Klaas Vantornout luidt de noodklok: “Sfeer op de cross is helemaal anders”
foto: PhotoPress.be
dinsdag 18 december 2018 om 17:04

Klaas Vantornout luidt de noodklok: “Sfeer op de cross is helemaal anders”

“De sfeer is nu helemaal anders in de cross. Ik vind het jammer. Ik hoop dat de betrokken partijen wakker worden.” Klaas Vantornout luidt tegenover Sporza de noodklok. Volgens de ex-renner neemt de populariteit van de cross af, mede door de overmacht van Mathieu van der Poel.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Vantornout plaatste maandag een foto op Twitter. Op de afbeelding zijn twee edities van de Superprestigecross van Zonhoven te zien. Links de editie van 2013, toen het volk massaal naar de cross was afgezakt. Rechts de editie van afgelopen zondag, die vanaf het begin werd gedomineerd door Van der Poel. Op het oog staan er een stuk minder toeschouwers langs de kant.

Volgens Vantornout is dit het bewijs dat de publieke belangstelling afneemt. “De mensen spreken me er constant over aan”, zo begint hij. “Ik hoor vaak: ik kijk niet meer, het is maar een saai gedoe. Het zijn niet mijn woorden, maar het wordt wel vaak tegen me gezegd.”

“En dat is erg jammer. Niels Albert zegt ook dat de toeschouwers al in de laatste ronde weggaan. Dat soort taferelen had je vroeger niet, en dat doet pijn.” Het is iets wat je de laatste tijd vaker hoort: het veldrijden is door de suprematie van Van der Poel een stuk saaier. Vantornout kan zich hierin vinden. “Maar daar kan Mathieu niets aan doen.”

Klaas Vantornout als Belgisch kampioen – foto: Gauthier

“Vroeger was je na een cross bijna doof”
“Ik zou hetzelfde hebben gedaan. Het lijkt me heerlijk om zo te kunnen rondfietsen. Maar ik merk wel de sfeer helemaal anders is. Vroeger was je bijna doof na een cross vanwege al het geschreeuw. Nu passeert Mathieu en hoor je slechts links en rechts iemand wat roepen. Daarnaast waren er vroeger weleens uitspraken. De cross heeft ook nood aan figuren.”

Maar wat zijn nu mogelijke oplossingen? Vantornout kijkt naar het aanbod. “Er zijn tegenwoordig zoveel crossen op televisie. Ik weet zelf ook niet meer wanneer welke cross op welke zender is. Wellicht moet je daarin schipperen. Verder is het aan de UCI om conclusies te trekken. Ik heb zelf geen oplossing, maar ik wil de partijen gewoon wakker maken. Het zou goed zijn mochten die de handen eens in elkaar slaan.”

https://twitter.com/KlaasVantornout/status/1074559266785292289

RIDE Magazine
74 Reacties
Sorteer op:
18 december 2018 17:08
Die foto's zeggen op zichzelf natuurlijk niet zoveel.

