 29 juni 2019 om 22:27

Parcours is ook iets te geforceerd door zowel Ede al Wageningen gegaan, waardoor dus ontsluitingswegen naar de A12 niet bereikbaar zijn. Onhandig, maar zal wel met organisatiekosten te maken hebben.

Fast Freddy 29 juni 2019 om 22:28

Onbegrijpelijk dat de de KNWU dit ‘overkomt’. Alsof ze nog nooit een koers hebben georganiseerd danwel het parcours hebben beoordeeld op geschiktheid.

iLLan 29 juni 2019 om 22:44

Dit is ook precies wat ik zo raar vind. Dit zie je toch van mijlen ver aankomen?

Barend de Vries 30 juni 2019 om 03:38

Met twee aanpassingen in de ronde waren ook al een aantal problemen op te lossen:
– aan het einde van de Arnhemseweg rechtsaf de Nieuwe Kazernelaan oprijden en dan via de Eikenlaan de Klinkenbergerweg weer oprijden in plaats van via de N224 en de Raadhuisstraat, scheelt sowieso dat dan de N224 niet afgesloten hoeft te worden,
– de ronde in tegengestelde richting rijden: vanaf de Eikenlaan de Klinkenbergerweg op (tegen het verkeer in), dan via de Bennekomseweg/Edeseweg naar Bennekom rijden (tot de rotonde bij de Zandlaan tegen het verkeer in, na de rotonde kun je de gehele weg richting Bennekom gebruiken), dan het parcours volgen zoals het al was maar nog steeds in tegengestelde richting: via Bennekom naar Wageningen en weer terug naar Bennekom via de W Dreeslaan en zodra je weer terugkomt bij de rotonde bij de Zandlaan tegen het verkeer in terug naar de Klinkenbergerweg en Arnhemseweg.
Het voordeel hiervan zou zijn geweest dat er alleen op het stuk tussen de Zandlaan en de Eikenlaan in 2 richtingen zou zijn gereden maar dat levert niet veel problemen op aangezien hier grotendeels ook een tussenberm ligt en je kunt vanaf de Ericalaan de Klinkenbergerweg in zijn geheel gebruiken, je dient alleen nog rekening te houden met een scherpe bocht naar rechts de Arnhemseweg op.
Maar goed, het zal wel heel belangrijk zijn geweest dat de renners onder het gemeentehuis doorreden onder het motto: commercie eerst, veiligheid komt later.

Matje VdP 30 juni 2019 om 07:37

Precies dat, het kon veel beter maar dan hadden er een paar keuzes gemaakt moeten worden die commercieel minder waren. Echt jammer want nu staat ede voor paal, en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Of zullen ze hebben gedacht: “negatieve publiciteit is ook publiciteit”?

Sjoerd102 30 juni 2019 om 08:56

Niet genoeg verkeersregelaars, op punten de weg niet afgezet. Goh volgens sommige op deze site kwam dit soort toestanden alleen in Limburg voor ;-)

Max Poel 30 juni 2019 om 09:22

Het was een chaotische koers en een gevaarlijk rondje. Onder Andere door de slechte wegafzettingen en te weinig verkeersregelaars. Dat in combinatie met tich ook soms de domme keuzes van renners om grote risico’s te nemen bij een NK, leidde tot meer dan tien valpartijen bij de beloftenkoers.

Maar de domste actie van de dag was die van Kyle Agterberg van ploeg Parkhotel Valkenburg. Deze vond het nodig een mede renner hard op zijn achterhoofd te slaan in koers. Bij 50km/uur. Tsja dan ben je niet helemaal goed bij je hoofd en maak je de koers nog gevaarlijker.
Behalve bijzonder onsportief breng je iedereen in gevaar.
Adrenaline prima maar je handjes houd je thuis!

raboworld 30 juni 2019 om 11:21

Lijkt mij duidelijk ede nooit meer een wielren wedstrijd organizeren #schande

Spinergy 30 juni 2019 om 12:36

Nk mtb was ook al zo’n drama vorig jaar met enorm veel ongelukken en schade en dan nu stuurt de knwu mails naar licentiehouders waarom we niet inschrijven ‍♂️ Knwu is lekker bezig….

FDJ 30 juni 2019 om 13:32

Opmerkelijke reacties. Vanaf Garderen naar Otterlo heeft meermaals aangegeven gestaan dat de rotonde bij Otterlo dicht was en dat je om moest rijden. En ook nog hoe… Die kant van het parcours was het gewoon prima voor elkaar

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.