Knaven (Team Ineos): “Vraag is of we met drie kopmannen gaan starten”

zondag 21 juni 2020 om 11:06
Knaven (Team Ineos): “Vraag is of we met drie kopmannen gaan starten”

foto: Cor Vos (archief)

Egan Bernal, Chris Froome of Geraint Thomas: wie is straks de absolute kopman van Team Ineos in de Tour de France? “Het is een situatie waarin we nog nooit hebben gezeten”, zo vertelt ploegleider Servais Knaven aan de NOS

De 23-jarige Bernal hoopt dit jaar voor een tweede opeenvolgende keer de Tour de France te winnen, maar zal wellicht het kopmanschap moeten delen met Thomas, twee jaar geleden nog winnaar van ‘La Grande Boucle’, en viervoudig Tourwinnaar Froome. “Het is een hele puzzel”, aldus Knaven.

“We hebben het altijd goed gedaan met twee kopmannen, maar drie kopmannen is een ander verhaal. De vraag is of we met drie kopmannen gaan starten. We beginnen wellicht met twee kopmannen en een beschermde renner. Laten we straks eerst maar eens kijken naar het niveau van de renners. Dat is op dit moment erg lastig inschatten.”

De Britse sterrenformatie moet eerst nog tot een definitieve selectie komen voor de Tour. Volgens Cyclingnews is er al een voorselectie van tien renners, aangevoerd door Tourwinnaars Bernal, Froome en Thomas. Het is overigens nog maar de vraag of Froome in de Tour zal uitkomen voor Team Ineos, gezien de verregaande interesse van Israel Start-Up Nation.

Dit artikel delen:

20 Reacties

harryjohan71 21 juni 2020 om 11:55

Froome ziet de bui al hangen. Geen kopman, maar beschermde renner. Snel wegwezen

theking 21 juni 2020 om 12:11

Wat een onzin 2 kopmannen en een beschermde renner is in mijn ogen gewoon 3 kopmannen. Ze gaan toch ook niet zeggen wie de kopmannen zijn en wie de beschermde renner is.

Baukema Tomoulin 21 juni 2020 om 12:23

Ik ben vooral benieuwd wie bij wie zouden moeten wachten bij een pechgeval in de eerste week. Daar moeten wel echt afspaken over gemaakt worden. Zelfde geldt voor Jumbo natuurlijk

Limal 21 juni 2020 om 13:16

Inderdaad. Ze gaan alledrie starten met de bedoeling om te winnen. Het zou dus vreemd zijn om één of beide anderen te doen wachten als iemand van de drie pech heeft wanneer alles nog dicht bij elkaar staat in het klassement. Het zal daarom vooral goed afspreken zijn welke helpers waar en op wie wachten in geval van pech of valpartijen.

ebl 21 juni 2020 om 12:28

Hoe dan ook zou zelfs ik als niet Froome fan op de hierarchie-ladder vooraf Froome hoger plaatsen da

Panache 21 juni 2020 om 12:35

Koos, ben je terug?

harryjohan71 21 juni 2020 om 13:11

Voor mij is Bernal de absoluter kopman en niet Froome. Ik verwacht dat de ploeg wacht op de kopmannen, maar niet op de beschermde renner. Bij JV verwacht ik ook dat ze vol gas doorgaan als Roglic erbij is, omdat hij de absolute kopman in eerste instantie is. Het maakt dan niet uit dat Kruijswijk of Dumoulin op achterstand gereden wordt. Ik kan het natuurlijk mis hebben. In de loop van de tour kan dit natuurlijk wijzigen.

Scott Sunderland 21 juni 2020 om 13:32

Ik vraag me ook af als de relatie met Froome verziekt is en de deal met de ploeg uit Israël toch niet doorgaat, of ze hem dan niet thuislaten. Zou mij niet eens verbazen.