Ik heb de afgelopen twee seizoen echter ook steeds sporadischer naar het veldrijden gekeken. Dit jaar heb ik zelfs geen enkele cross volledig gevolgd.
    18 december 2018 19:43
    dito hier. In oktober vorig jaar stond daar ook zo veel volk maar ik hecht wel enige waarde aan de inschatting van de sfeer door Vantornout.
    18 december 2018 22:08
    Misschien eens om kwart voor twee beginnen kijken.
    19 december 2018 10:00
    Ik neem het op en kijk double speed, verlies ik geen namiddag voor TV maar zie ik wel iedereen super snel over het parcours vliegen :)
18 december 2018 17:09
Volgens de redenatie van Klaas wordt het weer dus ook steeds minder, kijk maar naar het verschil! In 2013 scheen de zon nog, in 2018 niet, dat baart me zorgen...
    18 december 2018 17:36
    en dat is ook de reden dat er minder mensen waren!
    19 december 2018 18:14
    Hopelijk wordt het door de uitlatingen van de Belgische ex-crossers niet zo dat we de tijd moeten gaan meemaken van toen Groenendaal belegerd werd door de z.g.n. cross-fans.
18 december 2018 17:11
Maak van der poel Belg en er is weer volop volk langs de kant.
    18 december 2018 19:41
    Mathieu is toch een Belg :)
    In België geboren, woont in België, rijdt voor een Belgische ploeg, heeft een Belgische vriendin, is in België naar school gegaan, spreekt meer met een Vlaams dialect dan een Nederlands... Enkel op zijn paspoort staat dat het een Nederlander is :-p
    18 december 2018 20:03
    Boenk Dus is hij een Nederlander. Hoe simpel kunnen sommige dingen zijn.
    18 december 2018 20:29
    Ik ging ervan uit dat de twee smilies het wel duidelijk hadden gemaakt dat ik maar een beetje aan't jennen was. Het klopt als een bus, op zijn paspoort staat dat hij Nederlander is. Dus hij is Nederlander, dat heb je goed gezien. ;-)
18 december 2018 17:30
Hij heeft wel een punt, ik was er ook zondag in Zonhoven en er was gewoon totaal geen spanning en alhoewel je dan ook de bewondering ziet voor hoe goed MvP is bij fans, je ziet ook verveling. En het viel me op hoe weinig de naam van Van Aert gescandeerd werd door de Belgen zelf.

De vraag is aan wie is die oproep gericht? Wil jij dat de rest harder traint? Dat MvP stopt? Dat MvP wacht tot de laatste ronde? Wat doe je hieraan? Het is inderdaad slecht voor de spanning.
    18 december 2018 20:37
    Zie mijn andere bericht. Deze generatie heeft nooit echt een overgang gekend. Ze stond er plots op het moment dat de vorige kanonnen er allemaal mee stopten. Albert, Nys... zijn vlak na elkaar gestopt. Meeusen, Pauwels en Van Der Haar zaten er wat tussenin, maar zijn nooit echte toppers geweest, en hebben nooit massa's op de been gebracht zoals Nys, Wellens... En helaas brengen Wout en Mathieu ook niet zoveel mensen mee. Ik denk dat het niet enkel te maken heeft met de dominantie van Mathieu, maar een gebrek aan overgang tussen generaties.

    Ergens ook jammer dat Stybar en Boom destijds gestopt zijn. Zij hadden eigenlijk mee de overgang moeten maken. Albert is noodgedwongen moeten stoppen.
    19 december 2018 10:11
    Het werd voorspeld wanneer Nijs zijn fiets aan de haak hing, plots was er een generatie cult figuren eensklaps verdwenen...Niels, Wellens, Nijs, Klaas, allemaal heren die geen blad voor de mond namen en met hun prestaties en camera presence de fans achter zich schaarden...

    Ik deed er eerst ook een beetje lacherig over, alsof Nijs en Niels er met zijn 2-en erin slaagden duizenden fans op de been te brengen, maar enkele jaren later lijkt dit toch wel correct te zijn.

    Prestaties alleen gaan de fans niet naar de kant van het parkoers lokken, er moet voldoende mediabelangstelling zijn en af en toe een robbertje moddervechten in de interviews moet kunnen...

    Alleen is alles nu zo duidelijk afgelijnd door de team structuren en is de PR en mediatraining zo op punt, dat renners op de vingers getikt worden indien er iets verkeerd gezegd wordt dat de sponsors kan schaden...

    En wordt er op sociale media gelachen met 'de tijd van Roger' :)

    Waar is de tijd van de val van Mario op de trappen op het WK van Tabor of het schouderklopje van Herijgers of Niels die Nijs bijna onderuit rijdt op het parkoers van Zonhoven in de laatste ronde en Wellens die in Diegem een karatekick uitdeelt vanop de fiets aan een supporter en Nijs die in Loenhout zijn fiets even aan de kant zet om buiten het parkoers een fan erop te wijzen dat bier gooien echt NIET kan...nu kunnen we ons alleen maar druk maken over WvA die losrijdt op de rollen voor de podium ceremonie...
    19 december 2018 10:42
    Boenk,

    Ik denk dat het niet veel zou uitmaken dat Nys en Albert er niet meer zijn als er nu volop spanning was. Er zijn genoeg fans, en de afgelopen jaren toen er strijd was tussen de twee tenoren hoorde je dit geklaag niet over gebrek aan spanning. Een nieuwe generatie was opgestaan en die werd ook omarmd. Alleen is van Aert erg terug gevallen en daardoor is de spanning weg. Daarbij heeft niemand van de rest het in zich om vd Poel te volgen, dus als van Aert weg valt is meteen de spanning weg. Dat wisten we natuurlijk vorig jaar ook al, alleen had niemand gedacht dat het dit seizoen zo overduidelijk zou zijn.
18 december 2018 17:32
Verschil is logisch, vorig jaar stond er een opvallende frituur
18 december 2018 17:43
In 2013 was het op 4 november en het weer ziet er ook een pak beter uit. Die sneeuw en kou helpt natuurlijk niet mee om de boel vol te krijgen. Vergelijking kan je dus eigenlijk niet maken, beetje lulkoek dit.
18 december 2018 17:44
Foto van 2013 is tijdens juniorencross. Klassiek voorbeeld van fake news
18 december 2018 17:59
Wat is het verschil in prijs qua bier en entree?
18 december 2018 18:17
Tja ik begrijp dat onze zuiderburen tegenwoordig massaal hockey fan zijn geworden. Als van der Poel doorbreekt als wegrenner dan kunnen de Belgen volgend veldrit seizoen weer wat meer mee spelen om de prijzen denk ik. Zijn veldritkalender zal dan wel wat beperkter zijn.
    18 december 2018 22:19
    2020 staat in functie van het mountainbiken op de OS in Peking. Dus is er kans, dat Mathieu van der Poel in 2020 minder op de weg zal rijden dan in 2019. Hij heeft vroeger ook steeds gezegd, dat hij na de OS nog maar 25 was en nog ruim 10 jaar op de weg te rijden had. Maar door Nederlands wegkampioen te worden, wil hij die trui ook tonen.
18 december 2018 18:26
Verbied gewoon die 1 of 2 buitenlanders die kans op een podium maken om mee te doen. Dan wint zoals vanouds weer een Vlaming, sterker nog heb je een volledig Vlaams podium, daar gaat het toch om in de cross :)?

2016: Mathieu van der Poel - Wout Van Aert - Laurens Sweeck
2015: Wout Van Aert - Rob Peeters - Kevin Pauwels
2014: Kevin Pauwels - Sven Nys - Lars van der Haar
2013: Sven Nys - Niels Albert - Klaas Vantornout
2012: Sven Nys - Niels Albert - Bart Aernouts
2011: Niels Albert - Sven Nys - Kevin Pauwels

Of de broertjes vd Poel gewoon Vlaming maken en een startverbod voor vd Haar en van Kessel, probleem opgelost, alle Vlamingen weer tevreden en de bierpomp kan overuren draaien, ik zeg doen!!!
    18 december 2018 18:39
    Ja of verplicht een Belg op de bagage drager
    Oh nee dat is al gebeurd
18 december 2018 18:37
Allemaal lachen ha ha maar wanneer de crosskoerssfeer er naar de klote van gaat zou ik als organisator beginnen met geen loden cent meer aan startgeld betalen en het lekker doen met de fanatieke lokalen die er een tof festijn van maken.