Cyclinglife 21 juni 2020 om 13:45

Froome kan je niet negeren als kopman. Zowel bij sky als ineos fungeerde de ploeg het beste als hij de kopman was. Zodra dezelfde opstelling reed zonder hem of niet als absolute kopman dan was het altijd minder.
Daarbij ga je als ploeg het niet riskeren om een renner die zijn 5e tour overwinning te behalen thuis te laten. Zo’n prestatie straalt altijd op de ploeg af. Zeker als ze alle 5 bij dezelfde ploeg gehaald zijn.

Thomas is geen op en top kopman. Hij liet na zijn overwinning zien te veel met de waan van de dag mee te gaan ipv vol op het volgende doel af te gaan. Hem zou ik daarom een beschermde status geven. Wegens bewezen diensten.

harryjohan71 21 juni 2020 om 14:19

Als Froome de absolute kopman was geweest was er helemaal geen discussie geweest over een andere ploeg. Het is voor iNEOS nu belangrijker om Bernal tevreden te houden dan Froome, omdat van Bernal de komende jaren veel meer verwacht wordt. Froome moet zich hier Inschikken ook al heeft hij een kans om 5 keer de tour te winnen.

Cyclinglife 21 juni 2020 om 15:08

Ik schrijf niet dat hij nu de absolute kopman zal zijn. Maar hem niet aanstellen als 1 van de 2 kopmannen zou niet slim zijn.
Als thomas dan de beschermde renner is. Zal bernal toch wel de andere kopman zijn.

Panache 21 juni 2020 om 15:12

Ineos is nog steeds een GB team en publicitair gezien is een GB overwinning (Froome voor Thomas) interessanter. Bernal en Roglic zitten in het zelfde schuitje. Ze kunnen alleen kopman zijn met de leiderstrui om de schouders.

JasperMollema 21 juni 2020 om 15:33

@panache
Daar ben ik het niet mee eens. Jumbo is zo met de Tour bezig dat ze het niet uitmaakt wie hem pakt denk ik. Ik denk zelfs dat Roglic de absolute kopman is en dat Kruiswijk en Dumoulin een treetje lager staan.

Panache 21 juni 2020 om 15:53

Jij denkt dat een Nederlands team met een Nederlandse sponsor géén voorkeur heeft?
Dumoulin in de vorm van 2018 (het team weet welke waarden nodig en haalbaar zijn) doet niet onder voor Roglic. Ik wil zelfs een stap verder gaan: de beste Dumoulin verslaat de beste Roglic – gewoon op basis van de resultaten in de allergrootste wedstrijden de afgelopen 5 jaar.

LB108 21 juni 2020 om 16:05

@Panache, maar de twijfels die velen hebben over Froome hebben er ook velen over Dumoulin, ondertussen lang geleden dat we iets van hem gezien hebben en eigenlijk al lang geleden dat hij ook maar een koers reed. Onderschat dit ook niet!
Wat niet weg neemt dat ze zeker liever een NLer zien winnen of podium halen al lijkt me dit onmogelijk en lijkt me de kans met Roglic aanzienlijk groter

Panache 21 juni 2020 om 16:13

Wij weten niet hoe goed Dumoulin nog is. Maar TJV weet dat heel goed, die hebben een grote berg aan data.

LB108 21 juni 2020 om 18:05

Data is data.
Koers is koers.
Niemand weet hoe Dumoulin in koers zal zijn.
Mag je nog 100 tests of simulaties voor maken..

VerstandOpNul 21 juni 2020 om 22:50

Ik geloof dat jij niet helemaal snapt wat data-analyse precies inhoudt.. hoeft ook niet natuurlijk..

Jungle Man 21 juni 2020 om 16:39

De grootste concurrent van Froome rijdt bij ineos (bernal). Mijn hoop is dat een renner uit een ander team dan ineos of tjv er met het geel vandoor gaat. Typetje pinot of zo.

SnellePelle 21 juni 2020 om 16:46

Knaven geeft de keuze stress van Froome een duwtje in de richting. De richting van Israel cycling.