Het is hoog tijd voor VdP maar ook vA om om de cross terug te geven aan het volk.
    19 december 2018 10:18
    Akkoord, ik denk dat Wouter Vandenhautte dit als eerste zal doen als aanpassing nu hij eigenaar is van de Superprestige - de start gelden moeten omlaag want anders gaan de organisatoren allemaal kopje onder door de financiële druk. Als de managers van de top renners dit niet beseffen, zijn zij de eerste schuldige aan de teloorgang van de cyclocross.
18 december 2018 18:41
Heel goed Roman
Eigen volk eerst!!
Heerlijk gastvrij zijn de Belgen ook.
18 december 2018 18:48
Klaas kan blij zijn dat de vrouwen er wel steeds een spektakel van maken, anders keek er helemaal niemand meer.
18 december 2018 19:01
De biergooiende aso-biggen zie je (goddank) bijna niet meer met hun achterlijke kunsten. Ontbreken die soms? In dat geval is de cross er weldegelijk op vooruit gegaan. Of bedoelt Klaas dat hij die gasten graag weer terugziet om de buitenlanders van een bierdouche te voorzien?
    18 december 2018 19:19
    Klopt die kan ik me ook herinneren
    Michael boogerd klaagde al een keer dat hun mooie oranje auto's werden bekogeld met bier tijdens het koersen in het gastvrije belgie.
18 december 2018 19:17
O ja, vroeger keken we cross omdat Klaas zo lekker houterig reed. Tegen het eind van zijn carrière is hij zelf de houten Klaas van België geweest. Toen ging hij zich soms sparen voor belangrijker wedstrijden. Reed hij nog steeds houterige dan zich zelf.

Het commentaar van Klaas, op het gebrek aan spanning is nota bene het spannenste dat Klaas ooit aan de cross heeft bijgedragen.
18 december 2018 19:18
Puike constatering klaas! Maar blij dat het je eigen foto en woorden niet zijn
18 december 2018 19:40
En wat als de renners nu eens omgekeerd zouden starten ? Dus de besten op de laatste rij ipv de eerste ? Dit doen ze bij paarderennen ook.
18 december 2018 19:43
Maar het is natuurlijk wel zo dat Nys destijds een heel leger fans meebracht, en dat noch Mathieu, noch Wout, een vergelijkbare supportersmassa op de been brengen. Want er zijn ook periodes geweest dat Nys alles won en dat het enorm saai was.

Ik denk ook dat het te maken heeft, dat er echt een hele breuk is qua generaties. Waar Nys verschillende generaties overbrugd heeft (hij heeft enkele jaren moeten opboksen tegen Groenendaal, Vervecken, Declerq... alvorens zijn eigen generatie genoten doorbraken, zoals Wellens, en niet lang daarna kwam de lichting Stybar/Boom/Albert). In die periode was er altijd een overgang die geleidelijk verliep. Die is er bij deze generatie (Mathieu/Wout/Toon) eigenlijk niet geweest. Enkel een Lars Van Der Haar zat daar een beetje tussen (maar was noch bij de vorige lichting, noch bij de huidige, echt een topper), maar je zit nu dus met een compleet nieuwe lichting (alle toppers zijn van dezelfde generatie). Ik denk dat je dat ook heel erg merkt, en dat het niet alleen te maken heeft met de overheersing van MVDP.
    18 december 2018 20:13
    Trouwens boenk
    Je weet dat Mathieu een Nederlandse vader en een Franse moeder heeft
    Ze wonen in België vanwege de belastingvoordeel zoals zo vele
    18 december 2018 20:22
    Ja, ik weet dat Mathieu de zoon is van Adrie en de kleinzoon van Raymond Poulidor. Waarom zijn ouders hier wonen laat ik in't midden. Feit is gewoon dat Mathieu meer Belg is dan Max Verstappen Nederlander.
18 december 2018 19:49
Alle gezever was er niet geweest wanneer Mathieu een geboren Belg was en er niet alleen maar woonde.
Nationalisme viert nog steeds stevig hoogtij in het veldrijden.
    18 december 2018 20:14
    Klopt helemaal HSV
    18 december 2018 20:24
    Helaas niet enkel van de kant van de Belgen hé, Martin? Misschien moet je je eigen berichten eens herlezen. Je zit duidelijk met een Belgen-complex.
    18 december 2018 20:30
    Onzin.

    Vlaanderen/België is de minst nationalistische regio als het op fietsen aankomt. Duidelijk.
18 december 2018 19:49
Klaas erkent ook dat de cross nood heeft aan figuren. Momenteel is dat lastig met haast een voltallig peloton dat bestaat uit Kempenzonen van min of meer dezelfde leeftijd.
18 december 2018 20:36
Edit redactie: gedraag je! - YIJ.
    18 december 2018 22:23
    Ik vind dat de heer Bergstra veel mag van de redactie, anderen krijgen veel sneller een bericht, dat ze bij de topic moeten blijven ...
18 december 2018 20:39
Edit redactie: gedraag je! - YIJ.
    18 december 2018 20:41
    Boenkd
    18 december 2018 20:46
    Ik vind jouw achterlijke, monotone NLvsBE - gestook onderhand ruim een ban waard.
    Raadsel ook hoe de moderatoren het zo ver laten komen op een site die placht er voor ons allen te zijn.
    18 december 2018 22:25
    Voor België boekt? Die uitdrukking snap ik niet.
18 december 2018 20:51
t'Ja Klaas,

Ik vrees voor je dat dit nog wel effe duurt voordat het publiek weer opkomt draven voor de Belgen.
Van der Poel blijft echt nog wel een paar jaartjes crossen.
En wat te denken van de Nederlandse vrouwen. Dat wordt nog erger dan het nu al is.
Daar kan Sanne Cant niets aan veranderen vrees ik.
Met Worst, Vos, Brandt, Betsema, de Jong als ze fit wordt, Alvarado, Kaptheins, wordt dat ook erg saai voor de Belgen.
Laat ik nou juist zo van Van der Poel genieten zoals hij tekeer gaat.
Toch super om naar te kijken.
Vorige week won Aerts in zijn eentje een cross.
Dan hoor je toch ook niemand roepen wat saai.
    18 december 2018 20:58
    Klopt helemaal Jan
    18 december 2018 20:58
    Vaag argument, dat "dan hoor je toch ook niemand roepen wat saai". Ten eerste, waar? Jij hebt een directe verbinding met de Vlaamse huiskamers waar cross wordt gekeken, of was je zelf aanwezig op de cross?

    Ik heb in elk geval maar een schaarse opkomst gezien de afgelopen weekends, zonder Mathieu. Nochtans was de kans op een overwinning voor een Belg hierdoor heel groot. Vreemd, toch?
18 december 2018 20:57
Wel ik hou me keurig aan de regels
Maar als je moeite hebt met onze Nederlandse directheid dan is het misschien beter om op de Belgische kant te gaan zitten.
Iemand achterlijk noemen is ook niet erg aardig trouwens Romans
    18 december 2018 23:12
    Er is wel een verschil tussen directheid en onbeschoftheid. Of niet?
    19 december 2018 08:19
    Volgens mij vindt Romans jou niet achterlijk, maar je gedrag achterlijk. Een redelijk belangrijk nuanceverschil lijkt mij. Tegenover een compleet volk over een kam scheren behoorlijk subtiel van de heer Vainsteins
18 december 2018 21:18
Ze moeten Evenepoel zo gek krijgen om ook te gaan crossen. Dan is de spanning snel terug als hij het een beetje onder de knie kan krijgen.
De slechtste vooraan laten starten is ook een idee, ik denk dat je dan op veel parcoursen een andere winnaar krijgt.
Je kan ook met extra gewicht werken voor de eerste zoals in de autosport soms gebeurt.
uiteindelijk allemaal lapmiddeltjes en flauwekul. Het publiek zal het zich moeten laten geworden helaas. Soms is het om te snijden, soms niet. Dat is ook topsport, het is geen filmscript he.
    18 december 2018 22:32
    Ik denk niet dat Evenepoel daar interesse voor heeft, maar zijn vader heeft in een interview eens gezegd, dat hij op zijn twaalfde al een stukje kon mountainbiken. En daar komt nog bij dat het uitstekende loper is, en dat hij een enorm uithoudingsvermogen heeft, dat weten van het WK.

Reacties zijn gesloten.